Obowiązkowe świadczenie usług przewozowych w krajowym transporcie drogowym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 marca 1964 r.
w sprawie obowiązkowego świadczenia usług przewozowych w krajowym transporcie drogowym.

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) zarządza się, co następuje:
§  1.
Obowiązkowe świadczenie usług przewozowych w krajowym transporcie drogowym, określonych w art. 12 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297), można wprowadzić na cele:
1)
dostawy ziemiopłodów:
a)
z punktów skupu lub bezpośrednio z gospodarstw rolnych do stacji kolejowych, miejsc składowania lub przerobu albo do bezpośrednich odbiorców,
b)
ze stacji kolejowych i miejsc składowania do sieci punktów detalicznej sprzedaży lub bezpośrednio do dużych odbiorców,
2)
odwożenia, w powrotnym przebiegu po dokonanej dostawie ziemiopłodów, ubocznych produktów przetwórstwa ziemiopłodów do producentów tych ziemiopłodów lub do ich organizacji gospodarczych,
3)
dostarczania ze stacji kolejowych do odbiorców wagonowych przesyłek kolejowych, uzasadnionego koniecznością rozładowania zatoru wagonów na torach ogólnego użytku,
4)
przewozu wykonywanego w zastępstwie kolei, uzasadnionego koniecznością udzielenia jej doraźnej pomocy przewozowej,
5)
akcji zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych oraz likwidacji ognisk szkodliwych chorób roślinnych,
6)
akcji statystyczno-spisowych,
7)
ogólnogospodarcze inne niż wymienione w pkt 1-6,
8)
akcji społeczno-politycznych o znaczeniu ogólnopaństwowym.
§  2.
1.
Obowiązkowi świadczenia usług przewozowych nie podlegają:
1)
urzędy i instytucje państwowe,
2)
organizacje polityczne i społeczne nie prowadzące działalności gospodarczej,
3)
organizacje gospodarcze, grupujące państwowe przedsiębiorstwa kluczowe (zjednoczenia),
4)
państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa transportowe oraz spółdzielnie pracy transportowej.
2.
Obowiązkiem świadczenia usług przewozowych nie są objęte:
1)
pojazdy samochodowe o nadwoziach przeznaczonych wyłącznie do przewozu określonych ładunków, z wyjątkiem przypadku, gdy obowiązkowe świadczenie ma dotyczyć przewozu takich właśnie ładunków,
2)
pojazdy samochodowe używane do przewozu artykułów żywności, jeżeli usługi przewozowe mają być świadczone na cele określone w § 1 pkt 5,
3)
pojazdy samochodowe państwowych zakładów pracy, innych niż transportowe, używane wyłącznie do przewozu wewnątrzzakładowego związanego bezpośrednio z procesem produkcyjnym danego zakładu.
3.
Obowiązku świadczenia usług przewozowych nie nakłada się na jednostki, do których zakresu działania należą zadania wymagające wprowadzenia obowiązkowych świadczeń przewozowych.
4.
Minister Komunikacji może zwolnić od obowiązku świadczenia usług przewozowych na ograniczony czas niektóre rodzaje jednostek gospodarki uspołecznionej na obszarze całego kraju, a prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) na obszarze objętym swym zakresem działania - jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia wykonania planów gospodarczych wymienionych jednostek.
§  3.
Usługi przewozowe świadczy się przy użyciu samochodów ciężarowych, ciągników i przyczep (naczep) do nich, a w przypadkach określonych w § 1 pkt 6-8 również przy użyciu autobusów i samochodów osobowych; pojazdy wyżej wymienione zwane są w dalszym ciągu ogólnie pojazdami samochodowymi.
§  4.
1.
Jednostki zobowiązane do świadczenia usług przewozowych dostarczają pojazdy samochodowe:
1)
w przypadkach określonych w § 1 pkt 1-4 na obszarze każdego województwa do dyspozycji państwowego przedsiębiorstwa transportu publicznego, wskazanego w zarządzeniu o wprowadzeniu obowiązku świadczenia usług przewozowych,
2)
w przypadkach określonych w § 1 pkt 5-8 do dyspozycji jednostki wskazanej w zarządzeniu o wprowadzeniu obowiązku świadczenia usług przewozowych.
2.
Pojazd samochodowy uważa się za dostarczony do wykonywania usług przewozowych z chwilą postawienia go wraz z kierowcą - przygotowanego technicznie do danego przewozu i zaopatrzonego w materiały pędne - do dyspozycji jednostek określonych w ust. 1.
§  5.
1.
Obowiązek świadczenia usług przewozowych wprowadza w drodze zarządzenia:
1)
Prezes Rady Ministrów w przypadkach określonych w § 1 pkt 6 i 8,
2)
1 Minister Komunikacji w przypadkach określonych w § 1 pkt 7,
3)
2 prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) w przypadkach określonych w § 1 pkt 1-5.
2.
Zarządzenie (ust. 1) powinno określać:
1)
cel świadczenia usług przewozowych,
2)
okres trwania obowiązku świadczenia usług przewozowych,
3)
obszar, na którym wprowadza się obowiązkowe świadczenie usług przewozowych,
4)
jednostki upoważnione do dysponowania pojazdami samochodowymi dostarczonymi do świadczenia usług przewozowych (§ 4 ust. 1),
5)
rodzaje pojazdów samochodowych, którymi usługi przewozowe mają być świadczone, oraz urządzenia pomocnicze niezbędne przy świadczeniu tych usług,
6)
jednostki zwolnione od obowiązku świadczenia usług przewozowych.
§  6.
1. 3
Do świadczenia usług przewozowych powołuje właściwy ze względu na siedzibę posiadacza pojazdu samochodowego naczelnik gminy lub właściwy do spraw komunikacji organ prezydium miejskiej rady narodowej miasta nie stanowiącego i stanowiącego powiat miejski, a w mieście wyłączonym z województwa - organ do spraw komunikacji prezydium rady narodowej tego miasta.
2.
Minister Komunikacji ustali:
1)
sposób zgłaszania wniosków dotyczących zapotrzebowania na usługi przewozowe określone w § 1,
2)
sposób powoływania do świadczenia usług przewozowych oraz sposób ich organizowania i wykonywania, jak również sposób dokonywania związanych z tym rozliczeń.
§  7.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Komunikacji oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  8.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 września 1951 r. w sprawie świadczenia usług transportowych (Dz. U. z 1951 r. Nr 49, poz. 359 i z 1953 r. Nr 43, poz. 214).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1964 r.
1 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 listopada 1971 r. (Dz.U.71.31.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 listopada 1971 r.
2 § 5 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 listopada 1971 r. (Dz.U.71.31.283) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 listopada 1971 r.
3 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1972 r. w sprawie przekazania niektórych spraw do właściwości naczelników gmin oraz prezydiów rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i ich organów (Dz.U.72.49.317) z dniem 1 stycznia 1973 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1964.10.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązkowe świadczenie usług przewozowych w krajowym transporcie drogowym.
Data aktu: 11/03/1964
Data ogłoszenia: 14/03/1964
Data wejścia w życie: 01/09/1964