Rejestr administracyjny polskich statków żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 21 stycznia 1965 r.
w sprawie rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 1952 r. Nr 26, poz. 182) zarządza się, co następuje:
§  1.
Obowiązkowi wpisu do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej, zwanego w dalszym ciągu "rejestrem", podlegają statki żeglugi śródlądowej określone w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych.
§  2.
Organami rejestrowymi, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2 i § 4 ust. 2, są inspektorzy żeglugi śródlądowej, które prowadzą rejestr w trybie i na warunkach określonych w niniejszym rozporządzeniu.
§  3.
1.
Statki sportowe i turystyczne:
1)
z własnym napędem mechanicznym (z urządzeniami napędowymi wbudowanymi na stałe),
2)
bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni ponad 20 m2

podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru w inspektoracie żeglugi śródlądowej.

2.
Statki sportowe i turystyczne nie wymienione w ust. 1 podlegają rejestracji na podstawie przepisów wydanych przez Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki.
§  4.
1.
Statki rybackie:
1)
z własnym napędem mechanicznym (z urządzeniami napędowymi wbudowanymi na stałe) o mocy silnika od 10 KM wzwyż,
2)
bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni ponad 20 m2

podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru w inspektoracie żeglugi śródlądowej.

2.
Statki rybackie nie wymienione w ust. 1 podlegają rejestracji na podstawie przepisów wydanych przez Ministra Rolnictwa.
§  5.
1.
Organ rejestrowy prowadzi rejestr odrębnie dla statków:
1)
z własnym napędem mechanicznym o powierzchni do 20 m2, z wyjątkiem statków rybackich o mocy silnika do 10 KM,
2)
z własnym napędem mechanicznym o powierzchni ponad 20 m2,
3)
bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni do 20 m2, z wyjątkiem statków sportowych, turystycznych i rybackich,
4)
bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni ponad 20 m2.
2.
W księdze rejestrowej wpisuje się:
1)
kolejny numer rejestracyjny statku,
2)
datę zarejestrowania statku,
3)
nazwę lub inny znak rozpoznawczy statku,
4)
rodzaj i przeznaczenie statku,
5)
nazwę portu macierzystego statku,
6)
rok i miesiąc budowy statku, stocznię, materiał główny i rodzaj napędu,
7)
wymiary oraz pojemność statku,
8)
oznaczenie właściciela i użytkownika statku,
9)
podstawę i datę wykreślenia statku z rejestru.
3.
Szczegółowy sposób prowadzenia rejestru określi instrukcja.
4.
Organy rejestrowe używają następujących symboli:

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Warszawie "Wa",

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy "Bg",

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Giżycku "Gż",

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku "Gd",

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Krakowie "Kr",

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Koźlu "Kź",

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu "Wr",

Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie "Sz".

§  6.
1.
Każda zmiana danych wpisanych do rejestru podlega również wpisowi.
2.
Statek wpisany do rejestru za granicą może być wpisany do rejestru w Polsce po uprzednim wykreśleniu tego statku z rejestru zagranicznego.
§  7.
Wpis do rejestru następuje na podstawie zgłoszenia.
§  8.
1.
Zgłoszenie statku do rejestru powinno nastąpić niezwłocznie po wybudowaniu statku w kraju albo po przybyciu do kraju, jeżeli statek był wybudowany lub zakupiony za granicą.
2.
Do zgłoszenia statku do rejestru obowiązany jest właściciel, a jeżeli właścicielem jest Skarb Państwa - użytkownik.
§  9.
1.
Zgłoszenie do rejestru powinno być dokonane na piśmie i zawierać wszystkie dane niezbędne do zarejestrowania (§ 5 ust. 2).
2.
Rejestrację przeprowadza organ rejestrowy właściwy dla portu macierzystego statku.
§  10.
1.
Po wpisaniu statku do rejestru organ rejestrowy wydaje wnioskodawcy kartę rejestracyjną.
2.
Wzór karty rejestracyjnej określi instrukcja.
3.
Statki nie posiadające nazwy lub innego znaku rozpoznawczego określonego obowiązującymi przepisami obowiązane są uwidocznić w sposób trwały swój numer rejestracyjny na zewnętrznej stronie statku.
§  11.
1.
Statek wykreśla się z rejestru na wniosek właściciela, użytkownika lub z urzędu, jeżeli statek nie jest użytkowany jako obiekt pływający z powodu zużycia lub z innych przyczyn.
2.
Przepis § 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  12.
1.
W wypadku zmiany portu macierzystego (stałego miejsca postoju) powodującej zmianę właściwości organu rejestrowego statek powinien być wykreślony z dotychczasowego rejestru, a następnie wpisany do rejestru w organie rejestrowym właściwym dla nowego portu macierzystego.
2.
Rejestracja statku w wypadku wymienionym w ust. 1 powinna być dokonana niezwłocznie na zasadach ustalonych dla rejestracji w niniejszym rozporządzeniu.
3.
Dotychczasowe dokumenty rejestracyjne w wypadkach wymienionych w ust. 1 i 2 zachowują ważność do czasu zarejestrowania statku w nowym rejestrze.
§  13.
1. 1
Za rejestrację statków, o których mowa w § 5 ust. 1, pobiera się opłaty w następującej wysokości:
1)
od statków z własnym napędem mechanicznym o powierzchni do 20 m2 - 80 zł,
2)
od statków z własnym napędem mechanicznym o powierzchni

ponad 20 m2 - 400 zł,

3)
od statków bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni do 20 m2 - 40 zł,
4)
od statków bez własnego napędu mechanicznego o powierzchni

ponad 20 m2 - 80 zł.

2. 2
Za dokonanie wpisu zmiany danych wpisanych do rejestru opłata wynosi 15 zł.
3.
Kartę rejestracyjną wydaje się do dokonaniu opłaty rejestracyjnej.
4.
Za wykreślenie statku z rejestru opłat nie pobiera się.
§  14.
Dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w ciągu dwóch lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  15.
Dotychczasowe przepisy stosuje się do statków określonych w § 3 ust. 2 do dnia 31 marca 1965 r., a do statków określonych w § 4 ust. 2 - do dnia 30 czerwca 1965 r.
§  16.
1.
Wnioski o zarejestrowanie statków na podstawie niniejszego rozporządzenia powinny być złożone we właściwych organach rejestrowych w ciągu jednego roku od dnia jego wejścia w życie, z tym że wnioski o zarejestrowanie statków określonych w § 3 ust. 2 i w § 4 ust. 2 powinny być złożone w ciągu jednego roku od dnia upływu terminów wymienionych w § 15.
2.
Księgi rejestrowe prowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów podlegają zamknięciu po przerejestrowaniu statków.
§  17.
Traci moc rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 26 kwietnia 1950 r. w sprawie rejestracji administracyjnej statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 21, poz. 186).
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 13 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4 lipca 1990 r. (Dz.U.90.48.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2000 r. (Dz.U.00.66.801) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 sierpnia 2000 r.

2 § 13 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 4 lipca 1990 r. (Dz.U.90.48.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2000 r. (Dz.U.00.66.801) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 sierpnia 2000 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1965.8.48

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr administracyjny polskich statków żeglugi śródlądowej.
Data aktu: 21/01/1965
Data ogłoszenia: 23/02/1965
Data wejścia w życie: 23/02/1965