Czy świadczenie usług polegających na zabezpieczaniu dyżurów medycznych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej przez NZOZ (dostarczanie personelu medycznego o właściwych kwalifikacjach) pozostanie od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnione z podatku VAT?
Bez personelu oddelegowanego przez NZOZ nie byłoby możliwe płynne zabezpieczenie udzielania świadczeń na oddziałach, w poradniach oraz przeprowadzanie planowych zabiegów.
Przedmiotem umowy nie są zatem "usługi w zakresie opieki medycznej" tylko "dostarczenie personelu o określonych kwalifikacjach". Moim zdaniem w stanie prawnym obowiązującym w 2011 r. te usługi (przy tak sformułowanej umowie) nie są zwolnione od podatku od towarów i usług. Notabene uważam, że również w 2010 r. nie powinny być one zwolnione od podatku od towarów i usług.
Jeśli przedmiotem umowy byłoby zapewnienie przez NZOZ nie tyle personelu, co zobowiązanie się przez NZOZ do wykonywania określonych usług medycznych o rodzaju, w miejscu i w czasie wskazanych przez zamawiającego (publiczny szpital), to wówczas można by rozważać zastosowanie zwolnienia od podatku.
Zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnione od podatku od towarów i usług są:
•\usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej;
•\usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez:
a) lekarzy i lekarzy dentystów,
b) pielęgniarki i położne,
c) osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.),
d) psychologów.
W pytaniu wskazano, że przedmiotem umowy ma być zabezpieczanie dyżurów medycznych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej przez NZOZ (dostarczanie personelu medycznego o właściwych kwalifikacjach).
Przedmiotem umowy nie są zatem "usługi w zakresie opieki medycznej" tylko "dostarczenie personelu o określonych kwalifikacjach".
Moim zdaniem w stanie prawnym obowiązującym w 2011 r. te usługi (przy tak sformułowanej umowie) nie są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Notabene uważam, że również w 2010 r. nie powinny być one zwolnione od podatku od towarów i usług.
Uwagi
Jeśli przedmiotem umowy byłoby zapewnienie przez NZOZ nie tyle personelu, co zobowiązanie się przez NZOZ do wykonywania określonych usług medycznych o rodzaju, w miejscu i w czasie wskazanych przez zamawiającego (publiczny szpital), to wówczas można by rozważać zastosowanie zwolnienia od podatku.
Wówczas byłyby to czynności w zakresie opieki medycznej wykonywane przez zakład opieki zdrowotnej (NZOZ). Służyłyby one co do zasady profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (taki jest charakter świadczeń wykonywanych podczas dyżurów lekarskich). Byłyby więc wtedy objęte zwolnieniem od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u.
Adam Bartosiewicz
Bez personelu oddelegowanego przez NZOZ nie byłoby możliwe płynne zabezpieczenie udzielania świadczeń na oddziałach, w poradniach oraz przeprowadzanie planowych zabiegów.
Przedmiotem umowy nie są zatem "usługi w zakresie opieki medycznej" tylko "dostarczenie personelu o określonych kwalifikacjach". Moim zdaniem w stanie prawnym obowiązującym w 2011 r. te usługi (przy tak sformułowanej umowie) nie są zwolnione od podatku od towarów i usług. Notabene uważam, że również w 2010 r. nie powinny być one zwolnione od podatku od towarów i usług.
Jeśli przedmiotem umowy byłoby zapewnienie przez NZOZ nie tyle personelu, co zobowiązanie się przez NZOZ do wykonywania określonych usług medycznych o rodzaju, w miejscu i w czasie wskazanych przez zamawiającego (publiczny szpital), to wówczas można by rozważać zastosowanie zwolnienia od podatku.
Zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnione od podatku od towarów i usług są:
•\usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej;
•\usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez:
a) lekarzy i lekarzy dentystów,
b) pielęgniarki i położne,
c) osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.),
d) psychologów.
W pytaniu wskazano, że przedmiotem umowy ma być zabezpieczanie dyżurów medycznych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej przez NZOZ (dostarczanie personelu medycznego o właściwych kwalifikacjach).
Przedmiotem umowy nie są zatem "usługi w zakresie opieki medycznej" tylko "dostarczenie personelu o określonych kwalifikacjach".
Moim zdaniem w stanie prawnym obowiązującym w 2011 r. te usługi (przy tak sformułowanej umowie) nie są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Notabene uważam, że również w 2010 r. nie powinny być one zwolnione od podatku od towarów i usług.
Uwagi
Jeśli przedmiotem umowy byłoby zapewnienie przez NZOZ nie tyle personelu, co zobowiązanie się przez NZOZ do wykonywania określonych usług medycznych o rodzaju, w miejscu i w czasie wskazanych przez zamawiającego (publiczny szpital), to wówczas można by rozważać zastosowanie zwolnienia od podatku.
Wówczas byłyby to czynności w zakresie opieki medycznej wykonywane przez zakład opieki zdrowotnej (NZOZ). Służyłyby one co do zasady profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (taki jest charakter świadczeń wykonywanych podczas dyżurów lekarskich). Byłyby więc wtedy objęte zwolnieniem od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u.
Adam Bartosiewicz