Uprawnienia koordynacyjne Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w zakresie gospodarki wodnej w stosunku do innych organów administracji państwowej oraz zakres współpracy z tymi organami.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 1962 r.
w sprawie uprawnień koordynacyjnych Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w zakresie gospodarki wodnej w stosunku do innych organów administracji państwowej oraz zakresu współpracy z tymi organami.

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. o utworzeniu Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej i przekształceniu urzędu Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej w urząd Ministra Żeglugi (Dz. U. Nr 29, poz. 163) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Centralnemu Urzędowi Gospodarki Wodnej przysługują w stosunku do innych organów administracji państwowej uprawnienia koordynacyjne w zakresie gospodarki wodnej w sprawach:
1)
opracowywania niezbędnych materiałów do ewidencjonowania i bilansowania zasobów wód powierzchniowych i podziemnych,
2)
przygotowywania materiałów i danych niezbędnych dla ustalania zasad racjonalnego gospodarowania zasobami wód,
3)
przygotowywania w zakresie ustalonym z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów materiałów, opracowań i innych danych niezbędnych do:
a)
sporządzania projektów perspektywicznych planów rozwoju gospodarki narodowej w zakresie gospodarki wodnej,
b)
sporządzania wieloletnich programów kompleksowych inwestycji wodnych, mających istotny wpływ na gospodarkę wodną oraz programów inwestycji w zakresie ochrony przeciwpowodziowej,
4)
opracowywania programów i organizowania studiów dla potrzeb gospodarki wodnej,
5)
gospodarowania zasobami wód na wodach granicznych,
6)
prowadzenia pomiarów dla celów ochrony wód,
7)
prowadzenia obserwacji i obsługi hydrologiczno-meteorologicznej,
8)
organizowania i realizacji współpracy naukowo-technicznej z zagranicą w zakresie gospodarki wodnej.
2.
Lokalizacja, założenia i projekty wstępne inwestycji wodnych mających istotny wpływ na gospodarkę wodną, z wyjątkiem projektów wstępnych zatwierdzanych przez organy gospodarki wodnej zgodnie z przepisami prawa budowlanego, wymagają przed ich zatwierdzeniem uzgodnienia z właściwymi organami gospodarki wodnej co do zgodności z perspektywicznym planem rozwoju gospodarki narodowej w zakresie gospodarki wodnej lub wytycznymi do tego planu.
3.
Wieloletnie i roczne, resortowe i terenowe plany gospodarcze w zakresie inwestycji gospodarki wodnej wymagają przed ich zatwierdzeniem zaopiniowania przez właściwe organy gospodarki wodnej.
4.
Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej ustali w drodze zarządzenia zasady, metody i wytyczne dla opracowywania niezbędnych materiałów i innych danych w sprawach określonych w ust. 1 oraz właściwość organów gospodarki wodnej w sprawach określonych w ust. 1, 2 i 3.
5.
Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi w drodze zarządzenia zasady i tryb uzgadniania i opiniowania inwestycji i planów wymienionych w ust. 2 i 3, służących celom ściśle wojskowym.
§  2.
1.
Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej współpracuje z innymi organami administracji państwowej, a w szczególności:
1)
z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów w sprawie ustalania:
a)
metod planowania dla potrzeb gospodarki wodnej,
b)
zasad i trybu opracowywania projektów perspektywicznych planów rozwoju gospodarki narodowej w zakresie gospodarki wodnej,
c)
zasad i trybu opracowywania wieloletnich programów kompleksowych inwestycji wodnych, mających istotny wpływ na gospodarkę wodną,
d)
zasad i trybu opracowywania projektów wieloletnich i rocznych, resortowych i terenowych planów gospodarczych w zakresie gospodarki wodnej,
e)
metod oceny efektywności inwestycji gospodarki wodnej,
f)
wieloletnich i rocznych, resortowych i terenowych planów gospodarczych w zakresie gospodarki wodnej, a w szczególności przedstawia opinię i wnioski co do ich zgodności z perspektywicznym planem rozwoju gospodarki narodowej w zakresie gospodarki wodnej lub wytycznymi do tego planu oraz celowości i możliwości ich realizacji ze względu na gospodarkę wodną,
g)
planu zagospodarowania przestrzennego całego kraju i planów regionalnych co do ich zgodności z perspektywicznym planem rozwoju gospodarki narodowej oraz planami regionalnymi w zakresie gospodarki wodnej lub wytycznymi do tych planów,
2)
z Komitetem Budownictwa, Urbanistyki i Architektury w zakresie:
a)
opiniowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zastrzeżonych do decyzji Rady Ministrów i Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury ze względu na gospodarkę wodną,
b)
podstawowych zasad organizacji i rejonizacji jednostek projektowania oraz przedsiębiorstw budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych dla potrzeb budownictwa wodnego,
3)
z Komitetem do Spraw Techniki - w zakresie planowania i koordynacji podstawowych zagadnień postępu technicznego w dziedzinie gospodarki wodnej oraz w sprawie ustalania kierunków rozwoju produkcji materiałów, urządzeń i wyposażenia w tej dziedzinie,
4)
z Polskim Komitetem Normalizacyjnym - w zakresie normalizacji w dziedzinie gospodarki wodnej,
5)
z Polską Akademią Nauk - w zakresie planowania i koordynacji badań naukowych w dziedzinie gospodarki wodnej i meteorologii,
6)
z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - w zakresie produkcji materiałów, elementów i wyrobów budowlanych, jak również sprzętu, urządzeń i innego wyposażenia technicznego dla potrzeb budownictwa wodnego oraz w sprawie eksploatacji kruszywa rzecznego,
7)
z Ministrem Gospodarki Komunalnej - w zakresie kontyngentowania wody,
8)
z Ministrem Górnictwa i Energetyki - w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji oraz oceny efektywności gospodarczej obiektów hydrotechnicznych wykorzystywanych przez siłownie wodne, wchodzące w skład inwestycji wodnych,
9)
z Ministrem Górnictwa i Energetyki i innymi zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) - w zakresie poszukiwania i eksploatacji wód podziemnych,
10)
z Ministrem Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - w zakresie opracowywania projektów perspektywicznych i wieloletnich planów zalesiania ze względu na gospodarkę wodną oraz ujęcia źródeł na stokach górskich,
11)
z Ministrem Rolnictwa - w zakresie opracowywania projektów perspektywicznych i wieloletnich planów użytkowania rolnego ze względu na potrzeby gospodarki wodnej,
12)
z Ministrem Spraw Wewnętrznych - w zakresie programu prac geodezyjnych dla potrzeb gospodarki wodnej,
13)
z Ministrem Szkolnictwa Wyższego i z Ministrem Oświaty - w zakresie opracowywania planów i programów studiów oraz form kształcenia kadr inżynieryjno-technicznych dla potrzeb gospodarki wodnej,
14)
z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej - w zakresie gospodarki wodami mineralnymi i leczniczymi oraz w zakresie ochrony sanitarnej wód,
15)
z Ministrem Żeglugi - w sprawie planowania budowy i eksploatacji śródlądowych dróg wodnych oraz w sprawie żeglugi krajowych i obcych statków na tych drogach,
16)
z zainteresowanymi ministrami - w sprawie normowania zużycia wody przez podległe zakłady,
17)
z zainteresowanymi ministrami - w zakresie należytego zapewnienia wykonania inwestycji gospodarki wodnej oraz w zakresie postępu techniczno-ekonomicznego w inwestycjach wodnych,
18)
z zainteresowanymi ministrami - w sprawie wykonywania przez podległe im jednostki organizacyjne niektórych czynności pomocniczych w zakresie hydrologii i meteorologii,
19)
z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego - w zakresie badań zmiany warunków hydrologicznych, powstałych w związku z eksploatacją górniczą,
20)
z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii - w sprawie organizowania prac geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych dla potrzeb budownictwa wodnego oraz w sprawie ewidencjonowania zasobów wód podziemnych,
21)
z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego - w sprawie wprowadzania sprawozdawczości dla potrzeb analiz wykonania narodowych planów gospodarczych w zakresie gospodarki wodnej.
2.
Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych współpracują w zakresie spraw wymienionych w ust. 1 z Prezesem Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.
§  3.
Inwestycjami wodnymi, mającymi istotny wpływ na gospodarkę wodną w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, są:
1)
regulacje cieków nizinnych o zlewni ponad 1.000 km2,
2)
regulacje cieków górskich o zlewni ponad 200 km2,
3)
zbiorniki wodne otwarte, powstałe wskutek budowy zapór na ciekach wodnych,
4)
urządzenia, które mają służyć do poboru wody powierzchniowej w ilości potrzebnej do nawadniania gruntów o powierzchni ponad 2.000 ha lub w ilości przekraczającej 20% średniego niskiego przepływu danego cieku,
5)
urządzenia na obszarach, na których występują niedobory w zakresie zaopatrywania w wodę lub zagrożonych tymi niedoborami, o ile mają służyć do poboru wody powierzchniowej do nawadniania gruntów o powierzchni ponad 100 ha,
6)
urządzenia służące do ujęcia wód podziemnych, z wyjątkiem ujęć o poborze mniejszym niż 6 m3/godz. lub głębokości mniejszej niż 30 m, oraz ujęć wód z wyrobisk górniczych zakładów górniczych,
7)
urządzenia służące do poboru wody powierzchniowej dla celów przemysłowych i komunalnych w ilości większej niż 250.000 m3 rocznie lub w ilości mniejszej, lecz stanowiącej więcej niż 20% średniego niskiego przepływu danego cieku,
8)
urządzenia służące do przerzutów wody między zlewniami,
9)
kanały żeglowne, spławne, energetyczne, przemysłowe itp.,
10)
wszelkie budowle piętrzące na ciekach wodnych, z wyjątkiem budowli na rowach melioracyjnych,
11)
urządzenia do wykorzystania, oczyszczania i unieszkodliwiania i odprowadzania ścieków i wód opadowych z zakładów przemysłowych, komunalnych i innych, z wyjątkiem komunalnej sieci kanalizacyjnej oraz urządzeń i instalacji odprowadzających do niej ścieki,
12)
siłownie wodne i zakłady oraz urządzenia o bezpośrednim napędzie siłą wodną o mocy ponad 70 KM lub 50 kW,
13)
istotne zmiany łożysk lub brzegów wody płynącej oraz zbiorników naturalnych, spowodowane przejściami przez cieki, np. mostami, rurociągami itp., na ciekach określonych w pkt 1 i 2,
14)
porty, zimowiska, pochylnie i nabrzeża na wodach śródlądowych,
15)
urządzenia związane z ochroną przeciwpowodziową, a w szczególności: zapory, wały, poldery, kanały ulgi, suche zbiorniki i zbiorniki wodne, zalesienia stoków górskich i terenów przybrzeżnych rzek o dużym zagrożeniu powodziowym itp.,
16)
zbiorniki, kanały i rurociągi przeznaczone do magazynowania lub przesyłania substancji szkodliwych dla zasobów wodnych,
17)
tunele, sztolnie i inne budowle podziemne, które mogą wpłynąć na stan wody w ciekach i zasoby wody podziemnej, z wyjątkiem wyrobisk górniczych zakładów górniczych.
§  4.
1.
Organy gospodarki wodnej mają prawo nadzorowania realizacji inwestycji wodnych, mających istotny wpływ na gospodarkę wodną. Nadzór polega na kontroli prawidłowego przebiegu realizacji planowanych zadań w zakresie należytego rozłożenia w czasie i zapewnienia środków dla ich wykonania.
2.
Organy realizujące kontrolowaną inwestycję są obowiązane do udzielania organom wymienionym w ust. 1 niezbędnych wyjaśnień oraz udostępnienia zapoznania się z przebiegiem realizacji inwestycji.
3.
Nadzorowanie inwestycji wodnych realizowanych przez organy wojskowe (ust. 1 i 2) przeprowadza się po uprzednim uzgodnieniu z właściwym ministrem.
§  5.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 maja 1958 r. w sprawie określenia zasad współpracy Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z zainteresowanymi ministrami i kierownikami urzędów centralnych w dziedzinie gospodarki wodnej (Dz. U. Nr 40, poz. 179).
§  6.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej oraz innym zainteresowanym ministrom i kierownikom urzędów centralnych.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1962.15.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uprawnienia koordynacyjne Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w zakresie gospodarki wodnej w stosunku do innych organów administracji państwowej oraz zakres współpracy z tymi organami.
Data aktu: 20/02/1962
Data ogłoszenia: 09/03/1962
Data wejścia w życie: 09/03/1962