Rejestr spółdzielni.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 marca 1983 r.
w sprawie rejestru spółdzielni.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr spółdzielni składa się z dwóch działów:
1)
działu A, do którego wpisuje się spółdzielnie i banki spółdzielcze,
2)
działu B, do którego wpisuje się związki spółdzielcze i banki państwowo-spółdzielcze.
§  2.
Dla każdego działu rejestru prowadzi się oddzielną księgę rejestrową.
§  3.
Księgi rejestrowe w dziale A i B składają się z rubryk, do których wpisuje się:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
nazwę i siedzibę spółdzielni lub związku,
3)
przedmiot działalności gospodarczej i teren działania spółdzielni lub związku oraz czas trwania spółdzielni lub związku, jeżeli jest ograniczony,
4)
wysokość i ilość udziałów, które członek powinien wnieść, oraz wzmiankę o prawie lub obowiązku wnoszenia wkładów, jeżeli statut przewiduje takie prawo lub obowiązek,
5)
imiona i nazwiska członków zarządu, sposób reprezentowania przez nich spółdzielni lub związku, imiona i nazwiska osób pełniących czasowo funkcje członków zarządu, ograniczenia uprawnień zarządu, imiona i nazwiska likwidatorów, a gdy likwidatorem jest osoba prawna - jej nazwę i siedzibę, ograniczenie uprawnień likwidatora, wzmiankę o udzieleniu likwidatorowi upoważnienia do dokonywania czynności wymagających uchwały rady lub walnego zgromadzenia, imię i nazwisko syndyka masy upadłości,
6)
imiona i nazwiska pełnomocników, którym udzielono pełnomocnictwa do dokonywania czynności związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą spółdzielni, związku lub wyodrębnionej organizacyjnie i gospodarczo jednostki, oraz granice ich umocowania,
7)
wzmianki o zmianie statutu, ze wskazaniem paragrafów objętych zmianą, a dotyczących danych nie przewidzianych w poprzednich rubrykach, dane dotyczące połączenia spółdzielni lub związków, przyłączenia jednostki organizacyjnej spółdzielni do innej spółdzielni, podziału, likwidacji albo upadłości spółdzielni lub związku,
8)
cyfrowy identyfikator nadany w systemie informacji statystycznej oraz uwagi.
§  4.
Każdy wpis do księgi rejestrowej oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis sekretarza sądu.
§  5.
Księgi rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdej spółdzielni i związku prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Sąd może w treści wpisu powołać się na dokument złożony do akt rejestrowych. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
§  8.
W postępowaniu w sprawach rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
§  9.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dokładne dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  10.
Jeżeli wniosek o wpis do rejestru ma braki lub wady, które dadzą się usunąć, sąd zażąda ich usunięcia wyznaczając w tym celu stosowny termin. Jeżeli wnioskodawca nie usunie braków lub wad w wyznaczonym terminie, sąd odmówi wpisu do rejestru.
§  11.
Sąd może wezwać Naczelną Radę Spółdzielczą do udziału w postępowaniu, jeżeli uzna, że przyczyni się to do wyjaśnienia sprawy.
§  12.
Uchwała zarządu centralnego związku o odwołaniu członka zarządu spółdzielni lub związku i o postawieniu spółdzielni lub związku w stan likwidacji stanowi podstawę dokonania wpisu dopiero po upływie terminu do jej zaskarżenia albo po oddaleniu powództwa bądź po umorzeniu postępowania w tej sprawie.
§  13.
W postanowieniu zarządzającym wpis sąd określa dosłowną treść wpisu oraz rubrykę księgi rejestrowej, do której wpis ma być dokonany.
§  14.
Postanowienia zarządzające wpis są skuteczne z chwilą ich wydania. Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o wpis i na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  15.
Postanowienia zarządzające wpis sąd uzasadnia tylko na wniosek.
§  16.
Przepisy dotyczące wpisu stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§  17.
1.
W rubryce "uwagi" wpisuje się z urzędu wzmiankę o wniesieniu rewizji od postanowienia zarządzającego wpis, a na wniosek - wzmiankę o wytoczeniu powództwa o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia, na której podstawie wpis został dokonany. Wzmianki te ulegają wykreśleniu po prawomocnym zakończeniu postępowania, którego dotyczą.
2.
W rubryce "uwagi" wpisuje się również wzmiankę o upoważnieniu likwidatora do dokonania czynności, które wymagają uchwały rady lub walnego zgromadzenia.
§  18.
Sąd rewizyjny nie jest związany granicami rewizji i może uchylić zaskarżone orzeczenie również na niekorzyść skarżącego.
§  19.
Sąd z urzędu zarządza wykreślenie wpisu w razie uchylenia postanowienia zarządzającego dokonanie tego wpisu.
§  20.
Jeżeli okaże się, że w rejestrze figuruje wpis, który jest niedopuszczalny ze względu na obowiązujące przepisy prawa lub niezgodny z prawdziwym stanem rzeczy, sąd z urzędu zarządzi jego wykreślenie.
§  21.
Rejestr oraz złożone do akt rejestrowych dokumenty stanowiące podstawę wpisu może przeglądać każdy pod nadzorem sekretarza sądowego. Zaświadczenia, odpisy i wyciągi z rejestru są wydawane osobie, która wykaże interes prawny w ich uzyskaniu.
§  22.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 1961 r. w sprawie wydawania oświadczeń o celowości założenia spółdzielni i ich związków oraz o rejestrze spółdzielni i ich związków (Dz. U. Nr 36, poz. 184).
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.20.87

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr spółdzielni.
Data aktu: 14/03/1983
Data ogłoszenia: 14/04/1983
Data wejścia w życie: 29/04/1983