Rachunkowość i sprawozdania instytucyj opiekuńczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 lutego 1930 r.
o rachunkowości i o sprawozdaniach instytucyj opiekuńczych.

Na podstawie art. 3 i art. 15 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o nadzorze i kontroli nad działalnością instytucyj opiekuńczych (Dz. U. R. P. Nr. 40, poz. 354) w brzmieniu rozporządzenia z dnia 22 marca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 359) zarządzam co następuje:
§  1.
Podlegające nadzorowi i kontroli w myśl art. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o nadzorze i kontroli nad działalnością instytucyj opiekuńczych (Dz. U. R. P. Nr. 40, poz. 354) stowarzyszenia, związki, instytucje (zarówno jako całość, jak i dla każdego ze swych zakładów) oraz samodzielne zakłady, obowiązane są prowadzić rachunkowość, obejmującą wszystkie obroty rachunkowe, zarówno gotówkowe jak i niegotówkowe, zapisane w chronologicznym porządku. Każda pozycja rachunkowa musi być usprawiedliwiona odpowiednim dowodem.

Zakłady opiekuńcze prowadzić mają ponadto księgę inwentarzową i księgę magazynową.

W razie stwierdzenia, że rachunkowość jest prowadzona wadliwie, władze nadzorcze mają prawo żądania prowadzenia ksiąg rachunkowych prawidłowo według dowolnego systemu, przyjętego przez instytucję.

§  2.
Stowarzyszenia, związki, instytucje i zakłady, posiadające przedsiębiorstwa lub gospodarstwa rolne, ogrodowe lub leśne, winny prowadzić odrębną rachunkowość dla każdego z tych przedsiębiorstw lub gospodarstw.
§  3. 1
Z końcem roku sprawozdawczego książki rachunkowe majaąbyć zamknięte.

Rok sprawozdawczy liczy się od 1 stycznia do 31 grudnia.

§  4.
Wymienione w § 1 niniejszego rozporządzenia stowarzyszenia, związki, instytucje i zakłady obowiązane są do przedkładania władzy nadzorczej rocznych sprawozdań najpóźniej w 3 miesiące po upływie roku sprawozdawczego.

Stowarzyszenia, związki i instytucje, które posiadają zakłady opiekuńcze, niezależnie od sprawozdań poszczególnych zakładów, złożonych władzom nadzorczym, na których obszarze znajdują się te zakłady, obowiązane są przedkładać ogólne sprawozdania tym władzom nadzorczym, na terenie których znajduje się siedziba zarządu stowarzyszenia, związku lub instytucji.

Roczne sprawozdania przed złożeniem ich władzy nadzorczej winny być zatwierdzone względnie sprawdzone przez wskazane w statucie stowarzyszenia, związku lub instytucji organa tej instytucji.

Sprawozdania powinny być zaopatrzone podpisami osób do podpisywania upoważnionych.

§  5.
Roczne sprawozdanie obejmuje:
a)
sprawozdanie z działalności,
b)
sprawozdanie rachunkowe.
§  6.
Sprawozdanie z działalności stowarzyszenia, związku lub instytucji obejmować ma całokształt działalności w roku sprawozdawczym.

Sprawozdanie z działalności zakładu opiekuńczego powinno określać przeznaczenie i charakter zakładu, wymieniać osoby stojące na czele i kierujące zakładem, wykazać ilość personelu oddzielnie administracyjnego, wychowawczego, nauczycielskiego, instruktorskiego i pielęgniarskiego, opisać całoroczną pracę, podać ilość osób korzystających z opieki z podziałem według płci, wieku, wyznania, narodowości, pobieranej nauki (szkolenia), a w szczególności wykazać liczbę otrzymujących lub potrzebujących opieki specjalnej (głuchoniemych, ociemniałych, pozbawionych kończyn, upośledzonych, względnie niedorozwiniętych umysłowo, nieuleczalnie chorych i t. p.), a ponadto, o ile chodzi o zakłady dla nieletnich podać, jakie nauki i zajęcia praktyczne są prowadzone w zakładzie celem odpowiedniego przygotowania wychowanków do pracy zawodowej, liczbę gruźliczych, jagliczych, moralnie zaniedbanych i t. p. Ponadto sprawozdania powinny zawierać dane dotyczące ilości i wieku osób, które zostały przyjęte do zakładu oraz tych, które zakład opuściły z podaniem przyczyny opuszczenia (samowolnie, z racji objęcia pracy i t. p.), ruchu osób w ciągu roku, stanu zdrowotnego osób, iloczynu osób i dni utrzymania, przeciętnego wydatku na utrzymanie jednej osoby (wyżywienie, odzież, leczenie, wychowanie, koszta administracyjne i t. p.), ilości osób utrzymywanych kosztem Państwa oraz całkowitej sumy kosztów utrzymania tych osób.

Sprawozdania zakładów opieki otwartej winny oprócz tego wykazywać ilość udzielonych porad.

§  7.
Sprawozdanie rachunkowe powinno obejmować:
1)
rachunek dochodów i wydatków za rok sprawozdawczy w porównaniu z preliminarzem budżetowym,
2)
bilans, a co najmniej szczegółowe wykazy:
a)
salda kasowego,
b)
lokat i rachunków w bankach,
c)
funduszów specjalnych,
d)
lokat i długów hipotecznych,
e)
nieruchomości (z podaniem wartości),
f)
dłużników i wierzycieli,
g)
papierów procentowych,
h)
remanentu magazynu.
§  8.
Rachunek dochodów i wydatków, składany przez stowarzyszenia, związki lub instytucje, powinien zawierać poza innemi pozycjami, stosownie do charakteru instytucji, następujące pozycje:

Dochody:

1)
składki członkowskie,
2)
dochody z poszczególnych nieruchomości, gospodarstw i przedsiębiorstw,
3)
procenty hipoteczne,
4)
procenty od papierów wartościowych,
5)
zasiłki od instytucyj i osób prywatnych,
6)
subwencje od związków komunalnych,
7)
subwencje od Skarbu Państwa:
a)
na cele ogólne,
b)
na cele specjalne,
8)
wpływy na cele specjalne,
9)
różne dochody.

Wydatki:

1)
administracja:
a)
wydatki osobowe,
b)
wydatki rzeczowe (biuro, porto, telefon i t. p.),
2)
zakup i utrzymanie inwentarza,
3)
wydatki z subwencyj od Skarbu Państwa na cele specjalne,
4)
wydatki z wpływów na cele specjalne,
5)
dopłaty do poszczególnych zakładów opiekuńczych, utrzymywanych przez stowarzyszenie, związek lub instytucję,
6)
wydatki na prowadzenie gospodarstwa lub przedsiębiorstwa,
7)
inne wydatki.
§  9.
Rachunek dochodów i wydatków, składany przez zakłady opiekuńcze, powinien zawierać następujące pozycje:

Dochody:

1)
dochody z majątku zakładu: z poszczególnych nieruchomości, gospodarstw i przedsiębiorstw, procenty hipoteczne, procenty od papierów wartościowych i t. p.,
2)
zwroty za świadczenia na rzecz personelu (za mieszkanie, opał, światło i t. p.),
3)
opłaty za utrzymanie wychowanków (pensjonarjuszy):
a)
od instytucyj,
b)
od osób prywatnych,
c)
od związków komunalnych,
d)
od Skarbu Państwa,
4)
wpływy za pracę dokonaną przez wychowanków (pensjonariuszy),
5)
zasiłki od instytucyj i osób prywatnych,
6)
subwencje od związków komunalnych,
7)
subwencje od Skarbu Państwa,
8)
różne dochody,
9)
dopłaty stowarzyszenia, związku lub instytucji, utrzymującego zakład.

Wydatki:

1)
administracja:

A. wydatki osobowe;

a) pensje personelu,

b) świadczenia na rzecz personelu (mieszkanie, żywienie, opał, światło i t. p.),

c) świadczenia socjalne za personel,

d) inne;

B. wydatki rzeczowe (biuro, porto, telefon i t. d.),

2)
utrzymanie budynków:
a)
remont budynków,
b)
remont urządzeń instalacyjnych,
c)
najem lokalu,
d)
opał,
e)
światło,
f)
utrzymanie porządku,
g)
woda i kanały,
h)
inne,
3)
zakup i utrzymania inwentarza (meble, pościel, urządzenia kuchenne i t. p.),
4)
utrzymanie wychowanków (pensjonariuszy),
a)
żywienie,
b)
bielizna, odzież i obuwie (zakup i naprawa),
c)
pranie,
d)
kąpiele,
e)
nauka i pomoce szkolne,
f)
leczenie,
g)
wydatki na cele kulturalne (pisma, książki, radjo i t. p.),
5)
wypłaty zarobków wychowankom (pensjonariuszom),
6)
wydatki na prowadzenie przedsiębiorstw i gospodarstw,
7)
inne wydatki.
§  10.
Rachunek dochodów i wydatków, składany przez zakłady opiekuńcze związków komunalnych, powinien zawierać następujące pozycje:

Dochody:

1)
dochody z majątku zakładu,
2)
zwroty za świadczenia na rzecz personelu,
3)
opłaty za utrzymanie wychowanków (pensjonariuszy):
a)
od instytucyj,
b)
od osób prywatnych,
c)
od związku komunalnego utrzymującego zakład,
d)
od innych związków komunalnych względnie od Skarbu Państwa,
4)
wpływy za pracę wykonaną przez wychowanków (pensjonarjuszy),
5)
zasiłki od instytucyj i osób prywatnych,
6)
subwencje od związków komunalnych,
7)
subwencje od Skarbu Państwa,
8)
różne dochody,
9)
dopłaty związku komunalnego, utrzymującego zakład.

Wydatki:

1)
administracyjne:

A. wydatki osobowe:

a)
pensje personelu,
b)
świadczenia na rzecz personelu,
c)
świadczenia socjalne za personel,
d)
inne;

B. rzeczowe (biuro, porto, telefon, i t. p.),

2)
utrzymanie budynków:
a)
remont budynków,
b)
remont urządzeń instalacyjnych,
c)
najem lokalu,
d)
opał,
e)
światło,
f)
utrzymanie porządku,
g)
woda i kanały,
h)
inne,
3)
inwentarz (meble, pościel, urządzenie kuchenne i t. p.),
4)
utrzymanie wychowanków (pensjonariuszy):
a)
żywienie,
b)
bielizna, odzież, obuwie (zakup, naprawa),
c)
pranie,
d)
kąpiele,
e)
nauka i pomoce szkolne,
f)
leczenie,
g)
wydatki na cele kulturalne (pisma, książki, radjo i t. p.),
5)
wypłaty zarobków wychowankom (pensjonarjuszom),
6)
wydatki na gospodarstwo,
7)
inne wydatki.
§  11.
Wskazane w statucie stowarzyszenia, związku, instytucji lub zakładu organa obowiązane są przed upływem roku sprawozdawczego uchwalić preliminarz budżetowy na rok następny.

Preliminarz ten powinien obejmować w dochodach przewidywane wpływy z podziałem na poszczególne pozycje oraz ze wskazaniem źródła i podstawy obliczenia, a w wydatkach wszystkie, pozycje przewidywanych wydatków również z podaniem podstawy obliczenia.

Preliminarz w swym układzie odpowiadać ma rocznemu sprawozdaniu rachunkowemu i powinien dzielić się na tyle pozycyj. ile pozycyj zawiera rachunek dochodów i wydatków.

Stowarzyszenie, związek, instytucja lub zakład obowiązane są do przedstawiania preliminarzy budżetowych władzy nadzorczej na żądanie tej władzy, które powinno być stawiane w razie istotnej potrzeby.

§  12.
Władza nadzorcza I-ej instancji po rozpatrzeniu sprawozdań z działalności i sprawozdań rachunkowych komunikuje swoje uwagi odnośnemu stowarzyszeniu, związkowi, instytucji lub zakładowi z zaleceniem usunięcia zauważonych niedokładności.

Władza ta przesyła nadesłane sprawozdania wraz ze swoją opinją oraz zawiadomieniem o wydanych zarządzeniach władzy nadzorczej II-ej instancji, która na podstawie zebranego materjału przedkłada ogólne sprawozdanie wraz z uwagami i wnioskami Ministerstwu Pracy i Opieki Społecznej.

O ile władzą nadzorczą II-ej instancji jest w myśl obowiązujących przepisów Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej, władza nadzorcza I-ej instancji przedkłada Ministerstwu jedynie sprawozdanie ogólne wraz ze swemi uwagami i wnioskami.

§  13.
Stowarzyszenia, związki, instytucje i zakłady obowiązane są przedstawiać władzom nadzorczym na każde ich żądanie dowody rachunkowo-kasowe.
§  14.
W razie niezastosowania się do postanowień niniejszego rozporządzenia przez wymienione w § 1 stowarzyszenia, związki, instytucje lub zakłady stosowane będą rygory, przewidziane w art. 11 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. o nadzorze i kontroli nad działalnością instytucyj opiekuńczych (Dz. U. R. P. Nr. 40, poz. 354).

Rozporządzenia i zarządzenia władz nadzorczych (art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 kwietnia 1927 r. - Dz. U. R. P. Nr. 40, poz. 354, w brzmieniu rozporządzenia z dnia 22 marca 1928 r. - Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 359) ulegają wykonaniu w sposób przymusowy, przewidziany w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu przymusowem w administracji (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 342).

§  15.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1930 r. i obowiązuje na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem województwa śląskiego.

Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 23 listopada 1927 r. o sprawozdaniach z działalności i rachunkowości instytucyj opiekuńczych (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr. 2, poz. 13).

1 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1947 r. (Dz.U.48.2.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1948 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1930.23.210

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rachunkowość i sprawozdania instytucyj opiekuńczych.
Data aktu: 25/02/1930
Data ogłoszenia: 31/03/1930
Data wejścia w życie: 01/04/1930