RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 6 listopada 1982 r. została sporządzona w Nairobi Międzynarodowa konwencja telekomunikacyjna.
Po zapoznaniu się z powyższą konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że wymieniona konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie dnia 16 stycznia 1986 r.
(Tekst konwencji zawiera załącznik do niniejszego numeru).
MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA TELEKOMUNIKACYJNA
SPIS TREŚCI
POSTANOWIENIA PODSTAWOWE
Skład, cele i struktura Związku
Art. 2. Prawa i obowiązki członków
Art. 3. Siedziba Związku
Art. 4. Cele Związku
Art. 5. Struktura Związku
Art. 6. Konferencja Pełnomocników
Art. 7. Konferencje administracyjne
Art. 8. Rada Administracyjna
Art. 9. Sekretariat Generalny
Art. 10. Międzynarodowa Izba Rejestracji Częstotliwości
Art. 11. Międzynarodowe komitety doradcze
Art. 12. Komitet Koordynacyjny
Art. 13. Funkcjonariusze wybieralni i personel Związku
Art. 14. Organizacja pracy i prowadzenie obrad na konferencjach i innych zebraniach
Art. 15. Finanse Związku
Art. 16. Języki
Art. 17. Zdolność prawna Związku
Postanowienia ogólne dotyczące telekomunikacji
Art. 19. Zatrzymywanie telekomunikacji
Art. 20. Zawieszenie służby
Art. 21. Odpowiedzialność
Art. 22. Tajemnica przekazywanych wiadomości
Art. 23. Uruchomienie, eksploatacja i ochrona łączy i urządzeń telekomunikacyjnych
Art. 24. Zawiadamianie o wykroczeniach
Art. 25. Prawo pierwszeństwa dla wiadomości telekomunikacyjnych dotyczących bezpieczeństwa życia ludzkiego
Art. 26. Prawo pierwszeństwa dla telegramów i rozmów państwowych
Art. 27. Język tajny
Art. 28. Opłaty i zwolnienia od opłat
Art. 29. Sporządzanie i regulowanie rachunków
Art. 30. Jednostka monetarna
Art. 31. Układy specjalne
Art. 32. Konferencje, umowy i organizacje regionalne
Postanowienia specjalne dotyczące radiokomunikacji
Art. 34. Wymiana korespondencji
Art. 35. Szkodliwe zakłócenia
Art. 36. Wezwania i korespondencja w razie niebezpieczeństwa
Art. 37. Fałszywe lub zwodnicze sygnały niebezpieczeństwa, sygnały pilne, bezpieczeństwa lub rozpoznawcze
Art. 38. Urządzenia służb obrony narodowej
Stosunki z Organizacją Narodów Zjednoczonych i innymi organizacjami międzynarodowymi
Art. 40. Stosunki z organizacjami międzynarodowymi
Stosowanie konwencji i regulaminów
Art. 42. Regulaminy administracyjne
Art. 43. Ważność obowiązujących regulaminów administracyjnych
Art. 44. Wykonywanie konwencji i regulaminów
Art. 45. Ratyfikacja konwencji
Art. 46. Przystąpienie do konwencji
Art. 47. Wypowiedzenie konwencji
Art. 48. Uchylenie Międzynarodowej konwencji telekomunikacyjnej (Málaga-Torremolinos 1973)
Art. 49. Stosunki z państwami nie będącymi stronami konwencji
Art. 50. Załatwianie sporów
Określenia
Postanowienia końcowe
REGULAMIN OGÓLNY
Funkcjonowanie Związku
Art. 54. Konferencje administracyjne
Art. 55. Rada Administracyjna
Art. 56. Sekretariat Generalny
Art. 57. Międzynarodowa Izba Rejestracji Częstotliwości
Art. 58. Międzynarodowe komitety doradcze
Art. 59. Komitet Koordynacyjny
Postanowienia ogólne dotyczące konferencji
Art. 61. Zaproszenie i dopuszczenie na konferencje administracyjne w razie istnienia rządu zapraszającego
Art. 62. Procedura zwoływania światowych konferencji administracyjnych na żądanie członków Związku lub na wniosek Rady Administracyjnej
Art. 63. Procedura zwoływania regionalnych konferencji administracyjnych na żądanie członków Związku lub na wniosek Rady Administracyjnej
Art. 64. Postanowienia odnoszące się do konferencji zwoływanych bez rządu zapraszającego
Art. 65. Postanowienia wspólne dla wszystkich konferencji. Zmiana daty lub miejsca konferencji
Art. 66. Terminy i tryb przedstawiania propozycji i sprawozdań na konferencje
Art. 67. Pełnomocnictwa delegacji na konferencje
Postanowienia ogólne dotyczące międzynarodowych komitetów doradczych
Art. 69. Zadania zgromadzenia ogólnego
Art. 70. Zebrania zgromadzenia ogólnego
Art. 71. Języki i prawo głosowania na zgromadzeniach ogólnych
Art. 72. Komisje studiów
Art. 73. Postępowanie w komisjach studiów
Art. 74. Funkcje dyrektora; sekretariat wyspecjalizowany
Art. 75. Propozycje na konferencje administracyjne
Art. 76. Stosunki pomiędzy komitetami doradczymi oraz stosunki z innymi organizacji międzynarodowymi
Regulamin wewnętrzny konferencji i innych zebrań
1. Porządek miejsc
2. Otwarcie konferencji
3. Uprawnienia przewodniczącego konferencji
4. Powołanie komisji
5. Skład komisji
6. Przewodniczący i zastępcy przewodniczących podkomisji
7. Zwoływanie posiedzeń
8. Propozycje zgłoszone przed otwarciem konferencji
9. Propozycje lub poprawki składane w toku obrad konferencji
10. Warunki, którym powinny odpowiadać propozycje lub poprawki, aby były przedmiotem rozważania i głosowania
11. Propozycje lub poprawki pominięte lub odroczone
12. Prowadzenie obrad na posiedzeniu plenarnym
13. Prawo głosowania
14. Głosowanie
15. Komisje i podkomisje. Prowadzenie obrad i procedura głosowania
16. Zastrzeżenia
17. Protokoły posiedzeń plenarnych
18. Protokoły i sprawozdania komisji i podkomisji
19. Zatwierdzanie protokołów, podsumowań i sprawozdań
20. Numeracja
21. Przyjęcie ostateczne
22. Podpisanie
23. Komunikaty prasowe
24. Zwolnienie od opłat.
Inne postanowienia
Art. 79. Finanse
Art. 80. Odpowiedzialność finansowa konferencji administracyjnych i zgromadzeń ogólnych międzynarodowych komitetów doradczych
Art. 81. Sporządzanie i regulowanie rachunków
Art. 82. Arbitraż: tryb postępowania
Regulaminy administracyjne
Formuła końcowa
MIĘDZYNARODOWA KONWENCJA TELEKOMUNIKACYJNA
POSTANOWIENIA PODSTAWOWE
1
SKŁAD, CELE I STRUKTURA ZWIĄZKU
Skład Związku
2
3
a) wszystkie kraje wymienione w załączniku 1*), które podpisały i ratyfikowały konwencję bądź przystąpiły do niej;
4
b) wszystkie kraje nie wymienione w załączniku 1, które zostały członkami Organizacji Narodów Zjednoczonych i przystąpiły do konwencji zgodnie z postanowieniami artykułu 46;
5
c) wszystkie kraje suwerenne, nie wymienione w załączniku 1 i nie będące członkami Organizacji Narodów Zjednoczonych, które złożyły wniosek o przyjęcie ich do Związku w charakterze członka i które, po uzyskaniu zgody dwóch trzecich liczby członków Związku na ten wniosek, przystąpiły do konwencji zgodnie z postanowieniami artykułu 46.
6
______
*) Tekst załączników do konwencji znajduje się w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
Prawa i obowiązki członków
7
8
9
a) każdy członek jest uprawniony do brania udziału w konferencjach Związku, może być wybierany do Rady Administracyjnej i ma prawo przedstawić kandydatów na stanowiska funkcjonariuszy wybieralnych do wszystkich stałych organów Związku;
10
b) z zastrzeżeniem postanowień pozycji 117 i 179, każdy członek ma prawo do jednego głosu na wszystkich konferencjach Związku, na wszystkich zebraniach międzynarodowych komitetów doradczych i, jeśli jest członkiem Rady Administracyjnej, na wszystkich sesjach Rady;
11
c) z zastrzeżeniem postanowień pozycji 117 i 179, każdy członek ma także prawo do jednego głosu we wszystkich konsultacjach, przeprowadzanych w drodze korespondencyjnej.
Siedziba Związku
12
Siedzibą Związku jest Genewa.
Cele Związku
13
14
a) utrzymanie i rozwijanie współpracy międzynarodowej między wszystkimi członkami Związku dla ulepszania i racjonalnego wykorzystania wszelkiego rodzaju telekomunikacji, jak również popieranie i świadczenie pomocy technicznej krajom rozwijającym się w zakresie telekomunikacji;
15
b) popieranie rozwoju urządzeń technicznych i ich najbardziej wydajnej eksploatacji w celu podniesienia sprawności usług telekomunikacyjnych, zwiększenia ich użyteczności i jak najszerszego udostępnienia ich społeczeństwu;
16
c) uzgadnianie działalności krajów zmierzającej do osiągnięcia wymienionych celów.
17
18
a) rozdzielał widmo częstotliowości radiowych i rejestrował przydziały częstotliwości radiowych w sposób pozwalający na uniknięcie szkodliwych zakłóceń między stacjami radiokomunikacyjnymi poszczególnych krajów;
19
b) koordynował działalność mającą na celu wyeliminowanie szkodliwych zakłóceń między stacjami radiokomunikacyjnymi poszczególnych krajów oraz polepszenie wykorzystania widma częstotliwości radiowych;
20
c) wspomagał współpracę międzynarodową w celu świadczenia pomocy technicznej krajom rozwijającym się oraz budowę, rozwijanie i doskonalenie sprzętu i sieci telekomunikacyjnych w krajach rozwijających się, z użyciem wszelkich środków będących w jego dyspozycji, stosownie do potrzeb, zarówno przez udział w odpowiednich programach Organizacji Narodów Zjednoczonych, jak i wykorzystanie własnych środków;
21
d) koordynował działalność mającą na celu harmonijny rozwój urządzeń telekomunikacyjnych, w szczególności stosujących technikę satelitarną, w celu możliwie pełnego wykorzystania stwarzanych przez nie możliwości;
22
e) popierał współpracę członków mającą na celu ustalanie opłat na możliwie najniższym poziomie, dającym się jednocześnie pogodzić z wysoką jakością usług i zdrową samowystarczalną gospodarką finansową telekomunikacji;
23
f) popierał przyjmowanie środków zapewniających bezpieczeństwo życia ludzkiego przez współdziałanie służb telekomunikacji;
24
g) prowadził badania, ustanawiał przepisy, podejmował uchwały, formułował zalecenia i opinie, gromadził i ogłaszał informacje dotyczące telekomunikacji.
Struktura Związku
25
Związek ma następujące organy:
26
27
28
29
30
a) Sekretariat Generalny;
31
b) Międzynarodową Izbę Rejestracji Częstotliwości (IFRB);
32
c) Międzynarodowy Doradczy Komitet Radiokomunikacyjny (CCIR);
33
d) Międzynarodowy Doradczy Komitet Telegraficzny i Telefoniczny (CCITT).
Konferencja Pełnomocników
34
35
36
a) określa ogólne zasady, którymi Związek powinien kierować się dla osiągnięcia celów wymienionych w artykule 4 niniejszej konwencji;
37
b) rozpatruje sprawozdanie Rady Administracyjnej dotyczące działalności wszystkich organów Związku od ostatniej Konferencji Pełnomocników;
38
c) ustala wskaźniki budżetu Związku, jak również wysokość wydatków na okres do następnej Konferencji Pełnomocników, uwzględniając wszelkie odpowiednie aspekty pracy Związku w tym okresie, łącznie z programem konferencji i narad, jak również wszelkie plany średnioterminowe przedstawione przez Radę Administracyjną;
39
d) opracowuje ogólne wytyczne co do stanu personalnego Związku i zgodnie z potrzebami ustala podstawowe wynagrodzenia, stawki płac oraz system dodatków do płac i emerytur dla wszystkich pracowników Związku;
40
e) bada rachunki Związku i w razie potrzeby zatwierdza je ostatecznie;
41
f) wybiera członków Związku mających wejść w skład Rady Administracyjnej;
42
g) wybiera Sekretarza Generalnego i zastępcę Sekretarza Generalnego oraz ustala terminy objęcia przez nich urzędu;
43
h) wybiera członków IFRB i ustala datę objęcia przez nich urzędu;
44
i) wybiera dyrektorów międzynarodowych komitetów doradczych i ustala daty objęcia przez nich urzędu;
45
j) poddaje rewizji konwencję, jeśli uzna to za potrzebne;
46
k) zawiera lub poddaje rewizji, jeśli zajdzie tego potrzeba, umowy pomiędzy Związkiem a innymi organizacjami międzynarodowymi, rozpatruje umowy zawarte tymczasowo w imieniu Związku przez Radę Administracyjną z tymi organizacjami i, jeśli uzna za stosowne, wprowadza je w życie;
47
l) zajmuje się wszelkimi innymi sprawami telekomunikacji, których rozpatrzenie uzna za konieczne.
Konferencje administracyjne
48
49
a) światowe konferencje administracyjne;
50
b) regionalne konferencje administracyjne.
51
52
53
a) częściową rewizję regulaminów administracyjnych wymienionych w pozycji 643;
54
b) wyjątkowo, pełną rewizję jednego lub więcej z tych regulaminów;
55
c) wszystkie inne zagadnienia o charakterze światowym, należące do kompetencji konferencji.
56
2) Porządek dzienny regionalnej konferencji administracyjnej może jedynie obejmować określone zagadnienia telekomunikacji o charakterze regionalnym, włącznie z wytycznymi dla Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości, odnoszącymi się do działalności interesującej dany region, pod warunkiem że wytyczne te nie są sprzeczne z interesami innych regionów. Ponadto decyzje takiej konferencji we wszystkich przypadkach powinny odpowiadać postanowieniom regulaminów administracyjnych.
Rada Administracyjna
57
58
59
60
61
62
63
64
Sekretariat Generalny
65
66
67
68
69
70
71
72
Międzynarodowa Izba Rejestracji Częstotliwości
73
74
75
76
77
a) prowadzeniu systematycznych wpisów przydziałów częstotliwości, dokonywanych przez poszczególne kraje zgodnie z trybem postępowania przewidzianym w Regulaminie radiokomunikacyjnym i zgodnie z wszelkimi uchwałami, jakie mogą być podjęte przez właściwe konferencje Związku, w celu zapewnienia ich oficjalnego uznania międzynarodowego;
78
b) prowadzeniu na tych samych warunkach i w tym samym celu właściwego zapisu przydzielonych przez kraje pozycji dla satelitów geostacjonarnych;
79
c) udzielaniu członkom porad mających na celu wykorzystanie praktyczne jak największej liczby kanałów radiokomunikacyjnych w tych pasmach widma częstotliwości, gdzie mogą powstać wzajemne szkodliwe zakłócenia, jak również w celu sprawiedliwego, wydajnego i oszczędnego wykorzystania orbity satelitów geostacjonarnych, biorąc pod uwagę potrzeby krajów wymagających pomocy, specyficzne potrzeby krajów rozwijających się, jak również szczególne położenie geograficzne niektórych krajów;
80
d) wykonywaniu wszelkich zadań dodatkowych odnoszących się do przydziału i wykorzystania częstotliwości oraz sprawiedliwego wykorzystania orbity satelitów geostacjonarnych, zgodnie z trybem postępowania przewidzianym w Regulaminie radiokomunikacyjnym, zleconych przez właściwą konferencję Związku albo też - za zgodą większości członków Związku - Przez Radę Administracyjną, w celu przygotowania takiej konferencji lub w wykonaniu jej uchwał;
81
e) udzielaniu pomocy technicznej przy przygotowywaniu i organizacji konferencji radiokomunikacyjnych, w porozumieniu - w razie potrzeby - z innymi stałymi organami Związku i z uwzględnieniem wszelkich wytycznych Rady Administracyjnej dotyczących tego przygotowania. Jednocześnie Izba udzieli swej pomocy w pracach przygotowawczych do tych konferencji krajom rozwijającym się;
82
f) prowadzeniu na bieżąco niezbędnej dokumentacji odnoszącej się do wykonywanych prze nią czynności.
Międzynarodowe komitety doradcze
83
84
85
86
87
a) z mocy prawa - zarządy wszystkich członków Związku;
88
b) każde uznane prywatne towarzystwo eksploatacyjne, które za zgodą członka je uznającego wyrazi chęć uczestniczenia w pracach tych komitetów.
89
90
a) zgromadzenia ogólnego;
91
b) komisji studiów utworzonych przez siebie;
92
c) dyrektora wybieranego przez Konferencję Pełnomocników i powoływanego zgodnie z pozycją 323.
93
94
95
Komitet Koordynacyjny
96
97
98
Funkcjonariusze wybieralni i personel Związku
99
100
101
102
103
104
Organizacja pracy i prowadzenie obrad na konferencjach i innych zebraniach
105
106
Finanse Związku
107
108
a) Rządy Administracyjnej i organów stałych Związku;
109
b) Konferencji Pełnomocników i światowych konferencji administracyjnych;
110
c) współpracy i pomocy technicznej udzielanej krajom rozwijającym się.
111
klasa 40 jednostek
" 35 "
" 30 "
" 25 "
" 20 "
" 18 "
" 15 "
" 13 "
" 10 "
" 8 "
" 5 "
" 4 "
" 3 "
" 2 "
" 11/2 "
" 1 "
" 1/2 "
" 1/4 "
" 1/8 " dla najsłabiej rozwiniętych krajów wskazanych
przez ONZ i innych krajów na podstawie decyzji
Rady Administracyjnej
112
113
114
115
116
117
118
Języki
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
Zdolność prawna Związku
130
Związek ma na terytorium każdego z członków zdolność prawną, jaka jest mu niezbędna do wykonywania czynności i osiągania swoich celów.
POSTANOWIENIA OGÓLNE DOTYCZĄCE TELEKOMUNIKACJI
Prawo publiczności do korzystania z międzynarodowej służby telekomunikacyjnej
131
Członkowie uznają prawo publiczności do korzystania z urządzeń międzynarodowej służby publicznej do przesyłania wiadomości. Usługi, opłaty i gwarancje dla każdego rodzaju korespondencji są jednakowe dla wszystkich użytkowników bez prawa pierwszeństwa lub jakiegokolwiek uprzywilejowania.
Zatrzymywanie telekomunikacji
132
133
Zawieszenie służby
134
Każdy członek zastrzega sobie prawo zawieszenia międzynarodowej służby telekomunikacyjnej na czas nieokreślony bądź całkowicie, bądź też w pewnych relacjach i (lub) dla pewnych rodzajów połączeń wychodzących, przychodzących czy tranzytowych, pod warunkiem niezwłocznego zawiadomienia o tym wszystkich pozostałych członków za pośrednictwem Sekretarza Generalnego.
Odpowiedzialność
135
Członkowie nie przyjmują żadnej odpowiedzialności w stosunku do użytkowników międzynarodowej służby telekomunikacyjnej, w szczególności z tytułu roszczeń o odszkodowanie.
Tajemnica przekazywanych wiadomości
136
137
Uruchomienie, eksploatacja i ochrona łączy i urządzeń telekomunikacyjnych
138
139
140
141
Zawiadamianie o wykroczeniach
142
Dla ułatwienia stosowania artykułu 44 członkowie zobowiązują się informować się wzajemnie o wykroczeniach przeciwko postanowieniom niniejszej konwencji i dołączonych do niej regulaminów administracyjnych.
Prawo pierwszeństwa dla wiadomości telekomunikacyjnych dotyczących bezpieczeństwa życia ludzkiego
143
Międzynarodowe służby telekomunikacyjne są zobowiązane do udzielania bezwzględnego pierwszeństwa wiadomościom telekomunikacyjnym dotyczącym bezpieczeństwa życia ludzkiego na morzu, lądzie, w powietrzu i w przestrzeni kosmicznej, jak również wyjątkowo pilnym epidemiologicznym wiadomościom telekomunikacyjnym Światowej Organizacji Zdrowia.
Prawo pierwszeństwa dla telegramów i rozmów państwowych
144
Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 25 i 36, telegramy państwowe, na żądanie nadawcy, korzystają z prawa pierwszeństwa w stosunku do innych telegramów. Również państwowe rozmowy telefoniczne mogą na wyraźne żądanie korzystać, w miarę możliwości, z prawa pierwszeństwa przed innymi rozmowami telefonicznymi.
Język tajny
145
146
147
Opłaty i zwolnienia od opłat
148
Postanowienia dotyczące opłat telekomunikacyjnych oraz różnych przypadków zwolnienia od opłat są zawarte w regulaminach administracyjnych dołączonych do niniejszej konwencji.
Sporządzanie i regulowanie rachunków
149
Regulowanie rachunków międzynarodowych należy traktować jako transakcje bieżące dokonywane zgodnie z bieżącymi zobowiązaniami międzynarodowymi zainteresowanych krajów, jeżeli ich rządy zawarły porozumienia w tej sprawie. W braku takich porozumień lub układów specjalnych, zawartych zgodnie z postanowieniami artykułu 31, regulowanie rachunków odbywa się zgodnie z postanowieniami regulaminów administracyjnych.
Jednostka monetarna
150
Przy braku odrębnych porozumień, zawartych między członkami, jednostkami monetarnymi stosowanymi przy ustalaniu taryf obliczeniowych dla międzynarodowych służb telekomunikacyjnych i zestawiania rachunków międzynarodowych będą:
- albo jednostka monetarna Międzynarodowego Funduszu Monetarnego,
- albo frank złoty,
zgodnie z ich określeniem w regulaminach administracyjnych. Postanowienia w sprawie ich stosowania są zawarte w załączniku 1 do regulaminu telegraficznego i telefonicznego.
Układy specjalne
151
Członkowie zastrzegają dla siebie i dla uznanych przez siebie prywatnych towarzystw eksploatacyjnych oraz dla innych towarzystw należycie w tym celu upoważnionych prawo zawierania układów specjalnych w sprawach telekomunikacji, które nie dotyczą ogółu członków. Układy te nie powinny jednak naruszać postanowień niniejszej konwencji lub dołączonych do niej regulaminów administracyjnych odnoszących się do szkodliwych zakłóceń, które mogłyby wynikać dla służb radiokomunikacyjnych innych krajów wskutek wykonywania tych układów.
Konferencje, umowy i organizacje regionalne
152
Członkowie zastrzegają sobie prawo odbywania konferencji regionalnych, zawierania umów regionalnych i powoływania do życia organizacji regionalnych dla załatwiania spraw telekomunikacji, mogących znaleźć rozwiązanie w skali regionalnej. Umowy regionalne nie powinny naruszać postanowień niniejszej konwencji.
POSTANOWIENIA SPECJALNE DOTYCZĄCE RADIOKOMUNIKACJI
Racjonalne wykorzystanie widma częstotliwości radiowych i orbity satelitów geostacjonarnych
153
154
Wymiana korespondencji
155
156
157
Szkodliwe zakłócenia
158
159
160
Wezwania i korespondencja w razie niebezpieczeństwa
161
Stacje radiokomunikacyjne obowiązane są odbierać, z prawem bezwzględnego pierwszeństwa, wezwania i korespondencję w razie niebezpieczeństwa, bez względu na ich pochodzenie, odpowiadać na te wezwania w ten sam sposób i podejmować niezwłoczne kroki, jakich wymaga sytuacja.
Fałszywe lub zwodnicze sygnały niebezpieczeństwa, sygnały pilne, bezpieczeństwa lub rozpoznawcze
162
Członkowie zobowiązują się podejmować wszelkie potrzebne środki, aby zapobiec nadawaniu lub dalszemu przekazywaniu fałszywych lub zwodniczych sygnałów niebezpieczeństwa, sygnałów pilnych bądź bezpieczeństwa lub sygnałów rozpoznawczych, oraz współpracować przy lokalizacji i identyfikacji stacji nadających takie sygnały z ich kraju.
Urządzenia służb obrony narodowej
163
164
165
STOSUNKI Z ORGANIZACJĄ NARODÓW ZJEDNOCZONYCH I INNYMI ORGANIZACJAMI MIĘDZYNARODOWYMI
Stosunki z Organizacją Narodów Zjednoczonych
166
167
Stosunki z organizacjami międzynarodowymi.
168
Dla osiągnięcia pełnej współpracy międzynarodowej w dziedzinie telekomunikacji Związek współdziała z organizacjami międzynarodowymi o pokrewnej działalności i zainteresowaniach.
STOSOWANIE KONWENCJI I REGULAMINÓW
Postanowienia podstawowe i Regulamin ogólny
169
W razie niezgodności między jakimkolwiek postanowieniem pierwszej części konwencji (Postanowienia podstawowe, pozycje 1 do 194) a postanowieniem drugiej części Regulamin ogólny, pozycje 201 do 643), obowiązuje postanowienie pierwszej części.
Regulaminy administracyjne
170
171
172
173
Ważność obowiązujących regulaminów administracyjnych
174
Regulaminy administracyjne, o których mowa w pozycji 170, są to regulaminy, które obowiązują w chwili podpisywania niniejszej konwencji. Uważa się je za dołączone do niniejszej konwencji i pozostają one w mocy, z zastrzeżeniem częściowych zmian, które mogą być przyjęte stosownie do pozycji 53, aż do chwili wejścia w życie nowych regulaminów opracowanych przez właściwe konferencje administracyjne, które mają je zastąpić jako załączniki do niniejszej konwencji.
Wykonywanie konwencji i regulaminów
175
176
Ratyfikacja konwencji
177
178
179
180
181
Przystąpienie do konwencji
182
183
Wypowiedzenie konwencji
184
185
Uchylenie Międzynarodowej konwencji telekomunikacyjnej (Málaga-Torremolinos 1973)
186
Niniejsza konwencja uchyla i zastępuje w stosunkach między Umawiającymi się Rządami áMiędzynarodową konwencję telekomunikacyjną (Mlaga-Torremolinos 1973).
Stosunki z państwami nie będącymi stronami konwencji
187
Każdy członek zastrzega dla siebie, jak również dla uznanych przez siebie prywatnych towarzystw eksploatacyjnych prawo określania warunków, na jakich odbywać się będzie wymiana telekomunikacyjna z państwem nie będącym stroną konwencji. Jeżeli członek przejmuje od państwa nie będącego stroną konwencji wiadomość telekomunikacyjną, powinien przesłać tę wiadomość dalej; w obrębie dróg telekomunikacyjnych tego członka mają zastosowanie obowiązujące postanowienia konwencji i regulaminów administracyjnych, jak również normalne stawki.
Załatwianie sporów
188
189
OKREŚLENIA
Określenia
190
Gdy z treści niniejszej konwencji inaczej nie wynika:
191
a) określenia podane w załączniku nr 2 do niniejszej konwencji mają znaczenia nadane im w tym załączniku;
192
b) inne określenia podane w regulaminach wspomnianych w artykule 42 mają znaczenia nadane im w tych regulaminach.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Wejście w życie i rejestracja konwencji
193
Niniejsza konwencja wchodzi w życie dnia 1 stycznia 1984 r. w stosunkach między członkami, którzy przed tą datą złożą dokumenty ratyfikacyjne lub dokumenty przystąpienia.
194
Zgodnie z postanowieniami artykułu 102 Karty Narodów Zjednoczonych Sekretarz Generalny zarejestruje niniejszą konwencję w Sekretariacie Organizacji Narodów Zjednoczonych.
REGULAMIN OGÓLNY
FUNKCJONOWANIE ZWIĄZKU
Konferencja Pełnomocników
201
202
203
204
a) na żądanie co najmniej jednej czwartej członków Związku, skierowane indywidualnie do Sekretarza Generalnego;
205
b) na wniosek Rady Administracyjnej.
206
2) W obu przypadkach nową datę i nowe miejsce lub jedno z nich ustala się za zgodą większości członków Związku.
Konferencje administracyjne
207
208
209
210
211
a) na podstawie decyzji Konferencji Pełnomocników, która może ustalić datę i miejsce jej zebrania;
212
b) na podstawie zalecenia poprzedniej światowej konferencji administracyjnej, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Radę Administracyjną;
213
c) na żądanie co najmniej jednej czwartej liczby członków Związku, zgłoszone indywidualnie do Sekretarza Generalnego;
214
d) na wniosek Rady Administracyjnej.
215
2) W przypadkach przewidzianych w pozycjach 212, 213, 214 i ewentualnie 211 datę i miejsce konferencji ustala Rada Administracyjna za zgodą większości członków Związku, z zastrzeżeniem postanowień pozycji 229.
216
217
a) na podstawie decyzji Konferencji Pełnomocników;
218
b) na podstawie zalecenia światowej konferencji administracyjnej lub poprzedniej regionalnej konferencji administracyjnej, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Radę Administracyjną;
219
c) na żądanie co najmniej jednej czwartej liczby członków Związku należących do zainteresowanego regionu, zgłoszonych indywidualnie do Sekretarza Generalnego;
220
d) na wniosek Rady Administracyjnej.
221
2) W przypadkach przewidzianych w pozycjach 218, 219, 220 i ewentualnie 217 datę i miejsce konferencji ustala Rada Administracyjna za zgodą większości członków Związku należących do danego regionu, z zastrzeżeniem postanowień pozycji 229.
222
223
a) na prośbę co najmniej jednej czwartej liczby członków Związku w odniesieniu do światowej konferencji administracyjnej lub jednej czwartej liczby członków Związku należących do zainteresowanego regionu w odniesieniu do regionalnej konferencji administracyjnej; prośby te są zgłaszane indywidualnie do Sekretarza Generalnego, który przedstawia je Radzie Administracyjnej do aprobaty;
224
b) na wniosek Rady Administracyjnej.
225
2) W przypadkach przewidzianych w pozycjach 223 i 224 proponowane zmiany są ostatecznie przyjęte, jeżeli w odniesieniu do światowej konferencji administracyjnej wyraziła na nie zgodę większość członków Związku, a w odniesieniu do regionalnej konferencji administracyjnej - większość członków Związku należących do właściwego regionu, z zastrzeżeniem postanowień pozycji 229.
226
227
228
229
230
Rada Administracyjna
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
a) w okresach między Konferencjami Pełnomocników zapewnia współpracę ze wszystkimi organizacjami międzynarodowymi, wymienionymi w artykułach 39 i 40. W tym celu zawiera w imieniu Związku układy tymczasowe z organizacjami międzynarodowymi wymienionymi w artykule 40 oraz z Organizacją Narodów Zjednoczonych, stosując przy tym postanowienia układu pomiędzy Organizacją Narodów Zjednoczonych i Międzynarodowym Związkiem Telekomunikacyjnym; te układy tymczasowe powinny być przedstawione następnej Konferencji Pełnomocników, zgodnie z postanowieniami pozycji 46;
248
b) podejmuje decyzje o realizacji postanowień w sprawie przyszłych konferencji lub zebrań, które pociągają za sobą skutki finansowe i które zostały podjęte przez konferencje administracyjne lub zgromadzenia ogólne międzynarodowych komitetów doradczych; przy tym Rada Administracyjna bierze pod uwagę postanowienia artykułu 80;
249
c) podejmuje decyzje w sprawie zmian organizacyjnych w ramach stałych organów Związku, przedstawionych jej przez Sekretarza Generalnego;
250
d) rozpatruje i uchwala plany wieloletnie dotyczące stanowisk i personelu Związku;
251
e) ustala liczbę i zaszeregowanie personelu Sekretariatu Generalnego i wyspecjalizowanych sekretariatów stałych organów Związku, kierując się ogólnymi wytycznymi ustalonymi przez Konferencję Pełnomocników, jak również mając na uwadze pozycję 104 zatwierdza listę stanowisk grupy profesjonalnej i grup wyższych, które ze względu na stały rozwój dokonujący się w dziedzinie technologii i eksploatacji telekomunikacyjnej powinny być powierzane pracownikom zatrudnionym w ramach umów terminowych, z możliwością przedłużenia, w celu angażowania jak najbardziej kompetentnych specjalistów, których kandydatury są zgłaszane za pośrednictwem członków Związku; wymieniona lista ma być proponowana przez Sekretarza Generalnego w porozumieniu z Komitetem Koordynacyjnym i podlegać stałemu przeglądowi;
252
f) opracowuje wszelkie regulaminy, które uzna za niezbędne dla administracyjnej i finansowej działalności Związku, oraz regulaminy administracyjne, które powinny uwzględniać bieżącą praktykę Organizacji Narodów Zjednoczonych i organizacji wyspecjalizowanych, stosujących jednolity system uposażeń, dodatków i emerytur;
253
g) kontroluje działalność administracyjną Związku i decyduje o podjęciu odpowiednich środków mających na celu skuteczną racjonalizację tej działalności;
254
h) rozpatruje i uchwala roczny budżet Związku oraz projekt budżetu na rok następny, uwzględniając ustalone prze Konferencję Pełnomocników limity wydatków i wprowadzając wszelkie możliwe oszczędności, mając jednak stale na uwadze zobowiązanie Związku do osiągania zadowalających wyników możliwie jak najszybciej za pośrednictwem konferencji i przez realizację programów pracy organów stałych; przy wykonywaniu tego zadania Rada będzie również uwzględniać opinie Komitetu Koordynacyjnego przedstawione prze Sekretarz Generalnego w sprawie planów pracy, o których mowa w pozycji 302, i wyniki analiz kosztów, o których mowa w pozycjach 301 i 304;
255
i) podejmuje niezbędne kroki dla przeprowadzenia rocznej kontroli rachunków Związku, które przedstawia Sekretarz Generalny, oraz w razie potrzeby zatwierdza je w celu przedstawienia następnej Konferencji Pełnomocników;
256
j) koryguje w razie potrzeby:
257
1) tabelę wynagrodzeń pracowników merytorycznych i wyższych funkcjonariuszy, z wyłączeniem wynagrodzeń dla osób na stanowiskach obsadzonych w drodze wyboru, przystosowując ją do tabeli wynagrodzeń przyjętej przez Organizację Narodów Zjednoczonych dla odpowiednich kategorii jednolitego systemu;
2) tabelę wynagrodzeń pracowników służb kategorii ogólnych, przystosowując ją do wynagrodzeń stosowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych i organizacje wyspecjalizowane, znajdujące się w siedzibie Związku;
259
3) dodatki służbowe dla pracowników merytorycznych i wyższych funkcjonariuszy, włącznie ze stanowiskami obsadzanymi w drodze wyboru, stosownie do postanowień Organizacji Narodów Zjednoczonych, obowiązujących w siedzibie Związku;
260
4) dodatki dla wszystkich pracowników Związku, stosownie do zmian przyjętych w jednolitym systemie Organizacji Narodów Zjednoczonych;
261
5) wpłaty Związku i personelu do wspólnego funduszu emerytalnego pracowników Organizacji Narodów Zjednoczonych, stosownie do postanowień Komitetu Mieszanego tego funduszu;
262
6) dodatki związane ze zmianami kosztów utrzymania, przyznawane członkom funduszu ubezpieczeniowego personelu Związku, zgodnie z praktyką stosowaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych;
263
k) podejmuje niezbędne środki dla zwołania Konferencji Pełnomocników i konferencji administracyjnych Związku zgodnie z postanowieniami artykułów 53 i 54;
264
l) przedstawia Konferencji Pełnomocników wszelkie opinie, które uzna za wskazane;
265
m) rozpatruje i koordynuje programy pracy stałych organów Związku, jak również ich realizację i stan przygotowań, łącznie z harmonogramami zebrań, a w szczególności podejmuje kroki, które uzna za właściwe, dla ograniczenia liczby i czasu trwania konferencji i zebrań oraz zmniejszenia przewidywanych kosztów konferencji i zebrań;
266
n) udziela, za zgodą większości członków Związku - w przypadku światowej konferencji administracyjnej lub większości członków Związku należących do zainteresowanego regionu - w przypadku regionalnej konferencji administracyjnej, odpowiednich dyrektyw stałym organom Związku, dotyczących ich pomocy technicznej i innej w przygotowaniach i organizacji konferencji administracyjnych;
267
o) z zastrzeżeniem postanowień pozycji 103, w razie zwolnienia się stanowiska Sekretarza Generalnego i (lub) zastępcy Sekretarza Generalnego w warunkach opisanych w pozycji 69 lub 70, przystępuje do wyznaczenia jego następcy na sesji zwyczajnej, jeśli stanowisko zostało zwolnione na 90 dni przed tą sesją, albo na sesji zwołanej przez przewodniczącego w terminach określonych w pozycjach 69 lub 70;
268
p) zapewnia wyznaczenie następcy na zwolnione stanowisko dyrektora międzynarodowego komitetu doradczego na pierwszej zwyczajnej sesji po zwolnieniu się tego stanowiska; dyrektor wyznaczony w ten sposób pełni swe funkcje zgodnie z pozycją 323 do terminu określonego przez następną Konferencję Pełnomocników i może być on wybrany na to stanowisko na następnej Konferencji Pełnomocników;
269
q) zapewnia wyznaczenie następcy na zwolnione stanowisko członka Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości zgodnie z trybem przewidzianym w pozycji 315;
270
r) wykonuje inne czynności przewidziane w konwencji i wszelkie czynności, które w granicach określonych przez konwencję i regulaminy administracyjne uzna za konieczne dla sprawnej administracji Związku lub jego poszczególnych organów stałych;
271
s) podejmuje za zgodą większości członków Związku niezbędne postanowienia dla tymczasowego uregulowania spraw nie przewidzianych w konwencji, regulaminach administracyjnych i ich załącznikach, których rozwiązanie nie może być odłożone do następnej właściwej konferencji;
272
t) przedstawia sprawozdanie z działalności wszystkich organów Związku od poprzedniej Konferencji Pełnomocników;
273
u) przesyła członkom Związku możliwie najszybciej po każdej swej sesji zwięzłe sprawozdania ze swych prac wraz z innymi dokumentami, które uzna za właściwe;
274
v) podejmuje decyzje w sprawie zapewnienia sprawiedliwej reprezentacji geograficznej personelu Związku i kontroluje wykonanie tych decyzji.
Sekretariat Generalny
275
276
a) koordynuje działalność różnych organów stałych Związku, uwzględniając poglądy Komitetu Koordynacyjnego, o których mowa w pozycji 96, w celu zapewnienia możliwie najbardziej wydajnego i oszczędnego wykorzystania personelu, funduszy i innych zasobów Związku;
277
b) organizuje pracę Sekretariatu Generalnego i mianuje personel tego sekretariatu, stosując się do wytycznych udzielonych przez Konferencję Pełnomocników oraz do zasad ustalonych przez Radę Administracyjną;
278
c) podejmuje kroki administracyjne dotyczące organizacji wyspecjalizowanych sekretariatów stałych organów Związku i mianuje personel tych sekretariatów na podstawie wyboru i propozycji kierownika każdego z tych organów, aczkolwiek ostateczna decyzja w sprawach mianowania lub zwolnienia należy do Sekretarza Generalnego;
279
d) informuje Radę Administracyjną o wszystkich postanowieniach przyjętych przez Organizację Narodów Zjednoczonych i organizacje wyspecjalizowane, dotyczących warunków służby, dodatków i emerytur w jednolitym systemie;
280
e) czuwa nad przestrzeganiem regulaminów administracyjnych i finansowych, zatwierdzonych przez Radę Administracyjną;
281
f) dostarcza opinii prawnych organom Związku;
282
g) pełni nadzór, wyłącznie administracyjny, nad personelem siedziby Związku, dla zapewnienia możliwie wydajnego jego wykorzystania oraz stosowania w odniesieniu do tego personelu warunków pracy przewidzianych w jednolitym systemie. Personel wyznaczony do bezpośredniej pomocy dyrektorom międzynarodowych komitetów doradczych i personel Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości pracuje pod bezpośrednim kierownictwem zainteresowanych wysokich funkcjonariuszy, ale zgodnie z ogólnymi wytycznymi Rady Administracyjnej i Sekretarza Generalnego;
283
h) w interesie ogólnym Związku i po konsultacji z przewodniczącym Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości lub z dyrektorem zainteresowanego komitetu doradczego przydziela tymczasowo pracowników Związku do innych prac, w zależności od zmian nasilenia pracy w siedzibie Związku. O tymczasowych przesunięciach i skutkach finansowych tych przesunięć Sekretarz Generalny powiadamia Radę Administracyjną;
284
i) zapewnia prace Sekretariatu związane z przygotowaniem i wynikające z konferencji Związku;
285
j) przygotowuje zalecenia dla pierwszego spotkania kierowników delegacji, omówionego w pozycji 450, biorąc pod uwagę wyniki konsultacji regionalnych;
286
k) organizuje, w razie potrzeby w porozumieniu z rządem zapraszającym, sekretariaty konferencji Związku i we współpracy z przełożonym zainteresowanego organu stałego Związku dostarcza niezbędnych służb na okres zebrań każdego organu stałego Związku, wykorzystując personel Związku w zakresie, w jakim uzna to za niezbędne, zgodnie z pozycją 283. Sekretarz Generalny może również na żądanie i na podstawie umowy organizować sekretariaty wszystkich innych zebrań dotyczących telekomunikacji;
287
l) utrzymuje w stanie aktualnym wydawnictwa urzędowe, sporządzone na podstawie danych dostarczanych w tym celu przez stałe organy Związku lub przez administracje, z wyjątkiem rejestru częstotliwości i wszelkiej innej dokumentacji podstawowej, która może mieć związek z działalnością Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości;
288
m) ogłasza zasadnicze sprawozdania stałych organów Związku, jak również zalecenia i instrukcje eksploatacyjne, wynikające z tych zaleceń, które powinny być stosowane w międzynarodowym ruchu telekomunikacyjnym;
289
n) ogłasza układy międzynarodowe lub regionalne, dotyczące telekomunikacji i nadsyłane mu przez strony, i utrzymuje w stanie aktualnym teksty tych układów;
290
o) ogłasza normy techniczne Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości oraz wszelką inną dokumentację dotyczącą przydziałów i wykorzystania częstotliwości i pozycji satelitów na orbicie satelitów geostacjonarnych, którą w ramach swych obowiązków Izba opracuje;
291
p) sporządza, ogłasza i utrzymuje w stanie aktualnym, w razie potrzeby przy pomocy innych organów stałych Związku:
292
1) dokumenty dotyczące składu i struktury Związku;
293
2) statystyki ogólne i wydawnictwa służbowe Związku przewidziane w regulaminach administracyjnych;
294
3) wszystkie inne dokumenty, których sporządzanie zleciły konferencje i Rada Administracyjna;
295
q) zbiera i ogłasza, w odpowiedniej formie, informacje z poszczególnych krajów i informacje międzynarodowe dotyczące telekomunikacji w świecie;
296
r) zbiera i ogłasza, we współpracy z innymi stałymi organami Związku, informacje o charakterze technicznym lub administracyjnym, które mogłyby być szczególnie przydatne dla krajów rozwijających się w celu okazania im pomocy w udoskonalaniu ich sieci telekomunikacyjnych. Uwaga tych krajów powinna być również zwrócona na możliwości, które dają programy międzynarodowe prowadzone pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych;
297
s) gromadzi i ogłasza wszelkie informacje, które mogą być użyteczne dla członków, dotyczące rozwoju środków technicznych podnoszących sprawność służb telekomunikacyjnych, a w szczególności mających na celu możliwie jak najlepsze wykorzystanie częstotliwości radiowych dla zmniejszenia wzajemnych zakłóceń;
298
t) wydaje periodyczne czasopismo o charakterze informacyjnym i ogólnodokumentacyjnym z zakresu telekomunikacji, korzystając z materiałów dostarczanych sekretariatowi lub przezeń zebranych, łącznie z materiałami, które może uzyskać od innych organizacji międzynarodowych;
299
u) w konsultacji z dyrektorem zainteresowanego komitetu doradczego lub, w razie potrzeby, z Przewodniczącym Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości ustala formę, w jakiej wydawane są wszystkie wydawnictwa Związku, biorąc pod uwagę ich charakter i treść oraz możliwie najwłaściwszą i najoszczędniejszą metodę publikacji;
300
v) podejmuje niezbędne kroki, ażeby wydawane dokumenty były rozsyłane we właściwym czasie;
301
w) po konsultacji z Komitetem Koordynacyjnym i wprowadzeniu wszelkich możliwych oszczędności sporządza i przedstawia Radzie Administracyjnej projekt budżetu rocznego i wstępny budżet na rok następny, obejmujący wydatki Związku w granicach ustalonych przez Konferencję Pełnomocników - w dwóch wersjach. Jedna wersja jest przygotowywana dla zerowego wzrostu jednostki składkowej, a druga - dla wzrostu mniejszego lub równego limitowi ustalonemu w protokole dodatkowym I po sięgnięciu do rachunku rezerwowego. Projekt budżetu i załącznik zawierający analizę kosztów, po zatwierdzeniu przez Radę, jest przesłany do wiadomości wszystkim członkom Związku;
302
x) po konsultacji z Komitetem Koordynacyjnym i uwzględnieniu jego zdania przygotowuje i przedstawia Radzie Administracyjnej plany pracy na przyszłość, obejmujące zasadniczy zakres działalności prowadzonej w siedzibie Związku, zgodnie z wytycznymi Rady Administracyjnej;
303
y) przygotowuje i przedstawia Radzie Administracyjnej plany wieloletnie angażowania i awansowania oraz plany likwidacji stanowisk;
304
z) biorąc pod uwagę opinię Komitetu Koordynacyjnego, przygotowuje i przedstawia Radzie Administracyjnej analizę kosztów zasadniczej działalności prowadzonej w siedzibie Związku w roku poprzedzającym sesję Rady, z uwzględnieniem w szczególności osiągniętych skutków racjonalizacji pracy;
305
aa) z pomocą Komitetu Koordynacyjnego sporządza sprawozdanie z działalności finansowej, przedstawiane corocznie Radzie Administracyjnej, oraz bezpośrednio przed każdą Konferencją Pełnomocników - rachunek roczny; dokumenty te, po sprawdzeniu i zatwierdzeniu przez Radę Administracyjną, podawane są do wiadomości wszystkich członków i przedstawiane następnej Konferencji Pełnomocników do zbadania i ostatecznego zatwierdzenia;
306
ab) z pomocą Komitetu Koordynacyjnego sporządza roczne sprawozdanie z działalności Związku, które po zatwierdzeniu przez Radę Administracyjną przesyła wszystkim członkom;
307
ac) wykonuje wszelkie inne zadania Sekretariatu Związku;
308
ad) wykonuje każde inne zadanie powierzone mu przez Radę Administracyjną.
309
Międzynarodowa Izba Rejestracji Częstotliwości
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
Międzynarodowe komitety doradcze
320
321
a) zgromadzenia ogólnego, które zbiera się w zasadzie co cztery lata. Jeżeli zwołana została właściwa światowa konferencja administracyjna, zebranie zgromadzenia ogólnego powinno być zwołane, w miarę możności, nie później niż na osiem miesięcy przed tą konferencją;
322
b) komisji studiów powoływanych przez zgromadzenie ogólne do opracowywania zagadnień przeznaczonych do badań;
323
c) dyrektora wybieranego przez Konferencję Pełnomocników na okres między dwiema Konferencjami Pełnomocników. Może być on wybrany ponownie na następnej Konferencji Pełnomocników. Jeśli jego stanowisko nieoczekiwanie zwolni się, Rada Administracyjna mianuje nowego dyrektora na swej najbliższej dorocznej sesji zgodnie z postanowieniami pozycji 268;
324
d) sekretariatu wyspecjalizowanego, który pomaga dyrektorowi;
325
e) laboratoriów lub urządzeń technicznych utworzonych przez Związek.
326
327
Komitet Koordynacyjny
328
329
330
331
332
333
POSTANOWIENIA OGÓLNE DOTYCZĄCE KONFERENCJI
ZAPROSZENIE I DOPUSZCZENIE NA KONFERENCJĘ PEŁNOMOCNIKÓW W RAZIE ISTNIENIA RZĄDU ZAPRASZAJĄCEGO
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
a) delegacje, w rozumieniu podanym w załączniku nr 2;
344
b) obserwatorów Organizacji Narodów Zjednoczonych;
345
c) obserwatorów regionalnych organizacji telekomunikacyjnych, stosownie do pozycji 337;
346
d) obserwatorów organizacji wyspecjalizowanych i Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, stosownie do pozycji 338.
Zaproszenie i dopuszczenie na konferencje administracyjne w razie istnienia rządu zapraszającego
347
348
349
350
351
352
353
a) delegacje, w rozumieniu podanym w załączniku 2;
354
b) obserwatorów Organizacji Narodów Zjednoczonych;
355
c) obserwatorów regionalnych organizacji telekomunikacyjnych wymienionych w artykule 32;
356
d) obserwatorów organizacji wyspecjalizowanych i Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, stosownie do pozycji 338;
357
e) obserwatorów organizacji międzynarodowych dopuszczonych stosownie do postanowień pozycji 349 do 351;
358
f) przedstawicieli uznanych prywatnych towarzystw eksploatacyjnych, należycie uprawnionych przez członka, od którego zależą;
359
g) stałe organy Związku, w charakterze doradczym, jeżeli konferencja rozważa sprawy wchodzące w zakres ich kompetencji. W razie potrzeby konferencja może zaprosić do udziału w konferencjach organ, który nie uznał za potrzebne być reprezentowany.
360
h) obserwatorów członków Związku, uczestniczących bez prawa głosu w administracyjnej konferencji regionalnej regionu innego niż ten, do którego należą wyżej wspomniani członkowie.
Procedura zwoływana światowych konferencji administracyjnych na żądanie członków Związku lub na wniosek Rady Administracyjnej
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
Procedura zwoływania regionalnych konferencji administracyjnych na żądanie członków Związku lub na wniosek Rady Administracyjnej
371
W przypadku regionalnych konferencji administracyjnych tryb postępowania podany w artykule 62 ma zastosowanie tylko do członków z zainteresowanego regionu. Jeżeli konferencja ma być zwołana z inicjatywy członków z danego regionu, wystarczy, gdy Sekretarz Generalny otrzyma zgodne żądania od czwartej części członków z tego regionu.
Postanowienia odnoszące się do konferencji zwoływanych bez rządu zapraszającego
372
Jeżeli konferencja ma się zebrać bez rządu zapraszającego, stosuje się postanowienia artykułu 60 i 61. Sekretarz Generalny, po porozumieniu się z Rządem Konfederacji Szwajcarskiej, podejmuje niezbędne kroki dla zwołania i zorganizowania konferencji w siedzibie Związku.
Postanowienia wspólne dla wszystkich konferencji. Zmiana daty lub miejsca konferencji
373
374
375
Terminy i tryb przedstawiania propozycji i sprawozdań na konferencje
376
377
378
379
Pełnomocnictwa delegacji na konferencje
380
381
382
383
384
385
- udzielają delegacji pełnych uprawnień,
386
- upoważniają delegację do reprezentowania swojego rządu bez żadnych ograniczeń,
387
- uprawniają delegację lub niektórych jej członków do podpisania aktów końcowych.
388
389
390
391
392
393
394
POSTANOWIENIA OGÓLNE DOTYCZĄCE MIĘDZYNARODOWYCH KOMITETÓW DORADCZYCH
Warunki uczestnictwa
395
396
397
398
399
400
401
402
Zadania zgromadzenia ogólnego
403
Zgromadzenie ogólne:
404
a) rozpatruje sprawozdania komisji studiów i zatwierdza, zmienia lub odrzuca projekty zaleceń, zawarte w tych sprawozdaniach;
405
b) dokonuje przeglądu istniejących zagadnień w celu stwierdzenia, czy należy kontynuować ich badanie, oraz ustala listę nowych zagadnień, które mają być badane stosownie do postanowień pozycji 326. Przy formułowaniu tekstu nowych zagadnień należy mieć na uwadze, że studia te powinny w zasadzie być zakończone w czasie równym dwóm okresom między zgromadzeniami ogólnymi;
406
c) zatwierdza program prac, wynikający z postanowień pozycji 405, ustala kolejność badań zagadnień w zależności od ich ważności, pierwszeństwa i pilności oraz kieruje się potrzebą utrzymania na najniższym poziomie zapotrzebowania na środki finansowe Związku;
407
d) decyduje, na podstawie zatwierdzonego planu pracy, o którym mowa w pozycji 406, o celowości utrzymania bądź zlikwidowania istniejących komisji studiów lub utworzenia nowych komisji studiów;
408
e) przydziela komisjom studiów zagadnienia do badań;
409
f) rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie dyrektora z działalności komitetu za okres do ostatniego zgromadzenia ogólnego;
410
g) zatwierdza, w razie potrzeby, w celu przedstawienia Radzie Administracyjnej, szacunkowe potrzeby finansowe komitetu na okres do następnego zgromadzenia ogólnego, opracowane przez dyrektora, stosownie do postanowień pozycji 439.
411
h) przy przyjmowaniu uchwał i postanowień zgromadzenie ogólne powinno mieć na uwadze przewidywane ich skutki finansowe i powinno dążyć do unikania przyjęcia uchwał i postanowień mogących pociągnąć za sobą wydatki przekraczające górne limity kredytów ustalonych przez Konferencję Pełnomocników;
412
i) rozpatruje sprawozdania Komisji Planu Światowego i wszelkie inne zagadnienia, których rozpatrzenie uzna za niezbędne w ramach postanowień artykułu 11 i niniejszego rozdziału.
Zebranie zgromadzenia ogólnego
413
414
415
416
Języki i prawo głosowania na zgromadzeniach ogólnych
417
418
419
420
Komisje studiów
421
422
423
Postępowanie w komisjach studiów
424
425
426
427
428
429
430
Funkcje dyrektora; sekretariat wyspecjalizowany
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
Propozycje na konferencje administracyjne
442
443
444
Stosunki pomiędzy komitetami doradczymi oraz stosunki z innymi organizacjami międzynarodowymi
445
446
447
448
Sekretarz Generalny, zastępca Sekretarza Generalnego, przewodniczący Międzynarodowej Izby Rejestracji Częstotliwości i dyrektor drugiego komitetu doradczego lub ich przedstawiciele mogą brać udział w charakterze doradczym w zebraniach komitetu doradczego. W razie potrzeby, komitet może zapraszać na swoje zebrania, w charakterze doradczym, przedstawicieli każdego organu stałego Związku, który nie uważał swego udziału za potrzebny.
REGULAMIN WEWNĘTRZNY KONFERENCJI I INNYCH ZEBRAŃ
Regulamin wewnętrzny konferencji i innych zebrań
1. Porządek miejsc
449
Na posiedzeniach konferencji delegacje zajmują miejsca w porządku alfabetycznym nazw swoich krajów w języku francuskim.
2. Otwarcie konferencji
450
451
452
453
454
455
456
457
a) dokonuje wyboru zastępców przewodniczącego konferencji;
458
b) tworzy komisje konferencji i wybiera ich przewodniczących i zastępców przewodniczących;
459
c) ustanawia sekretariat konferencji, który składa się z personelu Sekretariatu Generalnego Związku i, w razie potrzeby, z personelu udostępnionego przez administrację rządu zapraszającego.
460
461
462
463
4. Powołanie komisji
464
465
466
467
468
a) Komisja ta z zasady składa się z przewodniczącego konferencji lub narady, który przewodniczy tej komisji, zastępców przewodniczącego oraz przewodniczących i wiceprzewodniczących komisji;
469
b) Komisja kierująca koordynuje wszelkie sprawy dotyczące sprawnego wykonywania prac oraz planuje kolejność i liczbę posiedzeń, unikając w miarę możliwości ich jednoczesności ze względu na małą liczbę członków niektórych delegacji;
470
471
Komisja sprawdza pełnomocnictwa delegacji na konferencje i składa posiedzeniu plenarnemu sprawozdanie o swych postanowieniach w terminie określonym przez nie.
472
473
a) Teksty przygotowane przez różne komisje, które powinny być sformułowane możliwie w swej ostatecznej formie przez te komisje, z uwzględnieniem wyrażonych poglądów, przekazywane są do komisji redakcyjnej, której obowiązkiem jest udoskonalenie ich formy bez zmiany istoty i, w razie potrzeby, dostosowanie ich do tekstów poprzednich, które nie uległy zmianie,
474
b) Komisja redakcyjna przedstawia te teksty posiedzeniu plenarnemu, które je zatwierdza lub przekazuje odpowiedniej komisji do dalszego rozpatrzenia.
475
476
a) Przy otwarciu każdej konferencji lub zebrania posiedzenie plenarne wyznacza komisję kontroli budżetowej, której zleca się opracowanie oceny organizacji konferencji i urządzeń udostępnionych delegatom oraz rozpatrzenie i zatwierdzenie rachunków wydatków poniesionych podczas trwania konferencji lub zebrania. Do komisji tej wchodzą, oprócz członków delegacji, którzy życzą sobie w niej brać udział, przedstawiciel Sekretarza Generalnego i w przypadku istnienia rządu zapraszającego - jego przedstawiciel.
477
b) Przed całkowitym wydatkowaniem sum z budżetu zatwierdzonego przez Radę Administracyjną dla konferencji lub zebrania komisja kontroli budżetowej, wraz z sekretariatem konferencji lub zebrania, przedstawia na posiedzeniu plenarnym wstępne zestawienie wydatków. Posiedzenie plenarne bierze to pod uwagę przy decyzji, czy osiągnięte rezultaty usprawiedliwiają przedłużenie konferencji lub zebrania poza datę, w której nastąpiłoby wyczerpanie sum z zatwierdzonego budżetu.
478
c) Przy końcu każdej konferencji lub zebrania komisja kontroli budżetowej przedstawia na posiedzeniu plenarnym sprawozdanie wskazujące możliwie ściśle przewidywaną sumę wydatków konferencji lub zebrania, jak również oszacowanie kosztów mogących wyniknąć z realizacji postanowień przyjętych przez konferencję lub zebranie.
479
d) Po rozpatrzeniu i zatwierdzeniu tego sprawozdania posiedzenie plenarne przesyła to sprawozdanie wraz ze swymi uwagami do Sekretarza Generalnego w celu przedstawienia Radzie Administracyjnej na jej kolejnej sesji rocznej.
480
481
Komisje składają się z delegatów krajów członkowskich oraz obserwatorów wymienionych w pozycjach 344, 345 i 346, którzy zgłosili swój udział lub zostali wyznaczeni przez posiedzenie plenarne.
482
483
Komisje składają się z delegatów krajów członkowskich, obserwatorów i przedstawicieli wymienionych w pozycjach 354 do 358, którzy zgłosili swój udział w komisji lub zostali wyznaczeni przez posiedzenie plenarne.
484
6. Przewodniczący i zastępcy przewodniczących podkomisji
485
Przewodniczący każdej komisji proponuje kandydatury przewodniczących i zastępców przewodniczących podkomisji, które mogą być powołane.
486
O posiedzeniach plenarnych i posiedzeniach komisji, podkomisji i grup roboczych należy ogłaszać możliwie wcześnie w miejscu konferencji.
8. Propozycje zgłoszone przed otwarciem konferencji
487
Propozycje zgłoszone przed otwarciem konferencji posiedzenie plenarne przekazuje właściwym dla nich komisjom, powołanym stosowanie do postanowień działu 4 niniejszego regulaminu wewnętrznego. Jednakże posiedzenie plenarne może samo zająć się bezpośrednio każdym wnioskiem.
488
489
490
491
492
493
494
495
10. Warunki, którym powinny odpowiadać propozycje lub poprawki, aby były przedmiotem rozważania i głosowania
496
497
498
Gdy propozycja lub poprawka została pominięta lub rozpatrzenie jej odroczono, delegacja wnioskująca ją powinna czuwać, aby ta propozycja lub poprawka nie została przeoczona w czasie dalszych obrad.
12. Prowadzenie obrad na posiedzeniu plenarnym
499
500
Do ważności głosowania na zebraniu plenarnym konieczna jest obecność lub reprezentacja więcej niż połowy delegacji akredytowanych na konferencji i mających prawo głosowania.
501
502
503
504
505
506
507
508
Wnioski i kwestie formalne, o których mowa w pozycji 505 i 506, są rozpatrywane w następującej kolejności:
509
a) wszelkie kwestie formalne dotyczące stosowania niniejszego regulaminu wewnętrznego, łącznie z procedurą głosowań;
510
b) zawieszenie posiedzenia;
511
c) zamknięcie posiedzenia;
512
d) odroczenie obrad nad sprawą rozważaną;
513
e) zamknięcie dyskusji nad sprawą rozważaną;
514
f) wszelkie inne wnioski lub kwestie formalne, które mogą być wysunięte i których wzajemną kolejność ustala przewodniczący.
515
516
W toku dyskusji nad jakąkolwiek sprawą delegacja może zaproponować zawieszenie lub zamknięcie posiedzenia, podając uzasadnienie swej propozycji. Jeżeli propozycja ta będzie poparta, udziela się głosu dwóm mówcom wypowiadającym się przeciwko zamknięciu lub zawieszeniu, i tylko w tej sprawie, po czym wniosek poddaje się pod głosowanie.
517
518
W toku dyskusji nad każdą sprawą delegacja może zaproponować odroczenie obrad na określony okres. W razie gdy na temat wniosku wywiąże się dyskusja, udział w niej może wziąć tylko trzech mówców, nie licząc wnioskodawcy: jeden za wnioskiem i dwóch przeciwko wnioskowi, po czym wniosek poddaje się pod głosowanie.
519
520
Delegacja może w dowolnej chwili zaproponować zamknięcie dyskusji nad rozpatrywaną sprawą. W tym przypadku udziela się głosu tylko dwóm mówcom sprzeciwiającym się zamknięciu dyskusji, po czym wniosek poddaje się pod głosowanie. Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, przewodniczący natychmiast poddaje pod głosowanie sprawę będącą przedmiotem dyskusji.
521
522
523
524
525
526
527
528
529
Sprawy dotyczące kompetencji, które mogą się wyłonić, powinny być rozstrzygnięte przed przystąpieniem do głosowania nad istotą sprawy będącej przedmiotem dyskusji.
530
531
Wnioskodawca może wycofać swój wniosek przed poddaniem go pod głosowanie. Każdy wniosek w ten sposób wycofany z poprawką lub bez poprawki może być zgłoszony ponownie lub może być podjęty przez delegację, która jest autorem poprawki, bądź przez każdą inną delegację.
532
533
14. Głosowanie
534
535
536
537
538
539
540
Delegacje obecne, które nie biorą udziału w określonym głosowaniu lub wyraźnie oświadczą, że nie chcą w nim uczestniczyć, nie są uważane za nieobecne, gdy chodzi o ustalenie quorum w myśl pozycji 500, ani za wstrzymujące się od głosowania, gdy chodzi o zastosowanie postanowień pozycji 544.
541
542
W przypadkach dotyczących przyjęcia nowych członków Związku przyjmuje się większość podaną w artykule 1.
543
544
W razie gdy liczba wstrzymujących się od głosowania przekracza liczbę oddanych głosów (za, przeciw i wstrzymujących się), rozpatrzenie wniosku odkłada się na jedno z późniejszych posiedzeń, podczas którego nie bierze się pod uwagę wstrzymujących się od głosowania.
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
Żadnej z delegacji nie wolno przerywać rozpoczętego głosowania; nie dotyczy to zgłoszenia wniosku proceduralnego odnoszącego się do sposobu głosowania. Wniosek proceduralny nie może zawierać propozycji pociągającej za sobą zamianę sposobu głosowania będącego w toku lub zmianę istoty kwestii poddanej pod głosowanie. Głosowanie zaczyna się oświadczeniem przewodniczącego o rozpoczęciu głosowania i kończy oświadczeniem przewodniczącego podającym wyniki.
557
558
Po zakończeniu głosowania przewodniczący udziela głosu delegacjom, które chcą podać motywy swojego głosowania.
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
16. Zastrzeżenia
581
582
583
584
585
586
587
18. Protokoły i sprawozdania komisji i podkomisji
588
589
590
591
592
593
594
595
20. Numeracja
596
597
598
Teksty aktów końcowych uważa się za ostateczne po przyjęciu ich w drugim czytaniu na posiedzeniu plenarnym.
22. Podpisanie
599
Teksty ostateczne przyjęte przez konferencję przedstawia się do podpisania delegatom posiadającym pełnomocnictwa określone w artykule 67, w porządku alfabetycznym nazw ich krajów w języku francuskim.
600
Urzędowe komunikaty o pracach konferencji przesyła się prasie wyłącznie po autoryzowaniu ich przez przewodniczącego konferencji.
24. Zwolnienie od opłat
601
W czasie trwania konferencji członkowie delegacji, członkowie Rady Administracyjnej, wyżsi funkcjonariusze stałych organów Związku, uczestniczący w konferencji, i personel Sekretariatu Związku delegowany na konferencję mają prawo korzystać bezpłatnie z usług poczty, telegrafu, telefonu i teleksu w zakresie ustalonym przez rząd kraju, w którym odbywa się konferencja, w porozumieniu z innymi rządami i zainteresowanymi uznanymi prywatnymi towarzystwami eksploatacyjnymi.
INNE POSTANOWIENIA
Języki
602
603
a) jeżeli do Sekretarza Generalnego lub kierownika zainteresowanego organu stałego wpłynął wniosek użycia dodatkowo jednego lub kilku języków w mowie lub piśmie, pod warunkiem że poniesione w związku z tym dodatkowe koszty zostaną pokryte przez członków, którzy wniosek zgłosili lub poparli;
604
b) jeżeli którakolwiek delegacja przyjmie na siebie zorganizowanie na własny koszt ustnego tłumaczenia ze swego języka na którykolwiek z języków wymienionych w pozycji 127.
605
2) W przypadku przewidzianym w pozycji 603 Sekretarz Generalny lub kierownik właściwego organu stałego uwzględnia w miarę możliwości to życzenie, po otrzymaniu od zainteresowanych członków zobowiązania, że pokryją oni całkowicie koszty poniesione przez Związek.
606
3) W przypadku przewidzianym w pozycji 604 zainteresowana delegacja może ponadto, jeżeli sobie tego życzy, zorganizować na własny koszt tłumaczenie ustne na własny język z jednego z języków wymienionych w pozycji 127.
607
Finanse
608
609
610
611
612
613
614
615
616
a) prywatne uznane towarzystwa eksploatacyjne i organizacje naukowe lub przemysłowe uczestniczą w wydatkach międzynarodowych komitetów doradczych, w których pracach zgłosiły swój udział. Prywatne uznane towarzystwa eksploatacyjne uczestniczą także w wydatkach konferencji administracyjnych, do których zgłosiły swój udział lub w których uczestniczyły stosownie do postanowień pozycji 358;
617
b) organizacje międzynarodowe również uczestniczą w wydatkach konferencji lub zebrań, do udziału w których zostały dopuszczone, jeżeli Rada Administracyjna nie zwolniła ich od tego na zasadzie wzajemności;
618
c) prywatne uznane towarzystwa eksploatacyjne, organizacje naukowe lub przemysłowe oraz organizacje międzynarodowe, które uczestniczą w wydatkach konferencji lub zebrań stosowanie do postanowień pozycji 616 i 617, mają prawo swobodnego wyboru klasy spośród wyszczególnionych w tabeli podanej w pozycji 111 konwencji, z wyjątkiem klas 1/4 i 1/8 zastrzeżonych dla członków Związku, według której będą uczestniczyć w wydatkach; zawiadamiają one Sekretarza Generalnego o wybranej klasie;
619
d) prywatne uznane towarzystwa eksploatacyjne, organizacje naukowe lub przemysłowe oraz organizacje międzynarodowe, które uczestniczą w wydatkach konferencji lub zebrań, mogą w każdym czasie zmienić klasę składek na wyższą niż ta, którą wybrały uprzednio;
620
e) w okresie obowiązywania konwencji nie może ulec zmniejszeniu liczba jednostek składek;
621
f) w razie wypowiedzenia udziału w pracach międzynarodowego komitetu doradczego, składkę należy zapłacić aż do ostatniego dnia miesiąca, w którym wypowiedzenie nabrało mocy obowiązującej;
622
g) wysokość jednostki składek prywatnych uznanych towarzystw eksploatacyjnych, organizacji naukowych lub przemysłowych oraz organizacji międzynarodowych w wydatkach międzynarodowych komitetów doradczych, do których prac zgłosiły swój udział, ustala się na 1/5 jednostki składek członków Związku. Składki te traktowane są jako dochody Związku. Podlegają one oprocentowaniu stosownie do postanowień pozycji 614;
623
h) wysokość jednostki składek w wydatkach konferencji administracyjnej, przypadających na prywatne uznane towarzystwa eksploatacyjne, które brały w niej udział stosownie do pozycji 358, i organizacje międzynarodowe, które brały w niej udział, jest ustalana w wyniku podziału całości budżetu konferencji przez ogólną liczbę jednostek wpłacanych przez członków z tytułu ich udziału w wydatkach Związku. Składki te traktowane są jako dochody Związku. Podlegają one oprocentowaniu począwszy od sześćdziesiątego dnia po wysłaniu rachunku, stosownie do postanowień pozycji 614.
624
625
626
Odpowiedzialność finansowa konferencji administracyjnych i zgromadzeń ogólnych międzynarodowych komitetów doradczych
627
628
Sporządzanie i regulowanie rachunków
629
630
Arbitraż: tryb postępowania
(patrz artykuł 50)
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
REGULAMINY ADMINISTRACYJNE
Regulaminy administracyjne
643
Postanowienia konwencji uzupełniają następujące regulaminy administracyjne:
- Regulamin telegraficzny,
- Regulamin telefoniczny,
- Regulamin radiokomunikacyjny.
Na dowód czego właściwi pełnomocnicy podpisali konwencję w językach angielskim, chińskim, hiszpańskim, francuskim i rosyjskim po jednym egzemplarzu, z tym że w razie sporu rozstrzygający będzie tekst francuski; egzemplarze te zostaną złożone w archiwum Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, który prześle kopię każdemu z Rządów-sygnatariuszy.
Sporządzono w Nairobi dnia 6 listopada 1982 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.1986.35.173 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Międzynarodowa konwencja telekomunikacyjna. Nairobi.1982.11.06. |
Data aktu: | 06/11/1982 |
Data ogłoszenia: | 30/09/1986 |
Data wejścia w życie: | 25/03/1986 |