„Sea Hero Quest” jest grą przeznaczoną na urządzenia mobilne, pozwalającą współtworzyć największą na świecie bazę danych generowaną społecznościowo. Baza ta ma pomóc naukowcom przygotować testy diagnostyczne, pozwalające na rozpoznanie demencji we wczesnym stadium. Zaprojektowano ją w celu dokładnego zrozumienia mechanizmów poruszania się w przestrzeni i kontrolujących ten proces aspektów ludzkiego mózgu.
Według danych zawartych w raporcie „The Global Impact of Dementia (2013–2050)” do roku 2050 demencja dotknie 135 milionów ludzi na całym świecie. Choroba ta polega na zaburzeniu zdolności do zapamiętywania nowych informacji i sprawia, że chorzy często czują się wyizolowani i zdezorientowani. Dla dotkniętych nią osób jednym z pierwszych objawów jest problem z orientacją przestrzenną, polegający na utracie zdolności sprawnego poruszania się nawet po dobrze znanych miejscach i trasach.
Projekt „Sea Hero Quest”, którym kierowała firma Saatchi & Saatchi London, opracowany został wspólnie przez projektantów gier oraz naukowców zajmujących się zagadnieniem poruszania się w przestrzeni. Dzięki temu eksperci będą w stanie przełożyć na dane naukowe rozgrywkę polegającą na poruszaniu się po labiryncie wysp i gór lodowych. Twórcy aplikacji zapowiadają, że każde 2 minuty gry w „Sea Hero Quest” będą stanowić równowartość 5 godzin poświęconych na badania w laboratorium.
Zbudowanie globalnego zbioru danych dotyczących ludzkiej orientacji w przestrzeni jest jednym z kluczowych elementów przybliżających do stworzenia nowych testów diagnostycznych czynników powodujących demencję. Obecnie testowane są nowe leki na Alzheimera, chorobę, która bardzo często stanowi przyczynę demencji starczej. Jeśli nowe preparaty przejdą testy pomyślnie, jedyną barierą w ich efektywnym stosowaniu pozostanie problem z odpowiednio wczesną diagnozą choroby.
Czytaj: Choroba Alzheimera: styl życia a nie geny mają decydujące znaczenie>>>
Czytaj: Choroba Alzheimera: styl życia a nie geny mają decydujące znaczenie>>>
W promocję aplikacji „Sea Hero Quest” w Polsce zaangażowała się firma T-Mobile.
- Dziś chcemy włączyć naszych klientów do działań w walce z demencją. Teraz każdy posiadacz smartfonu czy tabletu, w dowolnym miejscu, może wspomóc naukowców w walce z demencją i ocalić wspomnienia wielu ludzi. Dzięki tej prostej i przyjemnej grze możemy walczyć z demencją wszędzie – powiedziała Marlena Czaplak z T-Mobile.
- Dziś chcemy włączyć naszych klientów do działań w walce z demencją. Teraz każdy posiadacz smartfonu czy tabletu, w dowolnym miejscu, może wspomóc naukowców w walce z demencją i ocalić wspomnienia wielu ludzi. Dzięki tej prostej i przyjemnej grze możemy walczyć z demencją wszędzie – powiedziała Marlena Czaplak z T-Mobile.
Jak zapowiadają twórcy aplikacji, wszystkie dane gromadzone w ramach obserwacji rozgrywek będą zanonimizowane i przechowywane w centrum danych T-Systems w Niemczech.
„Sea Hero Quest” powstała we współpracy z organizacją charytatywną Alzheimer’s Research, a także z University College London, University of East Anglia oraz studiem Glitchers, zajmującym się produkcją gier. Aplikacja dostępna jest na całym świecie w wersjach dla systemów iOS i Android. (pap)