Zadrzewianie gruntów i wykonywanie robót ziemnych w sąsiedztwie kolei oraz urządzanie i utrzymywanie zasłon odśnieżnych i pasów ochronnych przeciwpożarowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 2 kwietnia 1962 r.
w sprawie zadrzewiania gruntów i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie kolei oraz urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych i pasów ochronnych przeciwpożarowych.

Na podstawie art. 33 ust. 2 i art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. Nr 54, poz. 311) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do kolei użytku publicznego i do kolei użytku niepublicznego.
§  2.
Grunty można zadrzewiać (zakrzewiać) w odległości nie mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego.
§  3.
Zadrzewienie (zakrzewianie) gruntów położonych w sąsiedztwie przejazdów kolejowych normują przepisy o skrzyżowaniu linii kolejowych z drogami publicznymi.
§  4.
Zarząd kolei może zezwalać na zadrzewienie (zakrzewienie) gruntów oraz na pozostawienie zadrzewienia (zakrzewienia) w odległości mniejszej od wymaganej w § 2, jeżeli to nie będzie zagrażało bezpieczeństwu ruchu.
§  5.
1.
W odległości mniejszej niż 4 m od granicy obszaru kolejowego nie wolno wykonywać wszelkiego rodzaju robót ziemnych.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do robót ziemnych, wykonywanych przy budowie obiektów inżynierskich, jednak sposób i warunki wykonywania tych robót ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa obiektom budowlanym zaliczonym do budownictwa specjalnego w zakresie komunikacji kolejowej powinny być w każdym przypadku uzgodnione z właściwym zarządem kolei.
3.
Zarządowi kolei służy prawo zwiększenia lub zmniejszenia odległości, o której mowa w ust. 1, w przypadkach uzasadnionych właściwościami geologicznymi gruntu.
4.
Jeżeli na roboty ziemne, określone w ust. 1, wykonywane w odległości od 4 do 20 m od granicy obszaru kolejowego wymagane jest zezwolenie organu administracji państwowej, organ ten przed wydaniem zezwolenia powinien zasięgnąć opinii zarządu kolei.
§  6.
Dla zabezpieczenia toru przed zawianiem i od zasp śnieżnych powinny być urządzane zasłony odśnieżne stałe, przenośne lub prowizoryczne w takiej odległości od osi toru, aby tworzący się przy nich odkład śnieżny nie dosięgał toru.
§  7.
Stałe zasłony odśnieżne należy urządzać w postaci żywopłotów i parkanów. Zasadniczo - jako zasłony odśnieżne - należy zakładać żywopłoty; parkany mogą być ustawiane jedynie tam, gdzie warunki miejscowe nie zezwalają na założenie żywopłotów.
§  8.
Żywopłoty należy zakładać w dwóch rzędach, w odległości od 50 cm do 1 m jeden od drugiego. Pas gruntu pod żywopłotem wraz z pasami gruntu po obu stronach żywopłotu, niezbędnymi dla prac związanych z jego pielęgnowaniem, powinien mieć szerokość od 2 do 3 m, w zależności od rodzaju roślin w żywopłocie. Żywopłoty powinny być możliwie gęste, aby mogły skutecznie osłabiać siłę wiatru i przeciwdziałać tworzeniu się zasp śnieżnych. Należy dążyć, aby wysokość żywopłotu wynosiła 2 m, nie powinna jednak przekraczać 1/10 odległości między torem i żywopłotem. Zasadniczo należy zakładać żywopłoty iglaste; żywopłoty liściaste należy stosować tylko tam, gdzie żywopłoty iglaste ze wględu na rodzaj gleby nie mogłyby się dobrze rozrastać. Na terenach, na których obszar kolejowy specjalnie jest narażony na zamiecie śnieżne, należy zakładać podwójne dwurzędowe żywopłoty w odległości od 6 m do 10 m, licząc od zewnętrznej krawędzi pasa przeznaczonego do pielęgnowania żywopłotu. Skuteczność ochrony torów kolejowych za pomocą żywopłotów liściastych można w koniecznych przypadkach powiększyć również przez zasadzenie obok siebie trzech żywopłotów dwurzędowych w odległości od 2 do 2,5 m jeden od drugiego, licząc od zewnętrznej krawędzi pasa przeznaczonego do pielęgnowania żywopłotu.
§  9.
Żywopłoty powinny być utrzymywane zgodnie z zasadami racjonalej pielęgnacji tego rodzaju roślin.
§  10.
Parkany - jako stałe zasłony odśnieżne - należy wykonywać ze słupów żelbetowych i tarcz żelbetowych lub wyjątkowo drewnianych.
§  11.
W miejscach, w których nie mogły być urządzone stałe zasłony odśnieżne, należy ustawiać przenośne zasłony odśnieżne w postaci drewnianych tarcz mających kształt przęseł parkanu sztachetowego, przede wszystkim z wikliny, chrustu liściastego, okorków (odpadów drzewnych) i cienkich żerdzi.
§  12.
1.
Po okresie zimowym przenośne zasłony odśnieżne należy składować w sposób zabezpieczający je przed pożarem.
2.
Przenośnych zasłon odśnieżnych nie wolno ustawiać lub składować pod przewodami sieci napowietrznej oraz w obrębie trójkątów widzialności przejazdów określonych w przepisach o skrzyżowaniu linii kolejowych z drogami publicznymi.
§  13.
Prowizoryczne zasłony odśnieżne należy urządzać z gałęzi, z mat słomianych, ze starych podkładów lub ze zwałów śnieżnych; zasłony te można stosować wyjątkowo w razie braku stałych lub przenośnych zasłon odśnieżnych.
§  14.
1.
W obrębie lasów powinny być urządzane z obu stron linii kolejowych, z wyjątkiem przewidzianym w ust. 2 oraz w § 15, pasy ochronne przeciwpożarowe, w celu zabezpieczenia lasów od pożarów, które mogłyby powstać od iskier parowozów.
2.
Nie należy zakładać pasów ochronnych przeciwpożarowych przy liniach kolejowych:
1)
na których przewóz odbywa się całkowicie trakcją elektryczną lub motorową,
2)
biegnących przez tereny leśne bagniste.
§  15.
Potrzebę zakładania pasów ochronnych przeciwpożarowych na gruntach leśnych nie stanowiących własności Państwa ustala komisja złożona z przedstawicieli zarządu kolei, administracji lasów państwowych, właściwego do spraw leśnictwa organu prezydium powiatowej (miejskiej miasta stanowiącego powiat miejski, dzielnicowej w mieście wyłączonym z województwa) rady narodowej i komendy wojewódzkiej straży pożarnych; komisję tę powołuje zarząd kolei.
§  16.
Pasy ochronne przeciwpożarowe, o których mowa w § 14, powinny składać się z dwóch dróżek o szerokości od 1,0 do 1,5 m każda, przeprowadzonych równolegle do linii kolejowej w odległości od 10 do 15 m jedna od drugiej i łączonych ze sobą co 25-50 m dróżkami poprzecznymi tej samej szerokości, co i podłużne; pierwsza dróżka, równoległa do linii kolejowej, powinna być założona w odległości od 2 do 5 m od dolnej krawędzi nasypu lub górnej krawędzi przekopu; dróżki powinny być całkowicie oczyszczone do gleby mineralnej od wszelkiej roślinności, na gruntach zaś torfiastych posypane warstwą piasku o grubości 1-2 cm; prostokąty między dróżkami powinny być trwale utrzymywane w uprawie leśnej; odnowienie tych prostokątów powinno być wykonywane przez fachowy personel administracji lasów państwowych; wybór gatunku drzew, tj. liściastych czy iglastych, zależy od rodzaju gleby. Gałęzie drzew powinny być obcinane w ten sposób, aby zwisające końce gałęzi nie znajdowały się niżej niż 1,5 m nad ziemią, w młodych zaś drzewach należy obcinać tylko suche gałęzie; poza tym prostokąty należy oczyszczać z krzewów, suchej ściółki, gałęzi itp. materiału łatwopalnego; podcinanie gałęzi drzew wykonuje personel fachowy administracji lasów państwowych na koszt zarządu kolei.
§  17.
1.
W drzewostanach o dużym zagrożeniu pożarowym oraz w miejscowościach, w których występują silne wiatry lub tor kolejowy biegnie nasypem, należy założyć dodatkowy pas ochronny przeciwpożarowy w oparciu o drugą podłużną dróżkę.
2.
Potrzebę założenia dodatkowego pasa ustala, na wniosek właściwego okręgowego zarządu lasów państwowych, komisja wymieniona w § 15.
§  18.
Prace przy oczyszczaniu pasów ochronnych przeciwpożarowych powinny być zakończone do dnia 31 marca każdego roku; ze względu na lokalne warunki klimatyczne i terenowe okres ten może być o 21 dni przedłużony.
§  19.
1.
O zakończeniu prac związanych z urządzeniem oraz oczyszczeniem pasów ochronnych przeciwpożarowych zarząd kolei zawiadamia w terminie 7 dni właściwe nadleśnictwo lasów państwowych, które protokolarnie stwierdza wykonanie tych prac.
2.
Jeżeli zadrzewienie (zakrzewienie) powodujące potrzebę urządzenia pasów ochronnych przeciwpożarowych nastąpiło po wybudowaniu kolei, zobowiązanym do zawiadomienia administracji lasów państwowych o zakończeniu prac, o których mowa w ust. 1, jest właściciel zadrzewionych (zakrzewionych) gruntów.
§  20.
W razie suszy odcinki najbardziej zagrożone powinny być kontrolowane przez leśne patrole przeciwpożarowe powoływane przez zarząd kolei. Przy ustalaniu terenu działania leśnych patroli przeciwpożarowych powinien być nawiązany i utrzymany kontakt z administracją lasów państwowych co do współpracy przy wystawianiu patroli.
§  21.
W odległości mniejszej niż 50 m od osi skrajnego toru kolejowego nie wolno pozostawiać ściętych drzew, stosów drewna opałowego, gałęzi, chrustu itp.
§  22.
Znaki ostrzegawcze na słupach teletechnicznych, wskazujące naszynistom odcinki niebezpieczne pod względem zagrożenia pożarowego, powinny być odnawiane do dnia 31 marca każdego roku. Do malowania tych słupów należy używać farby niezmywalnej przez opady atmosferyczne.
§  23.
Przepisy § 2 i § 5 nie dotyczą zadrzewienia (zakrzewienia) i robót ziemnych, wykonywanych przez zarząd kolei na obszarze kolejowym.
§  24.
Traci moc rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 7 września 1934 r. o urządzaniu i utrzymywaniu pasów ochronnych przeciwpożarowych i zasłon odśnieżnych (Dz. U. Nr 84, poz. 759).
§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1962.26.124

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zadrzewianie gruntów i wykonywanie robót ziemnych w sąsiedztwie kolei oraz urządzanie i utrzymywanie zasłon odśnieżnych i pasów ochronnych przeciwpożarowych.
Data aktu: 02/04/1962
Data ogłoszenia: 07/05/1962
Data wejścia w życie: 07/05/1962