Skład i regulamin Stałej Komisji Doradczej do spraw ochrony przed pożarami i innemi klęskami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 9 maja 1935 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wojskowych, Skarbu, Komunikacji oraz Przemysłu i Handlu o składzie i regulaminie Stałej Komisji Doradczej do spraw ochrony przed pożarami i innemi klęskami.

Na podstawie art. 46 ust. (3) ustawy z dnia 13 marca 1934 r. o ochronie przed pożarami i innemi klęskami (Dz. U. R. P. Nr. 41, poz. 365) postanawiam co następuje:
§  1.
(1)
Stała Komisja Doradcza do spraw ochrony przed pożarami i innemi klęskami, nazywana w dalszych paragrafach rozporządzenia niniejszego "Komisją", składa się z następujących członków:
1)
z dwóch przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, wyznaczanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych;
2)
z przedstawicieli Ministerstw: Spraw Wojskowych, Skarbu, Komunikacji i Przemysłu i Handlu, wyznaczanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych na wniosek właściwych Ministrów - po jednym od każdego Ministerstwa;
3)
z przedstawicieli samorządów: powiatowego, miejskiego i wiejskiego - po jednym od każdego rodzaju samorządu, powoływanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych na wniosek: Związku Powiatów, Związku Miast Polskich i Związku Gmin, Wiejskich;
4)
z Prezesa Związku Straży Pożarnych R. P.;
5)
z jednego z prezesów okręgów wojewódzkich Związku Straży Pożarnych R. P., wyznaczonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych z pośród dwóch kandydatów, zaproponowanych przez Radę Naczelną Związku;
6)
z przedstawiciela prawno-publicznych zakładów ubezpieczeń, powoływanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych na wniosek Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych w Warszawie;
7)
z przedstawiciela prywatnych zakładów ubezpieczeń, powoływanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych na wniosek Związku prywatnych zakładów ubezpieczeń w Polsce;
8)
z trzech fachowców z dziedziny strażactwa z pośród czynnych członków straży zawodowych i ochotniczych oraz z dziedziny obrony przeciwlotniczej i przeciwgazowej, powoływanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych;
9)
do Komisji wchodzi ponadto, jako członek, Delegat Rządu do Związku Straży Pożarnych R. P.
(2)
Każdy członek Komisji, oprócz wymienionych w punkcie 8) będzie miał zastępcę, wyznaczanego lub powoływanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych w trybie, przewidzianym w paragrafie niniejszym. Zastępcą Prezesa Związku Straży Pożarnych R. P. jest I Wiceprezes Związku a zastępcą prezesa okręgu, wymienionego w punkcie 5), jest wiceprezes tego okręgu. Zastępcy Delegata Rządu do Związku Straży Pożarnych R. P. są z urzędu jego zastępcami w Komisji. Zastępcę przedstawiciela prawno-publicznych zakładów ubezpieczeń powołuje Minister Spraw Wewnętrznych na wniosek Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych w Poznaniu.
§  2.
(1)
Członkowie Komisji oraz ich zastępcy są wyznaczani (powoływani) na okres trzechletni. Minister Spraw Wewnętrznych władny jest odwołać każdego członka lub zastępcę przed upływem tego terminu, odwołanie jednak członków, wymienionych w § 1 ust. (1) pkt. 2), i ich zastępców następuje za zgodą lub na żądanie właściwych Ministrów.
(2)
Miejsca, opróżnione w Komisji przed upływem okresu trzechletniego, obsadza się w trybie, przewidzianym w § 1, lecz tylko do końca tego okresu.
§  3.
(1)
Oprócz przedstawicieli Ministerstw, wymienionych w § 1, w naradach Komisji lub jej sekcyj, z głosem stanowczym i na prawach członków, mogą także brać udział przedstawiciele innych Ministerstw na zaproszenie Ministra Spraw Wewnętrznych, jeżeli pod obrady Komisji przychodzą sprawy, w których te Ministerstwa są zainteresowane.
(2)
Ponadto w obradach Komisji i jej sekcyj mogą brać udział, jednakże tylko z głosem doradczym:
a)
urzędnicy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, wyznaczeni przez Ministra Spraw Wewnętrznych,
b)
rzeczoznawcy, zaproszeni przez Ministra Spraw Wewnętrznych.
§  4.
Przewodniczącym Komisji jest Minister Spraw Wewnętrznych, a jego stałymi zastępcami: I-szym - wyznaczony przez niego Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, a II-im - Prezes Związku Straży Pożarnych R. P.
§  5.
Regulamin Komisji ustala załącznik do rozporządzenia niniejszego, stanowiący jego część składową.
§  6.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN

Stałej Komisji Doradczej do spraw ochrony przed pożarami i innemi klęskami.
§ 1.
Komisja tworzy ze swych członków trzy stałe sekcje, a mianowicie:
a)
sekcję I do spraw finansowych i ogólnych;
b)
sekcję II do spraw fachowych i technicznych;
c)
sekcję III do spraw obrony przeciwlotniczej i przeciwgazowej.

Przewodniczącym każdej sekcji jest przewodniczący Komisji, który jednak może wyznaczyć jako przewodniczącego jednego z dwóch przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (§ 1 ust. 1 pkt. 1) rozporządzenia).

§  2.
Członków sekcyj w ilości nie mniejszej od 3, a nie większej od 10 dla każdej sekcji, oprócz przewodniczącego, wybiera Komisja na okres swej trzechletniej kadencji.

Jeden członek Komisji może być wybrany do więcej niż jednej sekcji.

Zastępcami przewodniczącego i członków sekcyj są ich zastępcy w Komisji.

Przedstawiciele Ministerstw oraz Delegat Rządu do Związku Straży Pożarnych R. P. (§ 1 ust 1 punkty 1), 2) i 8) rozporządzenia) oraz ich zastępcy mogą brać udział z urzędu w pracach każdej sekcji.

W razie opróżnienia miejsca w sekcji przed upływem kadencji Komisji Komisja wybiera nowego członka na opróżnione miejsce, jednakże tylko do końca kadencji.

§  3.
Komisja obraduje w pełnym składzie lub w sekcjach.

Posiedzenia Komisji w pełnym składzie zwołuje przewodniczący w razie potrzeby, najmniej jednak raz w roku.

Posiedzenia sekcji zwołuje przewodniczący Komisji w miarę potrzeby, z własnej inicjatywy lub na wniosek przewodniczącego sekcji.

Porządek dzienny posiedzeń Komisji oraz sekcyj ustala przewodniczący Komisji.

Zawiadomienia o terminie i porządku dziennym zwołanego posiedzenia Komisji lub sekcji powinny być rozesłane do wszystkich członków Komisji lub sekcji oraz innych osób, mających brać udział w posiedzeniu (§ 3 rozporządzenia), przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem posiedzenia.

§  4.
Sprawy, wchodzące w zakres czynności Komisji, wnosi do Komisji lub do sekcyj przewodniczący Komisji, który decyduje, czy sprawa ma być rozpatrzona przez Komisję, czy też przez jedną z sekcyj.

Równocześnie przewodniczący wyznacza referenta sprawy, może jednak także zarządzić wybór referenta przez Komisję lub sekcję.

Projekt planu finansowego przewodniczący wnosi zawsze do Komisji.

§  5.
Opinje, wydane przez sekcje, uważane są za opinje, wydane przez Komisję, przewodniczący jednak może, z własnej inicjatywy lub na wniosek przewodniczącego sekcji, skierować każdą sprawę, zaopinjowaną przez sekcję, do Komisji w celu rozpatrzenia jej i zaopinjowania przez Komisję.
§  6.
Sprawy, rozpatrywane przez Komisję, przewodniczący może, jeżeli uzna to za potrzebne, skierować do jednej lub więcej sekcyj w celu zaopinjowania przez nie sprawy przed rozpatrzeniem jej przez Komisję. W takich przypadkach przewodniczący wyznacza równocześnie termin, w którym sprawa ma być zaopinjowana przez sekcje.
§  7.
Do ważności uchwał Komisji lub sekcji konieczna jest obecność przewodniczącego oraz przynajmniej połowy stałych członków Komisji lub sekcji.
§  8.
Za opinje Komisji lub sekcji uważa się opinję, za którą wypowiedziała się większość obecnych na posiedzeniu Komisji lub sekcji członków. Głosują wszyscy obecni członkowie Komisji lub sekcji. Przewodniczący Komisji oraz jego I-szy zastępca nie biorą udziału w głosowaniu. W razie równości głosów obie opinje umieszcza się w protokóle obrad. Wybór członków sekcyj odbywa się zawsze w drodze głosowania.

Przedstawiciele Ministerstw, zaproszeni na narady Komisji lub sekcyj w sprawach, interesujących dane Ministerstwo (§ 3 rozporządzenia), biorą udział w głosowaniu tylko w tych sprawach, dla których zostali zaproszeni.

Członkowie Komisji lub sekcji, którzy zostali przegłosowani, mogą żądać umieszczenia w protokóle wzmianki o zajętem przez nich stanowisku. W takim przypadku powinni oni uzasadnić swe stanowisko na piśmie w ciągu 7 dni od daty otrzymania protokółu.

§  9.
Urzędnicy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i rzeczoznawcy, biorący udział w obradach Komisji lub sekcji z głosem doradczym (§ 3 rozporządzenia), nie uczestniczą w uchwałach i głosowaniu, mogą jednak zabierać głos i zgłaszać swe wnioski, wyjaśnienia i opinje tak ustnie jak i na piśmie.
§  10.
Przewodniczący kieruje obradami i może zamknąć, przerwać lub odroczyć dyskusję. Zamknięcie, przerwanie lub odroczenie dyskusji może nastąpić także na wniosek większości obecnych członków, o ile przewodniczący mu się nie sprzeciwi.
§  11.
Z posiedzenia Komisji lub sekcji sporządza się protokół.

W protokóle należy wymienić: obecnych na posiedzeniu, każdą sprawę, będącą przedmiotem obrad, zwięzłe streszczenie przebiegu obrad oraz uchwałę (opinję) Komisji lub sekcji w każdej sprawie. Jeżeli głosowanie odbyło się, należy podać jego wynik, jednakże bez zaznaczania, kto i jak głosował. Zaznaczenie w protokóle odmiennego zdania poszczególnych członków umieszcza się tylko na ich żądanie (§ 8),

Protokół podpisuje przewodniczący i sekretarz bądź jego zastępca, poczem zostaje on przesłany do wszystkich osób, biorących udział w posiedzeniu. Osoby te mogą zgłosić swe uwagi do protokółu w ciągu 7 dni od daty otrzymania protokółu, o ile uważają, że treść protokółu nie odpowiada ściśle przebiegowi posiedzenia.

Niezgłoszenie uwag w powyższym terminie uwala się za przyjęcie protokółu.

Zgłoszone uwagi, jak również uzasadnienie odmiennego zdania (§ 8) dołącza się do protokółu.

§  12.
Członkowie Komisji (sekcyj) oraz inne osoby (§ 3), biorące udział w posiedzeniach, pełnią swe obowiązki honorowo, jeżeli zaś mieszkają poza miejscem obrad, otrzymują zwrot kosztów przejazdu koleją według taryfy II kl.
§  13.
Postanowienia paragrafów poprzedzających, dotyczące przewodniczącego Komisji oraz członków Komisji lub sekcji, stosuje się odpowiednio do zastępców przewodniczącego oraz zastępców członków w czasie zastępowania przez nich przewodniczącego Komisji lub jej członków.
§  14.
Czynności przygotowawcze i wykonawcze, związane z działalnością Komisji i sekcji, załatwia przewodniczący Komisji przy pomocy Sekretarjatu Komisji.

Przewodniczący Komisji kieruje pracami Sekretarjatu i sprawuje nad nim nadzór.

Sekretarjat Komisji istnieje przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych.

Sekretarza oraz potrzebny personel pomocniczy wyznacza i odwołuje oraz ustala ich płace Minister Spraw Wewnętrznych.

§  15.
Do zadań Sekretarjatu należy:
a)
zbieranie i przygotowanie materjałów, potrzebnych Komisji (sekcji) do opracowania opinji w sprawach jej przydzielonych;
b)
przeprowadzanie korespondencji w związku z działalnością Komisji (sekcji), a w szczególności przygotowywanie porządku dziennego i zawiadamiania członków Komisji (sekcyj) i innych osób, mających brać udział w posiedzeniu, o posiedzeniach Komisji lub sekcji;
c)
prowadzenie protokółu posiedzeń Komisji i sekcyj wraz ze wszystkiemi związanemi z tem czynnościami;
d)
prowadzenie rachunkowości wpływów i wydatków Komisji i załatwianie wszelkich spraw finansowych, związanych z działalnością Komisji;
e)
załatwianie innych spraw, zleconych przez przewodniczącego.
§  16.
Czeki, asygnaty i wszelkie inne polecenia na podjęcie lub wydatkowanie sum, związanych z utrzymaniem i działaniem Komisji, podpisuje przewodniczący lub jego stały zastępca.
§  17.
Wydatki, związane z utrzymaniem i działaniem Komisji i sekcyj, powinny być, zgodnie z art. 40 ust. (4) ustawy z dnia 13 marca 1934 r. o ochronie przed pożarami i innemi klęskami (Dz. U. R. P. Nr. 41, poz. 365), pokrywane w całości ze środków finansowych, o których mowa w art. 39 ust. (1) wspomnianej ustawy.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.37.262

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Skład i regulamin Stałej Komisji Doradczej do spraw ochrony przed pożarami i innemi klęskami.
Data aktu: 09/05/1935
Data ogłoszenia: 23/05/1935
Data wejścia w życie: 23/05/1935