Szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 1980 r.
w sprawie szczegółowych zasad ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.

Na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwymi wpływami gazów i pyłów, wydalanych w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej przez jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, oraz zasady współdziałania tych jednostek i osób z administracją lasów w celu ochrony lasów i likwidacji szkód w lasach, spowodowanych zanieczyszczeniem.
§  2.
Przez szkodliwe oddziaływanie na lasy gazów i pyłów, wydalanych w wyniku działalności gospodarczej, rozumie się oddziaływanie powodujące:
1)
obniżenie produkcyjności drzewostanów,
2)
obniżenie lub utratę produkcyjności gruntu leśnego,
3)
konieczność przedwczesnego wyrębu drzewostanów,
4)
konieczność przebudowy drzewostanów polegającej na zmianie ich składu gatunkowego i struktury,
5)
obniżenie jakości technicznej drewna,
6)
ograniczenie możliwości pozyskania żywicy, wykorzystania owoców leśnych i płodów runa leśnego,
7)
ograniczenie funkcji ochronnych i socjalnych lasów,
8)
ograniczenie prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej.
§  3.
1.
Wprowadza się obowiązek ustalania stref zagrożenia lasów na skutek wydalania gazów i pyłów oraz określania wysokości szkód w lasach, spowodowanych tymi zanieczyszczeniami, i kosztów przebudowy drzewostanów.
2.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych ustalają strefy zagrożenia lasów na podstawie rejestracji zmian powstałych w drzewostanie na skutek szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów, a w szczególności zmian w aparacie asymilacyjnym, w przyroście i żywotności drzew.
3.
Określanie wysokości szkód i kosztów przebudowy drzewostanów następuje od daty rozpoczęcia wydalania gazów i pyłów, jednak nie wcześniej niż od daty wykonania podstawowej inwentaryzacji stanu lasu przy opracowywaniu definitywnego urządzenia gospodarstwa leśnego.
4.
W strefie zagrożenia lasów należy prowadzić gospodarkę leśną w sposób uwzględniający zmiany w przyrodniczych warunkach produkcji leśnej, z zachowaniem ciągłości produkcji drewna oraz utrzymania funkcji ochronnych i socjalnych lasów.
5.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska określi sposób ustalania stref zagrożenia lasów, szacowania szkód i kosztów przebudowy drzewostanów oraz zagospodarowania lasów w strefach zagrożenia.
§  4.
1.
Jednostki organizacyjne będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej wprowadzanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów, oddziałujących szkodliwie na lasy, obowiązane są do:
1)
realizacji przedsięwzięć zmierzających do zmniejszenia szkodliwych emisji,
2)
świadczeń pieniężnych na rzecz ochrony lasów, a w szczególności na zagospodarowanie i naprawę szkód w lasach,
3)
zwrotu kosztów ustalenia stref zagrożenia lasów.
2.
Osoby fizyczne i jednostki organizacyjne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej wprowadzanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów, oddziałujących szkodliwie na lasy, obowiązane są do realizacji przedsięwzięć zmierzających do zmniejszenia szkodliwych emisji oraz do świadczeń pieniężnych na naprawę szkód w lasach.
3.
Zarządcy i właściciele lasów obowiązani są do wykonywania prac na rzecz ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów oraz do naprawy powstałych szkód.
§  5.
1.
Jednostki wymienione w § 4 ust. 1 oraz zarządcy i właściciele lasów obowiązani są do zawierania umów ustalających obowiązki stron w zakresie ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów, naprawy szkód oraz świadczeń pieniężnych na te cele.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:
1)
zarządców i właścicieli lasów, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
2)
jednostek spółdzielczości mieszkaniowej, zakładów społecznych służby zdrowia oraz innych zakładów użyteczności publicznej,
3)
jednostek organizacyjnych Polskich Kolei Państwowych, z wyjątkiem przeładunkowych stacji kolejowych, na których dokonują przeładunku towarów sypkich ulegających rozpylaniu.
3.
Wymagalność roszczeń o wykonanie świadczeń, o których mowa w § 4 ust. 1, powstaje z upływem terminu, w których świadczenia zgodnie z umową mają być spełnione.
4.
W umowie należy określić w szczególności:
1)
położenie lasów i ich powierzchnie w poszczególnych strefach zagrożenia,
2)
powierzchnie drzewostanów wymagających przebudowy,
3)
ilość i rodzaje zabiegów profilaktycznych, ochronnych, pielęgnacyjnych i innych koniecznych do naprawy szkód i zapobiegających obniżaniu się produkcyjności lasu,
4)
przedsięwzięcia zmierzające do zmniejszenia szkodliwych emisji, przewidywane przez jednostki organizacyjne do realizacji, a w szczególności stosowanie dodatkowych środków i urządzeń oraz zmian produkcyjnych i technologicznych ograniczających wydalanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów,
5)
wielkość świadczeń pieniężnych przypadających na jednostkę organizacyjną,
6)
okres, za który została ustalona wysokość szkód.
5.
Wysokość świadczeń pieniężnych określa się wysokością szkód w lasach i kosztów przebudowy drzewostanów, spowodowanych szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów, ustalonych według zasad określonych w § 3, oraz kosztów opracowania dokumentacji i ekspertyz.
6.
O zawarcie umowy do poszczególnych jednostek organizacyjnych występują zarządcy lasów.
7.
Umowa powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia o jej zawarcie.
8.
Zarządcy lasów przysługuje roszczenie o ustalenie obowiązku zawarcia umowy oraz o ustalenie jej treści.
9.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego określi wzór umowy.
§  6.
1.
Jednostki organizacyjne powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej szkody w lasach nie stanowiących własności Państwa obowiązane są do uiszczania na fundusz leśny świadczeń pieniężnych na naprawę tych szkód w wysokości ustalonej przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, według zasad określonych w § 5 ust. 5.
2.
Nadleśniczy lub dyrektor parku narodowego wydaje decyzję o wykonaniu prac koniecznych w celu ochrony lasów i naprawy szkód w lasach nie stanowiących własności Państwa, powstałych w wyniku szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów.
3.
Prace, o których mowa w ust. 2, finansowane są ze środków stanowiących świadczenia pieniężne wpływające na fundusz leśny z tytułu szkód w lasach nie stanowiących własności Państwa - według zasad ustalonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  7.
1.
W wypadku działalności gospodarczej dwóch lub więcej jednostek organizacyjnych i osób fizycznych, powodującej szkodliwe oddziaływanie na ten sam obszar leśny, świadczenia pieniężne, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz w § 6 ust. 1, pokrywane są przez te jednostki i osoby w wysokości odpowiedniej do stopnia ich udziału w działalności powodującej wydalanie gazów i pyłów.
2.
Na wniosek zarządców lasów właściwe terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ustalają, na zasadach określonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, wykaz jednostek organizacyjnych i osób fizycznych, których działalność gospodarcza powoduje szkodliwe oddziaływanie na określone obszary leśne.
§  8.
1.
Podstawę do obliczenia wysokości udziału poszczególnych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w świadczeniach pieniężnych, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 1, stanowią w szczególności:
1)
wieloletnie dane meteorologiczne dla określonego obszaru, uzyskiwane przez zarządcę lasów z państwowej sieci stacji meteorologicznych,
2)
parametry źródeł emisji, skład i średnioroczne wielkości poszczególnych substancji zanieczyszczających, wynikające z pomiarów lub wyliczeń dla okresu obliczeniowego, o którym mowa w § 3 ust. 3, uzyskiwane przez zarządcę lasów od właściwych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych.
2.
Jednostki organizacyjne i osoby fizyczne przekazują zarządcy lasów dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, potwierdzone przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
3.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska ustali na podstawie danych, o których mowa w ust. 1, zasady obliczania udziału działalności gospodarczej poszczególnych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w szkodliwym oddziaływaniu na lasy, a także takiego udziału jednostek, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2 i 3, oraz emisji niezorganizowanej.
§  9.
Świadczenia pieniężne jednostek organizacyjnych i osób fizycznych na rzecz ochrony lasów i naprawy szkód w lasach, spowodowanych wydalaniem w wyniku działalności gospodarczej tych jednostek i osób szkodliwych gazów i pyłów, stanowią dochody funduszu leśnego, które przeznacza się na przeciwdziałanie skutkom szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów, określonym w § 2.
§  10.
1.
Do spraw będących w dniu wejścia w życie rozporządzenia w toku postępowania arbitrażowego stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Do czasu wydania przepisów przewidzianych w rozporządzeniu zachowują moc przepisy dotychczasowe.
§  11.
Traci moc uchwała nr 18 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 1970 r. w sprawie ochrony lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe (Monitor Polski Nr 4, poz. 33).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1981 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1980.24.100

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.
Data aktu: 15/10/1980
Data ogłoszenia: 05/11/1980
Data wejścia w życie: 01/01/1981