Szczegółowe warunki i tryb łączenia, dzielenia oraz likwidacji instytucji artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1985 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, dzielenia oraz likwidacji instytucji artystycznych.

Na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 28 grudnia 1984 r. o instytucjach artystycznych (Dz. U. Nr 60, poz. 304) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Łączenie instytucji artystycznych.

§  1.
1.
Łączenie instytucji artystycznych polega na utworzeniu jednej instytucji artystycznej, w której skład wchodzą załogi i części mienia ogólnonarodowego należące do dwóch lub więcej instytucji podlegających połączeniu.
2.
Poza przypadkami szczególnymi łączenie instytucji artystycznych następuje pierwszego dnia roku kalendarzowego.
§  2.
1.
Zarządzenie o połączeniu instytucji artystycznych powinno zawierać:
1)
określenie łączonych instytucji artystycznych,
2)
nazwę, rodzaj, siedzibę i przedmiot działania instytucji artystycznej powstałej w wyniku połączenia,
3)
określenie terminu połączenia łączonych instytucji artystycznych.
2.
Jeżeli łączenie instytucji artystycznych następuje w ciągu roku, w zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy w szczególności określić zasady łączenia planów finansowych oraz podziału nagród i premii.
3.
W sprawach łączenia instytucji artystycznych utworzonych przez różne organy założycielskie zarządzenia wydają wspólnie te organy.
§  3.
Przejęcia majątku łączonych instytucji artystycznych dokonuje instytucja powstająca w wyniku połączenia.
§  4.
Podstawę przejęcia stanowią zweryfikowane bilanse łączonych instytucji artystycznych.
§  5.
Przejęciu podlegają wszystkie aktywa i pasywa objęte bilansami łączonych instytucji artystycznych.
§  6.
Instytucja artystyczna powstała w wyniku połączenia odpowiada za zobowiązania połączonych instytucji oraz przejmuje ich wierzytelności.
§  7.
Instytucje artystyczne, które uległy połączeniu, wykreśla się z rejestru.

Rozdział  2

Dzielenie instytucji artystycznych.

§  8.
1.
Podział instytucji artystycznej polega na utworzeniu dwóch lub więcej instytucji w oparciu o wydzielone, zorganizowane części załogi oraz zespoły środków trwałych i odpowiadające im części środków obrotowych należące do instytucji ulegającej podziałowi.
2.
Podział instytucji artystycznej może polegać również na wyłączeniu z instytucji artystycznej wyodrębnionej jednostki lub jednostek organizacyjnych w celu włączenia ich do innej instytucji artystycznej. Zasady przekazania składników majątkowych ujętych w bilansie wyłączonych jednostek określa organ założycielski.
3.
Poza przypadkami szczególnymi dzielenie instytucji artystycznej następuje pierwszego dnia roku kalendarzowego.
§  9.
Zarządzenie o podziale instytucji artystycznej powinno zawierać:
1)
określenie terminu ustania działalności instytucji artystycznej,
2)
określenie instytucji artystycznych, które będą utworzone w wyniku podziału,
3)
określenie zakładów i innych jednostek organizacyjnych włączonych do instytucji tworzonych w wyniku podziału,
4)
ustalenie zasad podziału innych składników mienia przejmowanych przez te instytucje, zasady podziału planów finansowych oraz zasady przejęcia zobowiązań i wierzytelności przez instytucje powstające w wyniku podziału.
§  10.
Właściwy organ założycielski wydaje zarządzenie o utworzeniu nowych instytucji artystycznych.
§  11.
Z dniem wpisu nowo utworzonych instytucji artystycznych do rejestru organ rejestrujący wykreśla dzieloną instytucję z rejestru.

Rozdział  3

Likwidacja instytucji artystycznych.

§  12.
Likwidacja instytucji artystycznej polega na całkowitym zakończeniu jej działalności.
§  13.
1.
Przed podjęciem decyzji o likwidacji instytucji artystycznej organ założycielski przeprowadza postępowanie przygotowawcze.
2.
Do przeprowadzenia postępowania przygotowawczego organ założycielski powołuje zespół przygotowawczy. Zespół bada przyczyny, cel, potrzeby i warunki likwidacji instytucji artystycznej oraz przedstawia opinię.
3.
Skład zespołu przygotowawczego określa organ założycielski. W skład zespołu przygotowawczego powinien wejść przedstawiciel komisji kultury rady narodowej.
§  14.
Zarządzenie o likwidacji instytucji artystycznej powinno zawierać:
1)
oznaczenie instytucji artystycznej podlegającej likwidacji,
2)
wyznaczenie likwidatora,
3)
oznaczenie dnia otwarcia likwidacji,
4)
oznaczenie terminu zakończenia działalności operatywnej instytucji artystycznej.
§  15.
Instytucja artystyczna w likwidacji może być prowadzona pod jej dotychczasową nazwą, z dodaniem wyrazów: "w likwidacji".
§  16.
1.
Do czasu zakończenia likwidacji mieniem likwidowanej instytucji artystycznej zarządza likwidator.
2.
Likwidator wykonuje prawa i obowiązki dyrektora instytucji artystycznej w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności likwidowanej instytucji artystycznej.
3.
Z dniem otwarcia likwidacji instytucji artystycznej wygasają wszelkie uprawnienia pełnomocników instytucji artystycznej udzielone przed tym dniem.
§  17.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
zgłoszenie do rejestru instytucji artystycznych wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji instytucji artystycznej,
2)
zawiadomienie banku finansującego instytucję artystyczną o otwarciu likwidacji i o zakończeniu postępowania likwidacyjnego,
3)
sporządzenie bilansu na dzień otwarcia likwidacji,
4)
sporządzenie planu finansowego likwidacji (planu pokrycia kosztów działalności instytucji artystycznej w czasie likwidacji i planu kosztów likwidacji).
§  18.
Nie zrealizowane przez likwidatora zobowiązania oraz aktywa i pasywa instytucji artystycznej przejmuje organ założycielski.

Rozdział  4

Przepisy końcowe.

§  19.
W sprawach związanych z podziałem, łączeniem i likwidacją instytucji artystycznych, dotyczących rachunkowości instytucji artystycznych, stosuje się odpowiednio przepisy ustalone dla przedsiębiorstw państwowych.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024