Wzór i sposób prowadzenia rejestru stowarzyszeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 17 kwietnia 1989 r.
w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia rejestru stowarzyszeń.

Na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr stowarzyszeń, zwany dalej "rejestrem", prowadzony dla rejestrowania stowarzyszeń i związków stowarzyszeń tworzonych na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104), zwanej dalej "ustawą", składa się z dwóch działów:
1) 1
działu A, do którego wpisuje się stowarzyszenia oraz terenowe jednostki organizacyjne stowarzyszenia, o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy,
2)
działu B, do którego wpisuje się związki stowarzyszeń.
§  2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według ustalonego wzoru.
§  3.
1.
Dla każdego stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
2.
Do akt rejestrowych stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) dołącza się również akta spraw rozpoznanych przez sąd na podstawie art. 26, 29, 30 i 31 ustawy.
§  4.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
-
rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,
-
rubryka druga - data wpisu,
-
rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres stowarzyszenia,
-
rubryka czwarta - teren działania stowarzyszenia, dane o uprawnieniu do tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych,
-
rubryka piąta - cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji,
-
rubryka szósta - imiona i nazwiska członków komitetu założycielskiego,
-
rubryka siódma - zarząd; imiona i nazwiska członków zarządu ze wskazaniem tych, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
-
rubryka ósma - sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych,
-
rubryka dziewiąta - wzmianka o złożeniu statutu i jego zmianach,
-
rubryka dziesiąta - data, sygnatura akt i treść postanowienia sądu o zastosowaniu wobec stowarzyszenia środków prawnych oraz o ustanowieniu kuratora lub likwidatora,
-
rubryka jedenasta - "uwagi".
2.
W rubryce "uwagi" zamieszcza się w szczególności wzmiankę o podjęciu uchwały o rozwiązaniu się stowarzyszenia.
3.
W rubrykach księgi rejestrowej w dziale B zamieszcza się odpowiednio dane dotyczące związku stowarzyszeń.
§  5.
1.
Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2.
Sąd rejestrowy może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  6.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  7.
Sąd rejestrowy z urzędu zarządza dokonanie wpisów określonych w § 4 ust. 1 rubryka dziesiąta oraz w § 4 ust. 2.
§  7a. 2
Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące rejestracji stowarzyszenia stosuje się odpowiednio do rejestracji terenowych jednostek organizacyjnych stowarzyszenia, o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy, z tym że w księdze rejestrowej, określonej w § 4, wpisuje się:
-
w rubryce trzeciej - nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej,
-
w rubryce czwartej - teren działania jednostki organizacyjnej,
-
w rubryce ósmej - sposób reprezentowania jednostki organizacyjnej i zaciągania zobowiązań majątkowych.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 10 kwietnia 1989 r.
1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.87.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1990 r.
2 § 7a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.87.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1990 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.23.126

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzór i sposób prowadzenia rejestru stowarzyszeń.
Data aktu: 17/04/1989
Data ogłoszenia: 25/04/1989
Data wejścia w życie: 25/04/1989, 10/04/1989