W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,MY, IGNACY MOŚCICKI,
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
wszem wobec i każdemu z osobna, komu o tym wiedzieć należy, wiadomym czynimy:
Dnia czternastego maja tysiąc dziewięćset trzydziestego ósmego roku podpisana została w Kownie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej konwencja, dotycząca żeglugi i spławu wraz z protokołem końcowym i protokołem podpisania o następującym brzmieniu dosłownym:
Przekład.
KONWENCJA
pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską dotycząca żeglugi i spławu.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Prezydent Republiki Litewskiej w równej mierze pragnąc uregulowania we wspólnym interesie obu Państw spraw żeglugi na drogach wodnych i spławu drewna, postanowili zawrzeć odnośną Konwencję i mianowali w tym celu swymi Pełnomocnikami:
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Pana Doktora Michała POTULICKIEGO, Zastępcę Naczelnika Wydziału Prawnego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych;
Prezydent Republiki Litewskiej
Pana Jonasa NORKAITISA, Dyrektora Departamentu Ekonomicznego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych,
którzy, po okazaniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i w należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIKIWzór A-I
kolor biały
Wykaz imienny Nr.....
grafika
Wzór A-II
wizy powrotnej
grafika
PROTOKÓŁ KOŃCOWY.
Podpisując Konwencję dotyczącą żeglugi i spławu, zawartą w dniu dzisiejszym, pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską, - Pełnomocnicy obu Umawiających się Stron złożyli następujące oświadczenia, które tworzą składową część niniejszej Konwencji.
Do artykułu 1.
Regularna żegluga dla przewozów obliczonych na zysk będzie wymagała specjalnego Porozumienia, które będzie zawarte w czasie właściwym.
Do artykułu 2.
Rozumie się, że postanowienia tego artykułu, jeśli chodzi o tranzyt, w którym Polska lub Litwa stanowią kraj przeznaczenia, w niczym nie będą mogły przesądzać, ani też uchybiać stosunkom tranzytowym obu Umawiających się Stron z państwami trzecimi na podstawie ich układów lub porozumień.
Do artykułu 3, ustęp 2.
Postanowienie to dotyczy jedynie przewozów wewnętrznych, z wyłączeniem wypadków, w których przewóz uprzedni i następny miały miejsce drogą morską.
Do artykułu 10.
Za wody wspólne w rozumieniu niniejszej Konwencji będą uważane nieprzerwane odcinki sąsiedzkich wód bieżących, znajdujące się pomiędzy wodami wewnętrznymi obu Umawiających się Stron, jak również wody stojące, należące częściowo do jednej a częściowo do drugiej Strony.
Do artykułów od 12 do 14.
Drewno pochodzenia litewskiego, spławiane Żejmianą (Zeimena), jej dopływami i Wilią (Neris) do Litwy, będzie na wodach wspólnych uważane za spławiane przez obywateli polskich nawet wówczas, gdyby kierownikiem transportu i jego konwojentem byli obywatele litewscy.
Do artykułu 16.
Kontrola dokumentów żeglarskich lub spławnych, oraz dowodów tożsamości nie może utrudniać żeglugi lub spławu i powinna się ograniczać do bezpośredniej bliskości własnych brzegów, a gdy chodzi o kajaki, łódki i statki turystyczne, ograniczać się nadto powinna do przypadków istotnej konieczności.
Do artykułu 28.
W wypadkach wyjątkowego znaczenia transportu, liczba konwojentów będzie mogła być zwiększona za zgodą władz punktów kontrolnych wejścia.
Sporządzono w Kownie w dniu czternastym maja tysiąc dziewięćset trzydziestego ósmego roku.
PROTOKÓŁ PODPISANIA.
Przyjąwszy, że stosowanie pewnych postanowień powyższej Konwencji (mianowicie jej art. 24) wymaga, ażeby kompetencje władz miejscowych były określone, - oba Rządy zgadzają się, by odnośne rokowania miały miejsce w krótkim czasie.
Rozumie się ponadto, iż artykuł 6 nie przesądza prawa każdej z Umawiających się Stron do pobierania poza podatkami i opłatami przewidzianymi w tym artykule, podatków i opłat zwykłych, wypływających z artykułu 5.
Sporządzono w Kownie w dniu 14 maja 1938 r.
Zaznajomiwszy się z powyższą konwencją i załączonymi do niej protokołami końcowym i podpisania uznaliśmy je i uznajemy za słuszne zarówno w całości, jak i w każdym z postanowień w nich zawartych; oświadczamy, że są przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone i przyrzekamy, że będą niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.
W Warszawie, dnia 13 czerwca 1938 r.