Minimum to stosuje się do wszelkiego rodzaju dochodów, z wyjątkiem dochodów z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę określonych w § 20 niniejszego rozporządzenia.
Do art. 2 ustawy.
Dochód z tego źródła opodatkowuje się. odrębnie na podstawie przepisów, działu 11 ustawy z d. 4 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 29, poz. 232).
Do art. 3 ustawy.
Odliczeń przewidzianych w art 10 ustawy z 16 lipca 1920 r. nie bierze się wogóle w rachubę przy opodatkowaniu dochodów z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę (Dział II ustawy), a uwzględnia się powyższe odliczenia tylko przy opodatkowaniu dochodów, płynących ze wszystkich innych źródeł.
Do art. 4 ustawy.
Do art. 5 ustawy.
Zmiana zaś dotyczy tylko przyjęcia za podstawę do opodatkowania dochodów, osiągniętych w ostatnim roku operacyjnym, względnie gospodarczym. Pod tym względem nowa ustawa nie wymaga składania zamknięć rachunkowych, a tem samem prowadzenia przez podatnika prawidłowych ksiąg handlowych, względnie gospodarczych.
Przyjęcie jednak za podstawę opodatkowania dochodów, osiągniętych w ostatnim roku operacyjnym, względnie gospodarczym, może mieć miejsce tylko w takich wypadkach, gdy płatnik prowadzi jakiekolwiek.zasługujące na wiarą zapiski oraz, gdy obliczenie dochodu za rok kalendarzowy przedstawia dla płatnika rzeczywistą trudność. Należy przytem baczyć, by przy opodatkowaniu takich płatników w latach następnych był brany za podstawę opodatkowania dochód z roku operacyjnego, względnie gospodarczego, obejmującego również odpowiednie miesiące, inaczej bowiem nie byłoby ciągłości w opodatkowaniu.
Przykład:
Za podstawę opodatkowania płatnika na rok podatkowy 1922 przyjęto dochód, osiągnięty przezeń w czasie od 1 lipca 1920 r. do 30 czerwca 1921 r. jako w roku operacyjnym, względnie gospodarczym; za podstawę opodatkowania tego samego płatnika na następny rok podatkowy 1923, winien być przyjęty dochód z roku operacyjnego, względnie gospodarczego, obejmującego okres czasu od 1 lipca 1921 r. do 30 czerwca 1922 r.; przy opodatkowaniu tegoż płatnika na rok podatkowy 1924 należy przyjąć za podstawę opodatkowania dochód z okresu czasu od 1, lipca 1922 r. do 30 czerwca 1923 r. i t. d.
Do art. 6 ustawy.
Przykłady:
ad 1) ogólny dochód z wszelkich źródeł, z wyjątkiem uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę | 5.500.000 | mk. |
podatek według stawki 54 stopnia dochodu | 358.400 | " |
ad 2) dochód z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę, obliczony w stosunku rocznym | 5.500.000 | " |
podatek według stopy procentotowej 54 stopnia dochodu w stosunku 6,4% | 352.000 | " |
Celem ułatwienia stosowania przepisów części drugiej i trzeciej art. 6, podaje się następujące przykłady:
I. Od dochodu osób fizycznych i spadków wakujących osiągniętego ze wszystkich źródeł, z wyjątkiem uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę.
Podlegający podatkowi dochód | 36,000.000 | mk. |
Obliczenie podatku: | ||
Od 20,000.000 mk. dochodu podatek wynosi | 5,000.000 | " |
Od każdych następnych pełnych 200.000 mk. dochodu po 50.000 mk. (50.000 X 80) = | 4,000.000 | " |
Nadto od 36,000.000 mk. 21/2 | 720.000 | " |
9,720.000 | mk. |
II. Od dochodu osób prawnych, osiągniętego ze wszystkich źródeł.
Podlegający podatkowi dochód | 36,000.000 | mk. |
Obliczenie podatku: | ||
Od 20,000.000 mk. dochodu podatek wynosi | 5,000.000 | " |
Od każdych następnych pełnych 200.000 mk. dochodu po 50.000 mk. (50.000X80) = | 4,000.000 | " |
Ogółem podatek wynosi | 9,000.000 | mk. |
Celem ułatwienia stosowania przepisów części czwartej i piątej art. 6 podaje się następujące przykłady:
1) Podlegający podatkowi dochód | 18,250.000 | mk. |
Od 18,250.000 mk. dochodu winien przypadać podatek według stawki 118 stopnia dochodu | 4,268.800 | " |
Po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu (18,250.000-4,268.800) pozostaje | 13.981.200 | " |
Od najwyższego dochodu poprzedniego stopnia t. j. od 18,200.000 mk. przypada podatek | 4,186.000 | " |
A ponieważ po potrąceniu tego i podatku od podlegającego podatkowi dochodu (18,200.000-4,186.000) pozostaje | 14,014.000 | " |
Przeto od dochodu 18,250.000 mk. wymierzyć należy różnicę między 18,250.000 mk. a 14,014.000 mk. (18,250.000-14,014.000) = | 4,236.000 | " |
(zamiast 4.268.800 mk.). | ||
2) Podlegający podatkowi dochód osoby fizycznej | 50,500.000 | " |
Od 50,500.000 mk. dochodu winien przypadać podatek: | ||
Od 20.000.000 mk. dochodu | 5,000.000 | mk. |
Od każdych następnych pełnych 200.000 mk. dochodu po 50.000 mk. (50.000 X 152) = | 7,600.000 | " |
Nadto od 50,500.000 mk. 4%. | 2,020.000 | " |
Razem | 14,620.000 | mk. |
Po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu (50,500.000-14,620.000) pozostaje | 35,880.000 | " |
Od najwyższego dochodu poprzedniego stopnia t. j. od 50,000.000 mk. przypada podatek: | ||
Od 20,000.000 mk. dochodu | 5,000.000 | " |
Od każdych następnych pełnych 200.000 mk. dochodu po 50.000 mk. (50.000 X 150) = | 7,500.000 | " |
Nadto od 50,000.000 mk. 3%. | 1,500.000 | " |
Razem | 14,000.000 | mk. |
A ponieważ po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu 50,000.000-14,000.000) pozostaje | 36,000.000 | mk. |
Przeto od dochodu 50,500.000 mk. wymierzyć należy różnicę między 50,500.000 mk. a 36,000.000 mk. (50,500.000-36,000.000) - | 14,500.000 | " |
(zamiast 14,620.000 mk.). | ||
3) Podlegający podatkowi dochód | 180.200 | mk. |
Podatek winien wynosić według stawki 1 stopnia dochodu | 1.000 | " |
Ponieważ po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu (180.200-1.000) pozostaje 179.200 mk., zatem mniej, niż wynosi najwyższy dochód wolny od podatku t. j. 180.000 mk., przeto wymierza się podatek w wysokości nadwyżki dochodu ponad tę najniższą granicę t. j. | 200 | " |
Do art. 7 ustawy.
Przykłady:
1) Tantjema wynosi | 25.000 | mk. |
Specjalny podatek od tantjem stanowi | 1.000 | " |
ponieważ w skali załączonej do art. 6 niema odpowiedniej stawki. | ||
2) Tantjema wynosi | 185.000 | " |
Specjalny podatek od tantjem stanowi | 1.000 | " |
ponieważ 50% stawki, przypadającej wedle skali, załączonej do art. 6, wynosi tylko 500 mk. |
Przy obliczaniu specjalnego podatku od tantjem mają analogiczne zastosowanie §§ 37 i 45 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 14 maja 1921 roku*
Do art. art. 10 - 16 ustawy.
Organami temi są podkomisje szacunkowe, które działają pod kierunkiem właściwych komisji szacunkowych względnie jej przewodniczących, stosując się ściśle do otrzymywanych wskazówek ł poleceń.
Szczegółowe przepisy o zakresie i trybie działania podkomisji szacunkowych zawiera oddzielna instrukcja Ministra Skarbu z dnia 21 kwietnia 1922 r.
W większych Jednak gminach wiejskich i małomiasteczkowych, w których ilość osób, wymienionych w art. 15 znacznie przekracza cyfrę pięciuset, należy utworzyć dwie lub więcej podkomisji.
Odrębne podkomisje należy w każdym razie ukonstytuować dla tych miasteczek, które posiadają znaczniejszą ilość mieszkańców, osiągających dochody z nieruchomości budynkowej, handlu, przemysłu, rzemiosł, furmanek i t. p.
W większych miastach można tworzyć podkomisję szacunkowe tylko dla odrębnych dzielnic, zamieszkałych wyłącznie lub przeważnie przez płatników podatku dochodowego, wymienionych w art. 15.
O ile się okaże, że powołanie do życia takich podkomisji jest niezbędne, przewodniczący komisji szacunkowej składa dyrektorowi izby skarbowej należycie umotywowane w tym przedmiocie wnioski z podaniem granic okręgu każdej projektowanej przezeń podkomisji.
Wnioski te zatwierdza ostatecznie dyrektor izby skarbowej.
O ileby jednak w tym okresie zaszła potrzeba utworzenia nowych podkomisji, winni przewodniczący komisji szacunkowych złożyć dyrektorom izb skarbowych swoje w tym przedmiocie wnioski w sposób podany w poprzednim paragrafie i to w takim czasie, by projektowane podkomisje mogły rozpocząć swą działalność od nowego okresu podatkowego.
Sprawdzone i uzupełnione kwestjonarjusze przewodniczący komisji szacunkowej przedstawia tejże komisji do rozpatrzenia,
Przy ustalaniu tych norm należy podzielić gospodarstwa rolne stosownie do ich obszaru na kategorje w danej okolicy przeważające.
Normę przeciętnej dochodowości ustala się na podstawie danych nie tylko zawartych w kwestjonarjuszach, lecz również zebranych przez przewodniczącego komisji, oraz zakomunikowanych przez członków i zaproszonych w razie potrzeby rzeczoznawców.
Przy ustalaniu przeciętnych norm dochodowości bierze się pod uwagę nie tylko dochód z gruntów, lecz całokształt dochodów z gospodarstwa danej kategorji, a więc dochód z gruntów łącznie z dochodami z nabiału, przychówku, owoców, warzywa, i t. p., po potrąceniu wydatków związanych z prowadzeniem gospodarstwa.
Ustalone w ten sposób przeciętne normy dochodowości gruntów służą za wskaźnik przy określaniu dochodów płatników, wymienionych w ustępie a) art. 15>
Komisja szacunkowa ustala dochody płatników, kierując się danemi zebranemi przez podkomisje szacunkowe, ewentualnie uzupełnionemi w trybie wskazanym w § 14 nin. rozp., jak również o ile chodzi o posiadłość gruntową, normami przeciętnej dochodowości, ustalonemi w myśl § 13 nin. rozp. i zwraca baczną uwagę na specjalne okoliczności dotyczące każdego płatnika, a wpływające na powiększanie lub zmniejszanie jego dochodowości.
do art. 19 ustawy.
Wpłata winna być dokonana przed złożeniem zeznania o dochodzie, w terminie oznaczonym w części drugiej art. 50 ustawy z dnia 16 lipca 1920 r., a dowód uskutecznionej zapłaty należy dołączyć do zeznania.
Za dowód taki uważa się pokwitowanie kasy skarbowej albo zaświadczenie Pocztowej Kasy Oszczędności, złożone w oryginale lub uwierzytelnionym odpisie.
W razie niezłożenia zeznania o dochodzie, za kwotę przypadającą do zapłaty w myśl art. 19 uważa się połowę podatku, należnego od dochodu oznaczonego w nakazie płatniczym.
Od nieuiszczonych w terminie płatności kwot pobiera się odsetki za zwłokę w wysokości 2% miesięcznie.
Do art. art. 25 - 29 ustawy.
Główne zmiany są następujące:
Wynagrodzenie jednorazowe względnie wynagrodzenie za wykonaną pracę przypadające do wypłaty oprócz wynagrodzenia za pewien okres czasu dolicza się do wysokości ostatniego perjodycznego wynagrodzenia obliczonej w stosunku rocznym;
W szczególności należą tu:
Wspomniane wynagrodzenia należy uważać za dochód bez względu na to, czy zapewnione są w sumach z góry ustanowionych (rocznie, miesięcznie, tygodniowo, dziennie), czy też otrzymywane według innych norm (przepisy służbowe, umowy, zwyczaje i t. p.). Nazwa wynagrodzenia oraz okoliczność, czy pobierane wynagrodzenie jest związane z uprawnieniem do emerytury lub nie, nie czyni żadnej różnicy;
Dochód duchownych z gruntów i budynków kościelnych ustala się w myśl §§ 25-32 rozporządzenia Ministra Skarbu z 14 maja 1921 r. i opodatkowuje się jako dochód ze źródeł wymienionych w ustępie 1 i 2 art. 3 ustawy z 16 lipca 1920 r.
Do art. 27 ustawy.
Przy wypłacie uposażeń przekraczających w stosunku rocznym 4.000.000 mk. podatek pobiera się również drogą potrącania przez służbodawce, lecz według stopy procentowej odpowiedniego stopnia skali art. 6 (§ 6 ustęp 2 nin. rozp.).
O ile wysokość uposażenia ulegnie zmianie, należy już przy najbliższej wypłacie uwzględnić zaszłą zmianę i za podstawę potrącenia przyjąć kwotę zmienionego uposażenia, obliczoną w stosunku rocznym.
Stopę procentową podatku przypadającego od jednorazowych wynagrodzeń ustala się w ten sposób, że jednorazowe wynagrodzenie dodaje się do sumy dochodu obliczonego w stosunku rocznym na podstawie ostatniego perjodycznego uposażenia, podatek.
zaś potrąca się według otrzymanej w ten sposób stopy procentowej od sumy jednorazowo wypłaconego wynagrodzenia.
Przykłady:
1) Wypłaca się pracownikowi miesięczne uposażenie za styczeń w kwocie | 50.000 | mk. |
Wysokość tego uposażenia, obliczona w stosunku rocznym (60.000x12) | ||
wynosi | 720.000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 720.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0,3%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianych 60.000 mk. podatek w kwocie | 180 | " |
2) Wypłaca się temuż pracownikowi miesięczne uposażenie za luty podwyższone z 60.000 mk. na 80.000 marek. | ||
Wysokość lego uposażenia, obliczona w stosunku rocznym (80.000 X 12) wynosi | 960.000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 960.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0,4%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianych 80,000 mk. podatek w kwocie | 320 | " |
3) Wypłaca się temuż pracownikowi miesięczne uposażenie za marzec | 80.000 | mk. |
i jednorazowe wynagrodzenie | 100.000 | " |
Razem | 180.000 | " |
Ustalenie stopy procentowej:
Wysokość perjodycznego uposażenia, obliczona w stosunku rocznym (80.000 X 12) wynosi | 960.000 | mk. |
Jednorazowe wynagrodzenie | 100.000 | " |
Razem | 1.060.000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 1.060.000 mk. -według skali art. 27 wynosi 0.6%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianych 180.000 mk. podatek w kwocie | 1,080 | " |
4) Wypłaca się pracownikowi w dniu 1 kwietnia uposażania za pierwszy kwartał danego roku | 300.000 | " |
Wysokość kwartalnego uposażania obliczona w stosunku rocznym (300.000 X 4) wynosi | 1,200,000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 1.200.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0.6%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie 300.000 mk. podatek w kwocie | 1.800 | " |
5) Wypłaca się pracownikowi tygodniowe wynagrodzenie w kwocie | 12.000 | " |
Wysokość tego wynagrodzenia obliczona w stosunku rocznym (12.000 X 52) wynosi | 624.000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 624.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0.3%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianych 12.000 mk. podatek w kwocie | 36 | mk. |
6) Wypłaca się pracownikowi miesięczne uposażenie w kwocie | 30.000 | " |
tudzież miesięczne świadczenie w naturze, którego wartość pieniężna, obliczona podług cen w dniu 1 stycznia roku podatkowego, wynosi | 25.000 | " |
Razem | 55.000 | " |
Wysokość dochodu z uposażenia w pieniądzach, obliczona w stosunku rocznym (30.000 X 12) wynosi | mk. | |
Roczna wartość pieniężna świadczenia w naturze (25.000 X 12) wynosi | 300.000 | " |
Razem | 660.000 | mk. |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 860.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0,3%- Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianego uposażenia (30.000+25,000 mk.) podatek w kwocie 165 mk. | ||
7) Wypłaca się. pracownikowi uposażenie za październik | 50.000 | " |
tudzież za trzeci kwartał świadczenia w naturze, których wartość pieniężna, obliczona według cen w dniu 1 stycznia roku podatkowego wynosi | 80.000 | mk. |
Razem | 130.000 | mk. |
Wysokość dochodu z uposażenia w pieniądzach, Obliczona w stosunku rocznym (50.000 X 12) wynosi | 600.000 | " |
Roczna wartość pieniężna świadczeń w naturze (80.000 X 4) | 320.000 | " |
Razem | 920.000 | mk. |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 920,000 mk. wedle skali art. 27 wynosi 0,4%. Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianego uposażenia (50.000+80.000 mk.) podatek w kwocie 520 mk. |
do art. 28 ustawy część pierwsza,
Obowiązek potrącania podatku ciąży na urzędach względnie na kasach państwowych, związkach komunalnych i innych instytucjach publicznych, również w wypadkach wypłacania uposażeń służbowych ze źródeł wymienionych w ustępie 2 lit. d art. 1 ustawy z 16 lipca 1920 r.
do art. 28 część druga i następna.
Przy wpłaceniu słyżbodawca obowiązany jest złożyć w kasie wykaz potrąceń, sporządzony według przepisanego wzoru lub odpis listy płacy, o ile takowa zawiera dane niezbędne do sprawdzenia prawidłowości dokonanych potrąceń.
Za niezbędne dane uważa się nazwisko i imię pracownika, rodzaj jego zajęcia, względnie wartość pieniężna wynagrodzeń w naturze, oznaczenie okresu czasu, za który wypłaca się wynagrodzenie, wysokość wynagrodzenia obliczona w stosunku rocznym, kwota potrącanego podatku,.
Kasa skarbowa wystąpią służbodawcy pokwitowanie na ogólną sumę wpłaconego podatku, przesyła wykaz, względnie: odpis listy płacy do właściwej władzy podatkowej ł instancji wraz z odnośnym pomocniczym dziennikiem przychodu.
do art. art. 29 i 30 ustawy.
do art. 38 ustawy.
z dnia 21 kwietnia 1922 r.
o zakresie i trybie działania podkomisji szacunkowych, przewidzianych ustawą *z dnia 4 kwietnia 1922 r. w przedmiocie zmiany niektórych postanowień ustawy z dnia 16 lipca 1920 r. {Dz. U. R. P. № 82, poz. 550) o państwowym podatku dochodowym i podatku majątkowym.
Dwóch członków i zastępców podkomisji mianuje naczelnik właściwego urzędu skarbowego (inspektoratu skarbowego), resztę zaś członków i zastępców wybierają zebrania gminne (rady gminne), względnie rady miejskie.
W wezwaniu przewodniczącego komisji szacunkowej podane będą:
Na tem posiedzeniu członkowie podkomisji wybierają z pośród swego grona przewodniczącego i Jego zastępcę, a w podkomisjach, utworzonych dla dzielnic miejskich i małych miasteczek, nadto protokulanta-sekretarza również z pośród swego grona.
W gminnych podkomisjach szacunkowych wiejskich oraz w osobnych podkomisjach szacunkowych, utworzonych dla poszczególnych miejscowości (wsi, przysiółków), znajdujących się w obrębie danej gminy wiejskiej, protokulantem-sekretarzem jest z urzędu sekretarz (pisarz gminny).
Protokulant-sekretarz prowadzi biurowość podkomisji szacunkowej.
Wszelką korespondencję podkomisji podpisuje przewodniczący lub jego zastępca oraz sekretarz-protokulant.
Do ważności uchwał podkomisji potrzeba obecności przynajmniej dwóch członków, oprócz przewodniczącego lub jego zastępcy,
i zamieścić spis wskazany pod a) w przedziałce 3 formularza A spis zaś wskazany pod b) w przedziałce 3 formularza B;
Wypełnienie przedziałek 43 do 49 formularza A, względnie formularza B nie należy do podkomisji szacunkowej; przedziałki te wypełnia komisja szacunkowa.
a) | ad | 1) | w czasie | od | 16 | grudnia | do | 5 | stycznia | |
b) | " | 2) | " | " | 5 | stycznia | " | 10 | " | |
c) | " | 3) | " | " | " | " | " | 10 | " | |
4) 5) 6)) | ||||||||||
d) | " | 7) 8) 9)} | " | " | 10 | " | " | 15 | marca | |
e) | " | 10) | między | 16 | a | " | 20 | " | ||
f) | ad | 11 |
w terminach, wyznaczonych w odnośnem poleceniu komisji szacunkowej. Powyższe terminy co do roku 1922 będą ustanowione osobnem rozporządzeniem. |
To sarno dotyczy wszystkich innych danych, wpisywanych do przedziałek formularza A. lub B.
Kwestjonarjusz № 1 należycie wypełniony co do wszystkich punktów służyć ma jako środek pomocniczy przy dalszych czynnościach podkomisji.
W tym celu podkomisja szacunkowa zadaje zeznającym pytanie i zarazem wyjaśnia, że odpowiedzi winny być udzielane według najlepszej wiedzy i sumienia i że w razie złożenia świadomie nieprawdziwych zeznań płatnicy podlegają grzywnie lub karze pozbawienia wolności.
Ustne zeznanie ma obejmować wszystkie źródła dochodowe, należące do zeznającego, a nie tylko znajdujące się w okręgu podkomisji.
To samo stosuje się do dochodu, który winien być obliczony i podany w zeznaniu w całości.
W razie potrzeby podkomisja szacunkowa zasięga niezbędnych wiadomości w zarządzie gminy ewentualnie od osób, zaznajomionych z faktycznym stanem rzeczy.
Przy stawianiu wniosków o stosunkach dochodowych przewodniczącego podkomisji, jego zastępcy, członków lub zastępców członków podkomisji albo protokulanta-sekretarza zainteresowane osoby nie biorą udziału w posiedzeniu podkomisji.
FORMULARZ № 1
KWESTJONARJUSZ
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
FORMULARZ A
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
FORMULARZ B
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.1922.35.301 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Wykonanie ustawy z dnia 4 kwietnia 1922 r. w przedmiocie zmiany niektórych postanowień ustawy z dnia 16 lipca 1920 r. o państwowym podatku dochodowym i podatku majątkowym. |
Data aktu: | 22/04/1922 |
Data ogłoszenia: | 21/05/1922 |
Data wejścia w życie: | 21/05/1922 |