Poprawa przejrzystości systemu ochrony zdrowia znajduje odzwierciedlenie w efektywności finansowej oraz w poprawie jakości świadczeń. Wyniki badania KPMG potwierdzają, że upublicznianie danych dotyczących służby zdrowia stymuluje działania pozytywnie wpływające na jakość (szczególnie na poziomie szpitali). Jednak niewłaściwie stosowanie narzędzi w zakresie przejrzystości może spowodować więcej szkód niż korzyści.
W zakresie stosowania przejrzystości prym wiodą kraje skandynawskie, takie jak Dania, Finlandia, Szwecja i Norwegia, natomiast na końcu listy znajdują się Indie oraz Chiny.
Poziom przejrzystości w polskim systemie opieki zdrowotnej został oceniony łącznie na 50 procent, co plasuje nas w trzeciej z pięciu grup państw w rankingu przejrzystości.
W badaniu oceniono w wartościach procentowych sześć głównych obszarów, w tym między innymi jakość opieki zdrowotnej, finanse i zarządzanie. Oceny uzyskane przez Polskę znacząco różnią się w poszczególnych sferach. Przejrzystość w obszarze finansów oceniono na 67 procent, zadowolenie pacjenta na 46 procent, tymczasem obszar dotyczący jakości opieki zdrowotnej uzyskał niespełna 29 procent. Stosunkowo dobrze oceniona została przejrzystość w kategoriach: prezentacja danych zdrowotnych i dane osobowe dotyczące opieki zdrowotnej – po 57 procent oraz zarządzanie - 56 procent.
- Analiza wyników dotyczących Polski wskazuje że największe możliwości poprawy przejrzystości występują w obszarze jakości służby zdrowia. Ciekawym pomysłem na poprawę w tym zakresie jest udostępnienie danych uwzględniających wskaźniki przeżywalności, liczbę pacjentów ponownie przyjętych na leczenie, czy liczbę infekcji wewnątrzszpitalnych na poziomie poszczególnych świadczeniodawców. Udostępnienie tego typu danych w przystępny sposób to kierunek wyznaczany przez kraje, które znalazły się w czołówce zestawienia – mówi Sabina Sampławska, dyrektor, szef zespołu doradczego dla sektora Life Sciences w KPMG w Polsce.
Z przeprowadzonego badania wynika, że podejmowanym przez poszczególne kraje wysiłkom w zakresie przejrzystości systemów ochrony zdrowia nie towarzyszy spójna strategia. Analiza pokazuje także zróżnicowanie w badanych obszarach.
- Z przeprowadzonych analiz wynika, że dużym problemem jest brak wiarygodności i porównywalności publikowanych danych. Można z nich wyciągnąć błędne wnioski, co z kolei spowoduje podjęcie niewłaściwych działań. Skutkuje to niezrozumieniem w środowisku lekarskim i pozostałych pracowników służby zdrowia, którzy boją się niesprawiedliwej i krzywdzącej oceny. Sama ilość danych może także być problematyczna – niektóre analizowane szpitale udostępniają ponad 1 000 różnych wskaźników, opisujących swoją działalność. Olbrzymią ilość zasobów pochłania przygotowanie informacji, które nie są wykorzystywane. Co gorsza, przy takiej ilości danych trudno jest skupić się na analizie tych najbardziej istotnych – mówi Szymon Bernat, menedżer w zespole doradczym dla sektora Life Sciences w KPMG w Polsce.
[-DOKUMENT_HTML-]
Badanie KPMG potwierdza, iż dalsze działania zmierzające do wzrostu przejrzystości są nieuniknione ze względu na coraz większą ilość dostępnych informacji o służbie zdrowia. Trend ten związany jest także z oczekiwaniami pacjentów i opinii publicznej.
- Żeby wykorzystać potencjał tkwiący w przejrzystości konieczne jest kompleksowe podejście do problemu i spójna strategia. Poprawa jakości opieki zdrowotnej jest możliwa dzięki determinacji i długoterminowym działaniom – podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących upubliczniania danych oraz wzorowaniu się na innowatorach – mówi Krzysztof Radziwon, partner w dziale usług doradczych, w zespole zarządzania ryzykiem w KPMG w Polsce.
Badanie KPMG, uwzględniające wyniki przejrzystości systemu ochrony zdrowia w 32 krajach, w tym w większości państw należących do OECD i grupy G20.
Dla każdego kraju zbadano 27 wskaźników, które mierzą zakres w jakim wdrożono systemowo różne narzędzia służące budowaniu przejrzystości. Wybór wskaźników został dokonany na podstawie literatury przedmiotu oraz wywiadów z ekspertami, pod kierunkiem 12 członków międzynarodowej grupy ds. przejrzystości systemów ochrony zdrowia. W badaniu uwzględniono wskaźniki, które zostały wykorzystane przez inne organizacje do pomiaru przejrzystości, które mogłyby wskazać na istotne odchylenia w różnych systemach ochrony zdrowia. W trakcie badania wyróżnionych zostało sześć głównych obszarów w systemie opieki zdrowotnej tj. „Jakość opieki zdrowotnej”, „Zadowolenie pacjenta”, „Finanse”, „Zarządzanie”, „Dane osobowe dotyczące opieki zdrowotnej” oraz „Prezentację danych zdrowotnych”.
Źródło: KPMG