Zm.: rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 kwietnia 1988 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.

Na podstawie art. 8, art. 9 pkt 1, 2 i 4, art. 18 ust. 3 i art. 38 pkt 2-4 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289, z 1984 r. Nr 52, poz. 268 i z 1985 r. Nr 12, poz. 50) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 lipca 1983 r. w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych (Dz. U. Nr 43, poz. 197 i z 1985 r. Nr 25, poz. 110) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 1 w pkt 1 po wyrazach "są członkami" dodaje się wyrazy "lub kandydatami";
2)
w § 2:
a)
w ust. 1 po wyrazach "formie pisemnej," dodaje się wyrazy "określających istotne warunki umowy, w szczególności rodzaj, ilość, cenę i termin wykonania świadczenia,"
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Za wykonywane za pośrednictwem spółdzielni uważa się również świadczenia:

1) wykonywane bezpośrednio na zamówienia określonych odbiorców i na ich potrzeby, z tym że w rzemiosłach budowlanych wartość zamówienia nie może przekraczać 300 tys. zł,

2) polegające na detalicznej sprzedaży wyrobów bezpośrednio konsumentom,

jeżeli rzemieślnik wykonuje je na rachunek spółdzielni i obroty z nich dokumentuje książką zamówień i sprzedaży detalicznej, prowadzoną według ustalonego wzoru i poświadczoną przez spółdzielnię; przedmiotem tych świadczeń nie mogą być usługi kooperacyjne oraz sprzedaż wyrobów do dalszej odprzedaży lub przerobu albo zużycia produkcyjnego.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Tryb rozliczeń ze spółdzielnią obrotów, o których mowa w ust. 3, oraz zasady prowadzenia książki zamówień i książki sprzedaży detalicznej określa instrukcja Ministra Finansów w sprawie trybu rozliczania ze spółdzielnią obrotów dokumentowanych książką zamówień i książką sprzedaży detalicznej oraz w sprawie zasad prowadzenia przez rzemieślników tych książek.";

3)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Zaliczenie obrotów do poszczególnych skal podatku dochodowego następuje według rodzaju rzemiosła określonego w posiadanym przez rzemieślnika uprawnieniu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, oraz rodzaju wykonywanych świadczeń, zwanych dalej "produkcją" lub "usługami".

2. Przepis ust. 1 stosuje się również, gdy rzemieślnik obejmuje jednym rachunkiem odrębne świadczenia, z których obroty zaliczone są do różnych skal podatku dochodowego, pod warunkiem wyszczególnienia w rachunku tych świadczeń i obrotów. W razie niewyszczególnienia w rachunku tych świadczeń i obrotów, do łącznego obrotu wynikającego z rachunku stosuje się skalę zawierającą najwyższe stawki podatku, przewidzianą od obrotów z wykonywanych świadczeń.

3. Do produkcji zalicza się:

1) świadczenia w zakresie wytwarzania wyrobów w całości z materiałów własnych rzemieślnika,

2) świadczenia wykonywane z udziałem materiałów własnych rzemieślnika, jeżeli udział ten przekracza 15% ogólnej wartości świadczenia.

4. Do usług zalicza się inne świadczenia niż wymienione w ust. 3.

5. Ogólna wartość świadczenia i wartość materiałów własnych powinna wynikać z wystawionego rachunku lub z zapisu w książce zamówień, a w razie wykonywania rzemiosł budowlanych - również z rachunku przejściowego. Przy ustalaniu udziału wartości materiałów własnych w ogólnej wartości świadczenia:

1) nie bierze się pod uwagę wartości materiałów wyłączonej z obrotu stosownie do przepisów o podatku obrotowym,

2) w rzemiosłach budowlanych - do wartości materiałów własnych wlicza się również wartość materiałów zużytych na rusztowania, daszki ochronne, pomosty i inne urządzenia pomocnicze, a ponadto koszty transportu zewnętrznego materiałów własnych oraz pozostałe koszty zakupu tych materiałów, jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami w kosztorysie wykonawczym wydatki te zostały ujęte razem z wartością materiałów i uznane przez zamawiającego.

6. Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli w załączniku nr 1 do rozporządzenia obroty ze świadczeń wykonywanych w określonym rodzaju rzemiosła zaliczone zostały tylko do jednej skali podatku dochodowego.

7. Na wniosek rzemieślnika urząd skarbowy może zaliczyć obroty z tytułu wykonywania rzemiosł, określonych w uprawnieniu jako "inne nie wymienione rzemiosła", do skal podatku dochodowego innych niż określone w § 5 ust. 3, właściwych ze względu na osiąganą zyskowność, ustaloną przy uwzględnieniu przedstawionego przez rzemieślnika zestawienia ponoszonych kosztów.

8. Podatek dochodowy od obrotów z wykonywania świadczeń na eksport pobiera się według skali bezpośrednio poprzedzającej skalę właściwą dla danego rodzaju rzemiosła, z tym że:

1) od obrotów z wykonywania świadczeń w zakresie produkcji wyrobów podatek nie może być wyższy niż określony w skali oznaczonej symbolem "D" oraz niższy niż określony w skali oznaczonej symbolem "B",

2) od obrotów z wykonywania świadczeń w zakresie usług podatek nie może być wyższy niż określony w skali oznaczonej symbolem "E".;

4)
w § 10 ust. 2 wyrazy "(Dz. U. z 1983 r. Nr 43, poz. 192 i z 1985 r. Nr 12, poz. 51)" zastępuje się wyrazami "(Dz. U. z 1988 r. Nr 4, poz. 37)",
5)
w § 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Urząd skarbowy sprawdza prawidłowość obliczenia podatku obrotowego oraz podatku dochodowego w formie ryczałtu; w razie stwierdzenia nieprawidłowości urząd skarbowy wydaje decyzję, w której określa wysokość podatków nie pobranych lub nie wpłaconych przez spółdzielnię.";

6)
załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenia wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie poczynając od roku podatkowego 1988, z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit. a) i c), który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1988 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SKALE PODATKU DOCHODOWEGO

Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do A B
1 2 3
1.100.000 zł – 1.600.000 zł
1.600.000 zł – 2.000.000 zł
2.000.000 zł – 3.000.000 zł
3.000.000 zł – 4.000.000 zł 3,0% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł – 5.000.000 zł 30.000 zł + 4,0% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł – 6.000.000 zł 70.000 zł + 4,7% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł – 8.000.000 zł 1,1% od nadwyżki ponad 6.200.000 zł 117.000 zł + 5,7% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
8.000.000 zł – 10.000.000 zł 20.000 zł + 1,8% od nadwyżki ponad 8.000.000 zł 231.000 zł + 6,8% od nadwyżki ponad 8.000.000 zł
10.000.000 zł – 12.000.000 zł 56.000 zł + 2,1% od nadwyżki ponad 10.000.000 zł 367.000 zł + 7,8% od nadwyżki ponad 10.000.000 zł
12.000.000 zł – 15.000.000 zł 98.000 zł + 2,4% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł 523.000 zł + 8,3% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł – 18.000.000 zł 170.000 zł + 3,0% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł 772.000 zł + 9,5% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł – 24.000.000 zł 260.000 zł + 3,3% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł 1.057.000 zł + 9,9% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
24.000.000 zł – 30.000.000 zł 458.000 zł + 3,8% od nadwyżki ponad 24.000.000 zł 1.651.000 zł + 11,2% od nadwyżki ponad 24.000.000 zł
30.000.000 zł – 36.000.000 zł 686.000 zł + 4,3% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł 2.323.000 zł + 11,2% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
36.000.000 zł – 42.000.000 zł 944.000 zł + 4,5% od nadwyżki ponad 36.000.000 zł 2.995.000 zł + 11,3% od nadwyżki ponad 36.000.000 zł
42.000.000 zł – 50.000.000 zł 1.214.000 zł + 4,6% od nadwyżki ponad 42.000.000 zł 3.673.000 zł + 11,3% od nadwyżki ponad 42.000.000 zł
50.000.000 zł – 60.000.000 zł 1.582.000 zł + 5,2% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł 4.577.000 zł + 11,3% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
60.000.000 zł 2.102.000 zł + 5,3% od nadwyżki ponad 60.000.000 zł 5.707.000 zł + 11,3% od nadwyżki ponad 60.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do C D
1 2 3
1.100.000 zł – 1.600.000 zł
1.600.000 zł – 2.000.000 zł 4% od nadwyżki ponad 1.800.000 zł
2.000.000 zł – 3.000.000 zł 4% od nadwyżki ponad 2.200.000 zł 8.000 zł + 6% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł
3.000.000 zł – 4.000.000 zł 32.000 zł + 5% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł 68.000 zł + 8% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł – 5.000.000 zł 82.000 zł + 7% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł 148.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł – 6.000.000 zł 152.000 zł + 8% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł 258.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł – 8.000.000 zł 232.000 zł + 9% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł 368.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
8.000.000 zł – 10.000.000 zł 412.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 8.000.000 zł 628.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 8.000.000 zł
10.000.000 zł – 12.000.000 zł 632.000 zł + 12% od nadwyżki ponad 10.000.000 zł 928.000 zł + 16% od nadwyżki ponad 10.000.000 zł
12.000.000 zł – 15.000.000 zł 872.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł 1.248.000 zł + 17% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł – 18.000.000 zł 1.262.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł 1.758.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł – 24.000.000 zł 1.652.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł 2.328.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
24.000.000 zł – 30.000.000 zł 2.552.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 24.000.000 zł 3.468.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 24.000.000 zł
30.000.000 zł – 36.000.000 zł 3.452.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł 4.608.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
36.000.000 zł – 42.000.000 zł 4.352.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 36.000.000 zł 5.748.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 36.000.000 zł
42.000.000 zł – 50.000.000 zł 5.252.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 42.000.000 zł 6.888.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 42.000.000 zł
50.000.000 zł – 60.000.000 zł 6.452.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł 8.408.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
60.000.000 zł 7.952.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 60.000.000 zł 10.308.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 60.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenia skal (symbole)
ponad do E
1 2
1.100.000 zł – 1.600.000 zł 5% od nadwyżki ponad 1.500.000 zł
1.600.000 zł – 2.000.000 zł 5.000 zł + 6% od nadwyżki ponad 1.600.000 zł
2.000.000 zł – 3.000.000 zł 29.000 zł + 9% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł
3.000.000 zł – 4.000.000 zł 119.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł – 5.000.000 zł 229.000 zł + 14% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł – 6.000.000 zł 369.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł – 8.000.000 zł 519.000 zł + 17% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
8.000.000 zł – 10.000.000 zł 859.000 zł + 20% od nadwyżki ponad 8.000.000 zł
10.000.000 zł – 12.000.000 zł 1.259.000 zł + 20% od nadwyżki ponad 10.000.000 zł
12.000.000 zł – 15.000.000 zł 1.659.000 zł + 22% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł – 18.000.000 zł 2.319.000 zł + 22% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł – 24.000.000 zł 2.979.000 zł + 22% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
24.000.000 zł – 30.000.000 zł 4.299.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 24.000.000 zł
30.000.000 zł – 36.000.000 zł 5.679.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
36.000.000 zł – 42.000.000 zł 7.059.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 36.000.000 zł
42.000.000 zł – 50.000.000 zł 8.439.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 42.000.000 zł
50.000.000 zł – 60.000.000 zł 10.279.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
60.000.000 zł 12.579.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 60.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do F
1 2
1.100.000 zł – 1.600.000 zł 7% od nadwyżki ponad 1.300.000 zł
1.600.000 zł – 2.000.000 zł 21.000 zł + 9% od nadwyżki ponad 1.600.000 zł
2.000.000 zł – 3.000.000 zł 57.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł
3.000.000 zł – 4.000.000 zł 167.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł – 5.000.000 zł 317.000 zł + 18% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł – 6.000.000 zł 497.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł – 8.000.000 zł 687.000 zł + 22% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
8.000.000 zł – 10.000.000 zł 1.127.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 8.000.000 zł
10.000.000 zł – 12.000.000 zł 1.587.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 10.000.000 zł
12.000.000 zł – 15.000.000 zł 2.107.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł – 18.000.000 zł 2.887.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł – 24.000.000 zł 3.667.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
24.000.000 zł – 30.000.000 zł 5.227.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 24.000.000 zł
30.000.000 zł – 36.000.000 zł 6.787.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
36.000.000 zł – 42.000.000 zł 8.347.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 36.000.000 zł
42.000.000 zł – 50.000.000 zł 9.907.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 42.000.000 zł
50.000.000 zł – 60.000.000 zł 11.987.000 zł + 27% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
60.000.000 zł 14.687.000 zł + 27% od nadwyżki ponad 60.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do G
1 2
1.100.000 zł – 1.600.000 zł 8% od nadwyżki ponad 1.100.000 zł
1.600.000 zł – 2.000.000 zł 40.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 1.600.000 zł
2.000.000 zł – 3.000.000 zł 84.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł
3.000.000 zł – 4.000.000 zł 234.000 zł + 18% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł – 5.000.000 zł 414.000 zł + 22% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł – 6.000.000 zł 634.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł – 8.000.000 zł 864.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
8.000.000 zł – 10.000.000 zł 1.384.000 zł + 28% od nadwyżki ponad 8.000.000 zł
10.000.000 zł – 12.000.000 zł 1.944.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 10.000.000 zł
12.000.000 zł – 15.000.000 zł 2.544.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł – 18.000.000 zł 3.444.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł – 24.000.000 zł 4.344.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
24.000.000 zł – 30.000.000 zł 6.144.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 24.000.000 zł
30.000.000 zł – 36.000.000 zł 7.944.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
36.000.000 zł – 42.000.000 zł 9.744.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 36.000.000 zł
42.000.000 zł – 50.000.000 zł 11.544.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 42.000.000 zł
50.000.000 zł – 60.000.000 zł 13.944.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
60.000.000 zł 16.944.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 60.000.000 zł

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SKALE PRZEDPŁAT NA POCZET PODATKU DOCHODOWEGO

Podstawa obliczenia przedpłat (obrót roczny – bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do A B C D E F G
1 2 3 4 5 6 7 8
1.100.000 zł – 1.600.000 zł 0,3 1,3 2,5
1.600.000 zł – 2.000.000 zł 0,4 1,4 2,8 4,2
2.000.000 zł – 3.000.000 zł 1,1 2,3 4,0 5,6 7,8
3.000.000 zł – 4.000.000 zł 0,8 2,0 3,7 5,7 7,9 10,3
4.000.000 zł – 5.000.000 zł 1,4 3,0 5,2 7,4 9,9 12,7
5.000.000 zł – 6.000.000 zł 2,0 3,9 6,1 8,6 11,4 14,4
6.000.000 zł – 8.000.000 zł 0,3 2,9 5,1 7,8 10,7 14,1 17,3
8.000.000 zł – 10.000.000 zł 0,6 3,7 6,3 9,3 12,6 15,9 19,4
10.000.000 zł – 12.000.000 zł 0,8 4,4 7,3 10,4 13,8 17,6 21,2
12.000.000 zł – 15.000.000 zł 1,1 5,1 8,5 11,7 15,5 19,2 23,0
15.000.000 zł – 18.000.000 zł 1,4 5,9 9,2 12,9 16,5 20,4 24,1
18.000.000 zł – 24.000.000 zł 1,9 6,9 10,7 14,4 17,9 21,8 25,6
24.000.000 zł – 30.000.000 zł 2,3 7,7 11,5 15,4 18,9 22,6 26,5
30.000.000 zł – 36.000.000 zł 2,6 8,3 12,1 16,0 19,6 23,2 27,1
36.000.000 zł – 42.000.000 zł 2,9 8,7 12,5 16,4 20,1 23,6 27,5
42.000.000 zł – 50.000.000 zł 3,2 9,1 12,9 16,8 20,6 24,0 27,9
50.000.000 zł – 60.000.000 zł 3,5 9,5 13,3 17,2 21,0 24,5 28,2
60.000.000 zł 3,8 9,8 13,5 17,4 21,2 24,8 28,5

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1988.11.91

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.
Data aktu: 13/04/1988
Data ogłoszenia: 30/04/1988
Data wejścia w życie: 01/01/1988, 30/04/1988, 01/07/1988