Czy istnieje obowiązek zgłoszenia do Inspekcji Sanitarnej zakupionego przenośnego aparatu RTG dla potrzeb oddziału intensywnej terapii w celu wydania zaświadczenia w zakresie bezpiecznej pracy ze źródłami promieniowania jonizującego?
Aparat ten nie wchodzi w skład wyposażenia pracowni RTG i jest magazynowany w osobnym pomieszczeniu na oddziale.

Aparat ten należy zgłosić w Inspekcji Sanitarnej.


Podstawowym aktem prawnym określającym warunki sanitarne i techniczne, jakie muszą spełniać zakłady opieki zdrowotnej jest rozporządzenie Ministra Zdrowia 10 listopada 2006 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 213, poz. 1568). I tak w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części III określającego wyposażenie oddziału intensywnej terapii w ust. 6 pkt 8 wymagany jest trzyłóżkowy (przenośny) aparat RTG. Stąd Inspekcja Sanitarna będąca organem stwierdzającym spełnienie wymagań sanitarnych oddziału musi posiadać wiedzę o istnieniu takiego aparatu. Kolejnym argumentem przemawiającym za koniecznością "zgłoszenia" aparatu do SANEPIDU jest treść art. 33d szczególnie ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. prawo atomowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42. poz. 276), który stanowi o konieczności uzyskania akceptacji inspektora sanitarnego. Ustawa nie rozróżnia typu aparatu. Wiadomym jest, że używanie aparatów wymaga zgody ministra zdrowia po wcześniejszej opinii inspektora sanitarnego.