Zastępcze dokumenty i adnotacje w aktach stanu cywilnego.

DEKRET
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 20 sierpnia 1940 r.
o zastępczych dokumentach i adnotacjach stanu cywilnego.

Na podstawie art. 79 ust. (2) ustawy konstytucyjnej stanowię co następuje:
Art.  1.

W czasie trwania wyjątkowych okoliczności wywołanych wojną mogą być w razie rzeczywistej potrzeby wydawane zastępcze dokumenty stanu cywilnego, zamiast wypisów z ksiąg stanu cywilnego, znajdujących się na okupowanym obszarze Państwa.

Art.  2.
1)
Dokumenty wymienione w artykule poprzedzającym wydaje na wniosek strony Minister Sprawiedliwości.
(2)
Strona ma obowiązek udowodnienia prawdziwości danych potrzebnych do; wystawienia dokumentu. W przypadku dowodu ze świadków konieczne jest zeznanie co najmniej dwóch wiarogodnych osób.
Art.  3.
1)
Urzędami powołanymi do przyjmowaniu wniosków o wydanie dokumentów, wymienionych w art. 1, oraz do przeprowadzenia zaofiarowanych dowodów są urzędy konsularne R.P. i wydziały konsularne w przedstawicielstwach dyplomatycznych R.P.
(2)
Świadków przesłuchiwać może tylko kierownik urzędu konsularnego, inny zaś urzędnik tylko wówczas, gdy otrzyma imienne upoważnienie Ministra Spraw Zagranicznych udzielone w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości.
(3)
Świadków należy przed przesłuchaniem uprzedzić o odpowiedzialności z art. 140 Kodeksu Karnego i wzmiankę o tym umieścić w protokóle przesłuchania, który podpisują strona, świadkowie oraz spisujący protokół.
(4)
Po przeprowadzeniu dowodów akta zostaną przedstawione Ministrowi Sprawiedliwości do decyzji.
Art.  4.

Osoby zamieszkałe w siedzibie rządu polskiego mogą składać wnioski o wydanie dokumentów wymienionych w art. 1 również w Ministerstwie Sprawiedliwości, które wówczas samo przeprowadza dowody z zachowaniem przepisu ust. (3) artykułu poprzedzającego.

Art.  5.

W razie ujawnienia, że twierdzenia i przedstawione dowody, na których podstawie został wystawiony zastępczy dokument stanu cywilnego, są niezgodne z prawdziwym stanem rzeczy, Minister Sprawiedliwości uchyli swą decyzję, unieważni dokument i ogłosi o tym w części drugiej Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

Art.  6.

Po zwolnieniu obszaru Państwa spod okupacji Ministerstwo Sprawiedliwości prześle odpis wystawionego dokumentu do właściwych ksiąg stanu cywilnego.

Art.  7.
1)
Jeżeli w związku z rozwiązaniem małżeństwa, zmianą nazwiska, przysposobieniem, uznaniem ślubności lub w innych przypadkach prawo przewiduje konieczność lub możliwość dokonania adnotacji w aktach stanu cywilnego, a właściwe księgi znajdują się na okupowanym obszarze Państwa, adnotacja może być dokonana zastępczo w aktach Ministerstwa Sprawiedliwości.
(2)
Jeżeli podstawą adnotacji jest orzeczenie sądowe lub decyzja władzy administracyjnej, adnotacja może nastąpić dopiero po stwierdzeniu, że podstawa ta jest prawomocna.
Art.  8.

Po zwolnieniu obszaru Państwa spod okupacji Ministerstwo Sprawiedliwości prześle odpis adnotacji do właściwych akt stanu cywilnego celem dokonania w nich odpowiedniej wzmianki.

Art.  9.
1)
Wysokość opłat za wystawienie zastępczych dokumentów stanu cywilnego i dokonywanie zastępczych adnotacji stanu cywilnego określi rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości wydane w porozumieniu z Ministrami Spraw Zagranicznych i Skarbu.
(2)
Osoby niezamożne będą korzystały z całkowitego lub częściowego zwolnienia od opłat.
Art.  10.

Dekret niniejszy traci moc obowiązującą w odniesieniu do całego Państwa lub jego poszczególnych części w terminach ustalanych przez rozporządzenia Rady Ministrów.

Art.  11.

Wykonanie dekretu niniejszego porucza się Ministrowi Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrami Spraw Zagranicznych i Skarbu.

Art.  12.

Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1940.13.35

Rodzaj: Dekret
Tytuł: Zastępcze dokumenty i adnotacje w aktach stanu cywilnego.
Data aktu: 20/08/1940
Data ogłoszenia: 28/09/1940
Data wejścia w życie: 28/09/1940