Wykonanie niektórych przepisów ustawy o nadzwyczajnych uprawnieniach i upoważnieniach dla Rady Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 maja 1988 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nadzwyczajnych uprawnieniach i upoważnieniach dla Rady Ministrów.

W celu przyspieszenia procesów demonopolizacyjnych i rozwoju konkurencyjności, lepszego wykorzystania majątku trwałego oraz poprawy efektywności gospodarki, na podstawie art. 1 pkt 2, 4 i pkt 8 lit. a) oraz art. 5 ustawy z dnia 11 maja 1988 r. o nadzwyczajnych uprawnieniach i upoważnieniach dla Rady Ministrów (Dz. U. Nr 13, poz. 98) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczególne warunki podziału, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw państwowych

§  1.
1.
Podział, łączenie i likwidację przedsiębiorstwa państwowego, zwanego dalej "przedsiębiorstwem", zarządza Prezes Rady Ministrów z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedsiębiorstwa, organu założycielskiego albo organu antymonopolowego.
2.
Wykonanie zarządzenia w sprawie podziału i likwidacji przedsiębiorstwa powierza się organowi założycielskiemu tego przedsiębiorstwa, a w sprawie łączenia – organowi założycielskiemu wskazanemu w zarządzeniu.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie ekonomiczne, prawne i organizacyjne, uwzględniające również społeczne skutki proponowanego podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstwa.
4.
Dyrektora przedsiębiorstwa powstałego w wyniku podziału lub łączenia powołuje się w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1987 r. Nr 35, poz. 201).
5.
Powołanie organów samorządu załogi przedsiębiorstwa, o którym mowa w ust. 4, powinno nastąpić w terminie określonym w § 30 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie wykonywania ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 170, z 1987 r. Nr 37, poz. 213 oraz z 1988 r. Nr 6, poz. 51 i Nr 12, poz. 95).

Podział przedsiębiorstwa

§  2.
Zarządzenie o podziale przedsiębiorstwa powinno zawierać:
1)
określenie przedsiębiorstwa, które powinno ulec podziałowi, lub przedsiębiorstwa, z którego jednostka lub jednostki zostają wyłączone, oraz przedsiębiorstwa, do którego jednostki te włączono,
2)
określenie terminu podziału,
3)
określenie przedsiębiorstw, które będą utworzone w wyniku podziału,
4)
określenie zakładów i innych jednostek organizacyjnych włączonych do przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału.
§  3.
Do obowiązków organu założycielskiego w szczególności należy:
1)
zawiadomienie organów przedsiębiorstwa o podjętym postępowaniu,
2)
złożenie wniosku o wykreślenie przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw państwowych z dniem wpisu do tego rejestru przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału,
3)
powołanie komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi oraz w celu dokonania szczegółowego podziału składników mienia, jak również zobowiązań i wierzytelności tego przedsiębiorstwa między przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału,
4)
dokonanie podziału pozostałych składników majątkowych oraz podziału zobowiązań i wierzytelności na podstawie bilansów jednostek organizacyjnych włączonych do przedsiębiorstw powstających w wyniku podziału, z uwzględnieniem dotychczasowej roli tych jednostek w organizacji i funkcjonowaniu przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi, przedmiotu działania przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału oraz warunków socjalnych załóg,
5)
wydanie zarządzenia o utworzeniu przedsiębiorstw powstających w wyniku podziału i przydzielenie tym przedsiębiorstwom składników mienia przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi.
§  4.
Przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału odpowiadają solidarnie za zobowiązania przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi.

Łączenie przedsiębiorstw

§  5.
Zarządzenie o łączeniu przedsiębiorstw powinno zawierać:
1)
oznaczenie łączonych przedsiębiorstw, ze wskazaniem przedsiębiorstwa przejmującego,
2)
określenie terminu połączenia,
3)
wskazanie organu założycielskiego dla przedsiębiorstwa powstałego w wyniku łączenia.
§  6.
Przed wydaniem zarządzenia o połączeniu przedsiębiorstwa zasięga się opinii organu antymonopolowego, który jest obowiązany wydać taką opinię w terminie 14 dni.
§  7.
Z chwilą wydania zarządzenia w sprawie połączenia przedsiębiorstw państwowych, organ założycielski zawiadamia organy tych przedsiębiorstw o podjętym postępowaniu.
§  8.
Przejęcia majątku łączonych przedsiębiorstw dokonuje komisja powołana przez ten organ założycielski, który będzie organem założycielskim połączonego przedsiębiorstwa.
§  9.
Podstawę rachunkową przejęcia stanowią bilanse łączonych przedsiębiorstw z dnia połączenia.
§  10.
Przejęciu podlegają aktywa i pasywa objęte bilansami przejmowanych przedsiębiorstw.
§  11.
Połączone przedsiębiorstwo odpowiada za zobowiązania przejętych przedsiębiorstw oraz przejmuje ich wierzytelności.
§  12.
Dyrektor połączonego przedsiębiorstwa składa wniosek o wpisanie do rejestru przedsiębiorstw państwowych połączonego przedsiębiorstwa i o równoczesne wykreślenie z rejestru przedsiębiorstw łączonych.

Likwidacja przedsiębiorstwa

§  13.
Niezwłocznie po otrzymaniu zarządzenia o likwidacji przedsiębiorstwa organ założycielski:
1)
zawiadamia organy przedsiębiorstwa o podjętym postępowaniu likwidacyjnym,
2)
ustala dzień otwarcia likwidacji,
3)
powołuje likwidatora oraz nadzoruje postępowanie likwidacyjne i czynności likwidatora, a także określa czynności, których likwidatorowi nie wolno wykonywać bez szczególnego zezwolenia; ponadto organ założycielski wykonuje inne czynności określone w rozporządzeniu.
§  14.
Likwidowane przedsiębiorstwo może być prowadzone pod jego dotychczasową nazwą z dodaniem wyrazów "w likwidacji".
§  15.
1.
Do czasu zakończenia likwidacji mieniem likwidowanego przedsiębiorstwa zarządza likwidator.
2.
Likwidator wykonuje prawa i obowiązki organów przedsiębiorstwa.
3.
Czynności likwidatora powinny być podejmowane w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności likwidowanego przedsiębiorstwa.
4.
Z dniem otwarcia likwidacji przedsiębiorstwa wygasają wszelkie uprawnienia pełnomocników przedsiębiorstwa udzielone przed tym dniem.
§  16.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
zgłoszenie likwidacji do rejestru przedsiębiorstw państwowych,
2)
zawiadomienie banku finansującego przedsiębiorstwo o otwarciu likwidacji,
3)
sporządzenie bilansu i inwentaryzacji składników majątkowych na dzień otwarcia likwidacji w celu ustalenia aktywów i pasywów likwidowanego przedsiębiorstwa,
4)
sporządzenie planu finansowego likwidacji (planu pokrycia kosztów działalności przedsiębiorstwa w czasie likwidacji i planu kosztów likwidacji),
5)
wezwanie, przez ogłoszenie w dzienniku "Rzeczpospolita", wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa do zgłoszenia roszczeń w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia,
6)
sporządzenie wykazu roszczeń wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa oraz określenie sposobu ich zaspokojenia, z zastrzeżeniem przepisu § 19 ust. 1.
§  17.
1.
Z chwilą wszczęcia postępowania likwidacyjnego likwidator jest obowiązany rozwiązać z pracownikami przedsiębiorstwa umowy o pracę, z zachowaniem obowiązujących terminów wypowiedzenia.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do umów o pracę zawieranych na czas określony lub na czas wykonywania określonej pracy; okres wypowiedzenia tych umów wynosi dwa tygodnie.
3.
Likwidator wypowiadając umowę o pracę może zwolnić pracownika od obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Pracownik zwolniony od obowiązku świadczenia pracy zachowuje w okresie wypowiedzenia prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.
4.
W celu zapewnienia wykonania zadań związanych z likwidacją przedsiębiorstwa likwidator może odstąpić od rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem niezbędnym do wykonania tych zadań.
5.
Przy wypowiadaniu umów o pracę nie stosuje się przepisów zakazujących lub ograniczających dopuszczalność wypowiadania lub rozwiązywania takich umów.
§  18.
1.
Likwidator dokonuje upłynnienia środków obrotowych, zagospodarowania środków trwałych i zaspokojenia wierzytelności w kolejności określonej w art. 1025 Kodeksu postępowania cywilnego oraz zgodnie z warunkami i planem, zatwierdzonymi przez organ założycielski.
2.
Organ założycielski może ustanowić niezależnie od wynagrodzenia szczególną premię dla likwidatora z tytułu korzystnego upłynnienia środków trwałych i obrotowych.
§  19.
1.
Po zakończeniu likwidacji organ założycielski wydaje decyzję o uznaniu przedsiębiorstwa za zlikwidowane.
2.
Decyzję, o której mowa w ust. 1, likwidator zgłasza do rejestru przedsiębiorstw. Decyzja ta stanowi podstawę do wykreślenia przedsiębiorstwa z rejestru.
§  20.
Organ założycielski zaspokaja w imieniu Skarbu Państwa niektóre roszczenia pracownicze do zlikwidowanego przedsiębiorstwa, stosując odpowiednio przepisy w sprawie zaspokajania przez Skarb Państwa niektórych roszczeń pracowniczych do przedsiębiorstwa po jego likwidacji lub upadłości.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie poprawy gospodarki przedsiębiorstwa

§  21.
1.
W razie powstania przesłanek określonych w art. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 46), organ założycielski może ustanowić nad przedsiębiorstwem zarząd komisaryczny.
2.
W sprawach ustanowienia zarządu komisarycznego nad przedsiębiorstwem stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w ust. 1.

Rozdział  3

Postępowanie upadłościowe w stosunku do przedsiębiorstwa

§  22.
W razie niewypłacalności przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości, wszczyna się szczególne postępowanie upadłościowe w stosunku do przedsiębiorstwa, zwane dalej "postępowaniem upadłościowym".
§  23.
Postępowanie upadłościowe należy do właściwości sądu wojewódzkiego, w którego okręgu przedsiębiorstwo ma swoją siedzibę.
§  24.
Sąd, w terminie 14 dni od zgłoszenia wniosku o ogłoszeniu upadłości, wydaje postanowienie o uwzględnieniu lub oddaleniu wniosku.
§  25.
Syndyk jest obowiązany, niezwłocznie po powołaniu, dokonać w rejestrze przedsiębiorstw państwowych zgłoszenia o upadłości przedsiębiorstwa oraz ogłosić w dzienniku "Rzeczpospolita" wezwanie do wierzycieli o zgłoszenie wierzytelności w ciągu dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia.
§  26.
1.
Po upływie terminu, o którym mowa w § 25, syndyk zgłasza w terminie trzech dni do sędziego­komisarza wniosek o przeprowadzenie postępowania w celu zawarcia z wierzycielami układu co do sposobu i okresu spłaty wierzycieli.
2.
Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, sędzia-komisarz wyznacza w terminie 14 dni rozprawę w celu zawarcia układu.
3.
Jeżeli nie dojdzie do układu z wierzycielami, sędzia-komisarz zwraca syndykowi wniosek, o którym mowa w ust. 1.
§  27.
Po zwróceniu wniosku, o którym mowa w § 26, syndyk dokonuje sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego poszczególnych składników majątkowych.
§  28.
1.
Sprzedaż przedsiębiorstwa następuje w drodze przetargu nieograniczonego.
2.
Informację o warunkach nabycia przedsiębiorstwa w drodze przetargu i terminie składania ofert ogłasza się w sposób zapewniający ich dotarcie do możliwie szerokiego kręgu zainteresowanych.
3.
W razie zgłoszenia większej ilości ofert, syndyk wyznacza rozprawę w celu przeprowadzenia przetargu. Pierwszeństwo nabycia przysługuje osobie, która zgłosiła najwyższą cenę nabycia.
4.
Przyznanie prawa nabycia wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza.
5.
Nabycie przedsiębiorstwa następuje w stanie wolnym od wszelkich obciążeń, z wyjątkiem służebności gruntowych.
§  29.
Sprzedaż poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa powinna nastąpić w drodze przetargu. W tym przypadku stosuje się odpowiednio przepisy § 28, z tym że prawo nabycia nie wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza.
§  30.
1.
Syndyk może, w społecznie i gospodarczo uzasadnionych przypadkach oraz w celu wykonania ważnych zobowiązań międzynarodowych, wyłączyć ze sprzedaży, o której mowa w § 28 i 29, niektóre składniki majątkowe przedsiębiorstwa i używać ich do kontynuowania działalności gospodarczej upadłego przedsiębiorstwa do czasu zaspokojenia zobowiązań międzynarodowych lub realizacji ważnych społecznie i gospodarczo zadań.
2.
Po zakończeniu działalności gospodarczej składniki, o których mowa w ust. 1, podlegają sprzedaży na zasadach określonych w § 29, a uzyskane środki przeznacza się na pokrycie nie zaspokojonych wierzytelności.
§  31.
W zakresie nie uregulowanym niniejszym rozporządzeniem stosuje się przepisy o upadłości przedsiębiorstwa.

Rozdział  4

Zmiana zasad ustalania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń

§  32.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, zamawiająca bezpośrednio lub pośrednio roboty i usługi w jednostce nie zobowiązanej do uiszczenia podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, jest zobowiązana do uiszczenia tego podatku w wysokości 20% kosztów robocizny bezpośredniej wykonawcy tych robót i usług określonych w fakturze. Wystawiający fakturę jest obowiązany koszty te wyliczać w odrębnej pozycji.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do zamówień dotyczących robót i usług:
1)
kooperacyjnych, wykonywanych w zakładzie usługodawcy,
2)
remontowo-budowlanych, wykonywanych w obiektach zleceniodawcy,
3)
w budownictwie mieszkaniowym.
§  33.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1988.18.122

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie niektórych przepisów ustawy o nadzwyczajnych uprawnieniach i upoważnieniach dla Rady Ministrów.
Data aktu: 30/05/1988
Data ogłoszenia: 11/06/1988
Data wejścia w życie: 11/06/1988