Ruch samochodowy, motocyklowy i rowerowy przez granicę celną Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 24 czerwca 1926 r.
w sprawie ruchu samochodowego, motocyklowego i rowerowego przez granicę celną Rzeczypospolitej Polskiej,

Na zasadzie art. 10 p. 12 i art. 21 rozporządzenia Ministrów Skarbu, oraz Przemysłu i Handlu o taryfie celnej z dnia 11 czerwca 1920 r. (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 314), oraz art. 3 ustawy z dnia 26 września 1922 r. (Dz. U. R. P. Nr. 85, poz. 762) w przedmiocie ratyfikacji przystąpienia Polski do Konwencji międzynarodowej dotyczącej ruchu samochodowego (Dz. U. R. P. z 1923 r. Nr. 86, poz. 668), zarządza się co następuje:
§  1.
W celu ułatwienia członkom zagranicznych klubów turystycznych przyjazdu do obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej w samochodach i na motocyklach wprowadza się dla odpraw celnych wymienionych środków lokomocji następujące dokumenty:
a) 1
tryptyki (wzór Nr. 1 a, b, c, d, e oraz wzór Nr. 4 a, b, c, d, e),
b) 2
książeczki z przepustkami - granicznemi - carnet de passages en douanes - (wzór Nr. 2 a, b, c, d oraz wzór Nr. 5 a, b, c, d)
§  2. 3
Tryptyki według wzoru Nr. 1 wydawać będzie zagranicznym klubom turystycznym - Automobilklub Polski w Warszawie, tryptyki zaś według wzoru Nr. 4 - Polski Touring Klub w Warszawie. Książeczki z przepustkami granicznemi (carnet de passages en douanes) według wzoru Nr. 2 wydawać będą swoim członkom kluby należące do Międzynarodowego Związku Klubów Automobilowych uznanych w Paryżu (Association Internationale des Automobiles Clubs Reconnus à Paris), książeczki zaś z przepustkami według wzoru Nr. 5 - kluby należące do Związku Międzynarodowego Turystyki (Alliance Internationale de Tourisme).
§  3. 4
Za wszelkie należności celne i inne jakie przypadłyby Skarbowi Państwa od samochodów i motocykli wprowadzonych do obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie tryptyków i książeczek z przepustkami granicznemi ponoszą odpowiedzialność, zgodnie z zobowiązaniem i gwarancją złożoną Ministerstwu Skarbu:
a)
Automobilklub Polski w Warszawie za należności celne i inne od samochodów i motocykli wprowadzonych do obszaru celnego na podstawie tryptyków wzór Nr. 1 i książeczek z przepustkami granicznemi wydanemi przez kluby należące do Międzynarodowego Związku Klubów Automobilowych uznanych,
b)
Polski Touring Klub w Warszawie za należności celne i inne od samochodów i motocykli wprowadzonych do obszaru celnego na podstawie tryptyków wzór Nr. 4 i książeczek z przepustkami granicznemi, wydanemi przez kluby należące do Związku Międzynarodowego Turystyki.
§  4.
Wprowadzanie samochodów i motocykli na zasadzie tryptyków i przepustek granicznych celem pozbywania ich, lub też oddawania na skład i wystawy na obszarze celnym R. P. jest wzbronione.

Z tryptyków i przepustek granicznych nie mogą korzystać na obszarze celnym Rzeczypospolitej Polskiej osoby stale zamieszkałe na tym obszarze, z wyjątkiem obywateli państw obcych należących do personelu zagranicznych przedstawicielstw dyplomatycznych, oraz misyj zagranicznych.

§  5.
Tryptyk i książeczka z przepustkami granicznemi są ważne tylko na ten samochód i motocykl oraz zapasowe części do nich, które są w tych dokumentach wymienione.
§  6.
W celu kontroli samochodów i motocykli, wprowadzonych do obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej na zasadzie tryptyków i książeczek z przepustkami granicznemi, urzędy celne powinny zapisywać je do rejestru odpraw warunkowych.
§  7. 5
Posiadacz tryptyku ma prawo wprowadzić do obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej bez osobnego zabezpieczenia celnego (kaucji) oraz pozwolenia na przywóz samochód lub motocykl z częściami zapasowemi i odpowiednią ilością benzyny, z obowiązkiem ostatecznego wywozu tych środków lokomocji zpowrotem zagranicę przez dowolny urząd celny w ciągu trzech miesięcy od daty wystawienia tryptyku.
§  8. 6
Tryptyk składa się z trzech części (kart) oznaczonych liczbami I, II, III i zawiera następujące daty umieszczone na każdej części: firmę klubu, któremu powierzono wydawanie tryptyków numer tryptyku, nazwę klubu zagranicznego, któremu tryptyk wydano, imię, nazwisko i adres członka klubu zagraniczego, który korzysta z tryptyku, markę samochodu lub motocyklu, numery motoru, wagę samochodu lub motocyklu oraz wyszczególnienie rodzaju i wagi części zapasowych.

Należącej do samochodu benzyny nie notuje się.

Niezależnie od tych dat w tryptyku winien być oznaczony kolor samochodu i motocyklu oraz forma karoserji samochodu.

Ponadto każda cześć tryptyku winna być zaopatrzona w pieczęć i podpis, zarządu klubu zagranicznego, któremu wydano tryptyk, oraz w podpis posiadacza tryptyku.

Wymienione w niniejszym artykule daty powinny być wpisane do tryptyku przez zarząd klubu zagranicznego, któremu wydano tryptyki.

§  9.
Po przybyciu z zagranicy samochodu lub motocyklu wejściowy urząd celny sprawdza daty zawarte w tryptyku i następnie wypisuje w rejestrze datę wjazdu, wyznaczoną datę ostatecznego występu, numer tryptyku, nazwę i adres klubu zagranicznego, imię i nazwisko posiadacza tryptyku, poczem na pierwszej stronie kart I, II, III tryptyku, u dołu wpisuje datę wjazdu, pozycję rejestru po podpisaniu przez urzędnika oraz wyciśnięciu pieczęci urzędowej, kartę Nr. 1 zatrzymuje w celu przechowania w aktach urzędu, pozostałe zaś karty wręcza stronie.

Przy wyjeździe z obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej urząd celny wyjściowy sprawdza według dat, zawartych w tryptyku, czy wszystkie wymienione w nim przedmioty są zgłoszone do występu, wpisuje do rejestru datę występu, numer tryptyku, nazwę i adres klubu zagranicznego, imię i nazwisko posiadacza tryptyku, następnie u dołu kart Nr. II i III notuje w sposób wskazany przy przyjeździe datę występu, pozycję rejestru, poczerń kartę Nr. II zatrzymuje w celu niezwłocznego odesłania do urzędu wejściowego, jako potwierdzenie występu.

§  10.
Tryptyk służy do wielokrotnego wjazdu i wyjazdu w terminie ważności tryptyku, o ile więc posiadacz tryptyku oświadczy, że w terminie ważności tegoż będzie przekraczał granicę kilkakrotnie, należy adnotację o pierwszym występie uskutecznić tylko na odwrotnej stronie karty Nr. II i pozostawić ją właścicielowi.

Na tej samej stronie odwrotnej karty Nr. II należy odnotowywać następne wjazdy i wyjazdy posiadacza tryptyku i dopiero przy ostatecznym wyjeździe odnotować datę występu i pozycję rejestru u dołu kart Nr. II i III oraz zatrzymać kartę Nr. II w celu odesłania pierwotnemu urzędowi wejściowemu.

§  11. 7
Jeżeli posiadacz tryptyku zatrzyma przy wyjeździe z obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej kartę Nr. II w celu ponownego przyjazdu i w terminie ważności tryptyku nie przyjedzie, winien przesłać tryptyk niezwłocznie po upływie ważności tegoż z odpowiednim wnioskiem i wskazaniem swego adresu do właściwego klubu (§ 2), który zajmie się uzyskaniem w ostatnim wyjściowym urzędzie celnym potwierdzenia na karcie Nr. III ostatecznego wyjazdu. Urząd celny wyjściowy po otrzymaniu wniosku od właściwego klubu poświadczy na karcie Nr. III datę wyjazdu i zwróci ją klubowi, kartę zaś Nr. II prześle urzędowi celnemu wejściowemu.
§  12.
Jeżeli urząd wyjściowy stwierdzi przy występie brak jakiegokolwiek przedmiotu wymienionego w tryptyku, winien sporządzić krótki protokół: z oznaczeniem rodzaju przedmiotu i wagi, a pozatem odnotować w karcie Nr. III na stronie odwrotnej u dołu stwierdzony brak przedmiotów.

Protokół ten, o ile występ odbył się przez inny urząd celny, należy niezwłocznie odesłać do pierwotnego urzędu wejściowego,

§  13. 8
Książeczka z przepustkami granicznemi (carnet de passages en douanes) składa się z okładki oraz poszczególnych przepustek granicznych, drukowanych w języku francuskim.

Pierwsza stronica okładki książeczki, zawiera numer, daty dotyczące terminu ważności książeczki, firmę wystawiającego klubu automobilowego oraz nazwisko i adres członka, któremu książeczka została wydana.

Druga (wewnętrzna) stronica okładki zawiera daty dotyczące samochodu lub motocyklu (markę, numer, kolor, wagę i t. p.), datę wystawienia książeczki, podpis prezesa specjalnej komisji celnej Międzynarodowego Związku Klubów Automobilowych uznanych w Paryżu (Association Internationale des Automobiles Clubs Reconnus à Paris), na książeczkach wzoru Nr. 2, względnie podpis przedstawiciela Związku Międzynarodowego Turystyki (Alliance Internationale de Tourisme) - na książeczkach wzoru Nr. 5 podpis prezesa względnie zastępcy klubu, który książeczkę wydał oraz podpis osoby, której książeczka została wydana.

Poszczególne przepustki graniczne, znajdujące się wewnątrz książeczki, zaopatrzone są kolejnemi numerami od 1 do 40 (wzór Nr. 2), względnie od 1 do 50 (wzór Nr. 5). Każda przepustka składa się z odcinka i grzbietu.

§  14. 9
Termin ważności książeczki z przepustkami granicznemi ustala się na jeden rok od daty wystawienia. Posiadacz takiej książeczki ma prawo wprowadzić do obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej bez osobnego zabezpieczenia celnego (kaucji) oraz pozwolenia na przywóz samochód lub motocykl z częściami zapasowemi i odpowiednią ilością benzyny pod warunkiem powrotnego wywozu tych środków lokomocji przez dowolny urząd celny przed upływem terminu ważności książeczki.

Książeczka służy do wielokrotnych wjazdów i wyjazdów w terminie ważności książeczki.

§  15. 10
Ustala się następujący sposób postępowania przy odprawie samochodów i motocykli, wprowadzonych do kraju na zasadzie przepustek granicznych:

Odcinki parzyste (volet d'entrée), począwszy od numeru 2, służą do kontroli wjazdu do kraju samochodu lub motocyklu, odcinki zaś nieparzyste (volet de sortie) począwszy od numeru 3, służą do kontroli występu za granicę.

Przy wjazdowej odprawie wejściowy urząd celny sprawdza, czy wprowadzony samochód lub motocykl odpowiada datom, zawartym na okładce książeczki z przepustkami i w odcinku, który ma być wypełniony, poczem wypełnia parzysty odcinek (volet d'entrée) w następujący sposób:

w wierszu oznaczonym liczbą 2 wpisuje pozycję rejestru, w wierszu 4 termin ważności przepustki, w wierszu 18 - nazwę kraju, z którego samochód względnie motocykl przybył, w wierszu 19 - datę przybycia, w 20 - nazwę urzędu wejściowego, w 21 - winna być wyciśnięta pieczęć urzędu celnego i umieszczony podpis urzędnika dokonywującego odprawy celnej.

Odnośny grzbiet odcinka wypełnia urząd celny w sposób analogiczny, a mianowicie: w wierszu 1 urząd oznacza kraj, z którego samochód wzgl. motocykl przybył, w wierszu 2 nazwę urzędu wejściowego, w wierszu 6 datę przybycia, w wierszu 7 oznacza pozycję rejestru, wyciska pieczęć; tutaj również winien być umieszczony podpis urzędnika.

Odcinek parzysty urząd celny wejściowy zatrzymuje do kontroli występu samochodu lub motocyklu zagranicę we właściwym terminie.

W następnym odcinku (nieparzystym) w wierszu 3 wpisuje urząd wejściowy nazwę swego urzędu i pozycję rejestru, a w wierszu piątym termin ważności odcinka, poczem książeczkę zwraca stronie.

Przy występie samochodu lub motocyklu zagranicę urząd celny wyjściowy, po sprawdzeniu dat zawartych na okładce książeczki i odcinku przepustki, wypełnia odcinek nieparzysty (volet de sortie) w następujący sposób:

w wierszu 2 wpisuje pozycję swego rejestru, w wierszu 20 - datę występu, w wierszu 21 - nazwę swego urzędu, w wierszu zaś 22 - umieszcza się pieczęć urzędu celnego i podpis urzędnika.

Na odnośnym grzbiecie nieparzystego odcinka wypisuje się w wierszu 1 wyrazy "Obszar celny Rzeczypospolitej Polskiej", w wierszu 2 - nazwę urzędu wyjściowego, w wierszu 6 - datę występu, w wierszu 7 - pozycję rejestru oraz umieszcza się pieczęć urzędu i podpis urzędnika celnego.

Wypełniony odcinek nieparzysty winien urząd celny wyjściowy zatrzymać i niezwłocznie odesłać urzędowi celnemu wejściowemu, wskazanemu w wierszu 3 tego odcinka, książeczkę zaś zwrócić stronie.

W ten sposób postępuje się w terminie ważności książeczki przy każdorazowym przyjeździe i występie samochodu lub motocyklu aż do wyczerpania przepustek.

Wiersze przepustek niewymienione w niniejszym paragrafie wypełnia strona.

Samochody i motocykle wprowadzone za przepustkami wpisuje się do rejestru każdorazowo przy wjeździe i wyjeździe, przyczem notuje się datę wjazdu, datę ostatecznego występu, numer książeczki, numer przepustki oraz nazwę klubu, który wydał książeczkę.

W razie ustalenia przy wywozie braku jakichkolwiek przedmiotów, wymienionych w odcinku wjazdowym, należy sporządzić protokół w sposób wskazany w § 12 i odnotować brak przedmiotów na grzbiecie nieparzystego odcinka.

Notując w książeczkach z przepustkami i tryptykach daty wjazdu i występu środków lokomocji, urzędy celne winny oznaczać w sposób wyraźny dni cyframi arabskiemi, a miesiące cyframi rzymskiemi.

§  16. 11
W wypadkach zagubienia przed wyjazdem z obszaru celnego R. P. książeczki z przepustkami granicznemi właściciel tej książeczki winien zameldować o tem przy wyjeździe granicznemu urzędowi celnemu ze wskazaniem nazwy urzędu celnego, przez który ostatni raz wjechał do obszaru celnego R. P. za wymienioną książeczką, oraz daty wjazdu.

Wyjściowy urząd celny sporządzi w tym wypadku w trzech egzemplarzach protokół z oznaczeniem w nim danych dotyczących zgłoszonego do występu samochodu lub motocyklu (marka, numer fabr. motoru, numer podwozia, forma i kolor karoserji, części zapasowe i t. p.), daty występu, oraz nazwy wejściowego urzędu celnego i daty wjazdu według oświadczenia strony.

Pierwszy egzemplarz takiego protokółu należy wydać stronie, drugi przesłać urzędowi celnemu wejściowemu, a trzeci pozostawić w urzędzie wyjściowym.

Przesłany wejściowemu urzędowi drugi egzemplarz protokółu zastępuje w danym wypadku właściwy nieparzysty odcinek przepustki, potwierdzający występ zagranicę.

W razie zagubienia: przed wyjazdem z obszaru celnego R. P. tryptyku, właściciel tegoż winien zameldować o tem granicznemu urzędowi celnemu przy wyjeździe ze wskazaniem nazwy urzędu celnego, przez który wjechał za wspomnianym tryptykiem do obszaru celnego R. P., oraz daty wjazdu.

Urząd celny sporządzi w tym wypadku protokół w dwóch egzemplarzach z oznaczeniem w nim danych jak wyżej, przyczem pierwszy egzemplarz wręczy stronie, a drugi pozostawi w urzędzie.

Po upływie terminu ważności zagubionego tryptyku strona winna uzyskać zaświadczenie jednego z konsulatów polskich, że wymieniony w protokole środek lokomocji znajduje się poza granicą obszaru celnego R. P. i zaświadczenie takie wraz z protokółem przesłać klubowi, który wydał tryptyk (§ 2), celem przedstawienia Ministerstwu Skarbu wniosku o zwolnienie odnośnego środka lokomocji od należności celnych.

§  17. 12
O ile urząd wejściowy nie otrzyma w ciągu 30 dni od ostatecznego terminu wywozu samochodu względnie motocyklu:
a)
karty Nr. II z potwierdzeniem występu samochodu albo motocyklu, wprowadzonych na podstawie tryptyku lub
b)
właściwego odcinka nieparzystego przepustki z potwierdzeniem występu wymienionych środków lokomocji, o ile były wprowadzone za książeczką z przepustkami granicznemi,

wtedy posiadaną kartę tryptyku Nr. 1, względnie posiadany odcinek parzysty przepustki, prześle urzędowi celnemu w Warszawie, a ten ściągnie przypadające należności celne od właściwego klubu (§ 3).

W tym celu urzędy wejściowe prześlą urzędowi celnemu w Warszawie również protokóły sporządzone przy występie z powodu braku przedmiotów.

§  18. 13
Należności celne za samochody i motocykle nie wywiezione w ustalonym terminie oraz za poszczególne przedmioty, z powodu braku których sporządzono przy występie protokóły, obliczy urząd celny w Warszawie według przepisów i stawek celnych autonomicznych, obowiązujących w dniu uiszczenia tych należności.
§  19.
Samochody i motocykle obywateli państw obcych, przybywających do obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej na czasowy pobyt bez tryptyków, mogą być przez urzędy celne wpuszczone bez osobnych pozwoleń przywozu, o ile właściciele tych środków lokomocji przedstawią prawidłowo wystawione świadectwo drogowe z nieprzekroczonym terminem, złożą odpowiednie zabezpieczenie celne (kaucję) w gotówce oraz dadzą zobowiązanie, że w ciągu trzech miesięcy od daty wjazdu wywiozą samochód, względnie motocykl, zpowrotem zagranicę. Zobowiązanie powyższe winno być umieszczone w krótkiej formie na kwicie celnym.

W innych wypadkach samochody i motocykle mogą być odprawiane tylko na zasadzie ogólnej i obowiązujących pozwoleń przywozu.

§  20.
Obywatele państw obcych, przybywający z zagranicy na czasowy pobyt do obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej na rowerach, winni w urzędach celnych wejściowych złożyć odpowiednie zabezpieczenie celne w gotówce z obowiązkiem wywozu wymienionych środków lokomocji w ciągu trzech miesięcy od daty wjazdu. Zobowiązanie takie winno być umieszczone w krótkiej formie na kwicie celnym.
§  21.
Osobom, wyjeżdżającym z obszaru celnego Rzeczypospolitej Polskiej na czasowy pobyt zagranicę na krajowych lub ukrajowionych samochodach, motocyklach i rowerach, urzędy celne wydadzą zaświadczenie na prawo powrotnego wprowadzenia bez cła wymienionych środków lokomocji (wzór Nr. 3.)

Niezależnie od wydanego zaświadczenia urząd celny winien zawiesić na zgłoszonych do występu wspomnianych środkach lokomocji plomby urzędowe.

Przy odprawie wymienionych wyżej krajowych lub ukrajowionych samochodów i motocyklów książeczki z przepustkami nie mogą być używane.

§  22.
Zaświadczenia, wymienione w § 21, są ważne na jeden rok od daty wystawienia i służą do wielokrotnego przekraczania granicy przez dowolny urząd celny, przyczem każdy występ i powrót do kraju powinien być odnotowany na zaświadczeniu przez wpisanie daty, wyciśnięcie pieczęci urzędu i podpis urzędnika celnego.

Rejestru ruchu środków lokomocji wymienionych w § 21 nie prowadzi się.

§  23.
Odprawa celna środków lokomocji w przypadkach, przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu, odbywa się na zasadzie zgłoszenia ustnego.
§  24. 14
W przypadkach zasługujących na uwzględnienie dyrekcje ceł, na wniosek zainteresowanego klubu (§ 3), mogą przedłużyć o 30 dni termin występu zagranicę samochodów i motocykli, wprowadzonych za tryptykami i przepustkami granicznemu. Przedłużenie terminu występu należy poświadczyć z wyciśnięciem pieczęci urzędowej:
a)
w tryptyku na odwrotne; stronie kart Nr. Nr. II i III,
b)
w książeczce z przepustkami granicznemi na dole właściwej przepustki nieparzystej. W jednym i drugim wypadku, dyrekcje ceł winny o przedłużeniu terminu występu niezwłocznie zawiadomić właściwy urząd celny wejściowy.
§  25. 15
W przypadkach, gdy samochody i motocykle wprowadzone za tryptykami i przepustkami granicznemi zostały zgłoszone do występu po upływie terminu wyznaczonego do występu, a termin ten nie był przedłużony przez dyrekcję ceł (§ 24), to urzędy celne wejściowe, nie bacząc na dokonane potwierdzenie występu, prześlą karty tryptyku Nr. I i II względnie przepustkę parzystą i odnośną nieparzystą urzędowi celnemu w Warszawie w celu ściągnięcia należności celnych.

Postanowienie powyższe nie będzie stosowane, o ile opóźnienie występu zagranicę środków lokomocji wprowadzonych za tryptykami i książeczkami nie przekroczyło pięciu dni.

§  26.
Rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 31 grudnia 1921 r. w przedmiocie ruchu samochodowego, motocyklowego i rowerowego przez granicę Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. R. P. z 1922 r. Nr. 8, poz. 57) oraz rozporządzenie Ministra Skarbu z dn. 23 kwietnia 1925 r. o częściowej zmianie powyższego rozporządzenia (Dz. U. R. P. Nr. 46 poz. 319) uchyla się.
§  27.
Rozporządzenie niniejsze nie zmienia w niczem postanowień międzypaństwowych umów o ułatwieniach w małym ruchu granicznym i wchodzi w życie po upływie 30 dni od daty ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

1 § 1 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
2 § 1 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
3 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
4 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
5 Z dniem 10 maja 1929 r. trzymiesięczny termin do powrotnego wywozu za granicę środków lokomocji został zmieniony na termin jednego roku od daty wystawienia tryptyku, zgodnie z § 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Skarbu o częściowej zmianie rozporządzenia z dnia 24 czerwca 1926 r. w sprawie ruchu samochodowego, motocyklowego i rowerowego przez granicę celną Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.29.30.290).
6 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
7 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
8 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
9 § 14 zmieniony przez § 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1929 r. (Dz.U.29.30.290) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 maja 1929 r.
10 § 15 zmieniony przez § 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1929 r. (Dz.U.29.30.290) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 maja 1929 r.
11 § 16:

- zmieniony przez § 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1929 r. (Dz.U.29.30.290) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 maja 1929 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.

12 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
13 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
14 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.
15 § 25:

- zmieniony przez § 1 lit. e) rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1929 r. (Dz.U.29.30.290) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 maja 1929 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1931 r. (Dz.U.31.49.415) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1931 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.69.404

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ruch samochodowy, motocyklowy i rowerowy przez granicę celną Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 24/06/1926
Data ogłoszenia: 16/07/1926
Data wejścia w życie: 16/08/1926