Pobór w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego oraz zasady wynagradzania za inkaso na terenie sołectw.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 lutego 1985 r.
w sprawie poboru w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego oraz zasad wynagradzania za inkaso na terenie sołectw.

Na podstawie art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289 i z 1984 r. Nr 52, poz. 268) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. Nr 7, poz. 41 z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
Pobór podatków i innych należności pieniężnych objętych łącznym zobowiązaniem pieniężnym, określonym w § 1 ust. 1 i § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1984 r. w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego (Dz. U. Nr 58, poz. 295), jest dokonywany na terenie sołectw przez sołtysów w drodze inkasa.
§  2.
1.
Sołtysi otrzymują wynagrodzenie prowizyjne za inkaso bieżących i zaległych należności z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego, pobieranego od mieszkańców sołectwa.
2.
Podstawę ustalenia wynagrodzenia prowizyjnego stanowią:
1)
kwoty zainkasowane przez sołtysów osobiście,
2)
kwoty wpłacone dobrowolnie przez mieszkańców sołectwa w urzędzie terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego lub w innej instytucji, upoważnionej do przyjmowania wpłat gotówką lub przelewem,
3)
kwoty ulg inwestycyjnych w podatku rolnym od gruntów, zrealizowanych na terenie sołectwa w danym roku.
3.
Wynagrodzenie oblicza się w stosunku procentowym od kwot stanowiących podstawę jego ustalenia. Wysokość stawek procentowych nie może przekroczyć w skali województwa średniej określonej w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia.
4.
Wynagrodzenie prowizyjne nie przysługuje od kwot wymienionych w ust. 2 pkt 2 i 3, jeżeli wyniki pracy sołtysa w zakresie inkasa w okresie, za który dokonywana jest wypłata wynagrodzenia, zostały uznane przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego za niedostateczne.
§  3.
1.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego określa stawki procentowe wynagrodzenia sołtysów dla poszczególnych gmin w taki sposób, aby średni procent wynagrodzenia sołtysów dla wszystkich gmin w województwie nie przekroczył określonej w załączniku do rozporządzenia stawki procentowej ustalonej dla województwa.
2.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego określa stawki procentowe wynagrodzenia sołtysów w taki sposób, aby średnie wynagrodzenie w gminie nie przekroczyło stawki procentowej ustalonej dla gminy. Procentowe stawki wynagrodzenia sołtysów powinny być zróżnicowane w zależności od warunków i wkładu pracy sołtysów.
§  4.
Niezależnie od wynagrodzenia określonego w § 2, sołtysi otrzymują dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 5% od zainkasowanych przez nich osobiście kwot zaległości z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego za lata poprzedzające rok, w którym zainkasowano wpłatę.
§  5.
Wypłata wynagrodzenia od kwot wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1 i § 4 powinna nastąpić w terminie 14 dni od ostatniego dnia miesiąca, za który wypłata jest należna. Obliczenie i wypłata wynagrodzenia prowizyjnego od kwot wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 2 i 3 następuje za cały rok w terminie należnej wypłaty wynagrodzenia za listopad.
§  6.
Wynagrodzenie sołtysów za inkaso zwalnia się od podatku od wynagrodzeń.
§  7. 1
Przepisy rozporządzenia dotyczące sołtysa stosuje się odpowiednio do innej osoby, którą upoważni na czas określony terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego do wykonywania czynności inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego na terenie sołectwa.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  2

WYKAZ ŚREDNICH STAWEK PROCENTOWYCH, WEDŁUG KTÓRYCH JEST OBLICZANE WYNAGRODZENIE PROWIZYJNE SOŁTYSÓW, OBOWIĄZUJĄCYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH WOJEWÓDZTW

4,0% - dla województw: koszalińskiego i suwalskiego,

3,8% - dla województwa słupskiego,

3,6% - dla województwa zielonogórskiego,

3,3% - dla województwa łomżyńskiego,

3,1% - dla województw: białostockiego i ostrołęckiego,

3,0% - dla województw: jeleniogórskiego, piotrkowskiego i szczecińskiego,

2,9% - dla województwa gorzowskiego,

2,8% - dla województw: ciechanowskiego i leszczyńskiego,

2,7% - dla województw: stołecznego warszawskiego, olsztyńskiego, pilskiego, poznańskiego, siedleckiego i wrocławskiego,

2,6% - dla województw: gdańskiego, konińskiego, legnickiego, łódzkiego, radomskiego, sieradzkiego i wałbrzyskiego,

2,5% - dla województw: płockiego i skierniewickiego,

2,4% - dla województw: elbląskiego, kaliskiego i włocławskiego,

2,3% - dla województw: chełmskiego, częstochowskiego, kieleckiego i krośnieńskiego,

2,2% - dla województw: bialskopodlaskiego i opolskiego,

2,1% - dla województw: bydgoskiego, katowickiego i tarnobrzeskiego,

2,0% - dla województw: krakowskiego, lubelskiego, nowosądeckiego i toruńskiego,

2,0% - dla województwa tarnowskiego,

2,0% - dla województwa przemyskiego,

2,0% - dla województwa zamojskiego,

2,0% - dla województwa bielskiego,

2,0% - dla województwa rzeszowskiego.

1 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 1987 r. (Dz.U.87.15.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1987 r.
2 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 1986 r. (Dz.U.86.18.94) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1986 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 1987 r. (Dz.U.87.15.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1987 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 marca 1990 r. (Dz.U.90.22.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1990 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.9.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pobór w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego oraz zasady wynagradzania za inkaso na terenie sołectw.
Data aktu: 08/02/1985
Data ogłoszenia: 28/02/1985
Data wejścia w życie: 28/02/1985