Sprawa dotyczyła skargi na działanie wójta gminy. Skarżący zaskarżył wykonywanie przez organ jednocześnie funkcji wójta i aplikanta sądowego, co prowadziło jego zdaniem do braku realizacji konstytucyjnego prawa do sprawiedliwego sądu. Skarżący wezwał wójta do usunięcia naruszenia prawa. Na złożone wezwanie jednak nie otrzymał odpowiedzi. Według skarżącego brak jest podstaw prawnych do działania wójta w imieniu zakładu opieki zdrowotnej, który jest odrębną od gminy publiczną osobą prawną, co wyklucza zastosowanie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym. Także ustawa o pracownikach samorządowych nie umożliwia wójtowi stosowania tego przepisu. Zdaniem skarżącego wójt reprezentuje gminę i jest kierownikiem urzędu gminy. Pomiędzy gminą a dyrektorem zakładu opieki zdrowotnej brak jest zależności (służbowej i osobowej). Zdaniem skarżącego, działanie w zakresie prawa pracy w imieniu zakładu opieki zdrowotnej może podejmować wyłącznie dyrektor tego zakładu a nie wójt gminy, w dodatku aplikant sędziowski, co stanowi rażące naruszenie prawa.
W odpowiedzi na skargę wójt wniósł o odrzucenie skargi z uwagi na to, że jej przedmiot jest objęty innym postępowaniem przed WSA oraz ze względu na niedopuszczalność wniesienia skargi z powodu objęcia nią materii podlegającej rozstrzygnięciu przez sąd powszechny pracy.
WSA odrzucił skargę na działanie wójta gminy. Uznał za niedopuszczalną z powodu braku interesu prawnego po stronie skarżącego do wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Rozpatrując skargę sąd zwrócił uwagę, iż do zadań wójta należy w szczególności zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, a także regulacje dotyczące funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej, tj. ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14 poz. 89 ze zm.). Z ustawy wynika, że podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej, nawiązuje z kierownikiem tego zakładu stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną. Zatem działanie wójta w ramach rozwiązania bądź zawiązania z kierownikiem jednostki stosunku pracy należą do sfery prawa pracy (sfera prywatnoprawna), I w konsekwencji podlega rozpoznaniu na drodze sądowej w postępowaniu cywilnym. W związku z tym skoro przedmiot skargi nie jest objęty właściwością sądu administracyjnego, to podlega ona odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. poz. 270).
Postanowienie WSA we Wrocławiu z 8 listopada 2012 r., sygn. akt IV SA/Wr 700/12, nieprawomocne
Opublikowano: www.samorzad.lex.pl