Szczególne warunki podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1989 r.
w sprawie szczególnych warunków podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o niektórych warunkach konsolidacji gospodarki narodowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 10, poz. 57) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczególne warunki podziału, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw państwowych

§  1.
1.
Decyzję w sprawie podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstwa państwowego podejmuje Prezes Rady Ministrów z własnej inicjatywy lub na wniosek organu założycielskiego, rady pracowniczej przedsiębiorstwa lub organu antymonopolowego - na podstawie wyników analizy efektywności przewidywanych skutków takiej decyzji i po zasięgnięciu opinii organów przedsiębiorstwa.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie ekonomiczne, prawne i organizacyjne, wskazujące, że podział, łączenie lub likwidacja przedsiębiorstwa wpłynie na przyspieszenie procesów demonopolizacyjnych, rozwój konkurencyjności, lepsze wykorzystanie środków produkcji lub poprawę efektywności gospodarki.
3.
Wykonanie decyzji w sprawie podziału i likwidacji przedsiębiorstwa należy do organu założycielskiego tego przedsiębiorstwa, a w sprawie łączenia - do organu założycielskiego wskazanego w decyzji.
§  2.
Decyzja o podziale przedsiębiorstwa powinna określać:
1)
przedsiębiorstwo ulegające podziałowi,
2)
czy działalność przedsiębiorstwa ustaje lub czy podział polega na wyłączeniu z tego przedsiębiorstwa jednostki lub jednostek organizacyjnych, albo określonych składników majątkowych,
3)
przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa tworzone w wyniku podziału albo przejmujące jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 2,
4)
przeznaczenie składników majątkowych, o których mowa w pkt 2,
5)
termin podziału.
§  3.
W postępowaniu mającym na celu podział przedsiębiorstwa do obowiązków organu założycielskiego w szczególności należy:
1)
zawiadomienie organów przedsiębiorstwa o podjętym postępowaniu,
2)
złożenie wniosku o wykreślenie przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw państwowych z dniem wpisu do tego rejestru przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału, jeżeli podział łączy się z ustaniem działalności dotychczas istniejącego przedsiębiorstwa,
3)
powołanie komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi oraz w celu dokonania szczegółowego podziału funduszy przedsiębiorstwa oraz składników mienia, jak również zobowiązań i wierzytelności tego przedsiębiorstwa między przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału lub w podziale tym uczestniczące, na podstawie bilansu przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi,
4)
wydanie zarządzenia o utworzeniu przedsiębiorstw powstających w wyniku podziału i przydzielenie tym przedsiębiorstwom lub innym przedsiębiorstwom uczestniczącym w podziale składników mienia przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi.
§  4.
Przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału odpowiadają za zobowiązania przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi do wysokości wartości przydzielonych im składników majątkowych tego przedsiębiorstwa.
§  5.
Przekazanie innym przedsiębiorstwom państwowym składników majątkowych przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi następuje nieodpłatnie, przy czym ich wartość, zmniejszona o wartość przejętych zobowiązań, zwiększa fundusz założycielski przedsiębiorstwa przejmującego te składniki majątkowe lub wierzytelności.
§  6.
Decyzja o łączeniu przedsiębiorstw powinna określać:
1)
łączone przedsiębiorstwa, ze wskazaniem przedsiębiorstwa przejmującego,
2)
termin połączenia,
3)
organ założycielski dla przedsiębiorstwa powstałego w wyniku łączenia.
§  7.
Organ założycielski, niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o połączeniu przedsiębiorstw państwowych, zawiadamia organy tych przedsiębiorstw o podjętym postępowaniu.
§  8.
Przejęcia majątku łączonych przedsiębiorstw dokonuje się komisyjnie; komisję powołuje ten organ, który będzie organem założycielskim połączonego przedsiębiorstwa.
§  9.
Organ założycielski, niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o likwidacji przedsiębiorstwa:
1)
zawiadamia organy przedsiębiorstwa o podjętym postępowaniu likwidacyjnym,
2)
ustala dzień otwarcia likwidacji,
3)
powołuje likwidatora oraz nadzoruje postępowanie likwidacyjne i czynności likwidatora, a także określa czynności, których likwidatorowi nie wolno wykonywać bez odrębnego zezwolenia organu założycielskiego.
§  10.
Z chwilą powołania likwidatora przestają działać organy przedsiębiorstwa, a działalnością i mieniem likwidowanego przedsiębiorstwa zarządza likwidator.
§  11.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
sporządzenie inwentaryzacji składników majątkowych na dzień otwarcia likwidacji,
2)
wezwanie, przez ogłoszenie w dzienniku "Rzeczpospolita", wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa do zgłoszenia roszczeń w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia,
3)
sporządzenie wykazu roszczeń wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa oraz określenie sposobu ich zaspokojenia, z zastrzeżeniem przepisu § 13 ust. 1.
§  12.
1.
Z chwilą wszczęcia postępowania likwidacyjnego likwidator jest obowiązany rozwiązać z pracownikami przedsiębiorstwa umowy o pracę.
2.
W celu zapewnienia wykonania zadań związanych z likwidacją przedsiębiorstwa likwidator może odstąpić od rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem niezbędnym do wykonywania tych zadań.
§  13.
1.
Likwidator dokonuje sprzedaży środków obrotowych i zagospodarowuje środki trwałe oraz zaspokaja wierzytelności w kolejności określonej w art. 1025 Kodeksu postępowania cywilnego.
2.
W razie gdy składniki majątkowe pozostałe po likwidacji przedsiębiorstwa zostaną przekazane innemu przedsiębiorstwu, przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
§  14.
Organ założycielski zaspokaja w imieniu Skarbu Państwa niektóre roszczenia pracownicze do zlikwidowanego przedsiębiorstwa, stosując odpowiednio przepisy w sprawie zaspokajania przez Skarb Państwa niektórych roszczeń pracowniczych do przedsiębiorstwa po jego likwidacji lub upadłości.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie poprawy gospodarki przedsiębiorstwa

§  15.
1.
W razie powstania przesłanek określonych w art. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 46 i z 1989 r. Nr 3, poz. 10) organ założycielski może, bez wszczynania postępowania wewnętrznego, ustanowić nad przedsiębiorstwem zarząd komisaryczny.
2.
W sprawach ustanowienia zarządu komisarycznego nad przedsiębiorstwem stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w ust. 1.

Rozdział  3

Postępowanie upadłościowe w stosunku do przedsiębiorstwa

§  16.
W razie niewypłacalności, o której mowa w art. 25 ustawy wymienionej w § 15 ust. 1, w stosunku do przedsiębiorstwa wszczyna się szczególne postępowanie upadłościowe, zwane dalej "postępowaniem upadłościowym".
§  17.
1.
Podstawą ogłoszenia upadłości może być poza przesłankami określonymi w art. 25 ustawy, o której mowa w § 15 ust. 1, również zaprzestanie płacenia przez przedsiębiorstwo zobowiązań, do których mają zastosowanie przepisy o zobowiązaniach podatkowych.
2.
Wniosek o ogłoszenie upadłości może być zgłoszony przez organ założycielski, bank finansujący działalność przedsiębiorstwa lub Ministra Finansów, a w stosunku do przedsiębiorstw podległych radom narodowym również przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być zgłoszony, jeżeli należność pieniężna, stwierdzona tytułem egzekucyjnym lub uznana na piśmie, nie została zaspokojona w ciągu sześciu tygodni od dnia zgłoszenia jej we właściwym trybie do pokrycia z rachunku bankowego przedsiębiorstwa.
§  18.
Postępowanie upadłościowe należy do właściwości sądu wojewódzkiego, w którego okręgu przedsiębiorstwo ma swoją siedzibę.
§  19.
Sąd, w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości, wydaje postanowienie o uwzględnieniu lub oddaleniu wniosku.
§  20.
Syndyk jest obowiązany, niezwłocznie po wyznaczeniu, dokonać w rejestrze przedsiębiorstw państwowych zgłoszenia o upadłości przedsiębiorstwa oraz ogłosić w dzienniku "Rzeczpospolita" wezwanie do wierzycieli o zgłoszenie wierzytelności w ciągu dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia.
§  21.
1.
Po upływie terminu, o którym mowa w § 20, syndyk zgłasza w terminie 3 dni do sędziego-komisarza wniosek o przeprowadzenie postępowania w celu zawarcia z wierzycielami układu co do sposobu i okresu spłaty wierzycieli.
2.
Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, sędzia-komisarz wyznacza rozprawę w celu zawarcia układu; rozprawa powinna się odbyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez sąd wniosku.
3.
Jeżeli nie dojdzie do układu z wierzycielami, sędzia-komisarz zwraca syndykowi wniosek, o którym mowa w ust. 1.
§  22.
Po zwróceniu wniosku, o którym mowa w § 21, syndyk dokonuje sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego poszczególnych składników majątkowych.
§  23.
1.
Sprzedaż przedsiębiorstwa następuje w drodze przetargu nieograniczonego.
2.
Informacje o warunkach nabycia przedsiębiorstwa w drodze przetargu i terminie składania ofert ogłasza się w sposób zapewniający ich dotarcie do możliwie szerokiego kręgu zainteresowanych.
3.
W razie zgłoszenia większej liczby ofert, syndyk wyznacza rozprawę w celu przeprowadzenia przetargu. Pierwszeństwo nabycia przysługuje osobie, która zgłosiła najwyższą cenę nabycia.
4.
Przyznanie prawa nabycia wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza.
5.
Nabycie przedsiębiorstwa następuje w stanie wolnym od wszelkich obciążeń, z wyjątkiem służebności gruntowych.
§  24.
Sprzedaż poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa następuje w drodze przetargu. W tym przypadku stosuje się odpowiednio przepisy § 23, z tym że prawo nabycia nie wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.48.264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczególne warunki podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.
Data aktu: 17/07/1989
Data ogłoszenia: 04/08/1989
Data wejścia w życie: 04/08/1989