W jaki sposób SP ZOZ mógłby podjąć się organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci?
SP ZOZ prowadzi rehabilitację dzieci i młodzieży z zaburzonym rozwojem psychomotorycznym bez ograniczeń wiekowych w ramach Ośrodka Rehabilitacji Dziennej - ORD (kontrakt z NFZ). W ORD pracują lekarz, pielęgniarka, fizjoterapeuci, psycholog kliniczny, pedagodzy specjalni. itd. W swojej strukturze SP ZOZ ma także m.in. poradnię psychologiczną dla dzieci oraz poradnię logopedyczną. W ustawie jest mowa m.in. o ośrodkach lub poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które mogą realizować wczesne wspomaganie finansowane przez Ministra Edukacji.
Jakie formalności powinien dopełnić SP ZOZ by móc korzystać z tej subwencji mimo, że nie jest placówką oświatową (i tak realizuje kompleksowo wszystkie te zadania), czy może zarejestrować poradnię psychologiczno-pedagogiczną (w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej nie widnieje taka komórka)?
Czy w ramach poradni psychologicznej może wystąpić o subwencję na prowadzoną działalność?
Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.; dalej jako: u.s.o.). W myśl przywołanego aktu, wczesne wspomaganie może być organizowane w placówkach oświatowych tzn. w przedszkolu, szkole podstawowej, szkole integracyjnej, w specjalnych ośrodkach oświatowych tj. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (...), o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, a także w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora placówki. Do zadań zespołu należy nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej, w przypadku problemów zdrowotnych dzieci uczestniczących w programie.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci leży w kompetencjach placówek oświatowych, a nie zakładu opieki zdrowotnej, na którym spoczywa jedynie obowiązek współpracy z placówkami oświatowymi w zakresie różnych form pomocy medycznej, stosownie do potrzeb dzieci objętych programem.
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci nie jest świadczeniem opieki zdrowotnej i finansowane jest za pośrednictwem gmin, powiatów z puli środków oświatowych.
Katarzyna Słodka
SP ZOZ prowadzi rehabilitację dzieci i młodzieży z zaburzonym rozwojem psychomotorycznym bez ograniczeń wiekowych w ramach Ośrodka Rehabilitacji Dziennej - ORD (kontrakt z NFZ). W ORD pracują lekarz, pielęgniarka, fizjoterapeuci, psycholog kliniczny, pedagodzy specjalni. itd. W swojej strukturze SP ZOZ ma także m.in. poradnię psychologiczną dla dzieci oraz poradnię logopedyczną. W ustawie jest mowa m.in. o ośrodkach lub poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które mogą realizować wczesne wspomaganie finansowane przez Ministra Edukacji.
Jakie formalności powinien dopełnić SP ZOZ by móc korzystać z tej subwencji mimo, że nie jest placówką oświatową (i tak realizuje kompleksowo wszystkie te zadania), czy może zarejestrować poradnię psychologiczno-pedagogiczną (w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej nie widnieje taka komórka)?
Czy w ramach poradni psychologicznej może wystąpić o subwencję na prowadzoną działalność?
Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.; dalej jako: u.s.o.). W myśl przywołanego aktu, wczesne wspomaganie może być organizowane w placówkach oświatowych tzn. w przedszkolu, szkole podstawowej, szkole integracyjnej, w specjalnych ośrodkach oświatowych tj. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (...), o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, a także w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora placówki. Do zadań zespołu należy nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej, w przypadku problemów zdrowotnych dzieci uczestniczących w programie.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci leży w kompetencjach placówek oświatowych, a nie zakładu opieki zdrowotnej, na którym spoczywa jedynie obowiązek współpracy z placówkami oświatowymi w zakresie różnych form pomocy medycznej, stosownie do potrzeb dzieci objętych programem.
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci nie jest świadczeniem opieki zdrowotnej i finansowane jest za pośrednictwem gmin, powiatów z puli środków oświatowych.
Katarzyna Słodka