Rozliczanie z budżetem centralnym wyników przeszacowania zapasów u osób fizycznych i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 października 1983 r.
w sprawie rozliczania z budżetem centralnym wyników przeszacowania zapasów u osób fizycznych i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 23 pkt 4 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 1983 r. Nr 43, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Osoby fizyczne oraz nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej osoby prawne i inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, wykonujące działalność wytwórczą, usługową lub handlową, są obowiązane do rozliczania z budżetem centralnym wyników przeszacowania zapasów surowców, materiałów, produkcji nie zakończonej, wyrobów gotowych i towarów w związku ze zmianą cen urzędowych.
2.
Podstawą dokonywania przeszacowania stanowią decyzje o zmianie cen.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
surowcach i materiałach - rozumie się przez to surowce i materiały, które w wyniku procesu produkcyjnego stają się substancją wyrobu lub jego częścią składową albo pośrednio są zużywane w związku z działalnością produkcyjną lub świadczeniem usług,
2)
wyrobach gotowych - rozumie się przez to wyroby własnej produkcji, której proces został całkowicie zakończony,
3)
towarach - rozumie się przez to towary przeznaczone do sprzedaży w stanie nie przerobionym.
§  3.
1.
Nie podlegają przeszacowaniu i rozliczeniu z budżetem zapasy:
1)
materiałów, których zużycie obciąża ogólne koszty działalności wytwórczej, usługowej i handlowej, z wyjątkiem paliw stałych i płynnych,
2)
surowców i materiałów niezbędnych do wykonania umów zawartych przed dniem zmiany cen, jeżeli z umowy wynika, że zapłata za świadczenie ma nastąpić według ceny ustalonej w dniu zawarcia umowy,
3)
pieczywa w działalności gastronomicznej i handlowej.
2.
Jeżeli wynik przeszacowania zapasów nie przekroczy za dany miesiąc 2.000 zł, nie dokonuje się rozliczeń z budżetem.
§  4.
1.
Wynik przeszacowania zapasów stanowi:
1)
w odniesieniu do surowców, materiałów i towarów - różnicę między wartością obliczoną według nowych cen zakupu a ich wartością obliczoną według cen zakupu obowiązujących przed zmianą cen,
2)
w odniesieniu do produkcji nie zakończonej (półwyrobów) i wyrobów gotowych - różnicę między wartością zużytych do produkcji surowców i materiałów objętych zmianą cen, obliczoną według nowych cen zakupu, a wartością tych surowców i materiałów obliczoną według cen zakupu obowiązujących przed zmianą cen.
2.
Wielkość surowców i materiałów w produkcji nie zakończonej (półwyrobach) i wyrobach gotowych ustala się bezpośrednio (przez policzenie, zważenie, zmierzenie itp.), a jeżeli nie jest to możliwe - szacunkowo na podstawie kalkulacyjnego zużycia.
3.
Za towary uznaje się również artykuły spożywcze oraz tytoń i wyroby tytoniowe w działalności gastronomicznej. Przepisy ust. 1 pkt 2 i ust. 2 stosuje się odpowiednio do artykułów spożywczych w działalności gastronomicznej.
§  5.
1.
Wyniki przeszacowania zapasów objętych zmianą cen oblicza się na podstawie spisów z natury sporządzonych według stanu na dzień wprowadzenia zmian cen, a jeżeli zmiana cen nie była podana do publicznej wiadomości - na podstawie spisów z natury sporządzonych nie później niż na dzień otrzymania wiadomości o zmianie cen.
2.
Spisy z natury powinny zawierać ilościowe i wartościowe dane dotyczące zapasów objętych zmianą cen. Jeżeli wartościowe ujęcie zapasów w dniu sporządzenia spisu nie jest możliwe, sporządza się spis ilościowy, a dane wartościowe uzupełnia w terminie późniejszym, nie później jednak niż przed dokonaniem rozliczenia.
3.
Surowce, materiały i towary zafakturowane przez dostawcę po cenach obowiązujących przed wprowadzeniem zmiany cen, a znajdujące się w drodze do odbiorcy w dniu wprowadzenia zmiany cen, podlegają przeszacowaniu przez odbiorcę w dniu przyjęcia dostawy do magazynu.
4.
Surowce, materiały i towary nie zafakturowane przez dostawcę, które znajdują się w dniu wprowadzenia zmiany cen w posiadaniu odbiorcy i zostały przez niego przyjęte, przeszacowuje odbiorca. W tych wypadkach dostawca fakturuje dostarczone artykuły po cenach obowiązujących przed wprowadzeniem zmiany cen.
§  6.
Wyniki przeszacowania zapasów podlegają rozliczeniu z budżetem centralnym w wysokości:
1)
50% wyników przeszacowania zapasów surowców, materiałów i produkcji nie zakończonej (półwyrobów) oraz wyrobów gotowych,
2)
70% wyników przeszacowania zapasów towarów.
§  7.
1.
Wpłat z tytułu rozliczenia wyników przeszacowania dokonuje się na rachunek bankowy lub do kasy właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano przeszacowania. W tym samym terminie należy przesłać urzędowi skarbowemu zbiorcze zestawienie wyników przeszacowania zapasów w danym miesiącu, sporządzone na podstawie spisów z natury w układzie grup zapasów.
2.
Jeżeli przeszacowanie dotyczy surowców i materiałów, których sprzedaż w wyrobach gotowych następuje w dłuższym okresie, wpłatę określoną w ust. 1 urząd skarbowy, na wniosek podatnika, rozłoży na odpowiednie raty.
3.
Jeżeli przeszacowanie zapasów i obliczenie wyników dotyczy również zapasów, na które obniżono ceny, podstawę obliczenia wpłaty podlegającej przekazaniu do budżetu centralnego stanowi dodatnie saldo wyników przeszacowania zapasów.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do wyników przeszacowania zapasów w związku ze zmianą cen dokonaną po dniu 31 października 1983 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.60.277

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozliczanie z budżetem centralnym wyników przeszacowania zapasów u osób fizycznych i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 20/10/1983
Data ogłoszenia: 17/11/1983
Data wejścia w życie: 17/11/1983