Placówka posiada wieloletnie doświadczenie związane z outsourcingiem usług, które wcześniej były realizowane przez pracowników szpitala. Firmom zewnętrznym zlecane są takie usługi jak sprzątnie, pranie czy ochrona. Rozwiązanie takie przynosi wymierne korzyści w postaci mniejszych problemów organizacyjnych – to nie szpital martwi się o wyposażenie, zaopatrzenie czy braki kadrowe w segmentach zlecanych zewnętrznie, tylko firma odpowiedzialna za dostarczenie usługi.
- Ponadto korzystanie z outsourcingu w znaczący sposób ogranicza wydatki szpitala, co nie tylko polepsza jego trudną sytuację – podobnie do wielu placówek medycznych w kraju – ale także poprawia komfort pacjentów i personelu. Może to dotyczyć na przykład możliwości negocjowania zakupów hurtowych czy obniżenia kosztów związanych ze statusem zakładu pracy chronionej i odliczaniem składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dodatkowo wcześniej, ze względu na koszty, często brakowało podstawowych materiałów higienicznych – obecnie nie wiemy, co to brak środków czystości. Wprowadzanie takiego modelu nie przebiegało bez trudów, ale obecnie funkcjonuje on z ogromną korzyścią dla naszego szpitala – i jak zauważam – korzyści te potwierdzają się także w innych placówkach medycznych – mówi Jacek Kryś, dyrektor Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 im. dr. Antoniego Jurasza w Bydgoszczy.
W związku ze zmianami legislacyjnymi, dotyczącymi konkursów na wykonywanie usług i i kosztów wykonywania zamówień publicznych, które muszą zostać zwaloryzowane ze względu na podniesienie minimalnej płacy i stawki godzinowej – jednostki odpowiedzialne za finansowanie działalności szpitali muszą zaplanować budżety. Jest to niezbędne, żeby umożliwić szpitalom korzystanie z dotychczasowych – efektywnych – modeli funkcjonowania. Dyscyplina finansowa w wiecznie niedofinansowanej służbie zdrowia pozostaje sprawą kluczową.
- Nie chciałbym uogólniać twierdząc, że jest to antidotum na wszystkie problemy, ale z mojego doświadczenia wynika, że we wdrożeniu outsourcingu kluczowe jest rozpoznanie rynku, przygotowanie szczegółowej specyfikacji do zamówienia publicznego oraz skonstruowanie dobrej umowy. Dopiero wówczas mamy szansę osiągnąć sukces – dodaje Jacek Kryś.
Dyrektor podkreśla, że dobrze zarządzany proces delegowania usług takich jak pranie, sprzątanie, ochrona czy specjalistyczne usługi techniczne generuje realne oszczędności przy zachowaniu oczekiwanej jakości tych usług na terenie szpitala. Takie rozwiązanie zmniejsza też liczbę pozamedycznych procedur, którymi musi zajmować się szpital. Tym samym zwiększa się efektywność działania placówki, gdyż może ona wykonywać swoje podstawowe cele statutowe, mając jednocześnie zapewnione zaplecze wysokiej jakości.
Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. Antoniego Jurasza w Bydgoszczy – działa w Bydgoszczy nieprzerwanie od 1937 roku. Pierwotnie powołany do życia, jako szpital miejski, w 2004 roku stał się Szpitalem Uniwersyteckim. Jest publiczną placówką zdrowia, która świadczy usługi w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jako Szpital Uniwersytecki ma za zadanie nie tylko leczyć, ale także realizuje zadania dydaktyczne, badawcze i związane z promocją zdrowia. Szpital stanowi bazę dydaktyczną dla studentów Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Źródło: Szpital Uniwersytecki nr 1 w Bydgoszczy