Zm.: rozporządzenie w sprawie pilotażu morskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, ŻEGLUGI I ŁĄCZNOŚCI
z dnia 7 listopada 1989 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie pilotażu morskiego.

Na podstawie art. 49 § 1 oraz art. 222 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1986 r. Nr 22, poz. 112 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra-Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie pilotażu morskiego (Dz. U. z 1985 r. Nr 2, poz. 9) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 3-6 otrzymują brzmienie:

"§ 3. Usługi w zakresie pilotażu morskiego mogą organizować i świadczyć osoby fizyczne, prawne i inne jednostki organizacyjne.

§ 4. 1. Nadzór nad wykonywaniem usług w pilotażu morskim sprawuje kapitan portu.

2. Dla celów pilotażu pełnomorskiego tworzy się stacje pilotażu pełnomorskiego przy kapitanatach portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie.

§ 5. Pracą pilotów może kierować szef pilotów, powoływany w jednostce organizacyjnej właściwej do utrzymywania pilotażu w sposób określony regulaminem pracy pilota.

§ 6. Regulamin pracy pilota ustala pracodawca pilota w uzgodnieniu z dyrektorem właściwego urzędu morskiego.";

2)
w § 8:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Prawo do pilotowania zbiornikowców i innych statków przeznaczonych do przewozu ładunków niebezpiecznych o nośności brutto powyżej 100.000 TR i zanurzeniu powyżej 13 m nabywa pilot po czwartym roku pracy i po ukończeniu kursu manewrowania dużymi statkami na modelach pływających.";

b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek szefa pilotów, kapitan portu może zezwolić na pilotowanie statków do 12.000 TR w pierwszym roku pracy pilota oraz do 16.000 TR w drugim roku pracy pilota.";

3)
w § 9:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:

"6) ukończony kurs manewrowania dużymi statkami na modelach pływających,

7) ukończony kurs obsługi i wykorzystania urządzenia do automatycznego prowadzenia nakresów radarowych (ARPA).";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Kartę identyfikacyjną pilota pełnomorskiego wydaje dyrektor właściwego urzędu morskiego.";

4)
w § 10 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Osoby posiadające dyplom pilota, które nie wykonywały pilotażu w okresie ostatnich 5 lat, obowiązane są złożyć sprawdzian kwalifikacyjny.";

5)
w § 12 w ust. 2 wyrazy "Minister-Kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej" zastępuje się wyrazami "Minister Transportu, Żeglugi i Łączności";
6)
w § 17:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą przedstawiciele właściwego urzędu morskiego i kapitanatu portu.",

b)
dodaje się nowy ust. 4 w brzmieniu:

"4. Dyrektor urzędu morskiego może powołać do składu komisji egzaminacyjnej przedstawiciela pracodawcy pilota i środowiska pilotów.",

c)
dotychczasowy ust. 4 oznacza się jako ust. 5,
d)
dotychczasowy ust. 5 oznacza się jako ust. 6 oraz wyrazy "Ministra-Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej" zastępuje się wyrazami "Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności";
7)
w § 18 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Dyplomy pilota i starszego pilota podlegają z urzędu wymianie na dyplom pilota morskiego, o którym mowa w § 7."

§  2.
Piloci posiadający uprawnienia tonażowe nieograniczone i nie spełniający warunków określonych w § 7 rozporządzenia Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie pilotażu morskiego mogą otrzymać dyplom pilota morskiego na podstawie decyzji dyrektora urzędu morskiego w ciągu 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.61.370

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie pilotażu morskiego.
Data aktu: 07/11/1989
Data ogłoszenia: 18/11/1989
Data wejścia w życie: 19/02/1990