Rumunia-Polska. Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski, przez terytorjum rumuńskie, na odcinkach kolejowych, leżących pomiędzy stacjami Kuty - Vijnita - Śniatyn - Załucze, jako też między stacjami Kuty - Vijnita - Stefanesti - Zaleszczyki. Bukareszt.1929.10.30.

KONWENCJA
między Rzecząpospolitą Polską i Królestwem Rumunji o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski, przez terytorjum rumuńskie, na odcinkach kolejowych, leżących pomiędzy stacjami Kuty - Vijniţa - Śniatyn - Załucze, jako też między stacjami Kuty -Vijniţa- Stefăneşti - Zaleszczyki, podpisana w Bukareszcie dn. 30 października 1929 r.

Przekład.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

MY, IGNACY MOŚCICKI,

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:

Dnia 30 października tysiąc dziewięćset dwudziestego dziewiątego roku podpisana została w Bukareszcie pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Rządem Królestwa Rumunii konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski, przez terytorjum rumuńskie, na odcinkach kolejowych, leżących pomiędzy stacjami Kuty - Vijnita - Śniatyn - Załucze, jako też między stacjami Kuty - Vijniţa - Stefăneşti - Zaleszczyki wraz z dołączonym do tej konwencji protokółem końcowym o następującem brzmieniu dosłownem:

KONWENCJA

między Rzecząpospolitą Polską i Królestwem Rumunji o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski, przez terytorjum rumuńskie, na odcinkach kolejowych, leżących pomiędzy stacjami Kuty - Vijniţa - Śniatyn - Załucze, jako też między stacjami Kuty - Vijniţa - Stefăneşti Zaleszczyki.

RZECZPOSPOLITA POLSKA

i

KRÓLESTWO RUMUNJI,

ożywione pragnieniem uregulowania spraw, związanych z ruchem tranzytowym przez obszar rumuński na odcinkach kolejowych, leżących pomiędzy (stacjami: Kuty - Vijniţa - Śniatyn - Załucze jako Ileż między stacjami; Kuty - Vijniţa - Stefăneşti - Zaleszczyki,

postanowiły zawrzeć umowę.

Mianowani w tym celu pełnomocnicy:

w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej:

p. Franciszek MOSKWA, Wicedyrektor w Ministerstwie Komunikacji, w imieniu Królestwa Rumunji:

p. Cezar MEREUŢĂ Zastępca Generalnego Dyrektora Kolei Rumuńskich,

po wymianie swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i w należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:

Rozdział  I.

Postanowienia ogólne.

Artykuł  1.
1.
Rumunja przyznaje Polsce wolność tranzytu zgodnie z postanowieniami umowy niniejszej dla podróżnych, bagażu, przesyłek ekspresowych, towarów (włączając w to bydło) i poczty, w tranzycie z Polski do Polski, przez obszar rumuński, na odcinku kolejowym, leżącym między granicą państwową obok stacji Vijniţa, a granicą państwową obok stacji Grigore - Ghica Vodă, jako też na odcinku kolejowym leżącym pomiędzy granicą państwową obok wyżej wymienionej stacji Vijniţa, a granicą państwową obok stacji Schit.
2.
Do powyższego ruchu będą stosowane postanowienia obowiązującego w danym czasie układu polsko-rumuńskiego o komunikacji kolejowej między Rzecząpospolitą Polską i Królestwem Rumunji, byleby one mogły mieć zastosowanie przez analogię i nie były sprzeczne z niniejszą konwencją.
Artykuł  2

Bagaż, przesyłki ekspresowe i towary, przewożone tranzytem, korzystać będą z wszelkich ułatwień, przyznanych Barecelońską Konwencją Tranzytową.

Koszty nadzoru i administracyjne, z wyjątkiem opłat statystycznych, nie będą zaliczane.

Artykuł  3.

Z zastrzeżeniem postanowień specjalnych niniejszej konwencji nie będą brane pod uwagę w tranzycie ani przynależność państwowa podróżnych, ani pochodzenie towarów, ani przynależność państwowa nadawcy jako też odbiorcy.

Artykuł  4.
1.
Ruch tranzytowy wykonywany będzie w postaci tranzytu uprzywilejowanego.
2.
Przewóz podróżnych tranzytem uprzywilejowanym odbywać się będzie pociągami uprzywilejowanemi, specjalnie do tego przeznaczonemi, składającemi się z wagonów typu korytarzowego.
3.
Bagaż nadany oraz przesyłki ekspresowe przewożone będą w wagonie bagażowym lub w przedziale wagonu bagażowego pod zamknięciem celnem, a w razie osobnego porozumienia się Zarządów kolejowych, także pod nadzorem polskiego konduktora bagażowego.
4.
Nie wolno z pociągów, przeznaczonych do tranzytu uprzywilejowanego wysiadać, ani do nich wsiadać ma terytorjum rumuńskiem. Również nie wolno osobom, korzystającym z tych pociągów, wydawać lub przyjmować jakichkolwiek przedmiotów, na terytorjum wyżej wymienionem.
5.
Pociągi lub części pociągów, wymienione w ust. 2 będą konwojowane przez funkcjonarjuszów celnych bądź policyjnych kraju tranzytowego.
6.
Pod pociągiem uprzywilejowanym rozumieć należy tak cały pociąg jak też część pociągu uprzywilejowaną.
7.
Przewóz towarów w tranzycie uprzywilejowanym wykonywany będzie bądź to pociągami, bądź to grupami wagonów, zestawionych razem.
Artykuł  5.
1.
Ruch tranzytowy podlegać będzie na terytorjum rumuńskiem prawom rumuńskim, odnoszącym się do utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego, jak również odnośnym ustawom i przepisom celnym i sanitarnym (weterynaryjnym). Jednakże stosowanie tych praw nie będzie mogło nigdy wstrzymać ruchu tranzytowego sprzecznie z przepisami niniejszej konwencji.
2.
Przerwy w ruchu tranzytowym będą mogły zajść tylko w razie ostatecznej konieczności i naglącej potrzeby.
Artykuł  6.
1.
Podróżni, korzystający z tranzytu uprzywilejowanego, jak również ich bagaż, będą mogli swobodnie przejeżdżać tranzytem z wyjątkiem wypadków, jeżeliby osoby te popełniły zbrodnię, występek albo podczas swego pobytu w Rumunji, takie wykroczenie, które byłoby skierowane przeciw własności, lub stanowiłoby naruszenie przepisów porządku albo bezpieczeństwa publicznego jak również przepisów celnych i sanitarnych.
2.
Rząd rumuński zarządzi co należy w celu zapewnienia osobom korzystającym z pociągów uprzywilejowanych wszelkiej pomocy i opieki w tym względzie, ażeby ich osobiste i majątkowe prawa nie doznały żadnych nieprawnych ograniczeń.
Artykuł  7.
1.
Zakazy przywozu, wywozu, przewozu i tranzytu towarów ogłaszane w Rumunji, nie będą miały zastosowania do ruchu tranzytowego, przewidzianego niniejszą konwencją, z wyjątkiem zakazów, wydanych ze względu na porządek i na bezpieczeństwo publiczne.
2.
Ze strony Rumunji nie będą wymagane żadne zaświadczenia na wywóz, przywóz lub na tranzyt towarów.
3.
Bagaż, przesyłki ekspresowe i towary, przewożone zgodnie z przepisami niniejszej konwencji, nie mogą stanowić przedmiotu zajęcia administracyjnego lub sądowego.
Artykuł  8.

W razie wojny postanowienia niniejszej konwencji nie tracą ipso facto mocy obowiązującej.

Rozdział  II.

Koleje.

Artykuł  9.

Rumunja będzie przewoziła wszystkie ładunki tranzytowe, przewożone na podstawia niniejszej konwencji, posługując się własnemi parowozami i własnym personelem.

Artykuł  10.

Rozkłady jazdy pociągów tranzytowych, jako też uruchamianie pociągów dodatkowych będą ustalane przez Zarządy kolejowe Umawiających się Stron.

Artykuł  11.

Wagony restauracyjne i sypialne będą mogły być przewożone w stanie czynnym w pociągach, przeznaczonych do tranzytu uprzywilejowanego, jeżeli przedsiębiorstwo eksploatujące te wagony, posiada prawo eksploatacji na terytorjum rumuńskiem.

Artykuł  12.
1.
Odpowiedzialność za szkody i wypadki kolejowe będzie regulowana ustawami, rozporządzeniami i instrukcjami, obowiązującemi w stosunku do kolei w miejscowości, gdzie wypadek się zdarzy. Wyjątek stanowią uszkodzenia jako też całkowity lub częściowy ubytek przewożonych towarów i bagażu, regulowane przepisami kolejowego prawa przewozowego, obowiązującego w danej komunikacji (patrz art. 13).
2.
Każda z Umawiających się Stron, odpowiadać będzie za swoich funkcjonarjuszów oraz za inne osoby, któremi posługiwać się będzie przy wykonywaniu ruchu tranzytowego.
3.
Pozatem stosowane będą w sposób właściwy odnośne postanowienia obowiązującego polsko - rumuńskiego układu o komunikacji kolejowej.
4.
Do szkód na taborze kolejowym, spowodowanych przez koleje rumuńskie lub ich personel, będą miały zastosowanie odnośne postanowienia umów międzynarodowych o wzajemnem używaniu wagonów osobowych, bagażowych i towarowych (R. I. C. i R. I. V.).
Artykuł  13.

Podróżni, bagaże, przesyłki ekspresowe oraz towary pośpieszne i zwyczajne będą odprawiane bezpośrednio i na podstawie przepisów przewozowych i bezpośrednich taryf kolejowych uzgodnionych dla tranzytu niniejszego przez Zarządy kolej owe Umawiających się Stron.

Rozdział  III.

Poczta.

Artykuł  14.
1.
Rumunja przyznaje Polsce prawo przewozu linjami kolejowemi określonemi w art. 1, przesyłek pocztowych wszelkiego rodzaju w polskich wagonach (pocztowych, bagażowych lub innych wagonach kolejowych) bez jakichkolwiek opłat tranzytowych.
2.
Polski Zarząd pocztowy będzie miał prawo dołączania do każdego uprzywilejowanego pociągu własnego wagonu pocztowego, obsługiwanego przez funkcjonarjuszów polskich. W takim razie rumuński Zarząd pocztowy będzie miał prawo na własnym obszarze korzystać z wagonów pocztowych polskich w celu przewozu własnych przesyłek pocztowych (patrz także art. 18).
Artykuł  15.

Każdy wagon pocztowy, w którym funkcjonariusze pocztowi polscy będą wykonywali czynności służbowe, będzie mógł być konwojowany przez rumuńskiego funkcjonarjusza pocztowego, którego zadaniem będzie przedstawicielstwo polskiego personelu pocztowego wobec urzędów i władz rumuńskich oraz pośredniczenie między personelem polskim i urzędami pocztowemi rumuńskiemi, jeżeli będzie chodziło o wymianę poczty. Funkcjonariusz konwojujący będzie mógł pozatem pełnić własną służbę pocztową. Funkcjonarjusz rumuński nie ma jednak prawa mieszać się do wewnętrznych spraw służby polskiej.

Artykuł  16.
1.
Skrzynki do listów w wagonach pocztowych polskich powinnny być na terytorjum rumuńskiem w stanie zamkniętym.
2.
Funkcjonarjusze pocztowi polscy nie mają prawa na terytorjum rumuńskiem wchodzić w styczność z publicznością i nie wolno im jest bez ważnych powodów służbowych podczas pobytu na terytorjum rumuńskiem opuszczać wagonu jak również przyjmować lub wydawać jakichkolwiek przedmiotów.
Artykuł  17.

Personel pocztowy polski, pełniący służbę w wagonie pocztowym, powinien posiadać zaświadczenie swego urzędu, zredagowane w języku polskim i rumuńskim, wskazujące ilość funkcjonarjuszów, uprawnionych do przejazdu. Personel ten będzie przewożony bezpłatnie.

Artykuł  18.

Zarząd kolei rumuńskich będzie obowiązany przewozić zgodnie z własnemi ogólnemi przepisami kolejowemi, zamknięte wagony kolejowe z przesyłkami pocztowemi, otrzymane od Zarządu kolejowego polskiego i zaplombowane przez urzędy pocztowe i celne polskie.

Artykuł  19.
1.
W wagonach pocztowych polskich, przejeżdżających tranzytem przez Rumunję będą przewożone przesyłki:
a)
pochodzące z Polski i przeznaczone do Polski,
b)
pochodzące z Polski i przeznaczone dla zagranicy,
c)
pochodzące z zagranicy - i przeznaczone do Polski.
2.
Przewóz tranzytem poczty wszelkiego rodzaju, pochodzącej z zagranicy i przeznaczonej dla zagranicy, będzie dopuszczony na mocy poprzedniego układu pomiędzy Zarządem pocztowym polskim i rumuńskim.
Artykuł  20.

W pociągu uprzywilejowanym, nie przewożącym polskiego wagonu pocztowego, będzie się mógł odbywać przewóz worków z listami za pośrednictwem funkcjonarjuszów kolejowych z zastrzeżeniami, wspomnianemi w art. 22.

Artykuł  21.
1.
Za konwojowanie wagonów pocztowych polskich przez personel rumuński Zarząd pocztowy polski będzie obowiązany zwrócić Zarządowi pocztowemu rumuńskiemu należności, obliczona według własnych kosztów Zarządu pocztowego rumuńskiego.
2.
W razie, gdy personel rumuński będzie się musiał zaopiekować pocztą polską, Zarząd pocztowy polski będzie ponadto obowiązany pokryć koszta z teru związane, poniesione przez Zarząd pocztowy rumuński.
Artykuł  22.
1.
Odpowiedzialność za przesyłki pocztowe, przewożone w wagonach polskich, pod nadzorem funkcjonarjuszów pocztowych polskich, ponosi Zarząd poczty polskiej z wyjątkiem wypadków, kiedy winę przypisać można Zarządowi kolejowemu rumuńskiemu. W takim razie Zarząd kolejowy rumuński ponosić będzie wobec Zarządu pocztowego polskiego za wagony pocztowe taką samą odpowiedzialność, jak za wagony kolejowe, zaś za przesyłki pocztowe taką samą jaką Zarząd pocztowy polski ponosi wobec nadawców tych przesyłek.
2.
Zarząd kolei rumuńskich nie będzie obowiązany do wypłaty odszkodowania w razie zagubienia lub naruszenia worków z listami, przewożonych za pośrednictwem funkcjonarjuszów kolejowych rumuńskich.
3.
W razie przeładunku przesyłek pocztowych polskich z powodu odczepienia wagonu pocztowego polskiego na terytorjum rumuńskiem, odpowiedzialność za polskie przesyłki pocztowe przejdzie na ten Zarząd kolejowy lub pocztowy polski albo rumuński, który je przejmie pod swój nadzór.

Rozdział  IV.

Postanowienia celne.

Artykuł  23.
1.
Podróżni i ich bagaż przewożeni w pociągach uprzywilejowanych wolni będą od wszelkich formalności celnych.
2.
Jeżeli z powodu wypadku lub innych względów techniczno-kolejowych podróżni byliby zmuszeni pociąg opuścić, będą oni wówczas pozostawali pod nadzorem władz celnych rumuńskich.
Artykuł  24.

Wyładowanie lub dopełnienie w Rumunji ładunku przewożonego w tranzycie uprzywilejowanym jest wzbronione; przeładowanie będzie jednak mogło się odbyć ze względów techniczno-kolejowych.

Artykuł  25.
1.
Ruch tranzytowy będzie poddany dozorowi celnemu rumuńskiemu.
2.
Władze rumuńskie będą uznawały zamknięcia celne polskie.
Artykuł  26.

Zarządy celne i kolejowe Umawiających się Stron będą sobie wzajemnie pomagały we wszystkich sprawach dotyczących tranzytu. Interesowane Zarządy będą się w tym względzie bezpośrednio porozumiewały ze sobą.

Rozdział  V.

Paszporty.

Artykuł  27.
1.
Podróżni w pociągach, przeznaczonych do ruchu uprzywilejowanego, nie będą obowiązani posiadać paszportów lub jakichkolwiek dowodów tożsamości i będą wolni od wszelkich formalności paszportowych.
2.
Nieurzędowi konwojenci transportów towarowych powinni posiadać dowody tożsamości z podaniem nazwiska, imienia, miejsca zamieszkania i obywatelstwa okaziciela. Dowody te powinny posiadać podpis uprawnionego; osoby niepiśmienne powinny opatrzyć go odpowiednim znakiem, poświadczonym jako autentyczny przez urząd, który wydał dowód. Konwojenci powinni się zgłaszać przy wjeździe i wyjeździe celem otrzymania w omawianych dowodach notatki, stwierdzającej przekroczenie granicy.

Rozdział  VI.

Przepisy wykonawcze.

Koleje.

Do artykułu 4.
1.
Osoby wojskowe, podróżujące pojedyńczo, uważa się za podróżnych.
2.
Pożywienie i napoje mogą być podawane podróżnym tylko za zgodą konwojenta celnego.

Do artykułu 9.

1.
Konduktorzy bagażowi, konduktorzy wagonów sypialnych, służące, personel wagonów restauracyjnych, dozorcy parowozów nieogrzanych, oraz polscy konwojenci wagonów pocztowych, pełniący obowiązki w pociągach uprzywilejowanych, będą mogli pozostawał w pociągu podczas przejazdu przez Rumunję; hamulec parowozu nieogrzanego będzie obsługiwany w Rumunji przez funkcjonarjusza kolejowego rumuńskiego. Powyżsi funkcjonariusze powinni posiadać zaświadczenie zaopatrzone pieczęcią swej władzy, stwierdzające ich zajęcie w ruchu tranzytowym. Zaświadczenia te jako też dowody uprawniające do przekraczania granicy służbowo, będą zredagowane w języku polskim i rumuńskim.
2.
Zarządy kolejowe Umawiających się Stron porozumieją się co do rodzaju i ilości wagonów w pociągach uprzywilejowanych, co do czynszu wagonowego, co do odszkodowania za przewóz wagonów próżnych, których ilość przekroczy ilość wagonów ładownych, i co do wynagrodzenia za przewóz wagonów sypialnych.
3.
Do osób, pełniących służbę w pociągach uprzywilejowanych będą miały zastosowanie przepity artykułu 4, dotyczące zachowania się podróżnych, korzystających z pociągów uprzywilejowanych podczas przejazdu przez Rumunję z wyjątkiem zakazu odnoszącego się do wsiadania do pociągu i wysiadania z niego, o ile tego wymagają ich obowiązki służbowe.

Do artykułu 12.

W odniesieniu do personelu kolejowego i pocztowego, który uległ wypadkowi w pociągu uprzywilejowanym, zobowiązania kolei rumuńskich będą odpowiadały tym, jakie są przewidziane w art. 14, 15 i 20 układu o komunikacji kolejowej między Polską i Rumunją z dnia 30.10.1929 r.

Do artykułu 13.

1.
Taryfa osobowa weźmie pod uwagę odszkodowanie kolei rumuńskich podług osio-kilometrów, ustanawiając równocześnie najmniejszy dochód kolei przewożącej, za przewóz jednego pociągu.
2.
Za podstawę taryfy towarowej będą służyły taryfy miejscowe, do których wprowadzi się wszelkie możliwe zniżki stawek.
3.
Należytości stacyjne nie będą zaliczane.
4.
Przewóz towarów, przeznaczonych na potrzeby kolei polskich będzie wykonywany z zastosowaniem specjalnych zniżek kosztów przewozu.

Do artykułu 14.

Przewóz polskiego wagonu pocztowego w pociągu uprzywilejowanym będzie się odbywał po poprzedniem porozumieniu się Zarządów kolejowych i pocztowych Umawiających się Stron, które to Zarządy równocześnie porozumieją się co do zakresu wspólnego korzystania z tego wagonu. Koszty przewozu wagonów pocztowych polskich oraz wagonów bagażowych, bądź innych wagonów kolejowych będzie Zarząd pocztowy polski zwracał bezpośrednio Zarządowi pocztowemu rumuńskiemu.

Do artykułu 15.

Funkcjonariusz poczty rumuńskiej pełniący służbę w wagonie pocztowym polskim będzie wsiadał i wysiadał na stacjach umówionych. Będzie on obowiązany przy wsiadaniu do wagonu pocztowego okazać funkcjonarjuszom polskim zaświadczenie z pieczęcią swojego urzędu, zredagowane w języku polskim i rumuńskim. Gdyby nie był w mundurze, obowiązany będzie nosić oznakę wskazującą, że jest funkcjanarjuszem pocztowym (przepaskę lub czapkę służbową).

Do artykułu 16.

Podczas przejazdu przez obszar tranzytowy urzędnicy polscy będą mogli przewozić przedmioty i artykuły żywności niezbędne wyłącznie do, ich osobistego użytku.

Do artykułu 17.

1.
Pocztowi kontrolerzy polscy będą mogli korzystać z wagonów pocztowych na terytorjum rumuńskiem w celu kontroli nad polską służbą pocztową. Kontrolerom wspomnianym przysługuje prawo bezpłatnego przejazdu, przyczem powinni oni posiadać urzędową legitymację, uprawniającą ich do wykonywania kontroli.
2.
Pocztowi kontrolerzy rumuńscy będą mogli przejeżdżać w wagonach pocztowych polskich w tranzycie przez terytorjum rumuńskie pod temi samemi warunkami, w celu kontrolowania własnych funkcjonarjuszów pocztowych.

Do artykułu 18.

Wagony zamknięte, zawierające przesyłki pocztowe, będą zdawane na stacjach zdawczo-odbiorczych personelowi kolejowemu wraz z wykazem, wskazującym cechę i numer wagonu, ilość osi, stację wysłania i stację przeznaczenia w dwóch egzemplarzach. Wspomniane wykazy powinny być zredagowane w języku polskim i rumuńskim.

Do artykułu 21.

Należności przypadające za konwojowanie poczty powinny być wpłacane kwartalnie w walucie rumuńskiej na podstawie rachunków, przedstawionych Zarządowi pocztowemu polskiemu przez Zarząd pocztowy rumuński. Uiszczenie należności powinno nastąpić w ciągu miesiąca po doręczeniu rachunku. W razie zwłoki w zapłacie doliczy się do należności odsetki w wysokości 7 % od sta rocznie.

Do artykułu 25.

1.
Dozór nad towarami odbywać się będzie w, wagonach zamkniętych, przez nałożenie zamknięć celnych na wagonie; w wagonach otwartych oraz w tych wagonach zamkniętych, na których zamknięć celnych nałożyć nie można, w sposób wskazany przez urząd celny rumuński.
2.
Zarząd kolejowy polski sporządzi dla każdego pociągu dla urzędu celnego rumuńskiego listę pociągową według wzoru A w trzech egzemplarzach. Do listy pociągowej dołączać należy również w trzech egzemplarzach wykaz ładunkowy dla każdego wagony, zawierającego przesyłki zbiorowe. Formularze wspomnianych dokumentów, drukowane w języku polskim i rumuńskim, powinny być wypełniane wyraźnie. Zarządy kolejowe interesowanych krajów porozumieją się ponadto co do ilości egzemplarzy wspomnianych dokumentów, potrzebnej do celów kolejowych.
3.
Jeżeli wagony towarowe będą doczepione do pociągu osobowego, będą one podlegały temu samemu postępowaniu pod względem celnym, co wagony pociągu towarowego.
4.
W razie wyłączenia wagonu ze składu pociągu ze względów techniczno-kolejowych powinna być zrobiona odpowiednia adnotacja w liście pociągowej wskazująca przyczynę wyłączenia. Wysłanie takiego wagonu nastąpi najbliższym pociągiem. O ile zajdzie potrzeba zerwania zamknięcia celnego polskiego, zostanie wzamian nałożone celne zamknięcie rumuńskie.
5.
O zerwaniu zamknięcia celnego, nałożeniu nowego, jako też o przeładowaniu ładunku będzie sporządzony przez funkcjonarjuszów celnych i kolejowych rumuńskich protokół dla urzędu celnego polskiego.
6.
Taki sam protokół będzie sporządzony również w wypadkach rozmyślnego lub przypadkowego naruszenia zamknięcia celnego albo w razie okradzenia towarów.

Rozdział  VII.

Postanowienia końcowe.

Artykuł  28.

Przepisy wykonawcze do niniejszej konwencji są podane w rozdziale VI i stanowią jej część integralną. Przepisy wspomniane będą mogły być zmienione za wspólnem porozumieniem Rządu polskiego i rumuńskiego.

Artykuł  29.

Spory, odnoszące się do niniejszej konwencji, które nie mogłyby być załatwione przez Rządy, będą poddane postępowaniu rozjemczemu. Postępowanie to odbywać się będzie przed Sądem rozjemczym, przewidzianym w układzie o komunikacji kolejowej między Polską i Rumunją.

Artykuł  30.
1.
Niniejsza konwencja będzie ratyfikowana w czasie możliwie najkrótszym; dokumenty ratyfikacyjne wymienione zostaną w Warszawie.
2.
Niniejsza konwencja wejdzie w życie w trzydziestym dniu po wymianie dokumentów ratyfikacyjnych i będzie obowiązywała tak długo, dopóki nie zostanie wypowiedzianą na 6 miesięcy naprzód.

Sporządzono w języku francuskim w dwóch egzemplarzach po jednym dla każdej z Umawiających się Stron.

W DOWÓD CZEGO pełnomocnicy obu Stron Umawiających się niniejszą konwencję podpisali i przyłożyli na niej swe pieczęcie,

Sporządzono w Bukareszcie dnia trzydziestego października tysiąc dziewięćset dwudziestego dziewiątego roku.

PROTOKÓŁ KOŃCOWY

Przystępując do podpisania niniejszej konwencji, pełnomocnicy Umawiających się Stron, zgodzili się na to, co następuje:

Do artykułu 5.

O tyle, o ile na to pozwala pomyślny stan zdrowia zwierząt w Polsce, lub w połaciach Polski, Rząd Rumuński przyzna transportom zwierząt polskich w tranzycie uprzywilejowanym wszystkie możliwe ułatwienia i uwolni je w danym razie od oględzin weterynaryjnych na stacji wejściowej. Rząd Rumuński zastrzega sobie prawo odwołania w każdym czasie przyznanych ułatwień. Rozumie się, że Rząd Rumuński nie zrzeka się prawa wymagania zezwoleń na tranzyt zwierząt i produktów zwierzęcych o tyle, o ile one są wogóle wymagane.

Do artykułu 6.

Polska nie odmówi przyjęcia zpowrotem podróżnych, którzy zostaną zatrzymani z pociągów uprzywilejowanych w Rumunji z powodu choroby lub innych przyczyn.

Do artykułu 13.

Pod słowem "pociąg" należy rozumieć pociąg uruchamiany przygodnie (od czasu do czasu) i pociąg zwyczajny, wymagany zasadniczo dla zaspokojenia potrzeb komunikacji uprzywilejowanej.

W taryfie ustanowi się dochód minimalny dla tych dwóch rodzajów pociągów.

Do artykułu 25.

Interesowane Zarządy obydwóch Umawiających się Stron mogą zmienić we wspólnem porozumieniu tekst listy wzoru A.

Na dowód czego pełnomocnicy Umawiających się Stron podpisali niniejszy protokół końcowy, który etanowi integralną część konwencji.

Sporządzono w Bukareszcie dnia trzydziestego października tysiąc dziewięćset dwudziestego dziewiątego roku.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

LISTA POCIĄGOWA NR ......*)

Wzór A do art. 22

grafika

Zaznajomiwszy się z powyższą konwencją i protokółem-końcowym, uznaliśmy je i uznajemy za słuszne zarówno w całości jak i każde z zawartych w nich postanowień, oświadczamy, że są one przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone i przyrzekamy, że będą niezmiennie zachowywane.

NA DOWÓD CZEGO, wydaliśmy Akt niniejszy opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie dn. 1 września 1930.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1931.72.584

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rumunia-Polska. Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski, przez terytorjum rumuńskie, na odcinkach kolejowych, leżących pomiędzy stacjami Kuty - Vijnita - Śniatyn - Załucze, jako też między stacjami Kuty - Vijnita - Stefanesti - Zaleszczyki. Bukareszt.1929.10.30.
Data aktu: 30/10/1929
Data ogłoszenia: 20/08/1931
Data wejścia w życie: 02/08/1931