Zarząd uchwala rozkład pracy aptek w drodze uchwały. W uchwale zapisano, iż apteka pracuje w godzinach 7.00-18.00 w dni powszednie, 8.00-12.00 w soboty oraz w niedziele pełni dyżur zgodnie z harmonogramem.
Po podjęciu uchwały okazało się, iż apteka jest czynna 24 godziny na dobę, co jest sprzeczne z ustaleniami.
Co w takiej sytuacji może zrobić zarząd powiatu?
Czy apteka może pracować w systemie, który nie odpowiada uchwale zarządu?
Czy administracyjne ograniczenie godzin pracy aptek wprowadzone uchwałą zarządu nie naruszy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i nie spowoduje roszczenia odszkodowawczego z Kodeksu cywilnego?
Rada powiatu (do dnia 1 lipca 2009 r. - zarząd powiatu) nie ma kompetencji do wprowadzenia zakazu otwarcia apteki w godzinach poza wyznaczonym harmonogramem. Apteka może być czynna 24 godziny na dobę, jeśli spełnia wszelkie niezbędne wymagania (np. dotyczące liczby dyżurujących pracowników).
Zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.; dalej jako: u.p.f.) rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.
Natomiast zgodnie z art. 94 ust. 2 u.p.f. rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie ustala rada powiatu (do dnia 1 lipca 2009 r. kompetencje te należały do zarządu powiatu) po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego.
Z zestawienia dwóch przepisów wynika, w mojej ocenie, że podstawowym celem jest zapewnienie dostępu do usług apteki. Nadto, fakt ustalenia godzin pracy aptek przez radę powiatu w żadnym stopniu nie ma na celu ograniczenia ich działalności. Jeżeli prowadzący aptekę jest w stanie zapewnić odpowiednią kadrę, nie ma przeszkód, aby apteka była czynna 24 godziny na dobę.
W mojej opinii, art. 94 u.p.f. służy zapewnieniu dostępu do świadczeń apteki (np. w dni wolne od pracy), a nie ograniczeniu czasu jej pracy.
Jedyną formą ograniczenia działalności gospodarczej w przypadku aptek jest konieczność uzyskania zezwolenia na ich prowadzenie.
Warunki konieczne do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki zostały określone w art. 102 u.p.f.
Reasumując, apteka może być czynna 24 godziny na dobę, ale jednocześnie musi być czynna w godzinach i dniach, o których mowa w uchwale rady powiatu.
Izabela Klisowska
Po podjęciu uchwały okazało się, iż apteka jest czynna 24 godziny na dobę, co jest sprzeczne z ustaleniami.
Co w takiej sytuacji może zrobić zarząd powiatu?
Czy apteka może pracować w systemie, który nie odpowiada uchwale zarządu?
Czy administracyjne ograniczenie godzin pracy aptek wprowadzone uchwałą zarządu nie naruszy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i nie spowoduje roszczenia odszkodowawczego z Kodeksu cywilnego?
Rada powiatu (do dnia 1 lipca 2009 r. - zarząd powiatu) nie ma kompetencji do wprowadzenia zakazu otwarcia apteki w godzinach poza wyznaczonym harmonogramem. Apteka może być czynna 24 godziny na dobę, jeśli spełnia wszelkie niezbędne wymagania (np. dotyczące liczby dyżurujących pracowników).
Zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.; dalej jako: u.p.f.) rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.
Natomiast zgodnie z art. 94 ust. 2 u.p.f. rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie ustala rada powiatu (do dnia 1 lipca 2009 r. kompetencje te należały do zarządu powiatu) po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego.
Z zestawienia dwóch przepisów wynika, w mojej ocenie, że podstawowym celem jest zapewnienie dostępu do usług apteki. Nadto, fakt ustalenia godzin pracy aptek przez radę powiatu w żadnym stopniu nie ma na celu ograniczenia ich działalności. Jeżeli prowadzący aptekę jest w stanie zapewnić odpowiednią kadrę, nie ma przeszkód, aby apteka była czynna 24 godziny na dobę.
W mojej opinii, art. 94 u.p.f. służy zapewnieniu dostępu do świadczeń apteki (np. w dni wolne od pracy), a nie ograniczeniu czasu jej pracy.
Jedyną formą ograniczenia działalności gospodarczej w przypadku aptek jest konieczność uzyskania zezwolenia na ich prowadzenie.
Warunki konieczne do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki zostały określone w art. 102 u.p.f.
Reasumując, apteka może być czynna 24 godziny na dobę, ale jednocześnie musi być czynna w godzinach i dniach, o których mowa w uchwale rady powiatu.
Izabela Klisowska