Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 12 października 1922 r.
o uzupełnieniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Do obowiązującej od dnia 1 stycznia 1922 r. "Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalno- i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" (Dz. U. R. P. z r. 1921 № 97, poz. 708 i z r. 1922: № 18, poz. 155; № 29, poz. 235; № 39, poz. 333; № 71, poz. 646 i № 82, poz. 737) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

CZĘŚĆ  I.

I.

Przepisy Przewozowe wraz z Postanowieniami Wykonawczemi.

1.
W art. 16 "Kontrola biletów i dopłaty do cen za przejazd":
a)
dopłata 1.000 mk., przewidziana w ust. 2 i 3, zmienia się na 2.000 mk.;
b)
dopłata 200 mk., przewidziana w Postanowieniu Wykonawczem III do ust. 3, zmienia się na 400 mk.;
c)
dopłata 500 mk., przewidziana w ust. 6, zmienia się na 1.000 mk.
2.
W art. 24 "Postoje" opłata 15.000 mk., prze widziana w ust. 3, zmienia się na 30.000 mk.
3.
W art. 30 "Określenie" dopłata 200 mk., przewidziana w ust 3, zmienia się na 400 mk.
4.
W art. 36 "Odpowiedzialność" norma od szkodowania 2.000 mk., przewidziana Post. Wyk. I, zmienia się na 4.000 mk.
5.
W art. 37 "Przekroczenie terminu dostawy" norma 30 mk., przewidziana w ust. 2-a, zmienia się na 60 mk., norma 12 mk., przewidziana w ust. 3-a, zmienia się na 24 mk., a norma 18 mk., przewidziana w ust. 3-b - na 36 mk.

CZĘŚĆ  II.

II.

Postanowienie Taryfowe.

1.
W rozdziale 1 "Przewóz osób", w dziale A "Opłaty jednostkowe" punkt 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe wynoszą w pociągach osobowych i mieszanych:

a) w klasie IV na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego za kilometry od 1 do 200 po 16 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 12,8 mk., doliczanych do opłaty 3.200 mk., przypadającej za pierwsze 200 km; za każdy dalszy kilometr po 9,6 mk., doliczanych do opłaty 4.480 mk., przypadającej za pierwsze 300 km;

b) w klasie III za kilometry od 1 do 200 po 20 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 16 mk., doliczanych do opłaty 4000 mk., za pierwsze 200 km; za każdy dalszy kilometr po 12 mk., doliczanych do opłaty 5,600 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

c) w klasie II-opłaty są 2 razy, a w klasie I- 3 razy wyższe, niż w klasie III".

2.
Ceny biletów klasy I, II i III, zawarte w tablicy B (a), umieszczonej po punkcie 9 działu A, rozdział I, (załącznik 1 do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r., Dz. U. R. P. № 71, poz. 646) podwaja się.
3.
Ceny biletów klasy IV na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego zawarte w tablicy B (b), umieszczonej po tablicy B (a), (załącznik II do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r. - Dz. U. R. P. № 71, poz. 646) podwaja się.
4.
Ceny opłat za miejsca numerowane (plac- karty), zawarte w tablicy B (c), umieszczonej po tablicy B (b), (załącznik III do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 71, poz. 646) podwaja się.
5.
W rozdziale I w dziale C "Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego" opłata 200 mk., przewidziana ust. 3 i 9, zmienia się na 400 mk.
6.
W rozdziale I w dziale D "Bilety okresowe" punkt 3 uzupełnia się słowami: "Bilety okresowe nie dają prawa do nadawania bagażu (Art. 32, ust. 2 Przepisów Przewozowych) ".
7.
Ceny biletów okresowych, wyszczególnione w rozdziale I, dział D "Bilety okresowe", punkt 14,
Odległość w kilometrach Miesięcznych Sezonowych Rocznych
Klasy
I II III I II III I II III
Marek
1 - 10 13.500 9.000 4.500 40.500 27.000 13.500 121.500 81.000 40.500
11 - 20 27.000 18.000 9.000 81.000 54.000 27.000 243.000 162.000 81.000
21 - 30 40.500 27.000 13.500 121.500 81.000 40.500 364.500 243.000 121.500
31 - 40 54.000 36.000 18.000 162.000 108.000 54.000 486.000 324.000 162.000
41 - 50 67.500 45.000 22.500 202.500 135.000 67.500 607.500 405.000 202.500
51 - 60 81.000 54.000 27.000 243.000 162.000 81.000 729.000 486.000 243.000
61 - 70 94.500 63.000 31.500 283.500 189.000 94.500 850.500 567.000 283.500
71 - 80 108.000 72.000 36.000 324.000 216.000 108.000 972.000 648.000 324.000
81 - 90 121.500 81.000 40.500 364.500 243.000 121.500 1.093.500 729.000 364.500
91 -100 135.000 90.000 45.000 405.000 270.000 135.000 1.215.000 810.000 405.000
8.
Ceny uczniowskich biletów miesięcznych klasy III, wyszczególnione w rozdziale I, dział E I "Ulgi taryfowe ze wzglądów społecznych i humanitarnych i. Przejazdy do szkół", punkt 9, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Cena uczniowskiego biletu miesięcznego klasy III
Marek
1 - 10 1.125
11 - 20 2.250
21 - 30 3.375
31 - 40 4.500
41 - 50 5.625
51 - 60 6.750
61 - 70 7.875
71 - 80 9.000
9.
Ceny tygodniowych biletów robotniczych, wyszczególnione w rozdziale I, Dział E III "Dla robotników", punkt A, - a - 12, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Cena uczniowskiego biletu miesięcznego klasy III
Marek
1 - 10 900
11 - 20 1.800
21 - 30 2.700
31 - 40 3.600
41 - 50 4.500
10.
W rozdziale II "Bilety peronowe", cena biletu peronowego na wstęp jednorazowy 100 mk., przewidziana ustępem 2 (1), zmienia się na 200 mk. a cena miesięcznego biletu peronowego 3000 mk., przewidziana ust. 2 (2), zmienia się na 6.000 mk.
11.
W rozdziale III "Przewóz psów", w punkcie 2 opłata 10 mk. za przechowanie zmienia się na 20 marek za sztukę i każdą rozpoczętą godzinę.
12.
W rozdziale IV "Przewóz bagażu":

A. Punkt 1-szy otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe za przewóz bagażu wynoszą od każdych zaczętych 10 kg. i od każdego kilometra:

a) w pociągach osobowych i mieszanych za kilometry - od 1 do 200 - 3,00 mk., za kilometry od 201 do 300 - 2,4 mk., doliczane do opłaty 600 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze 1,80, doliczane do opłaty 840 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w pociągach pośpiesznych - o 50% więcej od opłat, podanych w punkcie a);

c) w pociągach luksusowych (expresowych) - o 50% więcej od opłat, przewidzianych dla pociągów pośpiesznych (punkt b)".

B. Punkt 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"4. Najniższa należność za przewóz bagażu pociągiem pośpiesznym lub luksusowym (expresowym) równa się opłacie za 100 km., t. j. wynosi w pociągach pośpiesznych 450 mk. a w luksusowych (expresowych) 675 mk., za każde 10 kg.".

C. W punkcie 6 oplata 60 mk. za przechowanie bagażu zmienia się na 120 mk. od sztuki za każdą zaczętą dobę.

D. W punkcie 7 opłaty za przewóz bagażu, zawarte w załączniku IV do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333) podwaja się.

13.
W rozdziale V (Przewóz przesyłek nadzwyczajnych):

A. Punkt 1-szy otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe za przewóz przesyłek nadwyczajnych wynoszą od każdych zaczętych 10 kg. i od każdego kilometra:

a) w pociągach osobowych i mieszanych za kilometry od 1 do 200 - 6 mk., za kilometry od 201 do 300 - 4,80 mk., doliczane do opłaty 1.200 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze - 3,60 mk., doliczane do opłaty 1.680 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w pociągach pośpiesznych - o 50% więcej od opłat, podanych w punkcie a);

c) w pociągach luksusowych - o 50% więcej od opłat, przewidzianych dla pociągów po śpiesznych (punkt b)",

B. Punkt 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"4. Najniższa należność za przewóz przesyłki nadzwyczajnej w pociągach pośpiesznych lub expresowych równa się opłacie za 100 km., t. j. wynosi 900 mk. w pociągach pośpiesznych i 1350 mk. w expresowych od każdych zaczętych 10 kg."

C. W punkcie 6 opłaty za przewóz przesyłek nadzwyczajnych, zawarte w załączniku V do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), podwaja się.

14.
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek".

A. Punkt 5 otrzymuje brzmienie następujące:

"5. Opłata za przewóz powinna być uiszczona przy nadaniu; wynosi ona od każdych zaczętych 10 kg. i 1 km.: za kilometry od 1 do 200-2.20 mk., za kilometry od 201 do 300-1.80 mk., doliczane do opłaty 440 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze - 1.40 mk., doliczane do opłaty 620 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.; opłaty oblicza się strefami po 10 km., licząc za pełne strefy. Przypadającą do pobrania należność zaokrągla się do najbliższych pełnych marek wzwyż. Obliczone na zasadach powyższych opłaty podane są pod punktem 8".

B. W punkcie 8 opłaty za przewóz czasopism, broszur i książek, zawarte w załączniku VI do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), podwaja się.

15.
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe" wszystkie opłaty podwyższa się o 400% w stosunku do opłat, obowiązujących przed 1 czerwca 1922 r. (Dz. U. R. P. z r. 1921 № 97, poz. 708).
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1922 roku.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.90.839

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.
Data aktu: 12/10/1922
Data ogłoszenia: 25/10/1922
Data wejścia w życie: 01/11/1922