Szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 1980 r.
w sprawie szczegółowych zasad ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.

Na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwymi wpływami gazów i pyłów, wydalanych w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej przez jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, oraz zasady współdziałania tych jednostek i osób z administracją lasów w celu ochrony lasów i likwidacji szkód w lasach, spowodowanych zanieczyszczeniem.
§  2.
Przez szkodliwe oddziaływanie na lasy gazów i pyłów, wydalanych w wyniku działalności gospodarczej, rozumie się oddziaływanie powodujące:
1)
obniżenie produkcyjności drzewostanów,
2)
obniżenie lub utratę produkcyjności gruntu leśnego,
3)
konieczność przedwczesnego wyrębu drzewostanów,
4)
konieczność przebudowy drzewostanów polegającej na zmianie ich składu gatunkowego i struktury,
5)
obniżenie jakości technicznej drewna,
6)
ograniczenie możliwości pozyskania żywicy, wykorzystania owoców leśnych i płodów runa leśnego,
7)
ograniczenie funkcji ochronnych i socjalnych lasów,
8)
ograniczenie prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej.
§  3.
1.
Wprowadza się obowiązek ustalania stref zagrożenia lasów na skutek wydalania gazów i pyłów oraz określania wysokości szkód w lasach, spowodowanych tymi zanieczyszczeniami, i kosztów przebudowy drzewostanów.
2.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych ustalają strefy zagrożenia lasów na podstawie rejestracji zmian powstałych w drzewostanie na skutek szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów, a w szczególności zmian w aparacie asymilacyjnym, w przyroście i żywotności drzew.
3.
Określanie wysokości szkód i kosztów przebudowy drzewostanów następuje od daty rozpoczęcia wydalania gazów i pyłów, jednak nie wcześniej niż od daty wykonania podstawowej inwentaryzacji stanu lasu przy opracowywaniu definitywnego urządzenia gospodarstwa leśnego.
4.
W strefie zagrożenia lasów należy prowadzić gospodarkę leśną w sposób uwzględniający zmiany w przyrodniczych warunkach produkcji leśnej, z zachowaniem ciągłości produkcji drewna oraz utrzymania funkcji ochronnych i socjalnych lasów.
5.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska określi sposób ustalania stref zagrożenia lasów, szacowania szkód i kosztów przebudowy drzewostanów oraz zagospodarowania lasów w strefach zagrożenia.
§  4.
1.
Jednostki organizacyjne będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej wprowadzanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów, oddziałujących szkodliwie na lasy, obowiązane są do:
1)
realizacji przedsięwzięć zmierzających do zmniejszenia szkodliwych emisji,
2)
świadczeń pieniężnych na rzecz ochrony lasów, a w szczególności na zagospodarowanie i naprawę szkód w lasach,
3)
zwrotu kosztów ustalenia stref zagrożenia lasów.
2.
Osoby fizyczne i jednostki organizacyjne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej wprowadzanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów, oddziałujących szkodliwie na lasy, obowiązane są do realizacji przedsięwzięć zmierzających do zmniejszenia szkodliwych emisji oraz do świadczeń pieniężnych na naprawę szkód w lasach.
3.
Zarządcy i właściciele lasów obowiązani są do wykonywania prac na rzecz ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów oraz do naprawy powstałych szkód.
§  5.
1.
Jednostki wymienione w § 4 ust. 1 oraz zarządcy i właściciele lasów obowiązani są do zawierania umów ustalających obowiązki stron w zakresie ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów, naprawy szkód oraz świadczeń pieniężnych na te cele.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:
1)
zarządców i właścicieli lasów, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
2)
jednostek spółdzielczości mieszkaniowej, zakładów społecznych służby zdrowia oraz innych zakładów użyteczności publicznej,
3)
jednostek organizacyjnych Polskich Kolei Państwowych, z wyjątkiem przeładunkowych stacji kolejowych, na których dokonują przeładunku towarów sypkich ulegających rozpylaniu.
3.
Wymagalność roszczeń o wykonanie świadczeń, o których mowa w § 4 ust. 1, powstaje z upływem terminu, w których świadczenia zgodnie z umową mają być spełnione.
4.
W umowie należy określić w szczególności:
1)
położenie lasów i ich powierzchnie w poszczególnych strefach zagrożenia,
2)
powierzchnie drzewostanów wymagających przebudowy,
3)
ilość i rodzaje zabiegów profilaktycznych, ochronnych, pielęgnacyjnych i innych koniecznych do naprawy szkód i zapobiegających obniżaniu się produkcyjności lasu,
4)
przedsięwzięcia zmierzające do zmniejszenia szkodliwych emisji, przewidywane przez jednostki organizacyjne do realizacji, a w szczególności stosowanie dodatkowych środków i urządzeń oraz zmian produkcyjnych i technologicznych ograniczających wydalanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów,
5)
wielkość świadczeń pieniężnych przypadających na jednostkę organizacyjną,
6)
okres, za który została ustalona wysokość szkód.
5.
Wysokość świadczeń pieniężnych określa się wysokością szkód w lasach i kosztów przebudowy drzewostanów, spowodowanych szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów, ustalonych według zasad określonych w § 3, oraz kosztów opracowania dokumentacji i ekspertyz.
6.
O zawarcie umowy do poszczególnych jednostek organizacyjnych występują zarządcy lasów.
7.
Umowa powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia o jej zawarcie.
8.
Zarządcy lasów przysługuje roszczenie o ustalenie obowiązku zawarcia umowy oraz o ustalenie jej treści.
9.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego określi wzór umowy.
§  6.
1.
Jednostki organizacyjne powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej szkody w lasach nie stanowiących własności Państwa obowiązane są do uiszczania na fundusz leśny świadczeń pieniężnych na naprawę tych szkód w wysokości ustalonej przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, według zasad określonych w § 5 ust. 5.
2.
Nadleśniczy lub dyrektor parku narodowego wydaje decyzję o wykonaniu prac koniecznych w celu ochrony lasów i naprawy szkód w lasach nie stanowiących własności Państwa, powstałych w wyniku szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów.
3.
Prace, o których mowa w ust. 2, finansowane są ze środków stanowiących świadczenia pieniężne wpływające na fundusz leśny z tytułu szkód w lasach nie stanowiących własności Państwa - według zasad ustalonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  7.
1.
W wypadku działalności gospodarczej dwóch lub więcej jednostek organizacyjnych i osób fizycznych, powodującej szkodliwe oddziaływanie na ten sam obszar leśny, świadczenia pieniężne, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz w § 6 ust. 1, pokrywane są przez te jednostki i osoby w wysokości odpowiedniej do stopnia ich udziału w działalności powodującej wydalanie gazów i pyłów.
2.
Na wniosek zarządców lasów właściwe terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ustalają, na zasadach określonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, wykaz jednostek organizacyjnych i osób fizycznych, których działalność gospodarcza powoduje szkodliwe oddziaływanie na określone obszary leśne.
§  8.
1.
Podstawę do obliczenia wysokości udziału poszczególnych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w świadczeniach pieniężnych, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 1, stanowią w szczególności:
1)
wieloletnie dane meteorologiczne dla określonego obszaru, uzyskiwane przez zarządcę lasów z państwowej sieci stacji meteorologicznych,
2)
parametry źródeł emisji, skład i średnioroczne wielkości poszczególnych substancji zanieczyszczających, wynikające z pomiarów lub wyliczeń dla okresu obliczeniowego, o którym mowa w § 3 ust. 3, uzyskiwane przez zarządcę lasów od właściwych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych.
2.
Jednostki organizacyjne i osoby fizyczne przekazują zarządcy lasów dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, potwierdzone przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
3.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska ustali na podstawie danych, o których mowa w ust. 1, zasady obliczania udziału działalności gospodarczej poszczególnych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w szkodliwym oddziaływaniu na lasy, a także takiego udziału jednostek, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2 i 3, oraz emisji niezorganizowanej.
§  9.
Świadczenia pieniężne jednostek organizacyjnych i osób fizycznych na rzecz ochrony lasów i naprawy szkód w lasach, spowodowanych wydalaniem w wyniku działalności gospodarczej tych jednostek i osób szkodliwych gazów i pyłów, stanowią dochody funduszu leśnego, które przeznacza się na przeciwdziałanie skutkom szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów, określonym w § 2.
§  10.
1.
Do spraw będących w dniu wejścia w życie rozporządzenia w toku postępowania arbitrażowego stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Do czasu wydania przepisów przewidzianych w rozporządzeniu zachowują moc przepisy dotychczasowe.
§  11.
Traci moc uchwała nr 18 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 1970 r. w sprawie ochrony lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe (Monitor Polski Nr 4, poz. 33).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1981 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1980.24.100

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.
Data aktu: 15/10/1980
Data ogłoszenia: 05/11/1980
Data wejścia w życie: 01/01/1981