1. Wstęp
Komentarz odnosi się do decyzji wydawanych przez organ wykonawczy gminy, potwierdzających prawo do świadczeń opieki zdrowotnej osób nieubezpieczonych. Pozyskanie przez zakład opieki zdrowotnej – świadczeniodawcę – decyzji stanowi warunek wystąpienia o sfinansowanie udzielonych świadczeń przez płatnika – Narodowy Fundusz Zdrowia. W przypadku świadczeń udzielonych osobom nieubezpieczonym prawdopodobieństwo ich sfinansowania przez te osoby jest znikome, co będzie skutkować przerzuceniem ciężaru kosztów ich finansowania na zakład opieki zdrowotnej, a w przypadku jego likwidacji na organ tworzący. Jak wskazuje praktyka, w tym orzecznictwo, najwięcej wątpliwości i kontrowersji budzi decyzja potwierdzająca prawo do świadczeń osób bezdomnych, w tym określenie organu właściwego do jej wydania oraz zagadnienie wydania decyzji w sytuacji trudności bądź braku możliwości przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. W komentarzu przywołano orzecznictwo sądowe, które stanowiąc o powyższych kwestiach, może być przydatne zakładom opieki zdrowotnej występującym w postępowaniu o wydanie przedmiotowej decyzji.
2. Podstawy ustawowe wydania decyzji potwierdzającej prawo do świadczeń
Nieubezpieczeni posiadający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy spełniają kryteria dochodowe określone w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) – dalej u.p.s. – tj. których dochód nie przekracza kwoty 461 zł w przypadku osoby samotnie gospodarującej albo 316 zł dla osoby w rodzinie, zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) – dalej jako u.ś.o.z. – mogą korzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie określonym dla ubezpieczonych pod warunkiem wydania przez wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej ze względu na zamieszkanie tego pacjenta decyzji potwierdzającej to prawo. Zgodnie z art. 54 ust. 4 u.ś.o.z. decyzja wydawana jest na wniosek świadczeniobiorcy, a w przypadku stanu nagłego na wniosek świadczeniodawcy udzielającego świadczenia opieki zdrowotnej złożony niezwłocznie po udzieleniu świadczenia.
Decyzję wójt (burmistrz, prezydent) gminy wydaje, jak wynika z art. 54 ust. 3 u.ś.o.z., po:
1) przedłożeniu przez świadczeniobiorcę dokumentów potwierdzających posiadanie obywatelstwa polskiego, a także poświadczających zamieszkiwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego;
3) stwierdzeniu spełnienia kryterium dochodowego, o którym mowa powyżej;
4) stwierdzeniu braku zasobów majątkowych, w szczególności zasobów finansowych, wartościowych przedmiotów majątkowych, nieruchomości pozwalających przezwyciężyć trudną sytuację życiową; oznacza to, że nie może istnieć dysproporcja między deklarowaną wysokością dochodów a rzeczywistą sytuacją majątkową, jaka występuje u danej osoby.
Nie budzi żadnych wątpliwości ani rozbieżności, że celem decyzji jest umożliwienie refundacji kosztów leczenia osób nieubezpieczonych spełniających określone w ustawie przesłanki. Powinno to także stanowić podstawę dokonywania wykładni przepisów art. 54 u.ś.o.z. wobec powstających wątpliwości interpretacyjnych. Należy mieć na uwadze, że decyzja może być wydana na wniosek świadczeniobiorcy albo w przypadku udzielenia świadczenia w stanie nagłym na wniosek świadczeniodawcy. Te dwie sytuacje powodują, jak zaznaczył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z dnia 16 września 2009 r., sygn. akt VIII SA/Wa 252/09, że interpretacja przepisów dotyczących postępowania przed wydaniem decyzji i gromadzenia materiału dowodowego niezbędnego do jej wydania podlegać będzie zasadniczym różnicom. Wątpliwości najczęściej występujące w praktyce w zakresie stosowania przepisów art. 54 u.ś.o.z. sprowadzają się do zagadnienia organu właściwego dla wydania decyzji w przypadku osób bezdomnych oraz znaczenia wywiadu środowiskowego dla wydania decyzji.
3. Miejsce zamieszkania nieubezpieczonego jako podstawa określenia organu właściwego
Zgodnie z art. 54 ust. 1 u.ś.o.z. właściwym dla wydania decyzji potwierdzającej prawo do świadczeń jest wójt (burmistrz, prezydent) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy, pacjenta. Dokonując wykładni przepisów art. 54 u.ś.o.z. w zakresie właściwości organu w stosunku do bezdomnych osób nieubezpieczonych, należy uwzględnić, co podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych (m.in. w postanowieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 lutego 2010 r., sygn. akt I OW 176/09), że:
1) przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie odsyłają w żadnym zakresie do ustawy o pomocy społecznej, przez co brak jest podstaw do zastosowania dla ich interpretacji i wykładni rozwiązań przewidzianych w ustawie o pomocy społecznej;
2) przepis art. 54 u.ś.o.z. stanowi lex specialis w stosunku do przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071). Jednak w sytuacji, gdy na podstawie przepisów szczególnych nie można wskazać organu właściwego do rozpatrzenia sprawy, subsydiarnie zastosowanie muszą znaleźć zasady zawarte w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego.
Artykuł 54 ust. 1 u.ś.o.z. jako organ właściwy wskazuje wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej według miejsca zamieszkania. Tak też „podstawową” właściwość, na co wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu postanowienia z dnia 2 lipca 2010 r., sygn. akt I OW 57/10, określa art. 21 § 1 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z którym właściwość miejscową organu ustala się według miejsca zamieszkania w kraju. Należy jednak zauważyć, że ani ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ani kodeks postępowania administracyjnego nie definiują pojęcia „miejsce zamieszkania”. Kwestię tę należy rozstrzygać dla potrzeb określenia miejsca zamieszkania świadczeniobiorcy w oparciu o przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Powyższe nie wzbudza wątpliwości i rozbieżności w orzecznictwie sądowym, na co wskazuje m.in. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 października 2008 r., sygn. akt I OW 87/08. Zgodnie z art. 25 Kodeksu cywilnego miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Przytoczone postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego zapadło w sytuacji nieubezpieczonego, który został przewieziony do zakładu opieki zdrowotnej celem udzielenia świadczenia zdrowotnego z aresztu śledczego, w którym odbywał karę pozbawienia wolności. Jak podkreślił Sąd w uzasadnieniu postanowienia, „trudno takie miejsce przebywania określić jako miejsce zamieszkania, o którym mowa w art. 25 Kodeksu cywilnego, przepis ten zakłada bowiem swobodę w wyborze takiego miejsca, a o takim swobodnym wyborze nie można mówić w przypadku odbywania kary pozbawienia wolności. Skoro nie można mówić o miejscu zamieszkania strony, to należy ustalić właściwość miejscową organu administracji publicznej wg dalszych wskazówek, zawartych w art. 21 § 1 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego. Stosownie do jego regulacji, jeśli strona nie ma miejsca zamieszkania, właściwość ustala się wg jej miejsca pobytu”. Wobec powyższego właściwość organu dla wydania decyzji w przypadku osób odbywających karę pozbawienia wolności będzie określana według miejsca pobytu tychże osób, tj. według miejsca odbywania kary pozbawienia wolności.
(...)
Izabela Klisowska
Decyzja potwierdzająca prawo do świadczeń opieki zdrowotnej
Komentarz dotyczy decyzji potwierdzającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. W opracowaniu omówiono podstawy ustawowe wydania takiej decyzji. Przedstawiono decyzję potwierdzającą prawo do świadczeń osób bezdomnych, w tym określenie organu właściwego do jej wydania oraz zagadnienie wydania decyzji w sytuacji trudności bądź braku możliwości przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. Opisano również status zakładu opieki zdrowotnej w postępowaniu w sprawie wydania decyzji potwierdzającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.