Od 1 lipca 2022 r. płyną skargi do PIP związane z realizacją przepisów dotyczących minimalnych wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Nowe stawki obowiązują od 1 lipca tego roku na podstawie znowelizowanej ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.
Czytaj w LEX: Zmiany w wynagrodzeniach pracowników podmiotów leczniczych od 1 lipca 2022 r. >>>
Wynagrodzenia w ochronie zdrowia - nieprawidłowości
- Część kontroli podjętych w ich następstwie została zakończona, znacząca większość jest w toku, reszta ma zaplanowany termin ich podjęcia – mówi Juliusz Schimmer-Głuski, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Pracy.
Rzecznik GIP podaje, że w trakcie zakończonych już kontroli stwierdzono nieprawidłowości dotyczące:
- nieustalenia sposobu podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne oraz pracowników działalności podstawowej, innych niż pracownicy wykonujący zawody medyczne zgodnie z wymogami art. 3.
- nieustalenia zasad podwyższania wynagrodzenia osoby zatrudnionej w ramach stosunku pracy w podmiocie leczniczym, niewykonującej zawodu medycznego, zgodnie z art. 5.
- niepodwyższenia wynagrodzenia zasadniczego pracownika wykonującego zawód medyczny oraz pracownika działalności podstawowej, innego niż pracownik wykonujący zawód medyczny, zatrudnionego w podmiocie leczniczym, w sposób uwzględniający minimum określone w art. 3 ust. 1.
Z informacji Prawo.pl wynika, że pracownicy zgłaszają do PIP m.in. sytuacje, w których dyrekcja szpitala nie bierze pod uwagę wyższego wykształcenia lub kwalifikacji pracownika przy wyznaczaniu wysokości pensji. Problem dotyczy zarówno pracowników medycznych (np. pielęgniarek) jak i pracowników działalności podstawowej, innych niż wykonujących zawód medyczny.
Kalendarz szkoleń online w LEX Ochrona Zdrowia >>>
- Jestem pracownikiem niemedycznym, pracuję w administracji podmiotu medycznego, mam wyższe wykształcenie. Czy pracodawca może zdegradować moje wykształcenie z wyższego na średnie i wypłacać z pułapu średniego wykształcenia? Jestem po rozmowie z pracodawcą, który stwierdził, że moje obowiązki może wykonywać osoba ze średnim wykształceniem – napisała czytelniczka Prawo.pl.
Czytaj w LEX: Odprawa emerytalna lub rentowa pracowników służby zdrowia >>>
Kwalifikacje wymagane - prawo wewnątrzzakładowe
Niektórzy zarządzający szpitalami uważają, że określenie „kwalifikacje wymagane na zajmowanym stanowisku” użyte w tabeli (załączniku do ustawy określającym współczynniki pracy) pozwala im ignorować wykształcenie swoich pracowników.
Małgorzata Małecka, radca prawny z kancelarii Prawa Pracy zaznacza, że wysokość wynagrodzenia za pracę dla określonych stanowisk przewidziana jest w przepisach wewnątrzzakładowych jak regulamin wynagradzania czy zakładowy układ zbiorowy pracy. - W tych dokumentach określane są stanowiska pracy, kwalifikacje potrzebne do ich zajmowania oraz wysokość wynagrodzenia przewidziana na danym stanowisku pracy. Biorąc pod uwagę powyższe jeżeli pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych sam lub przy udziale przedstawicieli związków zawodowych postanowi, że dla stanowiska pracy, które zajmuje czytelniczka przewiedziane są niższe kwalifikacje, za odpowiednio niższym wynagrodzeniem wówczas będzie mógł zaproponować zmianę wysokości wynagrodzenia czytelniczce – podkreśla.
Cena promocyjna: 77 zł
|Cena regularna: 110 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 66 zł
Także Marcin Wojewódka, radca prawny kancelaria Wojewódka i Wspólnicy odwołuje się do przepisów zakładowego prawa pracy. Jak zaznacza, mogą one nakładać wyższe standardy dotyczące minimalnych wymagań na danym stanowisku. – Jeżeli w danym zakładzie pracy pracodawca razem ze związkowcami ustalili, że na danym stanowisku nie potrzeba wyższego wykształcenia, to taka osoba może mieć problem z uwzględnieniem swoich wyższych kwalifikacji przy wyznaczaniu wysokości wynagrodzenia. Jeśli natomiast mamy zapisane, że na danym stanowisku wymagane jest wyższe wykształcenie kierunkowe lub specjalistyczne, to pracodawca musi tego przestrzegać – zaznacza.
Co jednak w sytuacji, gdy wewnątrzzakładowe prawo pracy nie określa wymagań? - Po to są związki zawodowe, by natychmiast wystąpiły do pracodawcy z żądaniem ustalenia chociażby regulaminu wynagrodzenia w zakresie, w jakim umożliwi on przyznanie pracownikom odpowiedniego wynagrodzenia – mówi Marcin Wojewódka.
Czytaj w LEX: Obliczenie wynagrodzenia za czas dyżuru medycznego odbywanego bezpośrednio po pracy zakończonej w podstawowym czasie >>>
Czytaj w LEX: Minimalne wynagrodzenia personelu niemedycznego >>>
Spór kończy się wypowiedzeniem umów
Co w sytuacji, gdy pracodawca nie przestrzega przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w ochronie zdrowia? Okazuje się, że stwierdzenie nieprawidłowości przez Państwową Inspekcję Pracy w podmiocie leczniczym nie zawsze oznacza dobre zakończenie dla pracowników, którzy domagali się przestrzegania prawa.
Anna Małochwiej z Zakładowej Organizacji Związkowej Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych wyjaśnia, że w 2021 roku szpital w Gorzowie Wielkopolskim podpisał aneksy do umów z pielęgniarkami i położnymi, które mają tytuł magistra i specjalizację, w których m.in. rozszerzono im zakres obowiązków i zmieniono stanowisko. – Uzgodnienia były respektowane od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2022 r. – mówi.
1 lipca weszła w życie ustawa, która określa minimalne wynagrodzenie dla pielęgniarek z tytułem magistra i specjalizacją i zalicza je do drugiej grupy w tabeli (współczynnik 1,29), co oznacza wzrost wynagrodzenia dla tych osób z 5478 zł do 7304 zł.
– Pracodawca wyznaczył jednak wynagrodzenie dla tych pielęgniarek, stosując przelicznik dla piątej grupy (współczynnik 1,02), czyli nie biorąc pod uwagę wyższego wykształcenia i specjalizacji. Pielęgniarki złożyły 40 skarg do Państwowej Inspekcji Pracy, która zakończyła kontrolę 18 października. Zalecenia inspekcji były takie, aby wypłacić wynagrodzenia zgodnie z przepisami ustawy – mówi Anna Małochwiej.
17 listopada szpital rozpoczął ze związkiem konsultacje zamiaru wypowiedzenia umów o pracę. - Od 23 listopada pielęgniarki otrzymują wypowiedzenia zmieniające. Odwołają się do Sądu Pracy – dodaje.
Mec. Małgorzata Małecka wyjaśnia, że wynagrodzenie za pracę oraz rodzaj pracy są istotnymi postanowieniami umów o pracę. - Dlatego ich zmiana wymaga albo zawarcia pomiędzy pracodawcą a pracownikiem porozumienia o zmianie treści umowy o pracę, na co pracownik nie musi wyrażać zgody albo jednostronnego oświadczenia pracodawcy o zmianie warunków umowy o pracę czyli wypowiedzenia zmieniającego – zaznacza. W przypadku braku zgody na zaproponowane przez pracodawcę w wypowiedzeniu zmieniającym warunki umowy o pracę, umowa o pracę ulegnie rozwiązaniu z upływem okresu wypowiedzenia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.