W związku z tym naruszone zostały następujące przepisy:
- art. 57 ust. 1 pkt. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, który zabrania kierowania do publicznej wiadomości reklamy produktów leczniczych wydawanych wyłącznie na podstawie recepty
- ar. 60 ust. 1, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego może być prowadzona wyłącznie przez podmiot odpowiedzialny lub na jego zlecenie.
W ocenie GIF-u działania polegające na prezentacji filmu dla publiczności w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie stanowią reklamę produktu leczniczego w rozumieniu art. 52 ust. 1 Prawa farmaceutycznego, zgodnie z którymi reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do jego stosowania, mająca na celu zwiększenie liczby przepisanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Sala Kongresowa liczy 2880 miejsc, co uprawnia do stwierdzenia, że tylu było adresatów reklamy.
Poza tym rozpowszechnianie przez osobę trzecią informacji o produkcie leczniczym, a w szczególności jego leczniczych lub profilaktycznych właściwościach może zostać uznane za reklamę nawet jeśli ta osoba trzecia działa z własnej inicjatywy i w sposób całkowicie niezależny od wytwórcy lub sprzedawcy tego produktu leczniczego. Na takim stanowisku stoi również Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, na co wskazał w wyroku z 2 kwietnia 2009 roku w sprawi C-42/07.
W filmie będącym przedmiotem postępowania zostały wymienione nazwy leków stosowanych w leczeniu schorzeń nowotworowych, które są wydawane wyłącznie z przepisu lekarza. Natomiast uczestnikami koncertu, w trakcie którego wyświetlany był film, były osoby, które – jak wynika z dokonanych ustaleń - nie posiadały uprawnień do wystawiana recept. Nie były to też osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi.
Z kolei, jak uzasadnia swoją decyzję GIF, artykuł 50 ustawy stanowi, że reklama produktu leczniczego może być prowadzona wyłącznie przez podmiot odpowiedzialny lub na jego zlecenie. W tym przypadku, jak poinformowały GIF podmioty odpowiedzialne, nazwy produktów leczniczych zostały wykorzystane w filmie bez ich zgody i wiedzy.
Główny Inspektor Farmaceutyczny zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie reklamy.
GIF: nakaz zaprzestania reklamy produktów leczniczych
Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał spółce CAE Agency sp. z o.o. natychmiastowe zaprzestanie niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy produktów leczniczych. Nazwy produktów leczniczych stosowanych w leczeniu schorzeń nowotworowych zostały kilkakrotnie wymienione w filmie wyświetlanym w czerwcu 2013 roku podczas koncertu w Sali Kongresowej w Warszawie.