Określenie rodzajów spraw, których prowadzenie terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej mogą powierzać kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej oraz sposobu powierzania.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 1987 r.
w sprawie określenia rodzajów spraw, których prowadzenie terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej mogą powierzać kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej, oraz sposobu powierzania.

Na podstawie art. 137 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 41, poz. 185 i Nr 62, poz. 286, z 1984 r. Nr 21, poz. 100 i Nr 31, poz. 173, z 1985 r. Nr 14, poz. 60 i Nr 50, poz. 262, z 1986 r. Nr 47, poz. 227 oraz z 1987 r. Nr 14, poz. 83 i Nr 33, poz. 181) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej, zwany dalej "organem powierzającym", może za zgodą terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej powierzyć, z zastrzeżeniem ust. 3, prowadzenie spraw należących do jego właściwości kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej, zwanych dalej "jednostkami".
2.
Powierzenie, o którym mowa w ust. 1, może obejmować:
1)
prowadzenie określonych rodzajów spraw,
2)
opracowywanie informacji i analiz problemowych, ekspertyz oraz prognoz w zakresie powierzonego rodzaju spraw,
3)
wydawanie decyzji administracyjnych.
3.
Powierzenie prowadzenia spraw nie może obejmować:
1)
określonych w art. 149 ustawy z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, zwanej dalej "ustawą", kompetencji organu powierzającego stopnia wojewódzkiego w zakresie nadzoru i kierownictwa nad terenowymi organami administracji państwowej stopnia podstawowego,
2)
wynikających z ustawy obowiązków organu powierzającego wobec przedstawicielskich organów władzy państwowej i samorządu terytorialnego,
3)
spraw związanych bezpośrednio z obronnością i bezpieczeństwem kraju.
§  2.
1.
Prowadzenie spraw powierza się kierownikowi jednostki podporządkowanej tej radzie narodowej, która jest właściwa dla organu powierzającego.
2.
Powierzenie prowadzenia określonego rodzaju spraw nie może nastąpić, jeżeli przedmiot działania jednostki nie obejmuje realizacji zadań z tej dziedziny.
3.
W przypadku określonym w § 1 ust. 2 pkt 3 kierownik jednostki wydaje decyzje administracyjne w I instancji z upoważnienia organu powierzającego.
§  3.
1.
Powierzenie prowadzenia spraw następuje na czas nie określony, w drodze porozumienia zawartego w formie pisemnej przez organ powierzający z kierownikiem jednostki.
2.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1)
nazwy i siedziby organu powierzającego oraz jednostki,
2)
określenie powierzonych spraw spośród tych, których rodzaje wymienione zostały w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
3)
wykaz spraw, w których kierownika jednostki upoważnia się do wydawania decyzji administracyjnych, ze wskazaniem przepisów prawnych ustalających kompetencje do wydawania tych decyzji,
4)
warunki organizacyjno-techniczne i finansowe wykonywania porozumienia,
5)
termin wejścia w życie porozumienia.
§  4.
1.
Organ powierzający, występując z wnioskiem o wyrażenie zgody na powierzenie prowadzenia spraw, przedstawia projekt porozumienia, o którym mowa w § 3, wraz z uzasadnieniem.
2.
W uzasadnieniu należy wykazać w szczególności:
1)
potrzebę powierzenia oraz jego przewidywane skutki społeczne, gospodarcze i finansowe,
2)
spełnianie przez jednostkę warunków niezbędnych do prawidłowego prowadzenia powierzonych spraw,
3)
stan uzgodnień warunków porozumienia.
§  5.
1.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej, wyrażając zgodę na powierzenie prowadzenia spraw, kieruje się potrzebą usprawnienia ich załatwiania i poprawy obsługi obywateli. Organ ten ocenia projekt porozumienia, o którym mowa w § 3, i w formie pisemnej wyraża zgodę na jego zawarcie.
2.
Organ, o którym mowa w ust. 1, odmówi wyrażenia zgody na powierzenie prowadzenia spraw w razie stwierdzenia naruszenia przy uzgadnianiu warunków porozumienia, o którym mowa w § 3, przepisów określających kompetencje organów jednostki.
§  6.
W jednostkach podziału terytorialnego stopnia podstawowego, w których – zgodnie z art. 137 ust. 3 ustawy – terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej wykonuje równocześnie kompetencje terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej, organ ten dokonuje we własnym zakresie ustaleń, o których mowa w § 4 i 5.
§  7.
1.
Organ powierzający przesyła tekst porozumienia, o którym mowa w § 3:
1)
terenowemu organowi administracji państwowej o właściwości ogólnej, który wyraził zgodę na powierzenie prowadzenia spraw, w celu ogłoszenia w trybie określonym w art. 72 ust. 3 ustawy,
2)
terenowemu organowi administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego, w celu zamieszczenia w wykazie określonym w ust. 3,
3)
odpowiednio – rzeczowo właściwemu ministrowi lub terenowemu organowi administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego – w związku ze sprawowanym nadzorem.
2.
Ogłoszeniu podlegają nazwy i siedziby organu powierzającego i jednostki, rodzaje powierzonych spraw, upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych oraz termin wejścia w życie porozumienia.
3.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego prowadzi i aktualizuje wykaz powierzonych spraw według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  8.
1.
Kierownik jednostki odpowiada za zgodne z prawem i polityką państwa prowadzenie powierzonych spraw oraz za sprawną organizację ich załatwiania.
2.
Organ powierzający kontroluje i ocenia realizację powierzonych spraw, uwzględniając w szczególności spełnianie kryteriów określonych w ust. 1 oraz skutki społeczne, gospodarcze i finansowe powierzenia.
§  9.
1.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej, który wyraził zgodę na powierzenie prowadzenia spraw, może na wniosek kierownika jednostki zapewnić, w ramach budżetu właściwej rady narodowej, środki na pokrycie uzasadnionych kosztów ponoszonych przez jednostkę w związku z prowadzeniem powierzonych spraw.
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, nie powinny przekraczać wysokości kosztów ponoszonych przed zawarciem porozumienia przez organ powierzający w związku z prowadzeniem powierzonych spraw.
§  10.
1.
Spory wynikające z realizacji warunków porozumienia rozstrzyga, z zastrzeżeniem ust. 2, terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej, który wyraził zgodę na jego zawarcie.
2.
W przypadkach, o których mowa w § 6, spory wynikające z realizacji warunków porozumienia rozstrzyga terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego.
§  11.
1.
Organ powierzający może w formie pisemnej, z własnej inicjatywy lub na wniosek kierownika jednostki, cofnąć powierzenie prowadzenia spraw.
2.
Cofnięcie powierzenia na wniosek kierownika jednostki następuje po upływie 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku, chyba że organ powierzający i kierownik jednostki uzgodnią inny termin.
3.
W razie cofnięcia powierzenia spraw stosuje się odpowiednio przepisy § 7.
§  12.
1.
Przy prowadzeniu przez kierownika jednostki powierzonych spraw mają zastosowanie - zgodnie z art. 1 § 2 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego – przepisy tego Kodeksu.
2.
Od wydawanych przez kierownika jednostki decyzji administracyjnych przysługuje odwołanie do właściwego rzeczowo organu administracji państwowej wyższego stopnia w stosunku do organu powierzającego.
§  13.
Powierzone sprawy uważa się za prowadzone przez kierownika jednostki, jeżeli w czasie niepełnienia przez niego obowiązków sprawy te, z jego upoważnienia, prowadzi zastępca kierownika jednostki.
§  14.
1.
Sprawy, w których postępowanie zostało wszczęte przed dniem powierzenia prowadzenia spraw kierownikowi jednostki, podlegają załatwieniu przez organ powierzający.
2.
Sprawy, w których postępowanie nie zostało zakończone przez kierownika jednostki do dnia cofnięcia powierzenia, przejmuje do załatwienia organ powierzający.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RODZAJE SPRAW, KTÓRE MOGĄ BYĆ PRZEDMIOTEM POROZUMIENIA O POWIERZENIU PROWADZENIA SPRAW, OKREŚLONEGO W § 3 ROZPORZĄDZENIA

1. W zakresie planowania przestrzennego, budownictwa, inwestycji, urbanistyki i architektury oraz nadzoru budowlanego:

1) prowadzenie prac analitycznych, studialnych, programowych i planistycznych, dotyczących społeczno-gospodarczego i przestrzennego rozwoju terenu,

2) prowadzenie postępowania w zakresie wskazań i decyzji lokalizacyjnych, łącznie z przygotowywaniem projektów umów w sprawie warunków realizacji inwestycji,

3) prowadzenie ewidencji jednostek organizacyjnych projektowania niezależnie od ich przynależności resortowej,

4) wydawanie decyzji o rozbiórce nielegalnie wzniesionych drobnych obiektów budowlanych na terenach administrowanych przez przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej,

5) przygotowywanie i realizowanie inwestycji oraz kapitalnych remontów w zakresie budownictwa mieszkaniowego, infrastruktury technicznej o znaczeniu lokalnym i pozostałego budownictwa ogólnego, a także koordynacja realizacji – w wymienionych dziedzinach – kompleksowych programów inwestycyjno-modernizacyjnych związanych z rozwojem miast,

6) bilansowanie potrzeb mieszkaniowych w zakresie budownictwa wielorodzinnego i jednorodzinnego z możliwościami realizacyjnymi,

7) współdziałanie z biurami projektowymi i inwestorami w zakresie rozwiązań technologicznych wykonawstwa budowlanego,

8) analizowanie kształtowania się kosztów i cen oraz podejmowanie inicjatyw w zakresie obniżania kosztów i cen w budownictwie.

2. W zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:

1) podłączanie nieruchomości do sieci urządzeń komunalnych, podłączanie zastępcze oraz hipoteczne zabezpieczenie na nieruchomości wydatkowanych na ten cel środków,

2) utrzymanie i eksploatacja urządzeń wodnych, kanalizacyjnych oraz ciepłowniczych,

3) wydawanie zezwoleń na wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych oraz prowadzenie kontroli przestrzegania warunków określonych w zezwoleniach,

4) wymierzanie zakładom kar za wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków nie odpowiadających wymaganym warunkom,

5) wydawanie decyzji o przyznaniu odszkodowania za szkody związane z wykonywaniem, utrzymywaniem i eksploatacją urządzeń zaopatrzenia w wodę stanowiących własność Państwa,

6) wydawanie decyzji w sprawie ograniczenia poboru wody do innych celów niż potrzeby bytowe ludności,

7) prowadzenie spraw utrzymywania czystości i porządku w miastach i osiedlach na terenach miejskich,

8) zakładanie, utrzymywanie i zarządzanie zielenią miejską, lasami komunalnymi oraz ogrodami zoologicznymi oraz prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem pracowniczych ogrodów działkowych,

9) prowadzenie spraw wynikających z przepisów o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz opieki nad miejscami pamięci narodowej i cmentarzami wojennymi, z wyjątkiem prowadzenia ewidencji pochowanych żołnierzy, jeńców i ofiar terroru,

10) prowadzenie spraw dotyczących oświetlenia ulic i placów miejskich,

11) wykonywanie funkcji zarządu dróg publicznych,

12) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego i naliczanie opłat z tego tytułu,

13) orzekanie o przywróceniu do stanu pierwotnego pasa drogowego w razie jego naruszenia,

14) wprowadzanie ograniczeń w ruchu drogowym w razie uszkodzenia drogi lub zagrożenia awarią,

15) wydawanie decyzji o zakresie rzeczowym robót remontowych w budynkach stanowiących własność osób fizycznych oraz hipotecznym zabezpieczeniu kosztów remontu na nieruchomości,

16) udzielanie pomocy finansowej na bieżące naprawy domów stanowiących własność osób fizycznych,

17) przejmowanie na własność Państwa za odszkodowaniem budynków stanowiących własność osób fizycznych,

18) naliczanie i rozliczanie kaucji mieszkaniowej oraz wydawanie decyzji dotyczących ulg i zwolnień w tym zakresie.

3. Z zakresu geodezji i gospodarki gruntami:

1) sprzedaż zasobów państwowego funduszu ziemi (gruntów i budynków),

2) wywłaszczanie nieruchomości,

3) przygotowywanie gruntów pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne,

4) oddawanie w użytkowanie wieczyste i sprzedaż nieruchomości państwowych,

5) wycena nieruchomości i naliczanie opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste, a także windykacja tych opłat,

6) prowadzenie spraw w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów rolnych,

7) prowadzenie spraw, w tym wydawanie decyzji, w zakresie obrotu nieruchomościami rolnymi.

4. W zakresie ochrony środowiska, gospodarki wodnej i geologii:

1) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska i wprowadzanie w nim zmian oraz za szczególne korzystanie z wód,

2) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów i decyzji administracyjnych dotyczących ochrony środowiska w zakresie:

a) ilości, stanu i składu ścieków wprowadzanych do wód i ziemi,

b) rodzaju i ilości substancji wprowadzonych do powietrza atmosferycznego,

c) gromadzenia (wylewania) odpadów,

d) dopuszczalnego poziomu hałasu i wibracji,

e) ochrony terenów zieleni oraz drzew i krzewów,

3) wykonywanie nadzoru techniczno-budowlanego nad obiektami gospodarki wodnej,

4) wymierzanie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie wymagań ochrony środowiska oraz za wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków nie odpowiadających wymaganym warunkom oraz za nieprzestrzeganie innych wymagań ochrony środowiska.

5. W zakresie kultury i sztuki:

1) nadzorowanie oraz programowanie i podejmowanie działań tworzących warunki zapewniające rozwój instytucji i placówek upowszechniania kultury, twórczości artystycznej, amatorskiego ruchu artystycznego i sztuki ludowej,

2) dokonywanie ocen pracowników upowszechniania kultury,

3) opiniowanie zakupów inwestycyjnych, dokonywanych przez instytucje i placówki upowszechniania kultury podporządkowane radzie narodowej,

4) prowadzenie spraw w zakresie ochrony zabytków,

5) wydawanie decyzji dotyczących obiektów archeologicznych, z wyjątkiem decyzji o wpisaniu do rejestru zabytków,

6) wydawanie decyzji wstrzymujących wszelkie roboty podejmowane przy dobrach kultury nie wpisanych jeszcze do rejestru zabytków, jeżeli istnieją podstawy do takiego wpisu,

7) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności rozrywkowej w zakresie:

a) lunaparków i wesołych miasteczek,

b) szaf grających i zabawek mechanicznych o charakterze stacjonarnym,

c) elektronicznych gier rozrywkowych,

8) sprawowanie nadzoru nad działalnością bibliotek,

9) wydawanie legitymacji i zaświadczeń instruktorom amatorskiego ruchu artystycznego.

6. W zakresie oświaty i wychowania oraz kultury fizycznej, sportu, turystyki i wypoczynku:

1) udzielanie pomocy materialnej uczniom oraz dzieciom umieszczonym w rodzinach zastępczych,

2) dysponowanie i administrowanie nauczycielskimi zasobami mieszkaniowymi nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,

3) załatwianie spraw wynikających ze stosunku pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,

4) organizowanie dowożenia uczniów do szkół,

5) wykonywanie nadzoru pedagogicznego,

6) wydawanie decyzji dotyczących obowiązku szkolnego dzieci,

7) organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży,

8) organizowanie żywienia i dożywiania uczniów,

9) podejmowanie działań na rzecz rozwoju kultury fizycznej, sportu, turystyki i wypoczynku.

7. W zakresie rolnictwa, gospodarki żywnościowej i leśnictwa:

1) sprawowanie nadzoru nad działalnością spółek wodnych, a także nad działalnością związków tych spółek,

2) dokonywanie rozdziału dotacji budżetowych dla spółek wodnych i ich związków,

3) programowanie i realizacja inwestycji w zakresie melioracji wodnych, zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych wsi oraz utrzymanie i eksploatacja tych urządzeń,

4) ustalanie rozmiarów i terminów wykonania obowiązków obejmujących utrzymanie i eksploatację urządzeń melioracji szczegółowych i stacji pomp dostarczających wodę do deszczowni oraz orzekanie o całkowitym lub częściowym zwolnieniu z tych obowiązków i przejęciu ich przez Państwo,

5) wymiar należności od jednostek gospodarki uspołecznionej za urządzenia kanalizacyjne oraz opłat za urządzenia melioracji wodnych szczegółowych,

6) wymiar należności za urządzenia zbiorowego zaopatrzenia wsi w wodę, zbiorcze urządzenia kanalizacyjne oraz opłat za urządzenia melioracji wodnych szczegółowych,

7) zezwalanie na indywidualne dokonywanie podłączeń nieruchomości do urządzeń zbiorowego zaopatrzenia wsi w wodę,

8) wydawanie i egzekwowanie decyzji dotyczących ochrony i kwarantanny roślin,

9) prowadzenie spraw, w tym wydawanie decyzji, z dziedziny weterynarii,

10) sprawowanie nadzoru i koordynacji w zakresie zaopatrywania rolników w kwalifikowany materiał siewny zbóż i sadzeniaków ziemniaka,

11) prowadzenie ewidencji urządzeń wodnomelioracyjnych szczegółowych i nadzór nad konserwacją tych urządzeń,

12) egzekwowanie przestrzegania przepisów dotyczących zwalczania chorób roślin oraz chwastów i szkodników, a także właściwego stosowania środków chemicznych,

13) wydawania decyzji w sprawach ustalenia odszkodowania za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem urządzeń melioracji wodnych,

14) zagospodarowanie i utrzymywanie gminnych parków wiejskich.

8. W zakresie zdrowia i opieki społecznej:

1) załatwianie spraw dotyczących opieki społecznej w zakresie:

a) przyznawania świadczeń pomocy społecznej,

b) wnioskowania o umieszczenie w domach pomocy społecznej,

c) prowadzenia spraw związanych z koordynacją pomocy społecznej,

2) postępowanie w zakresie przymusowego leczenia chorób zakaźnych,

3) powoływanie komisji w celu komisyjnego badania lekarskiego i rozpatrywania wniosków osób odsuniętych orzeczeniem lekarskim od zajęć, których wykonywanie jest zabronione osobom dotkniętym chorobą weneryczną, lub od zajęć, których wykonywanie wymaga ze względów sanitarno-epidemiologicznych określonych warunków zdrowia,

4) organizowanie obowiązkowych badań lekarskich mających na celu wykrywanie chorób wenerycznych, wzywanie na obowiązkowe badania osób, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że są chore wenerycznie, oraz kierowanie chorych wenerycznie do odpowiedniego zespołu lekarskiego,

5) zezwalanie lekarzom i lekarzom dentystom na wystawianie recept na większą ilość środków odurzających i psychotropowych, niż ustalono w przepisach wydanych na podstawie ustawy o zapobieganiu narkomanii,

6) dokonywanie analiz ekonomicznych w zakresie wykorzystania środków na leki i kosztów leczenia ubezpieczonych,

7) prowadzenie spraw związanych z rozprowadzaniem leków importowanych,

8) ustalanie potrzeb w zakresie zaopatrzenia w sprzęt medyczny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz dokonywanie analiz wykorzystania aparatury i sprzętu medycznego,

9) koordynacja w jednostkach służby zdrowia i opieki społecznej spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,

10) nadzór nad prowadzeniem gospodarstw pomocniczych działających przy jednostkach służby zdrowia i opieki społecznej,

11) prowadzenie całokształtu zagadnień w zakresie oświaty zdrowotnej,

12) prowadzenie spraw w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,

13) sprawowanie nadzoru nad izbami wytrzeźwień,

14) prowadzenie spraw z zakresu inwestycji i kapitalnych remontów obiektów służby zdrowia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ

SPRAW POWIERZONYCH PRZEZ TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ O WŁAŚCIWOŚCI SZCZEGÓLNEJ W WOJEWÓDZTWIE ......................... DO PROWADZENIA KIEROWNIKOM PAŃSTWOWYCH PRZEDSIĘBIORSTW, ZAKŁADÓW I INSTYTUCJI PODPORZĄDKOWANYCH RADZIE NARODOWEJ

Pozycja wykazu Nazwa jednostki podziału terytorialnego Nazwa i siedziba organu powierzającego prowadzenie spraw Nazwa i siedziba jednostki, której kierownikowi powierzono prowadzenie spraw Wyszczególnienie rodzajów powierzonych spraw Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych (tak – nie) Data zawarcia porozumienia o powierzeniu prowadzenia spraw Data i sposób ogłoszenia oraz data wejścia w życie porozumienia o powierzeniu prowadzenia spraw Data dokumentu cofającego powierzenie prowadzenia spraw Data i sposób ogłoszenia o cofnięciu powierzenia prowadzenia spraw oraz data cofnięcia powierzenia spraw Uwagi
lp.*) rodzaj spraw
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
*) Numeracja rodzajów spraw dla każdego porozumienia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1987.40.229

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie rodzajów spraw, których prowadzenie terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej mogą powierzać kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej oraz sposobu powierzania.
Data aktu: 14/12/1987
Data ogłoszenia: 29/12/1987
Data wejścia w życie: 29/12/1987