Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Kozłowska ustosunkowała się do pisma, jakie w październiku otrzymała od Wiceprezes NRL i Przewodniczącej Komisji Stomatologicznej NRL. Dr Anna Lella zwróciła się wówczas z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia na temat liczby zażaleń od pacjentów, które w 2012 r. wpłynęły do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, dotyczących leczenia stomatologicznego.
Zgodnie ze statystykami RPP, pacjenci złożyli ponad 3 tysiącach zażaleń na leczenie stomatologiczne wykonywane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Zgodnie z wyjaśnieniami Rzecznika Praw Pacjenta, spośród nich naruszenie prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych w kwestii leczenia stomatologicznego stwierdzono w 3 przypadkach.
Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Kozłowska podkreśliła, że pytanie otrzymane z portalu www.dentonet.pl dotyczyło tylko i wyłącznie przykładowych zgłoszeń związanych z leczeniem stomatologicznym przekazywanych do Biura przez pacjentów, nie dotyczyło sposobu ich weryfikacji, czy ewentualnie dalszej drogi ich wyjaśniania. Jak powiedziała Rzecznik, „pacjenci mogą kontaktować się z Biurem RPP mając do dyspozycji bezpłatną ogólnopolską infolinię: 800-190-590, drogę pisemną, elektroniczną albo wizyty osobiste”. Jako, że „zdecydowanie najwięcej sygnałów w powyższej kwestii pacjenci zgłaszali drogą telefoniczną, pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, specjaliści z zakresu praw pacjenta, ochrony zdrowia i prawa, na bieżąco pomagają pacjentom przekazując w rozmowach informacje, jak w danej sytuacji postąpić, udzielają porad i wyjaśnień”. Zdaniem RPP, „w wielu przypadkach taka pomoc okazuje się skuteczna, natomiast jeśli z analizy zgłoszonego problemu wynika konieczność wszczęcia postępowania, pacjent jest przede wszystkim proszony o dostarczenie w tym celu niezbędnych dokumentów”.
Natomiast w ujęciu liczbowym dotyczącym otrzymywanych sygnałów od pacjentów – tego typu dane zgłaszane telefonicznie również są brane pod uwagę. W Biurze Rzecznika Praw Pacjenta istnieje system rejestracji telefonicznych zgłoszeń od pacjentów, który zawiera m.in. opis problemu czy zakres udzielanych informacji.
Źródło: www.nil.org.pl