Uposażenie pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 marca 1986 r.
w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Na podstawie art. 24 i 31 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. Nr 55, poz. 434, z 1950 r. Nr 36, poz. 327, z 1951 r. Nr 1, poz. 2 i z 1955 r. Nr 11, poz. 67) oraz art. 13 ustawy z dnia 17 grudnia 1974 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 1983 r. Nr 30, poz. 143) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy wstępne.

§  1.
1.
Rozporządzenie stosuje się do zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia, w zakładach pomocy społecznej i w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów:
1)
pracowników medycznych i pozostałych pracowników działalności podstawowej,
2)
pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych,
3)
pracowników gospodarczych i pracowników obsługi.
2.
Rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pracowników transportu sanitarnego i lotniczego innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
2)
pracowników przedsiębiorstw uzdrowiskowych, innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
3)
pracowników przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego i ich placówek,
4)
innych pracowników zakładów wymienionych w ust. 1, otrzymujących wynagrodzenie na podstawie odrębnych przepisów.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o pracownikach działalności podstawowej, rozumie się przez to:
1)
pracowników medycznych z wyższym wykształceniem: lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, magistrów pielęgniarstwa, magistrów analityki medycznej oraz pracowników z innym niż medyczne wyższym wykształceniem mającym trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia,
2)
średni personel medyczny, a w szczególności:
a)
pracowników medycznych: felczerów, pielęgniarki, położne, techników medycznych (farmaceutycznych, dentystycznych i innych), laborantów medycznych, instruktorów higieny, opiekunki dziecięce, dietetyczki, higienistki, higienistki stomatologiczne, masażystów, pracowników socjalnych, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej mających dyplom ukończenia szkoły medycznej oraz innych pracowników ze średnim wykształceniem niemedycznym mającym trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia,
b)
innych pracowników działalności podstawowej: kontrolerów sanitarnych, pomoce dentystyczne, dezynfektorów, przyuczonych masażystów, przyuczone pielęgniarki, przyuczone laborantki, przyuczone dietetyczki, preparatorów oraz statystyków medycznych, rejestratorów medycznych i sekretarki medyczne, jeżeli pracownicy ci odbyli odpowiednie przeszkolenie,
3)
niższy personel działalności podstawowej: sanitariuszy szpitalnych, sanitariuszy, salowe, łazienkowych, sterylizatorów, zabiegowych balneologicznych, pomoce laboratoryjne, przyuczone rejestratorki medyczne, fasowaczki i gipsiarzy.
2.
Przez określenie "zespół opieki zdrowotnej", zwany dalej "zespołem", rozumie się zakład społeczny służby zdrowia będący samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową, zespalającą wszystkie lub niektóre placówki służby zdrowia działające na określonym obszarze.
3.
Przez określenie "jednostka samodzielna" rozumie się szpital, sanatorium, stację sanitarno-epidemiologiczną, zakład pomocy społecznej i inne zakłady będące samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi i budżetowymi.
4. 1
(skreślony).

Rozdział  2

Uposażenie zasadnicze.

§  3. 2
 
1.
Ustala się:
1)
tabelę stawek uposażenia zasadniczego i stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
tabelę zaszeregowania stanowisk pracy, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej może:
1)
dokonywać zmian w tabeli stawek uposażenia zasadniczego i stawek dodatku funkcyjnego, zawartych w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia, odpowiednio do wzrostu wartości jednego punktu, ustalonego zgodnie z przepisami w sprawie zasad wartościowania pracy w sferze budżetowej,
2)
uzupełniać nowymi stanowiskami tabelę zaszeregowania stanowisk pracy, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
1. 3
Uposażenie zasadnicze określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia przysługuje pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy.
2.
W razie zatrudnienia w niższym lub wyższym wymiarze czasu pracy niż wymieniony w ust. 1, uposażenie zasadnicze pracownika oblicza się proporcjonalnie do tygodniowego wymiaru czasu pracy, przewidzianego w umowie o pracę.
3.
Stawki godzinowe oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego uposażenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika przez:
1)
178 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 42 godziny,
2)
170 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 40 godzin,
3)
135 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 31 godzin i 30 minut,
4)
128 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 30 godzin,
5)
112 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 26 godzin i 15 minut.

Rozdział  3

Dodatki do uposażenia.

§  5.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny.
2.
Wysokość dodatku funkcyjnego na poszczególnych stanowiskach kierowniczych określają załączniki nr 2 i 4 do rozporządzenia.
3.
Dodatek funkcyjny przyznaje i określa jego wysokość dla dyrektora i zastępcy dyrektora - kierownik jednostki nadrzędnej, a dla pozostałych pracowników zajmujących kierownicze stanowiska - dyrektor (kierownik) zakładu pracy.
4.
Dodatek funkcyjny przysługuje przez okres pełnienia obowiązków na kierowniczym stanowisku.
5. 4
Wykaz stanowisk kierowniczych i stawek dodatku funkcyjnego dla tych stanowisk określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
6. 5
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek funkcyjny zmniejsza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.
§  6.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego uposażenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego uposażenia zasadniczego.
2.
Zmiana wysokości dodatku za wysługę lat, wynikająca z osiągnięcia określonej liczby lat pracy, następuje od pierwszego dnia najbliższego miesiąca kalendarzowego.
3.
Dodatek za wysługę lat wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy lub opiekuńczy z ubezpieczenia społecznego.
4. 6
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej ustala szczegółowe zasady obliczania stażu pracy stanowiącego podstawę do przyznawania dodatku za wysługę lat oraz zasady wypłacania tego dodatku.
§  7. 7
(skreślony).
§  8. 8
(skreślony).
§  9.
1. 9
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 2 przysługuje dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.
2. 10
Pielęgniarce (asystentce pielęgniarskiej, młodszej pielęgniarce, pielęgniarce przyuczonej), położnej, technikowi (laborantowi), opiekunce dziecięcej, opiekunowi w domu pomocy społecznej, salowej, sanitariuszowi szpitalnemu i sanitariuszowi (noszowemu), zatrudnionym w stacjonarnej opiece zdrowotnej i opiece społecznej, sanatoriach i domach małego dziecka oraz w szpitalach uzdrowiskowych - przysługuje zamiast dodatku, o którym mowa w ust. 1, dodatek za pracę w porze nocnej w wysokości 65% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej
3. 11
(skreślony).
4. 12
(skreślony).
§  10.
1.
Pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w lotnictwie sanitarnym i sprawującemu opiekę nad chorymi na sanitarnych statkach powietrznych przysługuje dodatek żywnościowy na zasadach obowiązujących przy przyznawaniu takiego dodatku personelowi latającemu w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego.
2.
W razie zatrudnienia w wymiarze czasu pracy niższym niż określony w ust. 1, dodatek oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Dodatek ten nie ulega zwiększeniu w razie zatrudnienia w wyższym wymiarze czasu pracy niż określony w ust. 1.
§  11.
1.
Pracownikowi medycznemu, zatrudnionemu w specjalnościach, zakładach, działach lub komórkach, w których występuje szczególny niedobór kadr medycznych, może być przyznany dodatek w wysokości do 30% uposażenia zasadniczego.
2. 13
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej określa szczegółowe zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1.
§  12.
1.
Lekarzowi specjaliście w dziedzinie, w której występuje niedobór kadr medycznych, podejmującemu dodatkową pracę w innym zakładzie położonym w innej miejscowości i dojeżdżającemu do pracy oraz pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w ambulansie stomatologicznym i rentgenowskim przysługuje ryczałt miesięczny na pokrycie kosztów przejazdów, jeżeli czas potrzebny na przejazd publicznym środkiem lokomocji w jedną stronę wynosi co najmniej pół godziny.
2.
Jeżeli lekarz, o którym mowa w ust. 1, korzysta w przejazdach z własnego pojazdu samochodowego, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu może być, za zgodą głównego lekarza wojewódzkiego, obliczony według zasad określonych w przepisach w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych.
§  13. 14
(skreślony).
§  14. 15
 
1.
W ramach środków na wynagrodzenia osobowe w zakładzie pracy tworzy się fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie za wykonanie przez pracowników określonych zadań, prac lub czynności.
2.
Wysokość funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 1, nie może być niższa niż 20% funduszu uposażeń zasadniczych pracowników.
3.
Szczegółowe zasady premiowania ustala kierownik (dyrektor) zakładu pracy z udziałem przedstawicieli załogi.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej określa ramowe zasady premiowania pracowników.

Rozdział  4

Wynagrodzenie ryczałtowe.

§  15. 16
 
1.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej określa rodzaje dodatkowych zadań wykonywanych przez pracowników działalności podstawowej, za które przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe, oraz wysokość tego wynagrodzenia.
2.
Minister Sprawiedliwości, w odniesieniu do podległych mu zakładów służby zdrowia, może odmiennie określić w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej rodzaje dodatkowych zadań wynagradzanych ryczałtowo i zasady wynagradzania za te zadania.

Rozdział  5

Wynagrodzenie dodatkowe za pracę według zasady wolnego wyboru lekarza.

§  16.
1.
Pracownikowi działalności podstawowej pracującemu według zasady wolnego wyboru lekarza może być przyznane z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie.
2. 17
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej określa wysokość dodatkowego wynagrodzenia oraz zasady jego przyznawania.

Rozdział  6

Dyżury zakładowe, gotowość do pracy oraz praca w pomocy doraźnej.

§  17.
1. 18
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej określa:
1)
wysokość wynagrodzenia za dyżury zakładowe i za gotowość do pracy,
2)
zasady i wysokość wynagrodzenia za pracę w oddziale (dziale) pomocy doraźnej (pogotowiu ratunkowym).
2.
Wynagrodzenie za dyżury zakładowe uwzględnia się w wynagrodzeniu za czas urlopu wypoczynkowego.
3.
Wynagrodzenia za gotowość do pracy nie wlicza się do wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego i innej nieobecności w pracy.

Rozdział  7 19

(skreślony).

Rozdział  8

Przepisy szczególne.

§  20.
1.
Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu regulują odrębne przepisy.
2.
Za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie (na dobę) ponad 8 godzin do 12 godzin przy zachowaniu miesięcznej normy czasu pracy wynikającej z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych pracownikom, o których mowa w ust. 1, przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego.
§  21.
1.
Za długoletnią pracę pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy,
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy,
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy,
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.
2.
Ustalanie okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania regulują ogólnie obowiązujące przepisy.
§  22.
1.
Pracownikowi przechodzącemu na emeryturę lub rentę inwalidzką dla inwalidów I i II grupy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
1)
jednomiesięcznego wynagrodzenia - po 10 latach pracy,
2)
dwumiesięcznego wynagrodzenia - po 15 latach pracy,
3)
trzymiesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy.
2.
Okres pracy uprawniający do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu dodatku za wysługę lat.
3.
Odprawę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
§  23. 20
(skreślony).
§  24. 21
Ministrowie, którym podlegają zakłady służby zdrowia, mogą w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej zastosować przepisy rozporządzenia w całości lub w części do pracowników tych zakładów.
§  25.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do pracowników medycznych zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego prowadzonych przez związki zawodowe lub na podstawie udzielonego zezwolenia.
§  26. 22
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej określa kwalifikacje uznawane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji I lub II stopnia dla pracowników działalności podstawowej z innym niż medyczne wykształceniem wyższym, nie objętych szkoleniem specjalizacyjnym.

Rozdział  9

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  27.
1.
Pracownik zatrudniony w jednostce objętej rozporządzeniem przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, nie mający wymaganych kwalifikacji, może być zatrudniony na dotychczasowym stanowisku (lub stanowisku analogicznym) tylko w tym wypadku, gdy był zatrudniony na tym stanowisku zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami lub był zwolniony od posiadania wymaganych kwalifikacji na podstawie tych przepisów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie przejścia pracownika do pracy na takie samo lub niższe stanowisko w innej jednostce objętej rozporządzeniem w wyniku porozumienia zakładów pracy albo zalecenia jednostki nadrzędnej.
§  28. 23
Upoważnia się Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Finansów i Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów do wprowadzenia w zakładach służby zdrowia stosujących eksperymentalne zasady funkcjonowania zasad wynagradzania odbiegających od zasad określonych w rozporządzeniu.
§  29.
Pracownicy medyczni, zatrudnieni w jednostkach przemysłowej służby zdrowia i w żłobkach przy zakładach pracy w dniu wejścia w życie rozporządzenia, uprawnieni do korzystania z branżowych przywilejów, zachowują te uprawnienia w dotychczas otrzymywanej wysokości kwotowej.
§  30.
Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, korzystający na mocy dotychczasowych przepisów z ulg przy przejazdach państwowymi środkami komunikacji, zachowują nadal to uprawnienie.
§  31.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w rozporządzeniu stosuje się przepisy dotychczasowe ze zmianami wynikającymi z rozporządzenia.
§  32.
W załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 1983 r. w sprawie zasad obliczania zasiłków z ubezpieczenia społecznego oraz pokrywania wydatków na te zasiłki (Dz. U. Nr 33, poz. 157 i z 1985 r. Nr 35, poz. 165) dodaje się ust. 2c w brzmieniu:

"2c. Wynagrodzenie pracowników służby zdrowia za dyżury zakładowe i gotowość do pracy oraz dodatek kwotowy za pracę na każdej nocnej zmianie".

§  33.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 marca 1984 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. Nr 18, poz. 86 i z 1985 r. Nr 15, poz. 61).
§  34.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 marca 1986 r.

ZAŁĄCZNIKI 24

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA STAWEK UPOSAŻENIA ZASADNICZEGO I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Kategoria zaszeregowania Miesięczna kwota w zł Stawka dodatku funkcyjnego Procent najniższego wynagrodzenia*) (kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 100 zł w górę)
I 17.000-23.000 1 15- 20
II 20.000-27.000 2 20- 30
III 22.000-32.000 3 25- 40
IV 24.000-36.000 4 30- 55
V 26.500-41.500 5 35- 70
VI 28.500-43.500 6 45- 90
VII 30.500-46.000 7 55-115
VIII 33.000-48.500 8 65-140
IX 35.000-51.000 9 75-170
X 37.000-54.000 10 85-200
XI 40.000-57.000
XII 43.000-60.000
XIII 45.500-63.500
XIV 48.500-66.500
XV 50.500-71.000
XVI 53.000-74.000
XVII 56.000-77.000
XVIII 59.000-81.000
XIX 61.500-84.000
XX 64.500-88.000
XXI 68.000-92.000
XXII 71.500-97.000
*) Przez najniższe wynagrodzenie rozumie się obowiązujące w danym roku najniższe wynagrodzenie pracowników uspołecznionych zakładów pracy, określone przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu Pracy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 I. Pracownicy działalności podstawowej XX-XXII
- dyrektor zakładu pracy zatrudniającego powyżej 800

pracowników,

- dyrektor Głównego Inspektoratu Sanitarnego,
- państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,
- ordynator oddziału: kardiochirurgii, neurochirurgii,

zakaźnego przeznaczonego dla chorych na AIDS i nosicieli

wirusa HIV

2 - dyrektor zakładu pracy zatrudniającego do 800

pracowników,

XIX-XXI
- zastępca dyrektora Głównego Inspektoratu Sanitarnego,
- zastępca dyrektora zakładu pracy zatrudniającego powyżej

800 pracowników

- ordynator pozostałych oddziałów zabiegowych, oddziałów

psychiatrycznych i odwykowych,

- zastępca ordynatora oddziału: kardiochirurgii,

neurochirurgii

3 - kierownik XIX-XXI
- starszy asystent XIX-XXI
- asystent XVII-XIX
- młodszy asystent

ośrodka zdrowia: gminnego, wiejskiego i przyzakładowego na wsi

XVI-XVIII
4 - państwowy terenowy (portowy) inspektor sanitarny, XVIII-XX
- wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego,
- zastępca państwowego wojewódzkiego inspektora

sanitarnego,

- zastępca dyrektora zakładu pracy zatrudniającego do 800

pracowników,

- kierownik działu w inspekcji sanitarnej,
- ordynator oddziału niezabiegowego,
- zastępca ordynatora oddziału: zabiegowego,

psychiatrycznego, odwykowego, dla chorych na AIDS i

nosicieli wirusa HIV,

- kierownik: przychodni rejonowej, wojewódzkiej przychodni

specjalistycznej, przychodni (poradni, działu)

rehabilitacji, psychiatrii, działu diagnostyki

laboratoryjnej, poradni (ośrodka, punktu

konsultacyjnego) dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa

HIV, zakładu patomorfologii lub pracowni histopatologii,

- starszy asystent: w oddziale kardiochirurgii,

neurochirurgii, pogotowiu ratunkowym, lotnictwie

sanitarnym, podstawowej opiece zdrowotnej w mieście

5 - zastępca ordynatora oddziału niezabiegowego, XVII-XIX
- lekarz naczelny szpitala
- kierownik działu nie wymienionego w lp. 4,
- kierownik oddziału: odwykowego, rehabilitacyjnego,

leczenia nerwic w lecznictwie psychiatrycznym,

- kierownik poradni stomatologicznej,
- kierownik apteki zakładowej produkującej płyny

infuzyjne,

- kierownik komórki organizacyjnej: radiologii,

radiodiagnostyki, medycyny sądowej, diagnostyki

laboratoryjnej i bakteriologicznej, krwiodawstwa,

inspekcji sanitarnej,

- kierownik prosektorium,
- starszy lekarz poradni w przychodni rejonowej,
- starszy asystent w oddziale: zabiegowym, dla chorych na

AIDS i nosicieli wirusa HIV, w diagnostyce

laboratoryjnej, w lecznictwie psychiatrycznym,

odwykowym, w stacji dializ,

- starszy asystent (starszy specjalista) w inspekcji

sanitarnej,

- starszy asystent patomorfolog
6 - kierownik: przychodni specjalistycznej, pracowni

stomatologicznej, apteki zakładowej nie wymienionej w

lp. 5,

XVI-XVIII
- kierownik komórki organizacyjnej nie wymienionej w lp.

3-5, 7 i 10,

- zastępca kierownika apteki zakładowej produkującej płyny

infuzyjne,

- starszy asystent w oddziale: toksykologicznym,

pulmonologii, w opiece stomatologicznej poza podstawową

opieką zdrowotną, w krwiodawstwie,

- asystent (specjalista) w inspekcji sanitarnej, w

podstawowej opiece zdrowotnej w mieście,

- asystent patomorfologii,
- asystent w pogotowiu ratunkowym, lotnictwie sanitarnym,
7 - zastępca dyrektora zakładu pracy do spraw służb

społecznych,

XV-XVII
- naczelna pielęgniarka w zakładzie pracy zatrudniającym

powyżej 800 pracowników,

- kierownik wojewódzkiego ośrodka opiekuna społecznego,
- zastępca kierownika komórki organizacyjnej nie

wymienionej w lp. 4-6,

- inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego,
- starszy asystent w komórkach organizacyjnych nie

wymienionych w lp. 4-6, 8 i 10,

- asystent w oddziale: zabiegowym, dla chorych na AIDS i

nosicieli wirusa HIV, w diagnostyce laboratoryjnej, w

lecznictwie psychiatrycznym i odwykowym, w stacji

dializ,

- młodszy asystent w podstawowej opiece zdrowotnej w

mieście,

- zastępca kierownika apteki zakładowej nie wymieniony w

lp. 6,

- inspektor do spraw gospodarki lekiem
8 - naczelna pielęgniarka w zakładzie pracy zatrudniającym

do 800 pracowników,

XIV-XVI
- asystent w oddziale: toksykologicznym, pulmonologii, w

opiece stomatologicznej poza podstawową opieką

zdrowotną, w krwiodawstwie

9 - asystent nie wymieniony w lp. 6-8, XIII-XV
- młodszy asystent w oddziale: zabiegowym, dla chorych na

AIDS i nosicieli wirusa HIV, w diagnostyce

laboratoryjnej, w patomorfologii, w lecznictwie

psychiatrycznym i odwykowym, w pogotowiu ratunkowym, w

lotnictwie sanitarnym, w krwiodawstwie, w inspekcji

sanitarnej

10 - kierownik: ośrodka opiekuna społecznego, dziennego

ośrodka adaptacyjnego,

XII-XIV
- młodszy asystent nie wymieniony w lp. 7 i 9,
- starszy felczer, felczer,
- uprawniony technik dentystyczny
11 - stażysta z wyższym wykształceniem XI-XIII
12 - przełożona pielęgniarek, XIII-XV
- zastępczyni naczelnej pielęgniarki,
- instruktorka przychodni wojewódzkiej do spraw

pielęgniarstwa,

- kierownik: sekcji szkolenia średniego personelu

medycznego w wojewódzkim ośrodku doskonalenia kadr

medycznych, techniczny pracowni stomatologicznej

13 - zastępczyni przełożonej pielęgniarek, XII-XIV
- pielęgniarka (położna) oddziałowa,
- kierownik: domu małych dzieci, żłobka, izby porodowej,

prewentorium, zespołu techników medycznych, sekcji

statystyki medycznej i dokumentacji chorych, sekcji

świadczeń pomocy społecznej, sekcji opiekuńczo-

wychowawczej, sekcji rehabilitacji zawodowej,

- specjalistka pielęgniarka (położna),
- starsza pielęgniarka (starsza położna) w podstawowej

opiece zdrowotnej koordynująca i nadzorująca pracę

innych pielęgniarek (położnych),

- starsza pielęgniarka (starsza położna) w oddziałach

(działach): dializoterapii, intensywnej terapii i

reanimacji, anestezjologii, ostrych zatruć, oparzeń, dla

chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV,

psychiatrycznych, neurologicznych, neurochirurgicznych,

rehabilitacji, pediatrycznych, noworodków i wcześniaków,

onkologicznych, w bloku operacyjnym, w gabinecie

radiologii zabiegowej, w bloku porodowym i izbie

porodowej, w wyjazdowym zespole kardiologiczno-

reanimacyjnym, w domach pomocy społecznej dla: nerwowo i

psychicznie chorych, umysłowo upośledzonych,

uzależnionych od alkoholu, przewlekle chorych, w dziale

organizacji i nadzoru,

- starszy pracownik socjalny,
- starszy: opiekun w domu pomocy społecznej, instruktor

terapii odwykowej, technik fizjoterapii w lecznictwie

psychiatrycznym, technik (laborant) analityki medycznej,

- starszy instruktor terapii zajęciowej w lecznictwie

psychiatrycznym i odwykowym,

- starsza pielęgniarka (położna) środowiskowa na wsi
14 - kierownik dziennego domu pomocy społecznej, XI-XIII
- starsza pielęgniarka (starsza położna) w: oddziale

szpitalnym, izbie przyjęć, domu rencistów, stacji

sanitarno-epidemiologicznej, sanatorium,

- starsza pielęgniarka (starsza położna) środowiskowa w

mieście,

- starsza higienistka szkolna,
- pielęgniarka (położna) w oddziałach (działach):

dializoterapii, intensywnej terapii i reanimacji,

anestezjologii, ostrych zatruć, oparzeń, dla chorych na

AIDS i nosicieli wirusa HIV, psychiatrycznych,

neurologicznych i neurochirurgicznych, rehabilitacji,

pediatrycznych, noworodków i wcześniaków,

onkologicznych, w bloku operacyjnym, w gabinecie

radiologii zabiegowej, w bloku porodowym i w izbie

porodowej, w wyjazdowym zespole kardiologiczno-

reanimacyjnym, w domach pomocy społecznej dla: nerwowo i

psychicznie chorych, umysłowo upośledzonych,

uzależnionych od alkoholu, przewlekle chorych, w dziale

organizacji i nadzoru,

- pielęgniarka (położna) środowiskowa na wsi,
- starszy inspektor (inspektor) bezpieczeństwa i higieny

pracy w stacji sanitarno-epidemiologicznej,

- starszy instruktor: higieny, oświaty zdrowotnej, do

spraw kulturalno-rekreacyjnych, terapii zajęciowej,

- starszy technik (laborant) medyczny (dentystyczny,

farmaceutyczny, apteczny, ortopedyczny itp.),

- starszy masażysta,
- starszy ortoptysta,
- starszy dyspozytor pogotowia ratunkowego i lotnictwa

sanitarnego

- pracownik socjalny,
- opiekun w domu pomocy społecznej,
- instruktor: terapii odwykowej i zajęciowej w lecznictwie

psychiatrycznym,

- technik fizjoterapii w lecznictwie psychiatrycznym,
- technik (laborant) analityki medycznej,
- instruktor terapii zajęciowej w lecznictwie

psychiatrycznym

15 - pielęgniarka (położna) w: oddziale szpitalnym, izbie

przyjęć, domu rencistów, stacji sanitarno-

epidemiologicznej,

X-XII
- starsza opiekunka dziecięca
- pielęgniarka (położna) środowiskowa,
- higienistka szkolna,
- starsza pielęgniarka (starsza położna) nie wymieniona w

lp. 13 i 14,

- starsza dietetyczka,
- instruktor: higieny, oświaty zdrowotnej, do spraw

kulturalno-rekreacyjnych, terapii zajęciowej, do spraw

służb społecznych,

- technik (laborant) medyczny (dentystyczny,

farmaceutyczny, apteczny, ortopedyczny itp.),

- ortoptysta,
- dyspozytor pogotowia ratunkowego i lotnictwa sanitarnego
16 - starszy statystyk medyczny, IX-XI
- pielęgniarka (położna) nie wymieniona w lp. 14 i 15,
- starsza higienistka stomatologiczna,
- masażysta,
- opiekunka dziecięca,
- dietetyczka,
- asystentka pielęgniarska,
- kontroler sanitarny,
- preparator
17 - starsza sekretarka medyczna, VIII-X
- statystyk medyczny,
- higienistka stomatologiczna,
- dezynfektor,
- starsza pomoc laboratoryjna,
- sanitariusz szpitalny w oddziale psychiatrycznym i w

pogotowiu ratunkowym

18 - starsza rejestratorka medyczna, VII-IX
- wykwalifikowana pomoc dentystyczna,
- młodsza pielęgniarka,
- sekretarka medyczna,
- sanitariusz szpitalny,
- starsza salowa w oddziale psychiatrycznym,
- pomoc laboratoryjna
19 - pomoc dentystyczna, VI-VIII
- rejestratorka medyczna,
- przyuczona(y): pielęgniarka, dietetyczka, masażysta,

laborant, kontroler sanitarny, dezynfektor i inni nie

wymienieni w lp. 20,

- sanitariusz (noszowy),
- gipsiarz,
- starsza salowa,
- salowa w oddziale psychiatrycznym,
- zabiegowy balneologiczny,
- fasowaczka w aptece,
- sterylizator
20 - przyuczona: rejestratorka medyczna, pomoc laboratoryjna, V-VII
- salowa,
- kąpielowa,
- łazienkowa
21 - stażysta ze średnim wykształceniem medycznym VII-VIII
1 II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni XVII-XIX
- dyrektor domu pomocy społecznej powyżej 500 miejsc,
- zastępca dyrektora zakładu pracy zatrudniającego powyżej

800 pracowników

2 - dyrektor domu pomocy społecznej powyżej 120 do 500

miejsc,

XVI-XVIII
- zastępca dyrektora zakładu pracy zatrudniającego do 800

pracowników,

- główny księgowy w zakładzie pracy zatrudniającym powyżej

800 pracowników

3 - główny księgowy w zakładzie pracy zatrudniającym do 800

pracowników

XV-XVII
4 - zastępca głównego księgowego w zakładzie pracy

zatrudniającym powyżej 800 pracowników,

XIV-XVI
- dyrektor domu pomocy społecznej do 120 miejsc,
- radca prawny,
- główny specjalista
5 - dyrektor (kierownik) profilaktycznego domu zdrowia, XIII-XV
- zastępca dyrektora domu pomocy społecznej,
- główny księgowy domów pomocy społecznej, wymienionych w

lp. 1 i 2,

- kierownik zakładu sanitarnego,
- zastępca głównego księgowego zakładu pracy

zatrudniającego do 800 pracowników,

- kierownik działu
6 - kierownik międzywojewódzkiej jednostki socjalnej, XII-XIV
- kierownik domu małego dziecka, żłobka,
- kierownik samodzielnej sekcji,
- kierownik zespołu warsztatów technicznych,
- starszy specjalista
7 - kierownik: domu pielęgniarek, dziennego domu pomocy

społecznej, samodzielnej jednostki socjalnej,

gospodarstwa pomocniczego,

XI-XIII
- kierownik zespołu magazynów,
- specjalista,
- kapelan szpitalny,
- główny księgowy w zakładach pracy wymienionych w lp. 4-

6,

- kierownik sekcji,
- starszy rewident zakładowy
8 - główny księgowy w zakładach pracy wymienionych w lp. 7, X-XII
- zastępca głównego księgowego w zakładach pracy

wymienionych w lp. 4-6,

- kierownik: warsztatu, magazynu, stołówki, pralni,

składnicy zaopatrzenia, kuchni, szwalni

- starszy mistrz,
- zakładowy inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy
9 - rewident zakładowy, IX-XI
- starszy inspektor,
- starszy księgowy,
- starszy kasjer,
- starszy magazynier,
- mistrz
10 - magazynier, VIII-X
- kasjer,
- księgowy,
- inspektor,
- inspektor terapii pracą
11 - kierownik: kancelarii, świetlicy, VII-IX
- starszy referent, starszy bibliotekarz
12 - referent, VI-VIII
- bibliotekarz,
- archiwista
13 - sekretarka, V-VII
- telefonistka
14 - starsza maszynistka, VII-IX
- maszynistka VI-VIII
15 - stażysta z wyższym wykształceniem, VIII-IX
- stażysta ze średnim wykształceniem V-VI
III. Pracownicy gospodarczy i obsługi X-XIV
1 - inżynier konserwator urządzeń: elektronicznych,

teleelektrycznych, chłodniczych, automatyki, aparatury

medycznej, instalacji gazów medycznych

2 - konserwator: urządzeń elektronicznych,

teleelektrycznych, chłodniczych, automatyki, aparatury

medycznej, instalacji gazów medycznych,

IX-XI
- mistrz brygady palaczy i pomocników i innych
3 - konserwator urządzeń nie wymienionych w lp. 2, VIII-X
- hydraulik, ślusarz, tokarz, frezer, spawacz elektryczno-

gazowy, elektromechanik,

- palacz kotłów parowych,
- szef kuchni
4 - murarz, malarz, stolarz, szklarz, blacharz, dekarz itp., VII-IX
- palacz kotłów wodnych,
- pomocnik palacza kotłów parowych,
- rolnik hodowca zwierząt,
- ogrodnik
5 - kucharz, praczka VI-VIII
6 - pomocnik palacza, V-VII
- robotnik nawęglania i odżużlania,
- szwaczka
7 - kierowca wózka akumulatorowego, IV-VI
- pracownik produkcji roślinnej i zwierzęcej,
- pomoc kuchenna
8 - robotnik gospodarczy, III-V
- starszy: dozorca, strażnik, portier
9 - dozorca, strażnik, portier, woźny, dźwigowy, szatniarz,

powielaczowy, goniec, zmywaczka szkła laboratoryjnego,

sprzątaczka

II-IV
10 - pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczenia do

zawodu

I-III

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH I STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Lp. Stanowisko Stawka dodatku funkcyjnego
1 2 3
1 I. Pracownicy działalności podstawowej 5-10
- dyrektor zakładu pracy
2 - zastępca dyrektora zakładu pracy, 4-9
- naczelny lekarz szpitala,
- naczelna pielęgniarka
3 - ordynator oddziału, 3-8
- kierownik: działu, oddziału, zakładu,
- kierownik apteki produkującej płyny infuzyjne
4 - zastępca ordynatora oddziału, 2-7
- zastępczyni naczelnej pielęgniarki,
- kierownik przychodni,
- przełożona pielęgniarek,
- zastępca kierownika: działu, oddziału, zakładu,

apteki wymienionej w lp. 3,

- kierownik apteki nie wymienionej w lp. 3
5 - kierownik ośrodka zdrowia gminnego, wiejskiego i

przyzakładowego na wsi

2-6
6 - zastępca kierownika: apteki nie produkującej płynów

infuzyjnych, przychodni,

1-5
- wojewódzki inspektor orzecznictwa lekarskiego,
- zastępczyni przełożonej pielęgniarek,
- kierownik komórki organizacyjnej nie wymienionej w

lp. 3-5,

- starszy lekarz poradni w przychodni rejonowej,
- pielęgniarka (położna) oddziałowa
7 - zastępca kierownika komórki organizacyjnej

wymienionej w lp. 6,

1-4
- kierownik zespołu techników medycznych, kierownik

techniczny pracowni stomatologicznej,

- starsza pielęgniarka, starsza położna, starszy

felczer w podstawowej opiece zdrowotnej koordynujący

i nadzorujący pracę innych pielęgniarek, położnych,

felczerów

II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni 4-9
1 - zastępca dyrektora zakładu pracy,
- główny księgowy w zakładzie pracy
2 - dyrektor domu pomocy społecznej 3-8
3 - dyrektor (kierownik) profilaktycznego domu zdrowia, 2-7
- zastępca dyrektora domu pomocy społecznej,
- główny księgowy domu pomocy społecznej,
- zastępca głównego księgowego wymienionego w lp. 1
4 - kierownik międzywojewódzkiej jednostki socjalnej 2-6
5 - kierownik: domu małych dzieci, domu pielęgniarek,

żłobka, samodzielnej jednostki socjalnej,

gospodarstwa pomocniczego,

1-5
- kierownik działu
6 - główny księgowy w jednostkach wymienionych w lp. 5, 1-4
- zastępca głównego księgowego domu pomocy społecznej,
- kierownik komórki organizacyjnej nie wymienionej w

lp. 5

1 § 2 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
3 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
4 § 5 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
5 § 5 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
6 § 6 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
7 § 7 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
8 § 8 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
9 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
10 § 9 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 1988 r. (Dz.U.88.32.235) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1988 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.

11 § 9 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
12 § 9 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
13 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
14 § 13 skreślony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
15 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
16 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
17 § 16 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
18 § 17 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
19 Rozdział 7 skreślony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
20 § 23 skreślony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.
21 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
22 § 26 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
23§ 28 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia z dnia 18 stycznia 1988 r. (Dz.U.88.2.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.
24 Załączniki nr 1-5 zastąpione załącznikami nr 1-3 zgodnie z § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.8.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1989 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.15.84

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uposażenie pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.
Data aktu: 24/03/1986
Data ogłoszenia: 02/05/1986
Data wejścia w życie: 02/05/1986, 01/03/1986