Współdziałanie międzyresortowe w zakresie kształcenia zawodowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 sierpnia 1985 r.
w sprawie współdziałania międzyresortowego w zakresie kształcenia zawodowego.

Na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234 i z 1984 r. Nr 49, poz. 253) zarządza się, co następuje:
§  1.
W realizacji zadań określonych w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234 i z 1984 r. Nr 49, poz. 253), zwanej dalej "ustawą", uczestniczą ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, zarządy centralnych związków spółdzielczych i Zarząd Centralnego Związku Rzemiosła, na których wniosek zostaną wprowadzone do klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego, zwanej dalej "klasyfikacją", zawody i specjalności będące podstawowymi dla reprezentowanych przez nich branż, zwane dalej "zawodami podstawowymi".
§  2.
1.
Organy, o których mowa w § 1, zwane dalej "organami wiodącymi", współdziałają z Ministrem Oświaty i Wychowania w zapewnieniu warunków do prawidłowego funkcjonowania szkolnictwa zawodowego i są współodpowiedzialne za treść, poziom i efektywność specjalistycznego kształcenia w zawodach podstawowych we wszystkich szkołach zawodowych, bez względu na ich podporządkowanie oraz tryb prowadzenia i utrzymywania.
2.
Organy wiodące wykonują w zakresie zawodów podstawowych w szczególności następujące zadania:
1)
określają charakterystyki kwalifikacyjne absolwentów,
2)
proponują wprowadzenie specjalistycznych przedmiotów zawodowych do planów nauczania w zakresie łącznej liczby godzin na nauczanie tych przedmiotów, określonej przez Ministra Oświaty i Wychowania,
3)
opracowują i aktualizują w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania programy nauczania specjalistycznych przedmiotów zawodowych i zapewniają je szkołom zawodowym oraz określają pomoce dydaktyczne do tych przedmiotów i normy wyposażenia szkół w te pomoce,
4)
inicjują i współdziałają z odpowiednimi wydawnictwami w opracowywaniu i wydawaniu podręczników i branżowych materiałów informacyjnych dla specjalistycznych przedmiotów zawodowych oraz zatwierdzają je do użytku szkół,
5)
stwarzają warunki zapewniające zaopatrywanie się szkół zawodowych w pomoce dydaktyczne do specjalistycznych przedmiotów zawodowych bądź wyposażają je w te pomoce,
6)
zapewniają szkołom pomoc w prowadzeniu orientacji zawodowej wśród kandydatów do szkół zawodowych, w szczególności opracowywanie dla szkół, materiałów informacyjnych o zawodach i warunkach pracy,
7)
zapewniają fachową pomoc terenowym organom administracji państwowej o właściwości szczególnej oraz innym organom lub jednostkom organizacyjnym prowadzącym szkoły zawodowe w realizacji zadań w zakresie specjalistycznego kształcenia zawodowego,
8)
współdziałają z właściwymi terenowymi organami administracji państwowej w dostosowywaniu kształcenia do ilościowych potrzeb kadrowych danej branży,
9)
inicjują i kontrolują właściwe wykonywanie przez zakłady pracy zadań przewidzianych w ustawie, a zwłaszcza w art. 11 ust. 3a, art. 12 i 19,
10)
umożliwiają udział specjalistów zatrudnionych w podległych im jednostkach organizacyjnych w nauczaniu specjalistycznych przedmiotów zawodowych,
11)
organizują lub zapewniają warunki do organizowania doskonalenia zawodowego nauczycieli specjalistycznych przedmiotów zawodowych we współdziałaniu z Ministrem Oświaty i Wychowania,
12)
zapewniają udział specjalistów danej branży w ocenianiu efektywności kształcenia w zawodzie (specjalności) w formach określonych przez Ministra Oświaty i Wychowania, w tym także w nadzorze pedagogicznym.
3.
W celu realizacji zadań określonych w ust. 2 organy wiodące w porozumieniu z organami i jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi szkoły zawodowe mogą współpracować bezpośrednio ze szkołami.
§  3.
1.
Organy wiodące zapewniają działanie komisji programowych lub innych zespołów specjalistów branży, zwanych dalej "komisjami", powołanych do opiniowania, weryfikowania i rekomendowania tym organom prac określonych w § 2 ust. 2 pkt 1, 3 i 4.
2.
Organ wiodący w zawodzie obejmującym co najmniej dwie specjalności zapewni udział w komisji specjalistów odpowiednich dla tych specjalności; komisja w tym składzie ustala w szczególności wspólne treści kształcenia w zawodzie.
§  4.
Minister Oświaty i Wychowania wykonując zadania, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy, w ramach współdziałania międzyresortowego może w szczególności:
1)
korzystać z udziału specjalistów określonych w § 2 ust. 2 pkt 12, o ile wymaga tego przedmiot badanej sprawy,
2)
określać ramowe wytyczne dotyczące realizacji zadań, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3 i 12 oraz w § 3.
§  5.
1.
Do szczegółowych zakresów działania właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych wprowadza się zadania wynikające z rozporządzenia.
2.
Właściwi ministrowie i kierownicy urzędów centralnych zapewnią warunki i środki do realizacji zadań określonych w rozporządzeniu.
3.
Zaleca się zarządom centralnych związków spółdzielczych oraz Centralnego Związku Rzemiosła zapewnienie odpowiedniej realizacji zadań określonych w rozporządzeniu.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024