Wzór i sposób prowadzenia rejestru stowarzyszeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 17 kwietnia 1989 r.
w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia rejestru stowarzyszeń.

Na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr stowarzyszeń, zwany dalej "rejestrem", prowadzony dla rejestrowania stowarzyszeń i związków stowarzyszeń tworzonych na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104), zwanej dalej "ustawą", składa się z dwóch działów:
1) 1
działu A, do którego wpisuje się stowarzyszenia oraz terenowe jednostki organizacyjne stowarzyszenia, o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy,
2)
działu B, do którego wpisuje się związki stowarzyszeń.
§  2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową według ustalonego wzoru.
§  3.
1.
Dla każdego stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) prowadzi się oddzielne akta rejestrowe, obejmujące akta postępowania o zarejestrowanie oraz dołączane sukcesywnie akta postępowań w sprawach o dokonanie dalszych wpisów w rejestrze, a także wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
2.
Do akt rejestrowych stowarzyszenia (związku stowarzyszeń) dołącza się również akta spraw rozpoznanych przez sąd na podstawie art. 26, 29, 30 i 31 ustawy.
§  4.
1.
Księga rejestrowa składa się z następujących rubryk:
-
rubryka pierwsza - liczba porządkowa wpisu,
-
rubryka druga - data wpisu,
-
rubryka trzecia - nazwa, siedziba i adres stowarzyszenia,
-
rubryka czwarta - teren działania stowarzyszenia, dane o uprawnieniu do tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych,
-
rubryka piąta - cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji,
-
rubryka szósta - imiona i nazwiska członków komitetu założycielskiego,
-
rubryka siódma - zarząd; imiona i nazwiska członków zarządu ze wskazaniem tych, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
-
rubryka ósma - sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych,
-
rubryka dziewiąta - wzmianka o złożeniu statutu i jego zmianach,
-
rubryka dziesiąta - data, sygnatura akt i treść postanowienia sądu o zastosowaniu wobec stowarzyszenia środków prawnych oraz o ustanowieniu kuratora lub likwidatora,
-
rubryka jedenasta - "uwagi".
2.
W rubryce "uwagi" zamieszcza się w szczególności wzmiankę o podjęciu uchwały o rozwiązaniu się stowarzyszenia.
3.
W rubrykach księgi rejestrowej w dziale B zamieszcza się odpowiednio dane dotyczące związku stowarzyszeń.
§  5.
1.
Podstawą postanowienia zarządzającego wpis do rejestru są wyłącznie dokumenty złożone do akt rejestrowych. W postanowieniu zarządzającym wpis do rejestru sąd rejestrowy określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
2.
Sąd rejestrowy może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty treścią wpisu.
§  6.
Przepisy dotyczące dokonania wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  7.
Sąd rejestrowy z urzędu zarządza dokonanie wpisów określonych w § 4 ust. 1 rubryka dziesiąta oraz w § 4 ust. 2.
§  7a. 2
Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące rejestracji stowarzyszenia stosuje się odpowiednio do rejestracji terenowych jednostek organizacyjnych stowarzyszenia, o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy, z tym że w księdze rejestrowej, określonej w § 4, wpisuje się:
-
w rubryce trzeciej - nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej,
-
w rubryce czwartej - teren działania jednostki organizacyjnej,
-
w rubryce ósmej - sposób reprezentowania jednostki organizacyjnej i zaciągania zobowiązań majątkowych.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 10 kwietnia 1989 r.
1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.87.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1990 r.
2 § 7a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 1990 r. (Dz.U.90.87.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1990 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.23.126

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wzór i sposób prowadzenia rejestru stowarzyszeń.
Data aktu: 17/04/1989
Data ogłoszenia: 25/04/1989
Data wejścia w życie: 25/04/1989, 10/04/1989