Książka kontroli sanitarnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 4 listopada 1985 r.
w sprawie książki kontroli sanitarnej.

Na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 49) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Każdy zakład pracy (statek) jest obowiązany posiadać książkę kontroli sanitarnej.
2. 
W razie gdy poszczególne działy lub oddziały zakładu pracy znajdują się poza jego siedzibą lub w różnych obiektach w tej samej miejscowości, każdy dział (oddział) jest obowiązany posiadać osobną książkę kontroli sanitarnej.
3. 
Wzór książki kontroli sanitarnej określa załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Książka kontroli sanitarnej jest prowadzona w formie zeszytu liczącego nie mniej niż 20 ponumerowanych stron.
2. 
Książka kontroli sanitarnej podlega oparafowaniu oraz opieczętowaniu na pierwszej i ostatniej stronie przez właściwego ze względu na siedzibę zakładu pracy (działu, oddziału) lub siedzibę armatora państwowego terenowego (portowego) inspektora sanitarnego.
3. 
Książka kontroli sanitarnej powinna być okazywana na każde żądanie organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także innych organów uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów do przeprowadzania kontroli przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych.
§  3. 
1. 
Organ, o którym mowa w § 2 ust. 3, przeprowadzając kontrolę, dokonuje wpisu do książki kontroli sanitarnej.
2. 
Wpis do książki kontroli sanitarnej powinien zawierać w szczególności następujące dane:
1)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby, która przeprowadziła kontrolę,
2)
datę i godzinę kontroli,
3)
stwierdzone naruszenie wymagań higienicznych i zdrowotnych,
4)
wydane doraźne zalecenia, uwagi i wnioski oraz terminy ich wykonania,
5)
podpis osoby przeprowadzającej kontrolę.
3. 
Pod wpisem dokonanym w książce kontroli sanitarnej kierownik zakładu pracy (statku) lub wyznaczony przez niego pracownik jest obowiązany złożyć podpis.
4. 
Wpis, o którym mowa w ust. 2, nie może zastąpić sporządzenia protokołu kontroli, jeżeli stwierdzone naruszenie wymagań higienicznych i zdrowotnych uzasadnia wydanie decyzji administracyjnej lub wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji. O sporządzeniu protokołu należy zamieścić informację w książce kontroli sanitarnej.
§  4. 
O usunięciu stwierdzonego naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych kierownik zakładu pracy (statku) jest obowiązany zawiadomić organ, który przeprowadził kontrolę, nie później niż w ciągu 3 dni od daty wyznaczonego terminu.
§  5. 
Przepisy § 2 ust. 3, § 3 ust. 1 oraz § 4 stosuje się odpowiednio do pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej, upoważnionego do wykonywania czynności kontrolnych w imieniu państwowego inspektora sanitarnego.
§  6. 
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 grudnia 1954 r. w sprawie książki kontroli sanitarnej (Monitor Polski z 1955 r. Nr 3, poz. 42).
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

(strona pierwsza)

KSIĄŻKA KONTROLI SANITARNEJ

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(nazwa i adres zakładu pracy (statku)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(nazwa i adres organu sprawującego bezpośredni nadzór nad zakładem)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(nazwa i adres organu założycielskiego)

Strony parzyste (2, 4, 6, 8 itd.)

Data i godzina kontroli Nazwisko i stanowisko służbowe osoby kontrolującej Stwierdzone naruszenie wymagań higie-

nicznych i zdrowotnych lub numer i data protokołu kontroli

Strony nieparzyste (3, 5, 7, 9 itd.)

Wydane zalecenia, uwagi, wnioski oraz terminy ich wykonania. Informacja o spo-

rządzeniu protokołu

Podpisy Wyniki kontroli wykonania zalecenia

(wniosku), uwzględnienia opinii, data i

podpis osoby kontrolującej

osoby kon-

trolującej

kierownika

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024