RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 9 listopada 1973 roku została podpisana w Rzymie Konwencja konsularna między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Włoską w następującym brzmieniu dosłownym:
KONWENCJA KONSULARNA
między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Włoską
Rada Państwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Prezydent Republiki Włoskiej,
kierując się pragnieniem uregulowania stosunków konsularnych między Polską a Włochami i przyczynienia się przez to do rozwoju przyjaznych stosunków między obu krajami,
postanowili zawrzeć niniejszą Konwencję i w tym celu wyznaczyli swoich pełnomocników: (pominięto),
którzy po wymianie swoich pełnomocnictw uznanych za dobre i sporządzone w należytej formie zgodzili się na następujące postanowienia:
Definicje
Następujące wyrażenia mają dla celów niniejszej Konwencji niżej określone znaczenie:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Ustanawianie urzędów konsularnych
Właściwość terytorialna urzędu konsularnego
Funkcje konsularne wykonywane są w okręgu konsularnym; poza okręgiem konsularnym mogą być one wykonywane jedynie za zgodą Państwa przyjmującego.
Listy komisyjne i exequatur
Tymczasowy kierownik urzędu konsularnego
Zawiadamianie organów okręgu konsularnego
Z chwilą gdy kierownik urzędu konsularnego zostanie, choćby tymczasowo, dopuszczony do wykonywania swoich funkcji, Państwo przyjmujące niezwłocznie zawiadomi o tym właściwe organy okręgu konsularnego oraz zapewni zastosowanie niezbędnych środków w celu umożliwienia kierownikowi urzędu konsularnego wypełniania obowiązków służbowych oraz korzystania z ułatwień, przywilejów i immunitetów, przewidzianych w niniejszej Konwencji.
Notyfikacje dotyczące członków personelu konsularnego
Obywatelstwo urzędników konsularnych
Urzędnikiem konsularnym może być tylko obywatel Państwa wysyłającego.
Uznanie za persona non grata
Zakończenie obowiązków służbowych członka urzędu konsularnego
Obowiązki służbowe członka urzędu konsularnego ulegają zakończeniu w szczególności w rezultacie:
FUNKCJE KONSULARNE
Ogólny zakres działalności konsularnej
Urząd konsularny popiera swoją działalnością współpracę między Umawiającymi się Stronami w dziedzinie gospodarki, handlu, kultury, nauki, turystyki i sportu, przyczyniając się w ten sposób do rozwijania przyjaznych stosunków między obu krajami.
Ochrona interesów Państwa wysyłającego i jego obywateli
Kierownik urzędu konsularnego ochrania i broni wszelkich praw i interesów Państwa wysyłającego i jego obywateli, zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, w granicach dozwolonych przez prawo międzynarodowe.
Reprezentowanie obywateli Państwa wysyłającego
Kierownik urzędu konsularnego uprawniony jest, z zastrzeżeniem przepisów procedury obowiązującej w Państwie przyjmującym, do reprezentowania obywateli Państwa wysyłającego albo podejmowania środków dla zapewnienia im właściwego zastępstwa przed sądami i innymi organami Państwa przyjmującego w celu spowodowania, zgodnie z ustawami i innymi przepisami Państwa przyjmującego, zastosowania tymczasowych środków dla ochrony praw i interesów tych obywateli, którzy z powodu nieobecności lub innej przyczyny nie mogą we właściwym czasie bronić swoich praw i interesów.
Wydawanie paszportów i wiz
Kierownik urzędu konsularnego wydaje paszporty i wszelkie inne dokumenty podróży obywatelom Państwa wysyłającego, dokonuje w nich wpisów, jak również wystawia wizy i odpowiednie dokumenty osobom, które pragną udać się do Państwa wysyłającego.
Funkcje w sprawach dotyczących stanu cywilnego
Funkcje notarialne i administracyjne
Zawiadomienia w sprawach spadkowych
Funkcje w sprawach spadkowych
Przedstawicielstwo w sprawach spadkowych
Przekazywanie mienia spadkowego urzędowi konsularnemu
Funkcje w sprawach opieki i kurateli
Udzielanie pomocy w sprawach żeglugi
Funkcje nadzoru i kontroli w odniesieniu do statku
Dopuszczalność interwencji organów Państwa przyjmującego
Organy Państwa przyjmującego nie będą interweniować w jakiekolwiek sprawy wynikłe na pokładzie statku Państwa wysyłającego, chyba że nastąpią na nim wydarzenia, które mogłyby zakłócić porządek publiczny w porcie lub na lądzie lub w które są zamieszane osoby spoza załogi statku.
Ochrona statku i załogi
Awaria i zatonięcie statku
Funkcje odnoszące się do żeglugi powietrznej
Postanowienia artykułów 22, 23, 24, 25 i 26 mają odpowiednie zastosowanie do żeglugi powietrznej, pod warunkiem że nie są one sprzeczne z umowami międzynarodowymi wiążącymi obie Umawiajace się Strony.
Wywóz wartości dewizowych i innego mienia
Wartości dewizowe i inne mienie, przyjęte przez kierownika urzędu konsularnego w związku z wykonywaniem funkcji konsularnych, mogą być wywiezione z Państwa przyjmującego jedynie zgodnie z ustawami i innymi przepisami tego Państwa.
UŁATWIENIA, PRZYWILEJE I IMMUNITETY DOTYCZĄCE URZĘDÓW KONSULARNYCH
Ułatwienia dla działalności urzędu konsularnego
Państwo przyjmujące udziela wszelkich ułatwień dla wykonywania przez urząd konsularny jego działalności.
Używanie flagi i godła państwowego
Pomieszczenia
Nietykalność pomieszczeń konsularnych
Zwolnienie od rekwizycji
Pomieszczenia konsularne i pomieszczenia przeznaczone wyłącznie na rezydencję kierownika urzędu konsularnego, ich urządzenia, mienie urzędu konsularnego i jego środki transportu nie podlegają żadnej formie rekwizycji dla jakichkolwiek celów. Jeżeli dla celów obrony narodowej lub użyteczności publicznej niezbędne jest wywłaszczenie, powinny być przedsięwzięte wszelkie możliwe środki w celu uniknięcia utrudnienia w wykonywaniu funkcji konsularnych; Państwu wysyłającemu powinno być w takim przypadku wypłacone niezwłocznie odpowiednie i efektywne odszkodowanie.
Zwolnienia pomieszczeń konsularnych od podatków i opłat
Nietykalność archiwów i dokumentów konsularnych
Archiwa i dokumenty konsularne są nietykalne w każdym czasie i niezależnie od tego, gdzie się znajdują. W archiwach konsularnych powinny być przechowywane jedynie dokumenty urzędowe.
Swoboda poruszania się
Z zastrzeżeniem ustaw i innych przepisów dotyczących stref, do których wstęp ze względu na bezpieczeństwo państwa jest zabroniony lub ograniczony, Państwo przyjmujące zapewnia wszystkim członkom urzędu konsularnego swobodę poruszania się i podróżowania po swoim terytorium.
Swoboda porozumiewania się
Porozumiewanie się z obywatelami Państwa wysyłającego
Porozumiewanie się z organami Państwa przyjmującego
Przy wykonywaniu swoich funkcji kierownik urzędu konsularnego może zwracać się do:
Opłaty i inne należności konsularne
UŁATWIENIA, PRZYWILEJE I IMMUNITETY DOTYCZĄCE URZĘDNIKÓW KONSULARNYCH I INNYCH CZŁONKÓW URZĘDU KONSULARNEGO
Ochrona urzędników konsularnych
Państwo przyjmujące będzie traktować urzędników konsularnych z należytym szacunkiem i zastosuje wszelkie odpowiednie środki w celu zapobieżenia jakiemukolwiek zagrożeniu ich osoby, wolności lub godności.
Nietykalność osobista urzędników konsularnych
Immunitet jurysdykcyjny
Składanie zeznań w charakterze świadka
Zrzeczenie się przywilejów i immunitetów
Zwolnienie od obowiązków rejestracji i uzyskiwania zezwolenia na pobyt
Zwolnienie od podatków i opłat
Zwolnienie od opłat celnych i rewizji celnej
Spadek po członku urzędu konsularnego lub członku jego rodziny
W przypadku śmierci członka urzędu konsularnego lub członka jego rodziny, nie posiadającego obywatelstwa Państwa przyjmującego, Państwo przyjmujące:
Zwolnienie od służby wojskowej i świadczeń obowiązkowych
Państwo przyjmujące zwalnia członków urzędu konsularnego i członków ich rodzin, pod warunkiem że nie posiadają obywatelstwa tego Państwa, od:
Przestrzeganie ustaw i innych przepisów Państwa przyjmującego
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
Członkowie urzędu konsularnego powinni przestrzegać wszelkich obowiązków nakładanych przez ustawy i inne przepisy Państwa przyjmującego w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, wynikającej z używania jakiegokolwiek pojazdu lub statku.
POSTANOWIENIA RÓŻNE I KOŃCOWE
Wykonywanie funkcji kierownika urzędu konsularnego przez innych urzędników konsularnych
Funkcje kierownika urzędu konsularnego, przewidziane w niniejszej Konwencji, mogą być wykonywane również przez innych urzędników konsularnych, jeżeli zostali oni do tego upoważnieni przez kierownika urzędu konsularnego lub przez właściwe organy Państwa wysyłającego.
Wykonywanie funkcji konsularnych przez przedstawicielstwo dyplomatyczne
Wykonywanie funkcji konsularnych na rzecz państwa trzeciego
Urząd konsularny Państwa wysyłającego może po notyfikacji Państwu przyjmującemu i w przypadku braku jego wyraźnego sprzeciwu wykonywać w Państwie przyjmującym funkcje konsularne na rzecz państwa trzeciego.
Ratyfikacja i wejście w życie Konwencji
Na dowód czego wyżej wymienieni pełnomocnicy obu Umawiających sie Stron podpisali niniejszą Konwencję i opatrzyli ją pieczęciami.
Konwencję niniejszą sporządzono w Rzymie dnia 9 listopada 1973 roku w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i włoskim, przy czym oba teksty mają jednakową moc.
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza że jest ona przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie dnia 11 listopada 1976 roku
Rzym, dnia 9 listopada 1973
Ekscelencjo,
Mam zaszczyt stwierdzić, że w czasie rokowań uzgodniono, iż upoważnienie przewidziane w artykule 53 Konwencji konsularnej między Republiką Włoską a Polską Rzecząpospolitą Ludową, podpisanej w dniu dzisiejszym, może być w odniesieniu do funkcji wymienionych w artykule 38 lit. c i lit. d udzielone, w razie konieczności, pracownikowi konsularnemu zatrudnionemu w służbie administracyjnej urzędu konsularnego, pod warunkiem że jest on obywatelem Państwa wysyłającego.
W przypadku wyrażenia zgody na powyższe proponuję, aby niniejsze pismo i odpowiedź Waszej Ekscelencji stanowiły Porozumienie Umawiających się Stron w tej sprawie.
Porozumienie to wejdzie w życie jednocześnie z Konwencją konsularną między Republiką Włoską a Polską Rzecząpospolitą Ludową.
Korzystam z okazji, aby ponowić Waszej Ekscelencji wyrazy mego wysokiego poważania.
Aldo Moro
Jego Ekscelencja
Pan Stefan Olszowski
Minister Spraw Zagranicznych
Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
Rzym, dnia 9 listopada 1973
Ekscelencjo,
Mam zaszczyt potwierdzić otrzymanie pisma Waszej Ekscelencji z dzisiejszą datą stwierdzającego:
"Że w czasie rokowań uzgodniono, iż upoważnienie przewidziane w artykule 53 Konwencji konsularnej między Republiką Włoską a Polską Rzecząpospolitą Ludową, podpisanej w dniu dzisiejszym, może być w odniesieniu artykułu 38 lit. c i lit. d udzielone, w razie konieczności, pracownikowi konsularnemu zatrudnionemu w służbie administracyjnej urzędu konsularnego, pod warunkiem że jest on obywatelem Państwa wysyłającego.
W przypadku wyrażenia zgody na powyższe proponuję, aby niniejsze pismo i odpowiedź Waszej Ekscelencji stanowiły Porozumienie Umawiających sie Stron w tej sprawie.
Porozumienie to wejdzie w życie jednocześnie z Konwencją konsularną między Republiką Włoską a Polską Rzecząpospolitą Ludową."
W tej sprawie mam zaszczyt poinformować Waszą Ekscelencję, że Strona Polska wyraża zgodę na powyższe.
Korzystam z okazji, aby ponowić Waszej Ekscelencji wyrazy mego wysokiego poważania.
Stefan Olszowski
Jego Ekscelencja
Pan Aldo Moro
Minister Spraw Zagranicznych
Republiki Włoskiej
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.1977.9.35 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Włochy-Polska. Konwencja konsularna. Rzym.1973.11.09. |
Data aktu: | 09/11/1973 |
Data ogłoszenia: | 22/03/1977 |
Data wejścia w życie: | 17/03/1977 |