Przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.) nie zawierają regulacji dotyczących reklamy wyrobów medycznych. Oznacza to zatem, że taka reklama podlega tylko reżimowi art. 1 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 późn. zm.) – dalej u.z.o.z. Powołany przepis art. 1 ust. 4 u.z.o.z. stanowi, że: "zakład opieki zdrowotnej ani inne podmioty na terenie zakładu opieki zdrowotnej nie mogą prowadzić działalności uciążliwej dla pacjenta lub przebiegu leczenia albo innej działalności, która nie służy zaspokajaniu potrzeb pacjenta i realizacji jego praw, w szczególności reklamy lub akwizycji skierowanych do pacjenta oraz działalności polegającej na świadczeniu usług pogrzebowych." Powołany przepis stanowi zakaz wszelkiej reklamy w zakładzie opieki zdrowotnej bez względu na to kto jest autorem i czego reklama dotyczy. Ogłoszenie o treści wskazanej w pytaniu co prawda nie jest reklamą niemniej jednak – w ocenie Autorki - jest objęte zakazem z art. 1 ust. 4 u.z.o.z. Ogłoszeniodawca jest bowiem innym podmiotem, który prowadzi na terenie zakładu opieki zdrowotnej działalność nie służącą zaspokajaniu potrzeb pacjentów. W tym stanie ogłoszenie nie powinno być publikowane na terenie zakładu opieki zdrowotnej.
Agnieszka Sieńko