W postępowaniu swój udział zgłosił prokurator z Prokuratury Regionalnej w Gdańsku. Jako interwenient uboczny występuje Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. w Warszawie.
W trakcie procesu uzyskana została opinia biegłego z zagranicy, która potwierdziła, że doszło do błędów w trakcie leczenia pacjentki. Szpital nie zgodził się z opinią i wniósł o uzyskanie nowej opinii biegłych z Polski. 

Pierwotnie Sąd Apelacyjny w Gdańsku przychylił się do tego wniosku pozwanego szpitala. Dopiero aktywne działania prokuratora doprowadziły do zmiany decyzji sądu. Prokurator wskazał, że sąd powinien w pierwszej kolejności dopuścić dowód z opinii uzupełniającej zagranicznego biegłego, która była korzystna dla pokrzywdzonej pacjentki. Argumentacja przedstawiona przez prokuratora przekonały sąd.       

Podstawą zgłoszenia się przez prokuraturę do tego postępowania jest art. 7 kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z tym przepisem prokurator może żądać wszczęcia postępowania w każdej sprawie, jak również wziąć udział w każdym toczącym się już postępowaniu, jeżeli według jego oceny wymaga tego ochrona praworządności, praw obywateli lub interesu społecznego.

Prokuratura dostrzega potrzebę wspierania pacjentów w prowadzeniu tego typu postępowań. Konieczna jest również poprawa jakości prowadzenia postępowań karnych dotyczących błędów medycznych.  Dlatego rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 7 kwietnia 2016 roku przewidziało możliwość utworzenia odrębnych komórek organizacyjnych w prokuraturach zajmującymi się sprawami karnymi związanymi z błędami lekarskimi.

Zgodnie z tymi nowymi rozwiązaniami w prokuraturach regionalnych mogą być utworzone działy zajmujące się prowadzeniem i nadzorowaniem spraw dotyczących błędów medycznych, których skutkiem jest śmierć pacjenta (§ 27 ust. 1 pkt 1 Regulaminu). 

Natomiast na poziomie prokuratur okręgowych mogą być utworzone działy do prowadzenia i nadzorowania wspomnianych spraw, których skutkiem jest ciężkie uszkodzenie ciała człowieka (§ 29 ust. 1 pkt 1). Poza tym, jeżeli w prokuraturze regionalnej lub okręgowej nie zostały utworzone wspomniane  działy, prokurator regionalny lub okręgowy może powierzyć prowadzenie i nadzorowanie tych spraw, jednemu lub kilku prokuratorom.

Prokurator Krajowy zarządzeniem z 29 kwietnia 2016 roku wprowadził koordynowanie przez Departament Postępowania Przygotowawczego Prokuratury Krajowej postępowań przygotowawczych dotyczących błędów medycznych prowadzonych lub nadzorowanych w podległych jednostkach prokuratury.

Prokuratura wyjaśnia, że konieczność utworzenia takich wyspecjalizowanych komórek organizacyjnych lub stanowisk prokuratorskich wynikała z faktu, że postępowania w tej kategorii spraw są zazwyczaj skomplikowane, zarówno dowodowo jak i organizacyjnie. Dotyczą osób dotkniętych głęboką traumą związaną ze śmiercią lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu osoby najbliższej. Rodzi to częste zarzuty w aspekcie bezstronności prowadzących te postępowania prokuratorów. Przez ten pryzmat oceniane jest każde uchybienie procesowe, czy opóźnienie czynności. Są to równocześnie  sprawy o bardzo dużej doniosłości społecznej.

 [-OFERTA_HTML-]



Ocena dotychczasowej praktyki prowadzenia tych spraw w skali kraju wskazuje nadto na bardzo zróżnicowany poziom merytoryczny oraz przewlekłość postępowań. Nowa struktura organizacyjna prokuratury w tym zakresie pozwala na wyspecjalizowanie się prokuratorów zajmujących tą kategorią spraw, a w konsekwencji marginalizację niepokojących zjawisk. 

Prowadzenie i nadzorowanie najpoważniejszych postępowań przygotowawczych dotyczących błędów medycznych przez doświadczonych prokuratorów z prokuratur regionalnych i okręgowych, przeszkolonych w zakresie metodyki ich prowadzenia, powinno wpłynąć na podniesienie poziomu  merytorycznego tych spraw.


Źródło: www.pk.gov.pl