Z takiego planu korzystają przewlekle chorzy pacjenci poradni POZ, które przystąpiły do modelu opieki koordynowanej. 

- Indywidualny Plan Opieki Medycznej ustala lekarz pierwszego kontaktu z pacjentem. Po przeprowadzeniu pogłębionego wywiadu i analizie wyników badań diagnostycznych lekarz POZ ocenia aktualny stan zdrowia pacjenta i ustala dalszy plan leczenia, który od teraz jest dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta. IPOM to podstawowe narzędzie opieki koordynowanej - przypomina CeZ.

 

Opieka koordynowana została wprowadzona w Polsce w październiku poprzedniego roku. Zajmuje się diagnozą i leczeniem, a także profilaktyką i edukacją pacjenta na temat wybranych chorób z dziedziny kardiologii, diabetologii, endokrynologii i pulmonologii. Obejmuje osoby przewlekle chore powyżej 18. roku życia. W ramach opieki koordynowanej lekarz pierwszego kontaktu współpracuje z lekarzami specjalistami, pielęgniarką POZ i dietetykiem.

Czytaj także na Prawo.pl: Dziecko z astmą nie może skorzystać z opieki koordynowanej>>

Pacjent, na każdym etapie leczenia i planowania wizyt, ma zapewnioną opiekę koordynatora, który ustala harmonogram badań, wizyt i konsultacji zleconych przez lekarza POZ oraz porad edukacyjnych i dietetycznych. Koordynator nie musi być lekarzem. Może to być pielęgniarka albo osoba z rejestracji. Koordynator odpowiada za umawianie wizyt i badań, przypominanie pacjentowi o terminach, aktualizowanie harmonogramu, czyli zajmuje się organizacyjną stroną IPOM. Koordynator wyszukuje też osoby, które należy objąć indywidualną opieką i zaprasza je po poradę.

Kolejne funkcjonalności w IKP - w planach

Mapa defibrylatorów AED, EKUZ w formie elektronicznego certyfikatu lub data ważności e-recepty - użytkownicy aplikacji mojeIKP w głosowaniu wybiorą funkcję, która jako pierwsza zostanie w najbliższym czasie wprowadzona do aplikacji Internetowego Konta Pacjenta. Głosować można do 24 maja.

– Od dwóch lat systematycznie rozwijamy aplikację mojeIKP. Naszym celem jest stworzenie narzędzia, które maksymalnie ułatwi pacjentom korzystanie z rozwiązań e-zdrowia. Teraz oddajemy im głos, bo to oni wiedzą najlepiej, czego im potrzeba. W związku z dwuleciem powstania aplikacji mojeIKP użytkownicy wybiorą jej nową funkcję. Zapraszam do głosowania – zachęca Paweł Kikosicki, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

W ramach rozwoju aplikacji Centrum e-Zdrowia przygotowało propozycję trzech rozwiązań, na które użytkownicy będą mogli głosować w ankiecie dostępnej na stronie pacjent.gov.pl. Funkcja z największą liczbą głosów zostanie uruchomiona jako pierwsza.

  • Mapa AED – informacja o lokalizacji najbliższego automatycznego elektrycznego defibrylatora

Automatyczny elektryczny defibrylator (AED) to urządzenie, które rozpoznaje zaburzenia rytmu serca i podpowiada osobie ratującej, co ma zrobić. Jest dostępne w instytucjach publicznych, zakładach pracy, na dworcach, lotniskach, stacjach metra, niektórych stacjach benzynowych, w galeriach handlowych, biurowcach itp. Mapa AED to szybki dostęp do informacji o tym, gdzie znajduje się najbliższy AED.

Maj 2023 r. z ochroną zdrowia - Redakcja LEX poleca >>

  • EKUZ w formie elektronicznego certyfikatu dostępnego w aplikacji

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) potwierdza, że prawo do leczenia w czasie wyjazdów turystycznych do większości krajów europejskich. Obecnie można złożyć wniosek o jej wydanie przez Internetowe Konto Pacjenta, a odebrać można ją osobiście w postaci plastikowej karty. Dzięki nowej funkcji EKUZ będzie dostępny w formie elektronicznego certyfikatu, tak jak np. unijny certyfikat COVID (UCC).

  • Data ważności e-recepty – informacja o dacie realizacji recepty

7, 30 czy 365 dni? Jak długo ważna jest konkretna recepta? Pytanie o termin realizacji e-recepty jest jednym z najczęstszych w aptekach i przychodniach. Dzięki nowej funkcji wiadomo, kiedy ją wykupić.

Czytaj w LEX: Czy można anulować rozpoczętą, a niezrealizowaną w całości receptę? >

Czytaj także na Prawo.pl: Na receptach i skierowaniach nie ma terminów ich realizacji - pora to zmienić

Twoje zdrowie w Twoim telefonie

mojeIKP umożliwia dostęp do najważniejszych funkcji Internetowego Konta Pacjenta. Można odbierać w nim e-recepty i e-skierowania, co ułatwia ich wykupienie i stosowanie. Zapewni też dostęp np. do dokumentacji medycznej dziecka i osób. mojeIKP to również pomoc w sytuacji nagłego zagrożenia życia. Sekcja „Na ratunek” umożliwia skuteczne udzielenie pierwszej pomocy w razie nagłego wypadku.

Aplikacja mojeIKP została zainstalowana ponad 4 630 000 razy. Można pobrać ją na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store.

Sprawdź w LEX: Jak osoba uprawniona do wystawienia recepty dla pacjenta w wieku 75+ ma dokonać uprzedniej weryfikacji ilości oraz rodzaju przepisanych świadczeniobiorcy, leków? >