Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 8 sierpnia 1922 r.
o uzupełnieniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Do obowiązującej od dnia 1 stycznia 1922 r. "Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalno i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" (Dz. U. R. P. z r. 1921, № 97. poz. 708 i z r. 1922, № 18, poz. 155, № 29, poz. 235 i № 39, poz. 333) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

CZĘŚĆ  I.

I.

Przepisy przewozowe wraz z postanowieniami wykonawczemi.

(Dz. U. R. P. z 1922 r. № 39 poz. 333).
1.
W art. 16 "Kontrola biletów i dopłaty do cen za przejazd".
a)
dopłata 600 mk., przewidziana w ust. 2 i 3, zmienia się na 1.000 mk.;
b)
dopłata 120 mk., przewidziana w postanowieniu wykonawczem III do ust. 3, zmienia się na 200 mk.;
c)
dopłata 300 mk., przewidziana w ust. 6, zmienia się na 500 mk.
2.
W art. 24 "Postoje" oplata 10.000 mk., przewidziana ust. 3, zmienia się na 15.000 mk.

CZĘŚĆ  II.

II.

Postanowienia Taryfowe.

(Dz. U. R. P. z 1922 r. № 39 poz. 333).
1.
W rozdziale I "Przewóz osób" w dziale A "Opłaty jednostkowe" punkt 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe wynoszą w pociągach osobowych i mieszanych:

a) w klasie IV (w b. dzielnicy pruskiej) za kilometry od 1 do 200 po 8 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 6,4 mk., doliczane do opłaty 1600 mk., przypadającej za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 4,8 mk., doliczane cło opłaty 2.240 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w klasie III za kilometry od 1 do 200 po 10 mk,; za kilometry od 201 do 300 po 8 mk., doliczanych do opłaty 2.000 mk. za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 6 mk., doliczane do opłaty 2.800 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

c) w klasie II - opłaty są 2 razy, a w klasie I - 3 razy wyższe, niż w klasie III".

2.
Ceny biletów klasy I, II i III, zawarte w tablicy B (a), umieszczonej po punkcie 9 działu A, rozdział 1 (załącznik I do rozporządzenia z dnia 17 maja 1922 r., Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), zmienia się na ceny, wyszczególnione w załączniku I do rozporządzenia niniejszego.
3.
Ceny biletów klasy IV na kolejach polskich, zawarte w tablicy B (b), umieszczonej po tablicy B (a) (załącznik II do rozporządzenia z dn. 17 maja 1922 r., Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), zmienia się na ceny, wyszczególnione w załączniku II do rozporządzenia niniejszego.
4.
Ceny opłat za miejsca numerowane (plac- karty), zawarte w tablicy B (c), umieszczonej po tablicy B (b) (załącznik III do rozporządzenia z dnia 17 maja 1922 r. Dz. G. R. P. № 39, poz. 333), zmienia się na ceny, wyszczególnione w załączniku III do rozporządzenia niniejszego.
5.
W rozdziale 1 w dziale C "Dopłaty za przejście do klasy wyższej, lub do pociągu droższego" opłata 120 mk., przewidziana ust. 3 i 9, zmienia się na 200 mk.
6.
Ceny biletów okresowych, wyszczególnione w rozdziale I, dział D "Bilety okresowe", punkt 14, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Miesięcznych Sezonowych Rocznych
KLASY
I II III I II III I II III
MAREK
1 - 10 9.000 6.000 3.000 27.000 18.000 9.000 81.000 54.000 27.000
11 - 20 18.000 12.000 6.000 54.000 36.000 18.000 162.000 108.000 54.000
21 - 30 27.000 18.000 9.000 81.000 54.000 27.000 243.000 162.000 81.000
31 - 40 36.000 24.000 12.000 108.000 72.000 36.000 324.000 216.000 108.000
41 - 50 45.000 30.000 15.000 135.000 90.000 45.000 405.000 270.000 135.000
51 - 60 54.000 36.000 18.000 162.000 108.000 54.000 486.000 324.000 162.000
61 - 70 63.000 42.000 21.000 189.000 126.000 63.000 567.000 378.000 189.000
71 - 80 72.000 48.000 24.000 216.000 144.000 72.000 648.000 432.000 216.000
81 - 90 81.000 54.000 27.000 243.000 162.000 81.000 729.000 486.000 243.000
91 - 100 90.000 60.000 30.000 270.000 180.000 90.000 810.000 540.000 270.000
7.
Ceny uczniowskich biletów miesięcznych klasy III, wyszczególnione w rozdziale I, dział E I "Ulgi taryfowe ze wzglądów społecznych i humanitarnych I. Przejazdy do szkół", punkt 9 zmienia się na:
Odległość w kilometrach Cena uczniowskiego biletu miesięcznego kl. III
Marek
1 - 10 750
11 - 20 1.500
21 - 30 2.250
31 - 40 3.000
41 - 50 3.750
51 _ 60 4.500
61 - 70 5.250
71 - 80 6.000
8.
Ceny tygodniowych biletów robotniczych, wyszczególnione w rozdziale I, Dział E 111 "Dla robotników", punkt A-a-12, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Cena
Marek
1 - 10 600
11 - 20 1.200
21 - 30 1.800
31 - 40 2.400
41 - 50 3.000
9.
W rozdziale II "Bilety peronowe", cena biletu peronowego na wstęp jednorazowy, przewidziana ustępem 2 (1), zmienia się na 100 mk., a cena miesięcznego biletu peronowego, przewidziana ust. 2 (2), zmienia się na 3.000 mk.
10.
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe dla chorych i bagażowe" wszystkie opłaty podwyższa się o 150% w stosunku do opłat, obowiązujących przed 1 czerwca 1922 r. (Dz. U. R. P. z r. 1922 № 97, poz. 708), przyczem przypadającą do pobrania należność zaokrągla się do pełnych marek wzwyż.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze obowiązuje z dniem 1 września 1922 r.

ZAŁĄCZNIK  1.

B) a) Tablica opłat za przewóz osób w klasie I, II i III.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  2.

B (b) Tablica opłat za przewóz osób w klasie IV na kolejach byłej dzielnicy pruskiej.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  3.

B) c) Tablica opłat za miejsca numerowane (plackarty).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.71.646

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.
Data aktu: 08/08/1922
Data ogłoszenia: 30/08/1922
Data wejścia w życie: 01/09/1922