Sposób i tryb przeprowadzania kontroli działalności geodezyjnej i kartograficznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 grudnia 1989 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania kontroli działalności geodezyjnej i kartograficznej.

Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 30, poz. 163 i Nr 43, poz. 241) zarządza się, co następuje:
§  1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 30, poz. 163 i Nr 43, poz. 241).
§  2.
Kontrola działalności obejmuje badanie przestrzegania przepisów dotyczących geodezji i kartografii, a w szczególności:
1)
wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych, w tym prac z zakresu ewidencji gruntów i budynków,
2)
zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych oraz przekazywania materiałów powstałych w wyniku tych prac lub informacji o tych materiałach do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
3)
posiadania uprawnień zawodowych do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii,
4)
prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
5)
reprodukowania, rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych,
6)
działalności wydawniczej w geodezji i kartografii.
§  3.
Zadania kontrolne określone w § 2 wykonują:
1)
Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa,
2)
Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej w zakresie spraw określonych w art. 6 ust. 2,
3)
terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw geodezji i kartografii stopnia wojewódzkiego, zwane dalej "terenowymi organami administracji państwowej", z wyjątkiem pkt 5.
§  4.
1.
Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie, wystawione przez organ zarządzający kontrolę, określony w § 3.
2.
Do przeprowadzenia kontroli materiałów zawierających informacje stanowiące tajemnicę państwową jest wymagane upoważnienie określone odrębnymi przepisami.
§  5.
1.
Kontrolujący jest upoważniony do:
1)
wstępu i poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej oraz na obszarze, na którym są wykonywane przez tę jednostkę prace geodezyjne i kartograficzne, z uwzględnieniem właściwości terytorialnej,
2)
wglądu do materiałów w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli oraz dokonywania kopii, wyrysów i wypisów z tych materiałów,
3)
żądania informacji i wyjaśnień od pracowników jednostki w zakresie objętym kontrolą.
2.
Obowiązkiem kontrolującego jest, w razie stwierdzenia nieprawidłowości i uchybień, ustalenie ich przyczyn i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
§  6.
1.
Kontrolujący zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie kontroli, okazując upoważnienie, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2.
Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, przedstawia żądane dokumenty dotyczące przedmiotu kontroli i ułatwia terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników.
§  7.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń na podstawie dowodów, a w szczególności materiałów oraz informacji i wyjaśnień uzyskanych od pracowników jednostki kontrolowanej, określonych w § 5 ust. 1 pkt 2 i 3.
2.
Z przeprowadzonych czynności kontrolnych sporządza się protokół, który podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej.
3.
Jeżeli przed podpisaniem protokołu kierownik jednostki kontrolowanej zgłosi zastrzeżenia co do jego treści, kontrolujący dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń i ewentualnie uzupełnia lub koryguje protokół.
4.
Jeżeli kierownik jednostki kontrolowanej odmówi podpisania protokołu kontroli, jest on obowiązany zgłosić pisemne wyjaśnienia przyczyn odmowy. W tym wypadku kontrolujący czyni w protokole wzmiankę o odmowie podpisania protokołu oraz załącza złożone przez kierownika wyjaśnienia.
5.
Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do prowadzenia postępowania pokontrolnego.
6.
Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić organowi zarządzającemu kontrolę, w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu, pisemne wyjaśnienie co do zawartych w protokole ustaleń.
7.
Kopię protokołu kontroli osoba kontrolująca pozostawia w jednostce kontrolowanej.
§  8.
1.
W razie stwierdzenia w toku kontroli istotnych nieprawidłowości i uchybień, organ zarządzający kontrolę kieruje do jednostki kontrolowanej wystąpienie pokontrolnego w terminie do 30 dni od zakończenia kontroli.
2.
Kierownik jednostki kontrolowanej, najpóźniej w ciągu 30 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego, zawiadamia organ zarządzający kontrolę o sposobie wykonania wniosków i zaleceń.
§  9.
W razie ujawnienia w toku kontroli:
1)
okoliczności wskazujących na popełnienie wykroczeń, o których mowa w art. 48, kontrolujący występuje do właściwego organu o pociągnięcie winnych do odpowiedzialności,
2)
wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych bez zgłoszenia, kontrolujący jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie właściwe organy wymienione w art. 40 ust. 3.
§  10.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1956 r. w sprawie zakresu działania organów państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej (Dz. U. Nr 40, poz. 182 i z 1974 r. Nr 22, poz. 131),
2)
zarządzenie nr 31 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 1971 r. w sprawie kontroli zabezpieczenia materiałów geodezyjnych, kartograficznych, fotogrametrycznych, grawimetrycznych i magnetycznych,
3)
zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 kwietnia 1958 r. o postępowaniu przy wykonywaniu kontroli nad fachową działalnością resortowych służb geodezyjnych i o postępowaniu pokontrolnym (Monitor Polski Nr 31, poz. 176).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.72.424

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i tryb przeprowadzania kontroli działalności geodezyjnej i kartograficznej.
Data aktu: 22/12/1989
Data ogłoszenia: 28/12/1989
Data wejścia w życie: 12/01/1990