Złożenie przez Stany Zjednoczone Ameryki dokumentu ratyfikacyjnego międzynarodowej konwencji z dnia 31 maja 1926 r. o bezpieczeństwie życia na morzu.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 17 grudnia 1936 r.
w sprawie złożenia przez Stany Zjednoczone Ameryki dokumentu ratyfikacyjnego międzynarodowej konwencji z dnia 31 maja 1929 r. o bezpieczeństwie życia na morzu.

Podaje się mniejszym do wiadomości, zgodnie z komunikatem Rządu Brytyjskiego, że w wykonaniu postanowień art. 63 międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, podpisanej w Londynie dnia 31 maja 1929 r. wraz z załącznikiem I oraz aktem końcowym międzynarodowej konferencji o bezpieczeństwie życia aa morzu z 1929 r. (Dz. U. R. P. z 1934 r. Nr 88, poz. 815), został złożony Rządowi Brytyjskiemu dnia 7 sierpnia 1936 r. w imieniu Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki dokument ratyfikacyjny powyższej konwencji z następującymi zastrzeżeniami:
1)
"że nic w powyższej konwencji nie będzie tak tłumaczone by upoważniało kogokolwiek do przetrzymywania jakiegokolwiek marynarza, czy to obywatela Stanów Zjednoczonych Ameryki, czy 'obcokrajowca, wbrew jego woli, na pokładzie jakiegokolwiek handlowego statku, krajowego lub cudzoziemskiego w bezpiecznym porcie podlegającym jurysdykcji Stanów Zjednoczonych Ameryki, jeżeli taki marynarz był oficjalnie przyjęty na statek jako członek jego załogi lub też do zmuszenia takiego marynarza do wyjazdu na morze na tym statku wbrew jego woli,
2)
że nic w powyższej konwencji nie będzie tak tłumaczone, aby unieważniało lub zmieniało dział 4 ustawy o marynarzach (the Seaman's Act), zatwierdzonej w dniu 4 marca 1915 r., 38 Stat 1164, w sensie interpretowanym przez Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych w Strathearn v. Dillon, 252 U.S. 348, i
3)
że nic w powyższej konwencji nie będzie tak tłumaczone, aby urzędnikom Stanów Zjednoczonych Ameryki, sprawującym nadzór nad statkami, przewidziany w artykule 54, uniemożliwiało uskutecznianie powyższej kontroli jakiegokolwiek statku podlegającego jurysdykcji Stanów Zjednoczonych, jaka może być niezbędna do określenia, że warunki żeglowności morskiej statku odpowiadają zasadniczo szczegółom wskazanym w jego zaświadczeniu, że dany statek posiada dostateczną i odpowiednią załogę i że może wyruszyć na morze bez niebezpieczeństwa zarówno dla pasażerów, jak i załogi, lub też uniemożliwiało tym urzędnikom wstrzymanie wydania zaświadczeń wyjazdu na morze jakiemukolwiek statkowi, który oni uznają, że nie może wyruszyć bezpiecznie na morze do czasu, aż statek ten nabędzie takie warunki, iż będzie mógł udać się ma morze bez niebezpieczeństwa dla pasażerów lub załogi."

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1937.6.56

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Złożenie przez Stany Zjednoczone Ameryki dokumentu ratyfikacyjnego międzynarodowej konwencji z dnia 31 maja 1926 r. o bezpieczeństwie życia na morzu.
Data aktu: 17/12/1936
Data ogłoszenia: 29/01/1937
Data wejścia w życie: 29/01/1937