Szczegółowy zakres działania Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów w dziedzinie kontroli oraz tryb przeprowadzania kontroli.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 grudnia 1986 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów w dziedzinie kontroli oraz trybu przeprowadzania kontroli.

Na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 12 listopada 1985 r. o zmianach w organizacji oraz zakresie działania niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 50, poz. 262) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Zadania Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów w dziedzinie kontroli.

§  1.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów kieruje realizacją zadań Urzędu Rady Ministrów w dziedzinie kontroli, określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 listopada 1985 r. o zmianach w organizacji oraz zakresie działania niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 50, poz. 262), oraz innych zadań w dziedzinie kontroli, określonych w odrębnych przepisach.
§  2.
1.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów kieruje realizacją zadań Urzędu Rady Ministrów w dziedzinie kontroli, a w szczególności zapewnia:
1)
kontrolę:
a)
wykonywania zadań wskazanych przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu i Prezesa Rady Ministrów,
b)
wykonywania ustaw, rozporządzeń, uchwał i ustaleń Rady Ministrów, postanowień i ustaleń Prezydium Rządu oraz rozporządzeń, zarządzeń i zaleceń Prezesa Rady Ministrów przez organy administracji państwowej oraz podporządkowane im jednostki organizacyjne,
c)
wykorzystania przez organizacje spółdzielcze i społeczne środków z budżetu państwa przeznaczonych w szczególności na cele związane z rozwojem społeczno-gospodarczym kraju i zaspokajaniem potrzeb ludności,
2)
systematyczną kontrolę działalności terenowych organów administracji państwowej oraz ich organizacji i funkcjonowania,
3)
koordynację działalności kontrolnej naczelnych i centralnych organów administracji państwowej oraz terenowych organów administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego przez:
a)
wytyczanie węzłowej tematyki kontroli,
b)
występowanie z wnioskami do ministrów i wojewodów o przeprowadzenie kontroli określonych zagadnień w jednostkach przez nich nadzorowanych i przedsiębiorstwach państwowych, dla których ministrowie i wojewodowie są organami założycielskimi,
c)
występowanie z wnioskami o zapewnienie udziału przedstawicieli ministrów i wojewodów w kontrolach organizowanych przez Urząd Rady Ministrów,
d)
uzgadnianie planów kontroli jednostek kontroli resortowej, jednostek kontroli wojewódzkiej oraz organów kontroli specjalistycznej,
e)
organizowanie narad koordynacyjnych,
f)
analizowanie wyników kontroli i ocenianie realizacji wniosków pokontrolnych,
4)
organizowanie badań i prac nad doskonaleniem systemu kontroli w administracji oraz metodyki kontroli,
5)
określanie zasad szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników służb kontrolnych w administracji państwowej,
6)
gromadzenie i sprawny obieg informacji o działalności kontrolnej i jej wynikach.
2.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów kieruje realizacją zadań Urzędu Rady Ministrów w zakresie wykonywania kompleksowych kontroli województw.
3.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów dokonuje oceny funkcjonowania systemu kontroli w administracji państwowej oraz przedstawia Radzie Ministrów coroczne informacje w tej dziedzinie.
§  3.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów może występować do organizacji spółdzielczych i społecznych o przeprowadzenie kontroli w określonym zakresie albo o zapewnienie udziału przedstawicieli tych organizacji w kontrolach organizowanych przez Urząd Rady Ministrów.
§  4.
1.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów przedstawia wyniki kontroli Prezesowi Rady Ministrów i członkom Prezydium Rządu oraz przesyła stosowne informacje i wnioski z kontroli właściwym ministrom i wojewodom, a także centralnym organom organizacji spółdzielczych i społecznych.
2.
Ministrowie, wojewodowie oraz centralne organy organizacji spółdzielczych i społecznych zawiadamiają Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów o sposobie wykorzystania informacji i wdrażaniu wniosków, o których mowa w ust. 1.
3.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów przedstawia właściwym centralnym instancjom organizacji politycznych oraz centralnym władzom organizacji społecznych i zawodowych informacje o wynikłych z kontroli ustaleniach i problemach łączących się ze statutową działalnością tych organizacji.
§  5.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów wykonuje zadania w dziedzinie kontroli przy pomocy Głównego Inspektora Kontroli oraz komórek organizacyjnych Urzędu Rady Ministrów.
§  6.
Wykonując zadania w dziedzinie kontroli, Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów współdziała z Najwyższą Izbą Kontroli i działającą w jej strukturze Inspekcją Robotniczo-Chłopską, Prokuratorem Generalnym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz z centralnymi instancjami kontrolnymi organizacji politycznych i społeczno-zawodowych.

Rozdział  2

Tryb przeprowadzania kontroli.

§  7.
1.
Urząd Rady Ministrów bada działalność jednostek organizacyjnych w postępowaniu kontrolnym lub w uproszczonym postępowaniu kontrolnym.
2.
Kontrole mogą być przeprowadzane jako kompleksowe, problemowe, doraźne i sprawdzające.
§  8.
1.
Członkowie kierownictwa, dyrektorzy i wicedyrektorzy komórek organizacyjnych oraz pracownicy komórek kontroli w Urzędzie Rady Ministrów przeprowadzają kontrole po okazaniu legitymacji służbowej, bez potrzeby posiadania upoważnienia do kontroli.
2.
Pozostali uczestnicy kontroli organizowanych przez Urząd Rady Ministrów przeprowadzają kontrole po okazaniu legitymacji służbowej oraz upoważnienia wystawionego przez Głównego Inspektora Kontroli lub jego zastępcę.
§  9.
Pracownicy Urzędu Rady Ministrów wykonujący czynności kontrolne są uprawnieni w każdym czasie do wstępu i poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej po okazaniu legitymacji służbowej, bez potrzeby uzyskiwania przepustki. Nie podlegają oni rewizji osobistej przewidzianej w wewnętrznym regulaminie jednostki kontrolowanej.
§  10.
Osoby, o których mowa w § 8 ust. 1, przedstawiają odrębne upoważnienie jedynie w przypadku kontroli spraw i dokumentów oznaczonych jako "tajne specjalnego znaczenia".
§  11.
Komórki organizacyjne i pracownicy Urzędu Rady Ministrów, podejmując czynności kontrolne, nawiązują w miarę potrzeby kontakty:
1)
z instancjami i ogniwami zakładowymi Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego i Stronnictwa Demokratycznego,
2)
z radami narodowymi i ich organami, z organami samorządu załogi, związków zawodowych i innych organizacji zawodowych i społecznych oraz samorządu mieszkańców.
§  12.
W zakresie nie unormowanym w niniejszym rozporządzeniu pracownicy Urzędu Rady Ministrów wykonują czynności kontrolne w trybie określonym w uchwale nr 57 Rady Ministrów z dnia 23 maja 1983 r. w sprawie wykonywania kontroli przez organy administracji państwowej (Monitor Polski Nr 22, poz. 124, zmiana: Dz. U. z 1984 r. Nr 23, poz. 112).

Rozdział  3

Kompleksowe kontrole województw.

§  13.
1.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów, we współdziałaniu z właściwymi organami i organizacjami, organizuje i przeprowadza kompleksowe kontrole województw, obejmujące działalność terenowych organów administracji państwowej, nadzorowanych przez te organy państwowych jednostek organizacyjnych, jednostek gospodarki uspołecznionej oraz jednostek pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej.
2.
Kontroli nie podlega działalność terenowych jednostek organów kontroli specjalistycznej.
§  14.
1.
Kompleksowa kontrola województw polega na badaniu sprawności zarządzania, realizacji zadań, racjonalnego i oszczędnego gospodarowania oraz zaspokajania potrzeb ludności w dziedzinach:
1)
wykonywania funkcji zarządzania przez terenowe organy administracji państwowej oraz organizacji i funkcjonowania urzędów podległych tym organom,
2)
gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
3)
komunikacji i transportu,
4)
budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego,
5)
rolnictwa, leśnictwa i gospodarki żywnościowej,
6)
handlu wewnętrznego i usług,
7)
oświaty i wychowania,
8)
kultury i sztuki,
9)
kultury fizycznej, sportu, turystyki i wypoczynku,
10)
ochrony zdrowia i opieki społecznej,
11)
stanu sanitarnohigienicznego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
12)
ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
13)
zabezpieczenia mienia,
14)
gospodarki materiałowej,
15)
ochrony przeciwpożarowej.
2.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów w porozumieniu z właściwymi ministrami lub prezesami zarządów właściwych związków spółdzielczych może obejmować kompleksową kontrolą dziedziny nie wymienione w ust. 1.
3.
Ministrowie oraz prezesi zarządów centralnych związków spółdzielczych przedstawiają propozycje szczegółowej tematyki kontroli w nadzorowanych przez nich dziedzinach działalności.
§  15.
Województwo powinno być poddane kompleksowej kontroli w zasadzie nie rzadziej niż raz na 5 lat. Kolejność kontroli województw ustala Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów.
§  16.
1.
W celu przeprowadzenia kompleksowej kontroli województwa powołuje się zespół kontrolny, w skład którego wchodzą pracownicy Urzędu Rady Ministrów oraz specjaliści każdorazowo wyznaczeni przez właściwych ministrów, głównych inspektorów kontroli specjalistycznej oraz prezesów zarządów centralnych związków spółdzielczych.
2.
Zespołem kontrolnym kieruje Główny Inspektor Kontroli lub wyznaczony przez niego pracownik Urzędu Rady Ministrów.
3.
Kontrolę poszczególnych dziedzin przeprowadzają podzespoły kontrolne.
§  17.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów zawiadamia wojewodę o kompleksowej kontroli województwa nie później niż na 5 dni przed jej rozpoczęciem.
§  18.
1.
Wojewoda na wniosek kierownika zespołu kontrolnego organizuje:
1)
naradę przedkontrolną, na której wojewoda przedstawia główne problemy województwa, a kierownik zespołu kontrolnego główne cele i zakres kontroli,
2)
naradę pokontrolną w celu omówienia wyników kontroli.
2.
Wojewoda w porozumieniu z kierownikiem zespołu kontrolnego ustala skład uczestników narad.
3.
Wojewoda zapewnia zespołowi kontrolnemu:
1)
odpłatnie - zakwaterowanie i wyżywienie oraz niezbędne środki transportowe,
2)
nieodpłatnie - pomieszczenia do pracy i pomoc kancelaryjno-techniczną.
§  19.
W kompleksowych kontrolach województw stosuje się uproszczone postępowanie kontrolne.
§  20.
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów:
1)
przedstawia Prezesowi Rady Ministrów wyniki kompleksowej kontroli województwa wraz z wnioskami,
2)
przesyła:
a)
właściwym instancjom organizacji politycznych, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli oraz właściwemu wojewodzie i przewodniczącemu wojewódzkiej rady narodowej sprawozdanie z kompleksowej kontroli województwa,
b)
właściwym ministrom oraz prezesom zarządów centralnych związków spółdzielczych, a także kierownikom zainteresowanych instytucji i organizacji wyciągi ze sprawozdania z kompleksowej kontroli województwa.

Rozdział  4

Przepisy końcowe.

§  21.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ministrach - rozumie się przez to również kierowników urzędów centralnych,
2)
wojewodach - rozumie się przez to również prezydentów miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi.
§  22.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do kontroli:
1)
zadań w zakresie obronności Państwa,
2)
jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej,
3)
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz pozostających poza systemem rad narodowych jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez tego Ministra,
4)
jednostek organizacyjnych więziennictwa

- z wyjątkiem kontroli zadań określonych w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a).

§  23.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 1984 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu przeprowadzania kompleksowej kontroli województw (Dz. U. Nr 23, poz. 112).
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1987 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.44.217

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów w dziedzinie kontroli oraz tryb przeprowadzania kontroli.
Data aktu: 01/12/1986
Data ogłoszenia: 24/12/1986
Data wejścia w życie: 01/01/1987