Spisy wyborców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 10 kwietnia 1989 r.
w sprawie spisów wyborców.

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej X kadencji, na lata 1989-1993 (Dz. U. Nr 19, poz. 102) oraz w związku z art. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 19, poz. 103) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Sporządzanie spisów wyborców

§  1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego właściwe w sprawach ewidencji ludności sporządzają spisy wyborców i dokonują ich aktualizacji stosownie do przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Spisy wyborców sporządza się na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Formularz zapisuje się dwustronnie.
§  3.
1.
Spisy wyborców sporządza się na podstawie rejestru stałych mieszkańców oraz na podstawie ewidencji pobytów czasowych.
2.
W spisach wyborców umieszcza się obywateli polskich mających w dniu wyborów ukończonych 18 lat, którzy:
1)
są zameldowani na pobyt stały w danej gminie, mieście lub dzielnicy,
2)
są zameldowani na pobyt czasowy w danej gminie, mieście lub dzielnicy, jeżeli pobyt ten obejmuje dzień wyborów; o umieszczeniu w spisach wyborców osób zameldowanych na pobyt czasowy zawiadamia się terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego tych osób; wzór zawiadomienia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
nie są nigdzie zameldowani, a zgłosili w terenowym organie administracji państwowej stopnia podstawowego właściwym dla aktualnego miejsca pobytu wniosek o wpisanie do spisu wyborców; wniosek powinien być zgłoszony w formie ustnej lub pisemnej nie później niż na 7 dni przed dniem wyborów.
§  4.
1.
Spisy wyborców w miastach sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulicy - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
Spisy wyborców w gminach sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym i kolejnych numerów domów oraz mieszkań.
§  5.
1.
Spisy wyborców sporządza się pismem maszynowym lub sposobem mechanicznym, zależnie od miejscowych możliwości.
2.
W razie sporządzania spisów sposobem mechanicznym, można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze.
§  6.
1.
Spisy wyborców sporządza się w dwóch egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania.
2.
Spis wyborców opatruje się pieczęcią i podpisem organu, który go sporządził.
§  7.
Dla odrębnych obwodów głosowania utworzonych w miejscach czasowego pobytu grup wyborców spisy sporządzają terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego właściwe w sprawach ewidencji ludności na podstawie wykazów dostarczonych przez kierowników zakładów zakwaterowujących te osoby.
§  8.
1.
Spisy wyborców sporządza się najpóźniej na 12 dni przed dniem wyborów.
2.
Jeden egzemplarz spisu wyborców najpóźniej w przeddzień wyborów przekazuje się przewodniczącym obwodowych komisji wyborczych; drugi egzemplarz spisu organ, który go sporządził, zachowuje u siebie.

Rozdział  2

Wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania

§  9.
Jeżeli wyborca po sporządzeniu spisu wyborców zmienia miejsce pobytu, otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Zaświadczenia o prawie do głosowania wydaje się do dnia poprzedzającego dzień wyborów.
2.
Odmowa wydania zaświadczenia o prawie do głosowania następuje w formie decyzji.

Rozdział  3

Aktualizowanie spisów wyborców

§  11.
Organ, który sporządził spis wyborców, dokonuje jego aktualizacji do dnia poprzedzającego dzień wyborów poprzez dopisanie na dodatkowym formularzu spisu wyborców, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, lub w formie skreślenia ze spisu wyborców.
§  12.
1.
Na dodatkowym formularzu spisu wyborców umieszcza się osoby, które:
1)
zameldowały się po sporządzeniu spisów wyborców na pobyt stały lub na pobyt czasowy obejmujący dzień wyborów,
2)
zgłosiły wniosek o wpisanie do spisu wyborców w trybie określonym w § 3 ust. 2 pkt 3,
3)
uzyskały decyzję terenowego organu administracji państwowej lub postanowienie sądu o umieszczeniu w spisie wyborców w wyniku reklamacji dotyczącej pominięcia w spisie.
2.
Do dodatkowych formularzy spisów wyborców, o których mowa w § 11, przepisy § 6 i 8 stosuje się odpowiednio.
§  13.
1.
Ze spisów wyborców skreśla się osoby:
1)
które zmarły lub wymeldowały się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
2)
o których mowa w art. 2 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej X kadencji, na lata 1989-1993, po otrzymaniu urzędowej informacji o tych osobach,
3)
w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienia o umieszczeniu w spisie wyborców w innym obwodzie głosowania,
4)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania,
5)
którym wydano decyzję lub postanowienie o skreśleniu ze spisu wyborców w wyniku reklamacji.
2.
Przy skreślaniu wyborcy ze spisu zamieszcza się w rubryce "Uwagi" adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "zgon", "wymeldowanie", "art. 2 ust. 2 Ordynacji wyborczej", "zawiadomienie", "zaświadczenie", "reklamacja".
3.
Skreśleń i adnotacji, o których mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisów.

Rozdział  4

Wyłożenie spisów wyborców do publicznego wglądu

§  14.
1.
Organ, który sporządził spis wyborców, wykłada go do publicznego wglądu.
2.
Wyłożenie spisów następuje najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów na okres 3 dni po 5 godzin dziennie w porze dostępnej dla pracujących. Terminy i miejsca wyłożenia spisów podaje się do wiadomości wyborców.
3.
Podczas wyłożenia spisów wyborców wyborca może żądać sprawdzenia prawidłowości umieszczenia bądź nieumieszczenia w spisie siebie oraz innych osób. Sprawdzenia można dokonywać także telefonicznie.
§  15.
Reklamacje w sprawie pominięcia w spisie wyborców osoby uprawnionej lub umieszczenia osoby nieuprawnionej do głosowania mogą być zgłoszone pisemnie lub ustnie do protokołu.
§  16.
Zgłoszone w czasie wyłożenia spisów wyborców do publicznego wglądu oczywiste błędy w danych osobowo-adresowych wyborcy prostuje się bezpośrednio w spisie wyborców.
§  17.
Niezależnie od wyłożenia spisów wyborców do publicznego wglądu, wyborcy mogą być także zawiadamiani o umieszczeniu ich w spisie.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SPIS WYBORCÓW

organu sporządzającego spis

Obwód głosowania nr ........

...........................

Okręg wyborczy nr ..........

............................

Lp. Nazwisko, imię (imiona) Imię ojca Data urodzenia (rok, miesiąc, dzień) Miejsce pobytu stałego lub czasowego Wydano karty do głosowania Uwagi
miejscowość, ulica nr domu nr mieszkania w dniu w dniu

..........................

(pieczęć i podpis

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Pieczęć nagłówkowa ............ dnia .............

organu sporządzającego spis

Do ............................

w .............................

Zawiadamia się, że Ob. .....................................

(nazwisko i imię, imię ojca, data urodzenia)

ujęty(a) w Waszej ewidencji mieszkańców pod adresem ........

............................................................

(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania)

został(a) umieszczony(a) w spisie wyborców w miejscowości ..

.......... gmina .................. województwo ...........

.....................

(podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA W WYBORACH DO SEJMU PRL I SENATU PRL

organu sporządzającego spis

Niniejsze zaświadczenie stanowi podstawę do głosowania w

obwodzie nowego miejsca pobytu Ob. .........................

............................................................

(nazwisko i imię, imię ojca, data urodzenia)

zamieszkałego(ej) w ........................................

(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania)

w związku ze zmianą miejsca pobytu.

..................

(podpis)

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024