Według przytoczonej w publikacji definicji empatia to branie pod uwagę perspektywy innych osób, nieprzesądzanie, dostrojenie się i rozumienie uczuć innych a także komunikowanie, że rozumie się drugą osobę, i podtrzymywanie opieki.

„Empatyczna komunikacja odgrywa pozytywną rolę wtedy, gdy stres przekracza sposoby radzenia sobie człowieka. W komunikacji należy zachować szczególną wrażliwość na sytuację ryzyka uzależnienia od pomocy. Ważny jest kontekst i sytuacja życiowa pacjenta. Empatyczna komunikacja daje możliwość dotarcia do potrzeb i oczekiwań osoby potrzebującej. Empatyczna komunikacja wzmacnia, a nie obniża samoocenę i poczucie własnej wartości osoby wspierającej”  - czytamy w publikacji.

Autorka podkreśla, że empatyczna komunikacja jest tak ważna, gdyż prowadzi do zaufania i partnerstwa, a poczucie głębokiego zrozumienia wzmacnia poczucie więzi między lekarzem a pacjentem i jego rodziną. Umożliwia spełnienie kluczowych zadań medycznych w sposób dokładniejszy, co pozwala osiągnąć efekty zdrowotne u pacjenta.

„Pacjent jest nie tylko grupą objawów, uszkodzonych narządów i emocji wywołanych utratą zdrowia. Pacjent jest przede wszystkim człowiekiem zaniepokojonym o stan swojego zdrowia i jednocześnie pełnym nadziei, szukającym doraźnej pomocy i zaufania” – czytamy w opracowaniu.

 [-OFERTA_HTML-]

 

Autorka omawia w publikacji pojęcie empatii w świetle różnorodnych koncepcji, jeden z rozdziałów dotyczy empatycznego mózgu, kolejny – empatii w komunikowaniu się. Szeroko omawiany jest model empatycznej komunikacji lekarz-pielęgniarka-pacjenta, empatia w pomaganiu oraz wpływ empatii na humanizację procesu opieki medycznej.

Opracowanie zajmuje się także zapobieganiem wypaleniu zawodowemu i jego związku z empatią oraz kształceniem umiejętności empatycznych u studentów i profesjonalistów zawodów medycznych.

Autorka omawia między innymi skalę służącą do badania empatii, zdolności zrozumienia i uwrażliwienia na potrzeby pacjentów, a także rozwijanie empatii metodą treningową.


Publikacja przeznaczona jest dla lekarzy, pielęgniarek, studentów medycyny oraz innych osób zainteresowanych omawianą problematyką.

Książka dostępna jest w księgarni Profinfo>>>

Informacja o autorce:

Ewa Wilczek-Rużyczka - doktor habilitowany w zakresie psychologii, profesor nadzwyczajny Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, kierownik Katedry Psychologii Zdrowia; członek Europejskiego Towarzystwa Psychologii Zdrowia (EHPS), lider Grup Balinta; trener Racjonalnej Terapii Zachowania; autorka i redaktor naukowy prac z zakresu psychologii zdrowia i psychologii medycznej, w szczególności zagadnień związanych z empatią i wypaleniem zawodowym w odniesieniu do pracowników medycznych - co znalazło swój wymiar w badaniach, artkułach i monografiach naukowych.