Wynika to z wejścia w życia 12 lipca 2015 roku ustawy z 9 kwietnia 2015 roku o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. 2015 r. poz. 788) oraz niektórych innych ustaw.
Od tego dnia na podstawie art. 36z ust. 4 ustawy – Prawo farmaceutyczne, apteki ogólnodostępne, punkty apteczne, podmioty prowadzące apteki szpitalne, apteki zakładowe, działy farmacji szpitalnej oraz hurtownie farmaceutyczne mają obowiązek składania zamówień na zapotrzebowanie produktów leczniczych o kategorii dostępności Rp, Rpz, Rpw oraz Lz, a także środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych objętych refundacją, w formie pisemnej albo w formie dokumentu elektronicznego doręczanego środkami komunikacji elektronicznej.
Odmowa realizacji zamówienia powinna zostać przesłana niezwłocznie zamawiającemu w formie pisemnej albo w formie dokumentu elektronicznego. W przypadku produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych objętych refundacją, odmowa zamówienia powinna zawierać uzasadnienie.
Czytaj: Eksperci: handel równoległy jednym z głównym powodów niedoborów leków >>>
Dla zachowania formy dokumentu elektronicznego, w przypadku składania zamówień oraz odmów ich realizacji, nie jest wymagany kwalifikowany podpis elektroniczny, a zatem mogą być one składane na przykład za pomocą poczty elektronicznej w formie wiadomości e-mail.
Główny Inspektor Farmaceutyczny przypomina, że zamówienia na zapotrzebowanie oraz odmowy realizacji zamówienia należy przechowywać przez 3 lata i udostępniać organom Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej na żądanie.
Poza tym, zgodnie z art. 36z ust. 7 ustawy – Prawo farmaceutyczne, kopię odmowy realizacji zamówienia na zapotrzebowanie w zakresie produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych określonych w obwieszczeniu ministra zdrowia zawierającym wykaz produktów zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 78a ust. 14 ustawy – Prawo farmaceutyczne), podmiot składający zamówienie przekazuje niezwłocznie Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu.
Informację o odmowie realizacji zamówienia produktów objętych wykazem ministra zdrowia wraz z kopią odmowy należy składać za pomocą formularza dostępnego pod adresem internetowym: www.gif.gov.pl
Za pomocą tego formularza prosimy należy również przekazywać informacje o każdym przypadku braku uzyskania pisemnej odmowy realizacji zamówienia.
Żeby widzieć komentarze musisz:
- być zalogowanym do Facebooka
- mieć zaakceptowaną politykę prywatności (pliki cookies)
- korzystać z przeglądarki Chrome